Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ملك الملوك .. رمسيس الثاني .. تخيلوا !!!!!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ملك الملوك .. رمسيس الثاني .. تخيلوا !!!!!!

في ميدان رمسيس .. اكبر ميدان في القاهرة .. تم نقل تمثال رمسيس الثاني من مكانه بالميدان الى مكان آخر .. وطبعا صاحب هذا النقل ضجه اعلاميه كبيرة جدا .. ذلك نظرا لأهميته التاريخية هذا اولا .. ولحجمه الكبير هذا ثانيا .. ولوزنه الثقيل هذا ثالثا .. وزنه الذي يبلغ حوالي 100 طن بالقاعدة .. وطبعا قبل كل ذلك المبالغ الطائلة التي سيحصلون عليها نظير نقل الحدث عبر القنوات المختلفه على مستوى العالم ..

لا اهتم بكل هذا .. لا تاريخيا ولا حتى بالحدث .. فالمنقول صنم .. وفي حياته قال انا ربكم الاعلى .. وقال وماعلمت لكم من اله غيري .. وقال اليس لي ملك مصر وهذه الانهار تجري من تحتي ..

المستفز في الامر .. ان مذيعة الغير مبجله .. ارادت ان تمتدح في الامر .. فقالت : والآن اعزائي المشاهدين نحن في انتظار ملك الملوك ، الملك رمسيس الثاني للوصول لمقره الدائم بالمتحف المصري الحديث في ميدان الرمايه بالهرم ..

ملك الملوك هو الله .. وجبار السماوات والأرض .. هو القاهر فوق عباده .. وهو العزيز الرحيم

حسبي الله ونعم الوكيل

الأدهى ان هناك كثيــــــــــــــــــر من الناس اهتم بهذا الحدث التافه ( من وجهة نظري )

حسبي الله ونعم الوكيل
    ابن المهندس مهندس .. وابن الدكتور دكتور .. يبقى ابن الريس متقال الريس حجازي متقال
    S.Badr = Samy Pasha = Samy Badr

والله العظيم اليوم كنت بسمع على الراديو وسمعت نفس الكلمه فعصبت وقلت كل ده على ايه..ز ونويت أحط موضوع بالمنابر ونسيت
    وانت ما قصرتش
    فعلا أنا مستغرب على ايش كل هذه الضجه... ربما عشان هي دي تجارتهم...

كنت ظننت أننا إعتدنا مثل هذه الأقوال منهم من كثرة ما رددوها...
      www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

لاحول ولاقوة إلا بالله
        ys

السلام عليكم

أنا عندي سؤال

ما هو إسم الفرعون المذكور في القرءان. هل هو رمسيس. أرجوا أن تفيدوني أفادكم الله لأنني لست من مصر .

شكرا أخي Samy Pasha على الموضوع
          ممكن أبصم بدل ما أوقع ؟؟؟

يا جماعة لو الموضوع بتاع التمثال معمول علشان هو تحفة اثرية و فنية اوكية
            انما التمجيد الى بيعملوة دوة نتيجة الجهات الاعلامية البربرية
            لان يجى معد برنامج متخلف يجبلة كلمتين للمذيعة
            و تيجى المذيعة تطفحهم على الجمهور
            اعذرونى لانى قرفان بجد من الاعلام بما ان انا فى كلية اعلام
            و على فكرة تقديرى امتياز و الحمد لله
            و لكن شوفت و عشت فى القرف دوة كتير
            و معنديش حاجة اقولها غير
            حسبنا الله و نعم الوكيل
            للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
            http://www.tvquran.com/

Join me on Facebook
            https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
            https://www.facebook.com/MCC4P

فاستخف قومه فاطاعوه
              سابقا
              والان
              واستخف قومه فنقلوه وبجلوه
              !!!جميع الدروس المعمارية المجانية والغير المجانية والمشاريع المعمارية الكاملة !!!!

لاحول ولاقوة إلا بالله
                ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون,
                إنما يؤخرهم ليوم تشخص فيه الأبصار,
                مهطعين مقنعي رؤوسهم لا يرتد إليهم طرفهم , وأفئدتهم هواء.

إحنا أصلا عالم فاضيه ..
                  يعنى هوا رمسيس ده كان أشتكى لهم من مكانه ؟؟
                  ولا لو كان فضل فى الميدان كان هيبوظ ؟؟
                  دى أصلا منظره و كلام فارغ علشان العيون كلها تبص علينا و على المقاولين العرب !!
                  مش كان أولى بالفلوس دى الأطفال اليتامى و مرضى السرطان ؟!
                  M HAMMAD
                  M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
                  قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
                  لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

علي فكره ومن غير زعل انت الي شكلكم فضين وفيها ايه يعني انهم ينقلم التمسال ويعمل ضجه .. اكيد ده ضروري لئن ده اصر ومش معنه انه لقب بآسم ملك الملوك يبقا عده الحدود .. لئن كل واحد مننا ملك في ارضه وفي مكانه وعلي فكره مصر ام الاصاله والتاريخ وانا افتخر اني مصري والي عنده رئي تاني يقوله
                    If You Were Dead Or Still Alive I Don't Care

السلام عليكم

و الله أنا عضو فالمنابر من حوالي سنتين و ده أول مره أكتب فمنبر أطراف الحديت بس الموضوع ده بجد غيظني أنا مصري و عايش فالمغرب بس اللي حصل امبارح بخصوص التمثال كان بجد شيئ محزن لينا كمسلمين و كمصريين .
                      11ساعه احتفال بتمثال واحد كان بقول ان ربنا. بقى ده يصح يا جماعه.
                      وكمان ده وقت احتفال الناس اطحنت فلبنان و احنا بنحتفل على الأقل الفلوس ده كان أولى بيها الناس الغلابه و المحتاجين .
                      امبارح بجد و التمثال ماشى فالطريق كنت حاسس و كاني والله رجعت يجي 1000 سنه لورا.

الحاجه الوحيده اللي تتقال.

اللهم ان هدا منكر
                      اللهم ان هدا منكر
                      اللهم ان هدا منكر
                      اللهم ان هدا منكر

و أسف على الاطاله
                      اذا قرأت ردا لي أو موضوع كتبته.
                      فقل
                      لا اله الا الله محمد رسول الله

تابع موضوع ال making of
                      تابع موضوع اللقاءات

المشاركة الأصلية بواسطة disco مشاهدة المشاركة
                        ومش معنه انه لقب بآسم ملك الملوك يبقا عده الحدود .. لئن كل واحد مننا ملك في ارضه وفي مكانه
                        ايواااااااااا .. لو كانو قالو الملك رمسيس .. مكانش جرا حاجة .. لانه كان حاكم مصر في فترة من الفترات .. انما ملك الملوك .. لا مينفعش .. لان ملك الملوك هو الله .. هو الملك الجبار .. صاحب الملك والملكوت وله العزة والجبروت .. مينفعش يبقى رمسيس ملك الملوك .. دي واحد

وعلي فكره مصر ام الاصاله والتاريخ وانا افتخر اني مصري والي عنده رئي تاني يقوله
                        بالظبط كده .. مصر أرض الكنانة .. منها نبع العلم ونبعت الحضارة .. منها خرج قطز .. وبجنودها حرر صلاح الدين المسجد الأقصى .. وهي التي ذكرها الله تعالى في قرآنه فهو يتلى الى قيام الساعة .. وهي التي أوصى بها رسول الله صلى الله عليه وسلم .. فقال : { استوصوا بقبط مصر خيرا فإنهم خير أجناد الأرض } أو كما قال صلى الله عليه وسلم ..

وأنا مصري وأفتخر أني قبطي مسلم .. على فكرة .. قبطي يعني مصري
                        ابن المهندس مهندس .. وابن الدكتور دكتور .. يبقى ابن الريس متقال الريس حجازي متقال

انا اسف يا سامي بس انا فكرة ان المقصود بالموضع الاستخفاف بمصر او التقليل من شئنها وعلي العموم هوه فعلن مش ده وقت ينقله فيه التمسال واخوتنا العرب بيعانو من الحتلال وانا والله وكل المصرين نفسنا المعلم حسني مبارك يقول يله ياولاد رحو حربو تقوم حرب علي اليهود الاسرائلين والامركان وحنا انشاء الله هنكون اؤل المشاركين وان شاء الله ربنا هينصر العرب والمسلمين
                          If You Were Dead Or Still Alive I Don't Care

انا فكرة ان المقصود بالموضع الاستخفاف بمصر او التقليل من شئنها
                            دا الي يقلل من شأن مصر .. دانا كنت اقطعه .. صحيح انا في الجيش حاليا .. وانا سني كبير مش صغير .. وخرجوني من شغلي ومكتبي .. بس برده .. ولو

لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون مصريا

العيب مش في مصر .. العيب في الي ............ .. ولا بلاش عشان الموضوع مايتحذفش

يا جماعة أرجوكم جاوبو على سؤالي:
                              ماهو إسم الفرعون المذكور في القرآن . .. لعنه الله ولعن كل من مجده.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
                              ممكن أبصم بدل ما أوقع ؟؟؟

يعمل...
                              X