Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

انا متحمس للغاية .. ارجوا النصيحة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• انا متحمس للغاية .. ارجوا النصيحة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لكل إنسان خيال ولكن من منا قادر على تنفيذ خيالاته وجعلها واقع ملموس ؟ هم نادرين ولذلك اصبحوا متميزين ..
    عقدت العزم على ان اكون احد هؤلاء .. ولكن تواجهني مصاعب ..
    انا متحمس للثريدي بشكل لا يمكن تصوره لدرجة اني احلم فيه في منامي لاكثر من مرة .. وللعلم فبحمدلله ومنه اصبحت متميز في مجال التصميم 2d بشكل اكثر من رائع في فترة زمنية قصيرة ايضا اكتبست خبرات في مجال الصوتيات من هندسة وتوزيع ولله الحمد المشكلة انه لا يوجد احد ممن اعرف متميز في مجال الـ 3d بشكل من الممكن ان استشيره ..
    المشكلة ليست في هذه النقطة المشكلة اني خائف من التشتت يعني ان ادخل في مجال الـ 3d وانسى الـ 2d وحينها لا اكتسب الـ 3d or 2d الخوف يتملكني بشكل فضيع والحماس يشدني ولكن مالعمل ؟
    انا الآن في السنة الأخيرة من المرحلة الثانوية وقد قررت ان اتخصص في مجال الأنيميشن ليس لأنه ذا مكسب بل لأنه شيء اجد نفسي فيه بقوة الأفكار كثيرة لكن التنفيذ 0 اطمح إلى ان ارى اعمالي واقع ملموس لكن اخاف من الفشل اخاف انه لايمكنني الوصول للمراحل التي اتصورها في خيالي .. خططت للمستقبل واحترت فناس يقولون الهند متميزة وستخرج علامة 3d وتارة يقولون اذهب إلى ماليزيا ؟ .. يا أخوان انا الآن في خلال السنتين القادمتين اريد ان اقوي نفسي في مجال الـ 3d بحيث ادخل إلى الجامعة وانا كلي استيعاب تام لهذا المجال فقط اكتسب مهارات جديدة .. المطلبو بعد المقدمة العريضة

نصائح وبرامج وطرق استفيد فيها من خبرتكم الطويلة في هذا المجال لأخذي إلى العالمية ..
    ووالله لن انسى هذا منكم ابدا ماحييت ...

محبكم في الله
    بو محمد

عندي اهم نصيحه وهي لاتيأس من الثردي فانه قد تصعب عليك اشياء في البدايه ولكن

حاول لو ماتنجح الا بعد عشر سنوات

الصبر مفتاح 3d

المشكلة هل ممكن بعد الجامعةى اطلع بمستوى متدني انا حاليا بفرمت الجهاز لانه مو راضي يشغل الثريدي وبشتري كرت شاشة بقوة عاليه وببدأ في المحاكات فقط لا أكثر ولا اقل انا استخدمت الثريدي في تحريك الكميرات وماإلى ذلك لكن ابي الزبدة منه المحاكاة بحاول اركز في السنتين الجاية على المحاكاة فقط ..

شنو رائيكم اساتذتي ؟

بو محمد

جميل اخى .. انا على فكره مثلك فى العمر تقريبا وكان هذا العام هو عام انتهائى من المرحله الثانويه
        وانا الحمد لله اجيد ايضا التعامل مع برامج ال 2d كالفوتوشوب والكوريل درو وبالفعل قمت بالعمل لدى احد الشركات الدعايه والاعلان فى هذا المجال ومع احتكاكى بالوسط فوجئت باننى افقد شيى وهو تعلم ال 3d بل الاجاده وانا بالفعل قمت بالسعى فى هذا المجال طامحا تحقيق مستوى والحمد لله حاليا مستوايا اتحسن كتير .. اسف انا اعرف انى طولت عليك
        بس انصحك الا تياس وان تجد حتى تنال .
        ومجال الثرى دى يختلف عن مجال التو دى فى اشياء كثيرة
        وبالنسبه للمواقع طبعا موقع استاذى الحسنى ( شبكه المحترفين ) وموقع الاخ ابو بدر
        وانصحك بالتورنت حتى تحقق المستوى المرجو .

بالتوفيق ,,,,
        A BiG FaN OF

MAXFORUMS
        Theory_Of_Design@yahoo.com

م / محســن عمــاد
        mohsen_3d

والله نفس بدايتي بالزبط بالزبط بالزبط.
          هل انت من سكان جده؟

مين اللى نفس بدايتك
            A BiG FaN OF

MAXFORUMS

م / محســن عمــاد
            mohsen_3d

واحد ماتعرفه

انا الحمد لله اتعرفت عليه
                وبيسلم عليك ويقولك بس انا اعرفه ...
                A BiG FaN OF

MAXFORUMS

م / محســن عمــاد
                mohsen_3d

انا سكان الرياض لكن مواليد جدة عموم الكلام .. الحمدلله ان كان على 2D دوبني جاي من المؤسسة :d
                  انا حلمي وهدفي 3D بس ماابي افقد الـ 2D كلمت واحد صاحب وكالة دعاية يقول مارح تفقده لأان عملك على 3D يحتاج إلى 2D في صنع الخامات وكذا ولو قسمت وقتك للأثنين راح تنجح ...

الآن لخبراء الـ 3D ماهي اول الخطوات

بو محمد

الآن لخبراء الـ 3D ماهي اول الخطوات
                    أنا مبتدئ مثلك ولست خبير, لكن أنصحك أن تحاول التعلم عن طريق الأقراص التعليمية, لأن مشاهدة شخص محترف يشتغل على البرنامج جد مفيدة, عكس التعلم عن طريق الكتب أو المواقع...

لدى عليك أولا أن تقرر برنامج ال 3D الذي تنوي أن تتعلمه, واياك التسرع في ذلك أو أن تعتقد أن 3D = 3DS Max لأن هناك برامج أفضل و أقوى ك Maya أو XSI SoftImage...

واذا كنت تريد أن تختص في Animation أنصحك ب
                    Maya لأن قوتها معروفة بهذا المجال, والأفلام التي أنتجت بواسطتها خير دليل على ذلك...
                    وهناك العديد من الأقراص التعليمي التي تعلم هذه الأشياء...
                    وان كنت تريد تعلم برنامج ممتاز وسهل في تعلمه فأنصحك ب Cinema 4D...

ويمكنني أن أبعث لك على الخاص بروابط تورنت لبعض أقراص Lynda.com... ومنها ما هو موجه ل
                    Maya أو Cinema 4D أو 3DS Max.

بالتوفيق أخي وفي أمان الله.

الدخول لثرى دى ماكس دخول جميل وقوى بنسبه ليك عشان انت شكلك عندك افكار نفسك انك تقدمه على الثرى دى ماكس بس انصحك انك تتعلم الموديلنج على الثرى دى ماكس والانميشين على المايا صدقنى كده احسن ليك والبتوفيق
                      سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم........كم انت رحيم يارب

yaaaa_ah@yahoo.com

عاشق التصوير التلفزيونى والميكسر

بلجنز
                      http://www.51render.com/article.asp?id=139

استعن بالله و لا تعجز ...

بداية مشوار الألف ميل ......... خطوة

بالتوفيق أخوي
                        مواضيعي :

المشاركة الأصلية بواسطة msh3d مشاهدة المشاركة
                          الدخول لثرى دى ماكس دخول جميل وقوى بنسبه ليك عشان انت شكلك عندك افكار نفسك انك تقدمه على الثرى دى ماكس بس انصحك انك تتعلم الموديلنج على الثرى دى ماكس والانميشين على المايا صدقنى كده احسن ليك والبتوفيق
                          أخواني نتمنى أن يكون الموضوع كمقدمة للمبتدئين (أمثالي).
                          أسمح لي بسؤال أخي
                          لماذا لايكون المودلينج والأنميشن بالمايا.

الماكس معروف بانه قوى جدا بالمودلينج وايضا معروف ان المايا اقوى من الماكس فى الانميشين فا عشان كده قولت ليك لكن عادى لو عاوز تشتغل ماكس موديلنج وانميشين مفيش اى مانع طبعا ولو عاوز تشتغل مودلينج وانميشين ايضا مفيش الى ترتاح ليه طبعا وحسب ما انت تحب البرنامج الى انت تشتغل عليه
                            سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم........كم انت رحيم يارب

yaaaa_ah@yahoo.com

عاشق التصوير التلفزيونى والميكسر

بلجنز
                            http://www.51render.com/article.asp?id=139

انا بقى مبتدأ ونفس الوقت مش مبتدأ .... يعنى بقالى فترة صغيرة فى الماكس والحمد الله عملت عليه بروجيكت لواحد قريبي وكان زي الفل ماعدا الاضاءة والماتريال ... هما دول مشكلتي فى اخراج العمل بالشكل المطلوب.

مشكلتي الاساسية بقى فة تعليم الماكس هيه ..... الفرجه .... بتفرج كثير جدا على حاجات تعقد .... المشكلة اني اتعقد خلاص ونفسي اعمل زي الحاجات اللى بتفرج عليها بس للاسف ما بعملش حاجه اصلاً.

كل شويه اسخن على الماكس وبعدين يجيلي احباط وازهق ..... بدور كل شويه على مواد تعليمية سواء كانت كتب او فيديو واجمع واركن ... المشكلة الوحيدة فى التعليم هيه التطبيق لازم تطبق علشان تتعلم .. انا بقى مشكلتى الاساسية اني مش بطبق الا لو وزنوق فى شغل ولازم استخدم الماكس فى حاجه مثلا زي البروجيكت بتاع قريبي ده.

مش عارف اعمل ايه واتغلب على الاحباط اللى انا فيه ما انى عند بداية التعليم كنت مقبل جدا وقلبي مشروح وكنت بحلم برده بالمكس وانا نايم.

على فكرة كلامي مش عايز يبقى مصدر احباط للاخرين .. احنا لازم نتعلم من اخطاء الاخرين وتتجنب الوقوع فيها.

ربنا يوفق الجميع ويهيدينا للخير ان شاء الله.

مع الشكر
                              لا حول ولا قوة إلا بالله
                              I Do Not Have Arabic Keyboard
                              To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
                              Learn from Doing, not by Dreaming

يعمل...
                              X