موضوع: محتاج الى مساعده عاجله فى ik animation

ردود: 7 | زيارات: 761
  1. #1

    Question محتاج الى مساعده عاجله فى ik animation

    السلام عليكم احتاج الى مساعده عاجله فى ik animation
    ولكم جزيل الشكر


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    تاريخ التسجيل
    Apr 2003
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    الأى كى بسهوله هى إختصار للـ inverse kinematics (مش متأكد من الأسبلنج) و عموما دى معناها رد الفعل العكسى.
    و علشان تحرك لازم تدمج بين حجتين هما الـ IK و الـ FK لأنك مينفعش تحرك كل حاجه بنوع واحد..
    مثلا بنستخدم دايما الـ IK مع الرجل على أساس أنك لو رفعت القدم يتلاقى الركبه إنثنت..
    و كذلك ممكن مع اليدين و لكن علشان نحصل على حركه واقعيه لليدين و أقواس طبيعيه فنحرك اليدين بالـ FK .
    عارف أنك مفهمتش حاجه
    هرفعلك ملف معمول بالماكس8 شغله و أنت هتفهم قصدى إيه..
    و الله المستعان
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

    الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    تاريخ التسجيل
    Apr 2003
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

    الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    تاريخ التسجيل
    Apr 2003
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    فى إنتظار الرد..
    ياريت تكون فهمت..
    متقراش الكلام إلا و الملف بتاع الماكس مفتوح عندك..
    بالتوفيق إن شاء الله..
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

    الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

  5. #5
    يا فنكوشي بشعارك الاول صاير ممي(السمكة)

    اشكرك على التوضيح لأن جالس اتعلم على الانيمشن عن طريق نظام العظام والمعلومات هذه نفعت لكن هل الـFK هي المؤثرات الي اضيفها عن طريق الـmotion؟ هذا سؤال

    السؤال الثاني: شاهدت ملف تعليمي للعظام أنشاء لأغلب المفاصل circle ثم اختار لها freeze transforms ايش فائدتها؟

    السؤال الثالث:ايش الفرق بين:ik solver & constraints ؟

    استحملنا شوي
    جالس الفترة هذه اتعلم على الانميشن ومعلوماتي ضعيفة خاصة في الـik فهي شبه معدومه

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    تاريخ التسجيل
    Apr 2003
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة عمـر معاينة الرد
    يا فنكوشي بشعارك الاول صاير ممي(السمكة)

    اشكرك على التوضيح لأن جالس اتعلم على الانيمشن عن طريق نظام العظام والمعلومات هذه نفعت لكن هل الـFK هي المؤثرات الي اضيفها عن طريق الـmotion؟ هذا سؤال

    السؤال الثاني: شاهدت ملف تعليمي للعظام أنشاء لأغلب المفاصل circle ثم اختار لها freeze transforms ايش فائدتها؟

    السؤال الثالث:ايش الفرق بين:ik solver & constraints ؟

    استحملنا شوي
    جالس الفترة هذه اتعلم على الانميشن ومعلوماتي ضعيفة خاصة في الـik فهي شبه معدومه
    بسم الله الرحمن الرحيم..
    اولا أحب أشكرك على ذوقك و لطفك فى التعامل..
    ثانيا ربنا يوفقك فى التعليم و لو عاوز نصيحتى عليك و على إسطوانات ليندا بتاعه البونز أنيمشن و ريجنج هتنفعك جااااااااااااااااامد.
    - بالنسبه للـ FK هوا بكل بساطه إختصار لـ Forward Kinematics يعنى رد الفعل بيكون للأمام يعن مثلا لو عندك ذراع معمول بالـ FK و هوا عباره عن 3 عضمات , لو حركت العظمه اللى المفروض إنها الكف بتاع الأيد باقى العظام مش هتتأثر بيها!!
    لكن لو بتحرك نفس الثلاث عظمات بالـ IK هتلاقى تأثير على العظمتتين الباقيتين..
    - أما بالنسبه للسؤال التانى هوا مش واضع بعض الشىء ياريت تحط صوره أو توضح أكتر , و عموما لو أنت تقصد بالسؤال ده أنك تعمل Controlers للعظام..

    فده أمر طبيعى علشان بعد الريجنج مايخلص و عاوز تحرك المجسم بتاعك ساعتها مش هتحتاج لوجود البونز , فبتعملها hidden وتحرك عن طريق الـ controlers اللى أنت عملتها , و طبعا دى أفضل طريقه للتحريك و اللى دايما بيستخدمها المحترفين و بتستخدمها الأاستوديوهات العالميه..

    -أما بالنسبه للسؤال الثالث فا يا سيدى بنستخدم الـ constrain لو عوزين نربط حجتين أو اكتر ببعض فمثلا لما بنيجى نعمل الريجنج و بنبقى عوزين نظبط العينين بنعمل لينك Constrain بمعنى إن أحنا بنربط العينين بشىء واحد ( مثلا دايره أو مربع أو أى هيلبر ) و بكده لما بنيجى نحرك الهيلبر ده العينين بيتبعوه و يتحركوا معاه.
    كذلك مثلا لو عندنا مربع المفروض يمشى ورا التانى-------> بنربط أح المربعين بالتانى و بيبقى واحد فيهم هوا الـ Parent و التانى هوا الـ Child و طبعا الإبن يمشى ورا ابوه بمعنى لو حركنا الـ Parent هتلاقى الـ Child بيتحرك على خطاه.

    -أما بالنسبه للـ IK فهوا اللى شرحته قبل كده بمعناه رد الفعل العكسى بمعن إن إحنا لو عندنا عظام الذراع و هما (3 عظام ) ولو حركنا كف اليد هنلاقى مفصل الكوع بيتأثر , بس زى ماقلتلك دا غالبا مبنستخدموش مع الذراع لأن الحركه بتكون واقعيه بنسبه 70 % لكن لو غستخدمنا الـ FK مع الذراع هتكون النتيجه ممتااااااااازه..

    فى إنتظار أى إستفسار..
    و بالتوفيق إن شاء الله..
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

    الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

  7. #7
    ضياء الدين
    صور رمزية diaaking
    تاريخ التسجيل
    May 2004
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    3,679
    جزاك الله خيرا يا محمد علي المعلومات ...
    وعايزين قريب دروس جمده في الانيمشن ....
    الحياة ألم يخفيه أمل
    أمل يحققه عمل
    وعمل ينهيه أجل
    ثم يجزى كل امرئ بما فعل

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل