صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 27

موضوع: شخصيات من روايات مصرية للجيب- فلاش

ردود: 27 | زيارات: 6679
    عضو متميز
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000

Thumbs up شخصيات من روايات مصرية للجيب- فلاش

بسم الله الرحمن الرحيم

جائتنى فكرة من روايات مصرية للجيب فلاش وسماش,لماذا لا نصمم شخصيات الروايات ثم بعد ذالك
    ربنا يفتحا علينا ونعمل القصص نفسها وطبعا بالتعاون مع الشركة نفسها واعتقد انها بسيط ومرحة
    جدا ومفيدة ثم انها شخصيات مصممة جاهز ولها شكلها الخاص من الاول كل ما علينا هو تحويلها
    الى 3d وتحريكها ان شاء الله وفوق ده كله القصص جاهزة.

المشكلة الى انا معرفش اعمل كل ده لوحدى ومحتاج تشجيع, ثم ان الصور الى جبتها بالعافية صغيرة وهى
    للوجوه فقط, والتصميم يحتاج صور واضحة للجسم والوجه وتعديل بعض الشخصيات لتصلح للابعاد الثلاثية., فى حد ممكن يرسمهم كويس فى وضع التصميم على شكل حرف تى T

http://www.storiesworld.8k.com/album_3aelatflash.htm
    أخر تعديل بواسطة mhdmhd في 28 / 09 / 2007 الساعة 03:11 PM

عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    فكرتك رائعة...أنا من مدمني روايات مصرية للجيب و خاصة قصص دكتور أحمد خالد توفيق...وفي خيالي دوما أن أطرح فكرة تحويل هذه القصص لأفلام 3 دي ....

قصص فلاش مناسبة جدا..جدا..جدا...فالقصص قصيرة..والشخصيات ليست معقدة....إن أردت رأيي إبدا من الان في البحث في أعداد القصص عن قصة قصيرة مميزة مضحكة....لابد من أن تكون القصة جميلة و طريفة حتى تساعد التصميم في أن يكون متميز...

أرى ألا يزيد فريق العمل عن عدد صغير بشرط أن يكون فريق جاد..يوفر كل أعضاءه وقتا كافيا...كما لابد من تحديد جدول زمني مناسب...لا أريد أن أجعل الأمور معقدة...لكن لابد من توخي الأخطاء التي وقع فيها الكثيرون قبلك و جعلت مشاريعهم تفشل..

صدقني إذا قمت بعمل قصة واحد صغيرة..مدتها لا تزيد عن العشرون ثانية..وقمت بعرضها على المؤسسة....صدقني ستجد دعما...غالبا ستقوم المؤسسة بعرض الموضوع على قناة تلفيزيونية مثل سبيس تون او ما شابه لتقوم القناة بالإنتاج..وتحتفظ المؤسسة بحقوقها...

أرشح لك أن تكون القصة من إحدى قصص البحار الغبي....فهي مضحكة و قصيرة و تلقى شعبية لدى قراء سلسلة فلاش...

عضو متميز
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000
    اشكرك جدا جدا اخى على التشجيع.
    ولكنى احتاج بشدة لرسومات واضحة كما ذكرت فوق, وان شاء الله لن اتنازل عن هذا المشروع.

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    ألا تمتلك أعدادا من السلسة...يمكنك شراء بعض الأعداد من عند بائع الصحف...وقم بعمل Scan لها على الجهاز....أعلم أنك لن تجد الشخصيات مرسومة على شكل حرف T ... ولكن لكل شخصية ستجد عشرات الصور بأوضاع مختلفة لعلها تجعلك قادرا تصميمها..

أو قم بوضع الصور هنا في المنتدى و أطلب من هواة الرسم في المنتدى أن يرسمها لك بالأوضاع التي تناسبك...

عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    أظن إن الفكره حد سبقكم و عملها..
    ممكن تشوفو على موقع سى جى فور مى..
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

عضو متميز
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000
    اعتقد الموضوع المذكور فى موقع CG4me ليس له علاقة بفلاش ولا شخصياته

هذه مجموعة قامت بعمل اخر :

(بعد ذلك قمنا بعملين اخرين كمشاريع تخرج و حظوا بأعجاب الجميع "بوني" مسلسل للاطفال و "الكهف" فيلم مستوحى من قصة تفاعلية من سلسلة روايات مصرية للجيب "ما وراء الطبيعة للكاتب أحمد خالد توفيق".)

واذا كانت معلوماتى خطأ نرجو التصحيح والتوضيح.

عضو فعال
    صور رمزية mo7amed86
    المنطقة
    RصMI
    ردود
    197
    تقريبا فكرتكم أتنفذت قبل كدة
    لا تنس ذكر الله تعالى
    لا إله إلا الله

عضو متميز
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000
    يا اخى احبطنى من نفذ هذا الموضوع ولماذا الموضوع مغمور
    هل هذا المشروع يتضمن التحريك ام لا؟

عضو نشيط
    صور رمزية mady
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    439
    يا اخي انا لا ارى اي مانع من تنفيذ فكرتك حتى ولو كانت نفذت من قبل
    فهناك شخصيات كثيره يمكنك العمل عليها وهناك مئات القصص والاعداد
    والتى لا يمكن ان تكون نفذت كلها
    لا تدع شيئا يحبطك
    وان اردت المساعده فانا معك

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    كيف لم نسمع عن هذا العمل من قبل ....و أين و متى تم عرضه...؟؟؟؟

عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة flashawy معاينة الرد
    كيف لم نسمع عن هذا العمل من قبل ....و أين و متى تم عرضه...؟؟؟؟
    مش مهم إمتى؟؟وفين؟؟
    المهم تقدر تعمل أحسن منه و لا لأ؟
    إحنا عوزين روح التنافس..لأن هوا دا اللى هيشعلل نار الجرافيكس عند العرب و بإذن الله يوصلنا لمرحله الأفلام السينمائيه --------> طبعا أفلام الأنيمشن..
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

يوسف التلباني
    عضو لجنة تحكيم

صور رمزية maxspider
    المنطقة
    <<<<EGYPT>>>>
    ردود
    5,585
    العمل الذي يقومون به لم يعرض بعد على حسب علمي ....
    أما بالنسبة لعتكلرار العمل ... فهو أمر راجع إليكم ...
    بالتوفيق

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    بصراحة..في رأيي لا أشجع على القيام العمل بعدما إتضح أن هناك من يعمل به...ثم ومن الواضح أنهم فريق يلقى دعما ماديا من جهة منتجة للعمل....ستكون منافسه غير عادلة...دعك من أنك ستدخل في مشكلة حقوق النسخ و ما إلى ذلك...فبالتأكيد الجهة المنتجة قد حصلت على حقوق إنتاج هذا العمل من المؤسسة التي تصدر عنها سلسلة فلاش...

عضو فعال
    صور رمزية mo7amed86
    المنطقة
    RصMI
    ردود
    197
    لا أعلم إن كان العمل عبارة عن فيلم أم مجرد صور ثابتة
    كل ما أذكرة اني احتفظ بهذة الصور من فترة و لا أذكر مصدرها مع الاسف
    وأعتقد إن كنت تنوي عمل فيلم مثلا لجهة معينة .. فلابد إلي الرجوع الي صاحب حقوق الملكية الفكرية لهذة الشخصيات ( أ خالد الصفتي)
    وفي حالة موافقتة فقد تحصل منة علي التشجيع .. فقد يهديك مثلا إحدي سينريوهاتة لتنفذها
    لم اقصد ان أشعرك بالأحباط كما زعمت انت , واسف ان كنت تسببت لك في ذلك
    أتمني لك كل التوفيق
    لا تنس ذكر الله تعالى
    لا إله إلا الله

انا أول مرة أشارك فى الموضوع .. ويعجبنى حماس المشتركين ، وعلشان كدة أنا دخلت فى المناقشة ، بس أنا عايز أقول حاجة : فى حكمة معرفش صح ولا غلط بتقول ( إن عشقت أعشق قمر وإن سرقت أسرق جمل ) يعنى لو عايزين تعملوا حاجة مشتركة تبقى حاجة بجد على مستوى .. وأنا تقريباً عندى الفكرة ومحتاجة للتطوير .. بس عايز أعرف إستعدادكم أيه لعمل فيلم من 90 دقيقة من الألف للياء .. وطبعاً يمكن تحقيق أرباح من هذا الموضوع تفتح الطريق لمستقبل لم يطرق بابه أحد .. التفاصيل حقولها لما يبقى فيه قبول منكم . ومش عايز الأخ الكريم / mhdmhd يزعل منى .. بالعكس أنا بحاول أطلعه من الإحباط وأرفع من مستوى المنافسة
    أوصيكوا بالصلاة..

عضو متميز
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000
    والله ان فرحت وتفائلت جدا من الردود بعد الاحباط .
    انا كنت مهتم بشخصيات فلاش لانها بسيطة وقصصها موجودة من الاساس ومرسومة كستورى بوردstory board ولكن اتضح انها قد تم تنفيذها سابقا وبمستوى ليس بقليل ولكن ما اجهله هل يحتوى على تحريك ام لا ؟ , على العموم لو فيه اى قصة اخرى خفيفة وظريفة وشخصيات معبرة باذن الله ممكن اشترك فيه حتى لو كانت المستوى اعلى من كده بس منجيش نقول عيزين نعمل final fantasy برضه كل شئ بالعقل
    اهم شئ الخبرة واحنا مفيش خبرة انا مبقولش خبرة فى النمذجة ولا التحريك انا اقصد خبرة الانتاج,علشان كدة انا اخترت حاجة معقولةمثل قصص فلاش ونتائجها رغم البساطة فهى مزهلة وممتعة.

عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    بالتوفيق إن شاء الله يا رجاله..
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

عضو فعال
    ردود
    291
    ربنا يوفئك و تنفذ الفكره لأنها حلوه و كمان مفيش مشكله لو كانت اتنفذت قبل كده انا عارف انها اتنفذت بس مع بعض الأختلاف بس كمل فكرتك انشاء الله هتكون حلوه و ربنا معاك

السلام عليكم .. لا أدرى هل final fantasy مقياس لجودة الجرافيك .. بالطبع لا .. وإلا وكانت أكبر شركات الجرافيك ( PIXAR ) تتبعت خطاه .. ده غير أن الفيلم لم يحقق الايرادات المتوقعة .. ومع هذا فإن سلسلة أفلام final fantasy تستحق كل تقدير واحترام .
    ومش عايز أقول كلام أحلام ولكن كل شىء ممكن .. وانا أتوقع ايه اللى ممكن يدور فى ذهن كل واحد يقرأ الاقتراح : ... ياه دى ناس بتحلم ... وهما حييجوا ايه جنب بتوع برة .. واللى حيقول يا ترى مين يعيش علشان يشوف حاجة زى كدة ................! مش حنعمل حاجة
    بس أحنا مش شوية وممكن نعمل حاجات أحنا نفسينا مكناش نفتكر ان احنا نقدر نحققها ..
    كل واحد يقدر يعمل حاجة مميزة حيشترك ويتعلم من الآخرين ونرفع مستوى بعض ، احنا عايزين ناس تعرف فى القصة وفى التصميم وفى التلحين والاخراج ... والناس دى موجوة وعايزة فرصتها وانا مستعد قدر الاستطاعة انا أوفر أجهزة للريندر .. وأى سؤال أو أقتراح انا ححاول الرد عليه بسرعة .
    أوصيكوا بالصلاة..

عضو متميز
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    ردود
    1,000
    نخش فى المهم من غير كتر كلام
    عايزين القصة اولا ثم بعد ذالك رسومات الشخصيات فى وضعية النمذجة حرف Tورسومات اخرى توضح كيف تتحرك وتعبر(كل مالصور تبقى احسن المودل يطلع احسن), واذا كان طول العمل اكثر من عشر دقائق يبقى لابد من ستورى بورد.
    الملخص (المرحلة الاولى على الاقل):
    1-مؤلف وقصة
    2-رسام شخصيات يراعى ان الصور سوف تستخدم فى النمذجة بشكل اساسى
    3- رسام ستورى بورد

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل