Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل هناك فائده من دراسة الماكس في معهد يات ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

أعتقد أن مركز يات لا يمنح شهادة معتمدة من أوتوديسك ... سبق أتن تناقشنا في موضوع مماثل , واشترك في الحوار أحد الـ instractors في يات ... وقال أنه هو نفسه مدرب معتمد من ديسكريت (كانت لا تزال موجودة وقتها) ...
    لكن اتضح أنها مجرد صفحة ممكن أن يملأها أي شخص على موقع الشركة ... لذا فثقتي بالمركز اهتزت ...

على كل حال هناك مركز المهندس أحمد أيضا ... أنا لم أجربه لكن أسلوبه وخبرته يعجباني , بإمكانك أن تسأل عنه ...
    لكن كقاعدة , لا يوجد مركز في مصر يعطيك الأساسيات ... وأعني بذلك أساسيات الفن بغض النظر عن البرنامج ...
    فالمفروض أن تدرس الرسم والألوان والتشريح والنحت وبعض من الإخراج قبل أن تمسك الماوس وتضغطك على أيقونة البرنامج ...
    وما يعجبني في مركز الباشمهندس أحمد أن أحد الـ instractors متخصص في النحت ... وإن كان لا يزال ينقص المركز باقي الأساسيات , لكن الباشمهندس يحاول توفيرها بمرور الوقت ...

الشق الثاني من موضوعك وهو الغربة .. أي غربة تقصد ؟ ... هل ستسافر لدولة عربية أخرى ؟ ... أعتقد أن يات لها مراكز في كل مكان ...
    أما السفر لإلى دول أخرى في أوروبا أو كندا أو الولايات المتحدة مثلا ... فهناك من المدارس ما يجعلك فنانا بما تعني الكلمة ... بل وتوجد كليات تمنح درجات علمية ...

حاول توضيح المقصود بالضبط .. وفي النهاية كل شخص يدلي برأيه الخاص في المسألة بغرض إفادتك ... والقرار في النهاية لك ...

بالتوفيق

انا هقولك شوية معلومات وبعدين هسألك وانت اللى هتقرر وطبعا انا كل قصدى ان تعرف بكر وضوح
      المعلومات هو انى احد دارسى الماكس بمهعد يات فيه انستراكتور ممتاز اسمه مصطفى عزازى فعلا ممتاز ولكن هو ملتزم بكورس محدد بيات يعنى هيديك الكورس ولكن تعريف بكل اقسام البرنامج اخر الكورس هتكون بتعرف تتعامل مع البرنامج من اغلب نواحيه ولكن ليس باحتراف وده شأن كل الكورسات فى جميع البرامج
      كمان بالفرض انك اخدت الكورس واخدت الشهادات العالمية كلها هل هتتقدم لشغل بالشهادات ولا بالخبرة اكيد بالخبرة ولكن تأكدت ان الخبرة مش هتيجى غير على الاقل من سنة حسب تميزك واجتهادك اذن اعمالك هى خبرتك وليس الشهادة
      معلوومة اخيرة اقسام الكورس محددة من اوتوديسك والانستركتور مسجل بها اما شهادتك فهى مجرد ورق لا ينفع ولا يضر
      اخى فى الله
      نصيحتى ليك انك لو كويس فى اللغة الانجليزية اتبع التيوتوريال الخاص بالماكس من الاول الى الاخر دون ملل واجتهد بالدروس التعليمية على النت وصدقنى دى الافضل
      هتلقى اعمال لى مرفقة اذا عجبتك تأكد انها من اجتهاد وتعب دام حوالى سنتين
      ولعلمك انا اتعلمت كتير جدا بمفردى وبمعاونة اخوانى على المنابر وغيرها
      شئ اخير هو انك احتمال وارد انك تعمل علاقات من خلال الكورس قد تكون سبب فى عملك هذا يتوقف على توفيق ربنا وعلى من هم اعضاء الكورس يعنى شئ فى علم الله سبحانه وتعالى

نصيحة اخرى اذا اردت الدخول فى الكورس حدد انت عاوز ايه بالظبط وادخله ككورس خاص يعنى تخصص كراكترز انيمشن او موديلنج اووووووو واطلب من مدرب الكورس شرح هذا القسم بالتحديد واكيد قبل شروعه فى الشرح هيعرفك اساسيات البرنامج وبعدين شرح التخصص المطلوب
      حقيقى انا قلتلك كل شئ اعرفه وبمنتهى الصدق
      ارجو انى اكون افادتك بشئ
      السلام عليكم

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
      اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
      Freelancer

انا لا انصح بيات ...انصح بشركة الاستاذ احمد ...
        لو عايز شهاده روح يات عايز تتعلم روح شركة الاستاذ احمد ...
        الحياة ألم يخفيه أمل
        أمل يحققه عمل
        وعمل ينهيه أجل
        ثم يجزى كل امرئ بما فعل

مهم

الى الاخ الدى يسال عن مركز يات بص المركز دة اولا شهادته غبر معتمدة من شركه sidcreet تانيا بص اى دورة هتاخدها لن تعطى 3dماكس حقه اى فى الولايات المتحدة القرص دة 3 سنوات تتعام من اول ا ب ت والخدع البصريه كل ماتتوقع من الخيال العلمى الوكيل الوحيد لشركه dis creet فى الوطن العربى هو فى المغرب
          الكلامدة انا بكلمك من الاخر اوالاحسن ان تاخدها من امريكا او بريطانيا دة لو حضرتك عايز تعمل حاجات زاى الماتركس او king gong اما لو حضرتك عايز نفس المستوى العام فى الوطن العربى
          اللى انت شايفه ممكن تخش مركز يات او غيرة كتير يعطوك 10% من البرنامج والباقى على المجهود الشخصى والممارسه لان على فى اوربا كل شخص عندة شغل مخصص له انا بتكلم على الاعانلانات فى رسمين ثما النا س المسوله على التحويل الشخصيه ع الى 3d ثم المتخصصون فى الاكساء و الاضاءه والمشاهد والخلفيات و الحركه كلام كتير احنا هنا مثلا كل الكلام دة

المشاركة الأصلية بواسطة اكثم منير
            الكلامدة انا بكلمك من الاخر اوالاحسن ان تاخدها من امريكا او بريطانيا
            ههههههههههههههههههههههه ...... إهيء إهيء إهيء
            مش عارف اضحك ولا أبكي
            يعني يا أخي زي ما إنت عارف طبعا طبعا كل المصريين و الأخوة العرب في شتى انحاء الوطن ملينويرات بس أنا للاسف دادي مبينهبش غير هم 30 ألف جنية شهريا بس علشان كده مش قادر اروح أمريكا ......

إيه يا عم إللي أنت بتقوله ده ,,, خليك واقعي شوية ..... إحنا مش بمقدورنا نسافر فإيه العمل مفيش قدامك غير الإسطوانات و مراكز التدريب سواء مع الأستاذ أحمد أو معهد إيات ,,,, و بعدين يا إخواني حتى لو الإسطوانت أحسن من الكورسات فكده إنت مازلت ي نطاق الهاوي المحترف و الهواية لوحديها مش كفاية لازم تثقل بالدراسة الأكاديمية للمادة العلمية إللي تأهلك إن إنت تشتغل ,,, ثانيا إن المعهد يطلعك محترف ده غلط و إللي يقولك إن أنا هخليك محترف أنا مبثقش فيه ,, ليه ؟؟؟
            لإن مهمة إللي بدرسلك يديك المعلومة و تطبق عليها انت بإيديك لكن لو أنت خدت المعلومة و قعدت مكانك يبقى كأنك معملتش حاجه و هتطلع ذي ما دخلت

ثانيا أنا شوفت موضوع ذي ده على المنابر قبل كده و الناس كلها سكتت لما شافت مشارع التخرج للناس إللي كانوا في المعهد مشاريع تخرج كلها كويسه و رائعة .... ( أنا لا بدافع عن المعهد و لا أنا شغال فيه و أول مره أسمع عنه أساسا ) بس الحق يقال يا اخواني ده رأي
            و اللينك أهه و شوفوا مشاريع التخرج بنفسكم بالنسبة لكرس مدته تلات شهور ولا أربعة بدل التخبط على النت و المنتديات و التواهان بينهم
            http://www.maxforums.net/showthread.php?t=29081
            ثانيا إيه المانع إن انت تروح تدرس و تشوف و تجرب و لو معجبكش الامر متكملش مش هتخسر حاجه لإن طبعا أكيد الدفع مش مقدما لإن العملية مش لوي دراع يا الدفع يا إما مفيش كورس و أنا عن نفسي لو لقيت الدفع قبل بداية الكورس مش هاخد الكورس عندهم لإن ده كفيل بإنه يدل على إن هم مش واثقين في نفسيهم و من قوة كورساتهم.............
            موقع رائع به اقوى اسطوانات الجرافيك بروابط مباشره
            http://<span style="font-size:48px">...TuT.com</span>

انصحك تتعلم على يد الاستاذ احمد الباش مهندس

صدقني راح تتعلم
              النجاح سلالم لا تستطيع أن ترتقيها ويداك في جيبك

أخي العزيز أنصحك بعدم الدراسة بيات و حتى أكون محدد أكثر معك خاصة فى الإسكندرية إذا كنت منها
                لأنهم مهمملون و غير أمناء .. هم يأتون بمهنسين غير أكفاء و يقدمونهم على أنهم جهابزه
                قمت بالدراسة به و فى خلال شهرين أتو لنا بثلاثة مهندسين
                أفضل لك كما نصحك الأخ أحمد يونس جزاه الله خيرا أن تدرس على يد أحد المتخصصين و تحدد جزء جزء أفضل مثل المودلينج أولا ثم الأضاءة و هكذا
                من رأيي هذا أفضل
                أما فى يات فهم يعطوك من كل فيلم أغنية و يقولون ان هذا القرص هو من ديسكريت
                و الأفضل الإلتزام به
                فتجد نفسك غير ملم بأى شئ فى النهاية
                لا تعلمت مودلينج صحيح ولا فهمت اضاءة و هكذا
                التعديل الأخير تم بواسطة badr3d; 21 / 08 / 2006, 12:55 PM. سبب آخر: تكملة معلومات

هذا الرابط لموقع Autodesk ... وبتحديد لنك يوضح للذين يشككون فى اعتماد شركة YAT من شركة AutoDesk انا مش هتكلم كتير ولا هرد على بعض الاخوه فقط هذا الرابط

http://south-east-europe.autodesk.co...735&id=7302711

اما بالنسبة للمستوى يرد عليكم هذا النك

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=29081

يد لوحدها لا تفعل شىء لابد من اخذ الموضوع بجد ولالتزام بما يقال ويفعل امامك فى كورس التدريب والتطبيق المستمر سواء كان الدروس الموجوده فى منهج الكورس او الموجوده على النت والذى يقف امامك عليك بيه الى المحاضر تبعك يشرحه لك ويوضحة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

إخوانى فى كذلك : imagenius فى المعادى

و الله أنا قابلت ناس كتيره دارسه هناك منهم اللى شغال دلوقتى فى جرافيكا و منهم اللى راح أروما

و شكروا لى جدا فى الدراسه هناك وهما معتمدين من Autodesk و ممكن نسأل و نعرف أكتر

هى المشكله إن الدراسه هناك منقسمه 5 مستويات كل مستوى 1.5 شهر

مستويين :Broud cast and archtechture design

مستويين : Character animation (character studio)

مستوى: Visual effects(Reactor-particle flow -vray-mental ray-brazil)
                    بالنسبه للريندر المجموعه بتختار و احد من التلاته

و المستوى ب : 1500 جنيه مصرى

أرجو أن أكون أفدتكم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
                    التعديل الأخير تم بواسطة cabtingrap; 22 / 08 / 2006, 03:13 AM.
                    لرب نازلة يضيق بها الفتى زرعا و لها عند الله مخرجا
                    ضاقت فلما إستحكمت فرجت و كنت أظنها لامفرجا

؟؟؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة science مشاهدة المشاركة
                      هل من الممكن ان يمتحني مركز يات و اخذ شهادة اوتوديسك ( من غير ما اخذ كورس عنده ) ؟
                      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا لجميع الاخوان الذين ابدعوا في مدخلاتهم

وننتظر المزيد

اخي cabtingrap

ممكن تعطينا موقع شركة magenius ورقم تليفونها

Imagenius Academy (اضغط على الصورة)

أخى الكريم
                              أذا كنت تستطيع التعامل مع اللغة الأنجليزية فأنصحك بديفيديهات cg acdemy هى افضل كورس يمكنك
                              الحصول علية

شكرا لكم احبائي الكرام

يعمل...
                                X