Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أشترك فى إنتاج أول فيلم جرافيك عربى

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• تمام يا شباب انا عايز اشترك معاكم انا عندي خبره متوصته في الماكس بس معقوله الي حدا ما
    ممكن اشارك معاكم بالريأكتور .. يعني بعض المسات لواقعيه خبراتي في الريأكتور مش بمستوي المحترفين لاكن اخرج بعض الاعمال الجميلة به (اشطط ياشباب يلا شدو حيلكم)
    asta_lapest@yahoo.com
    If You Were Dead Or Still Alive I Don't Care

• بسم الله الرحمن الرحيم
      الأخ مصمم محترف
      متى نبدأ
      والسلام
      baselissa@gmail.com
      باسل ابو الفيلات

الحمد لله فاطر السموات والأرض
      لا للدنمارك
      موقع خطير مرة
      http://www.mp3quran.net/maher.html
      حمل هنا دروس المودلنغ من موقع لندا
      الريل فلو ومقابسه لكل برامج الثري دي
      الرجل الحر حمل هالدرس وأنا قطعته
      درس فيديو عمل سماء وغيوم متحركة
      من معرفتي لمن أحب الإضطلاع

إنفجار نووي ودرس جديد

• انا بقالي ساعه الا ربع تقريبا باقراء الموضوع بالردود كلها...... و رأيي هايكون نفس ردي على المواضيع المشابهه اللي شفتها هنا في المنابر و منتديات اخرى .... و رأيي هو ان التنفيذ ليس بنفس بساطه الكلام , الموضوع صعب جدا , الناس متحمسه فعلا و نفسها تعمل حاجه لكن ساعه التنفيذ مابتلاقيش حد لصعوبه الموضوع و خصوصا ان الموضوع مشتت بين اشخاص في بلاد مختلفه , دا انا باكون باعمل شغلانه مع واحد صحبي و ساكن جنبي و سهل جدا اننا نتقابل و ننظم الشغل و رغم كده مابنعرفش نظبط وقتنا مع بعض و بيوجهنا صعوبات كثيره ....... الموضوع دا لازم يكون ملموم اكثر من كده زي ماعمل احمد صبحي في مشروعه بتاع الرباط , حتى احمد صبحي بيطلب ان الناس اللي تشارك معاه في المشاريع بعد فتره الكورس ان يكون عندها قدر من التفرغ و بيكون هو و الاشخاص الاساسيين في الموضوع يكونوا اتفقوا على كل حاجه و يبدأوا يدوروا على الناس اللي محتاجينهم لكن كل واحد يقول كلمه و كل واحد يقول اقتراح من بلد تانيه خالص دا شئ صعب جدا ...... و على العموم انا حاسس ان الموضوع دا اطول عمرا من مواضيع كثيره تم فتحها قبل كده شبهه و الناس اتحمست و بعد كده اختفت ... يمكن تعرفوا تحققوا شئ المره دي ....... حاجه اخيره احب اقولها , انطباع او شعور حسيت به لما توقعتوا مده العمل ان تصل الي عام او عامين ..... بصراحه حسيت انه مش من المنطق و لا العقل اني اضيع وقت فراغي لمده عامين في عمل احتمال نجاحه ضئيل جدا و كمان بدون اي مقابل ...."عمل لخدمه الاسلام و اظهار امكانيات المسلمين و العرب" كلام حلو و مبداء رائع لازم يكون امام كل واحد و هو شغال لكن بالعقل و المطق و معرفتك لقدراتك مش حماس و خلاص...... السنتين دول كل واحد اولى انه يبني نفسه في المجال اللي شغال فيه او يبحث لنفسه عن مجال يشتغل فيه لو لسه مش شغال و يكون حايضفله شئ بجد مش اضيع سنتين في الجري وراء سراب ...... في امريكا بيعملو الفيلم الجرافيكس في سنه و سنتين وما بيهمهمش الوقت علشان عارفين و واثقين من النتيجه اللي حايطلعوها و اي واحد فينا بيشتغل في الجرافيكس يحب يشتغل في فيلم من الافلام دي حتى لو الفيلم هايتعمل في عشر سنين ......
        Tarek...
        www.tarekmahmoudstudio.com

• انا مخرج وثائقي بس درست سينما و حابب اشارك معاكو في الفيلم, ده طبعا لو حضراتكم تسمحوا بكده . لو شايفين اني اقدر انفع حضراتكم باي حاجة, اتمنى تبلغوني

خالد الجزار
          khaledwebas@hotmail.com

• تحمست أكثر لما قرأت رد الأخ Respect , يعني في أمل كبير أنو ينجح المشروع إن شاء الله..
            طبعا تقدير مدة العمل ليس دقيقا, مش أكيد أننا راح نعمل لمدة أكبر من سنة على المشروع...والله المستعان
            تحياتي
            في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا
            وكل حاكم يحكم بهذا النظام, وإن ادعى أنه إسلامي, فهو يؤمن بهذه الحرية..

موقعي الشخصي

• بسم الله الرحمن الرحيم.

اعتقد ان تقسيم الفريق حاجة مش سهلة ممكن الموضوع ده ينفع.
              فريق عمل اى فيلم سواء كان كبير او صغير ليه وظائف ثابتة مثل الاتى:

1-المنتجين وممكن التعويض فى هذه الحالة بالمشرف وجميع المشتركين وفى حالة المخرج ايضا,مثل ما قد ذكرت سابقا يتم عمل نسخ مختلفة من نفس جزئية العمل من مختلف المشتركين ويتم الاتفاق على الافضل من الجميع ويتم عمل كل مشهد بهذه الطريقة حتى يتم عمل فلم اشترك فيه الجميع مع الاحتفاظ بحقوقهم وفى نفس الوقت تكسبهم الخبرة وتعتبر محاولة مفيدة للاخرين.

2-المؤلف وهو اهم شخص هو الذى سوف يزرع البزورالاولى التى سوف نبنى عليها وتذكروا ان بعض القصص يتم تصمميمها باحتراف ولكنها تفتقد الى قصة مناسبة وهذا ما ادى الى فشلها.

3-رسام لوحة القصةstoryboard artist واعتقد ان هذه مهمة لايوجد منها الكثير من الخبرة وهى مهمة لكى يتم تصور كل شئ قبل تنفيذه مثل المشاهد كلها و الشخصيات فى كل اوضاعها وكل مشاعرها وانفعالتها.

4-الاصوات لكل الشخصيات لكى يتم التحريك عى اساسها وان لا املك اى معلومات عن الصوت كثيرة.

5-النمذجة, اكثر مجال موجود بكثرة ولكن اذا استثنينا منه التصميم المعمارى او الداخلى(الغرف والمطابخ والحمامات ....اللى مغرقة المنابر!!!) سوف يقل كثيرا, ويجب الدقة فيه ومراعاة مراحل الانتاج الاخرى فيه.

6-الاكساء لكل الشخصيات وغير الشخصيات, ويستحسن ان يكون هو المسئول عن الاضاءة ايضا بسبب الارتباط بينهما.

7-المؤثرات الخاصة واعتقد انها نادرة جدا ,انا اتحدث عن نظام الجزئيات وليس الافتر افكت او الكومبسشن.

8-التحريك وهو ما يعطى العمل حيويته وهو من اصعب المراحل وياخذ حوالى 50% من وقت العمل كله لان المشهد الواحد يحتاج الى وقت طويل لكى يخرج بشكل مناسب بعد مراجعته اكثر من مرة.

9-الاخراج النهائى او الرندر وهى عملية لا تتضمن الضغط على زر render فقط ولكن اكثر من ذلك؛ ظبط الاعدادات الصحيحة حسب كل مشهد وظروفه المناسبة وتقسيم المشهد الى طبقات استعدادا لعمليات post-production و تصحيح الالوان واى مؤثرات اضافية.
              http://mhdmhd.blogspot.com/

• الله يعينكم( وخير الملام ما قل ودل )
                لازم لازم انكم تبدؤووووووووون

• ياليت تظيفني شيء مهم مهم للغايه
                  abab1235@hotmail.com

• بصراحة أنا بدأت بعمل سكيتشات سريعة للفيل....
                    يعني مجرد تجهيز لبدأ العمل الجاد....
                    في النظام الديمقراطي (والذي هو مخالف للإسلام قلبا وقالبا), يسمح للشواذ أن يتزوجوا رسميا

موقعي الشخصي

• ياشباب أعتقد انه الموضوع طال جدا وأصبح الوقت جاهزا لأن نبدأ لقد بدأنا بداية قوية ولكني أرى الآن انه ضعف الأمر وأما من أجل كلام أخيRespectفانه كلامه صحيح 100/100 ومشكورين
                      لا إله إلا الله محمد رسول الله

Max
                      Design

• أنا مبسووووووووووووووط جداااااااااااااا

السلام عليكم ورحمة الله ..

أخوانى الأعزاء ... أنا أقدر جميع الأراء والأفكار والنقد ، وأنا سعيد جدا جدا بما يحدث الآن ، وأنا الآن لا أرد على المشاركات ، وأخبركم بأننى سأقوم بالرد على جميع المشاراكات الغالية جدا يوم الجمعة القادم بإذن الله ، ولكن فقط لى بعض الملاحظات السريعة :

1- أنا أعلم جيدا إن الموضوع حتى الآن كلام ، ولكن كلام بنتائج فنحن الآن نصل تقريبا إلى 25 عضو فى فريق العمل ، وهذه خطوة لعمل فريق العمل . . وسيتم وضع أسمائهم وتخصصاتهم قريباً جدا

2- نحن الآن فعلا بدأنا ، وليس البداية ماكس فقط ، ولكن أختيار القصة تم ( قصة الفيل) وهذه خطوة ، والآن الأخ الغالى جدا وحبيبى / Jassar والذى له منى تحية وشكر خاص على مجهوده وعدنى بالمؤلف الذى سيكتب القصة وهذه الخطوة الطبيعية ، وأيضا الأخ / Jassar سيعمل على الـ Story Board وأيضا الاسكتشات للشخصيات .. وهذه المراحل هى التى تتم بالتدريج لعمل فيلم حتى يندمج الفريق كله بالعمل .

3- الوقت .. هو العدو الشرس فى هذه المعركة !! أنا أعلم أهمية الوقت والنتائج المترتبة عليه ..
                        ولكن هذه الفقرة من مشاركة الأخ / Respect أدهشتنى :

المشاركة الأصلية بواسطة Respect مشاهدة المشاركة
                        .........انطباع او شعور حسيت به لما توقعتوا مده العمل ان تصل الي عام او عامين ..... بصراحه حسيت انه مش من المنطق و لا العقل اني اضيع وقت فراغي لمده عامين في عمل احتمال نجاحه ضئيل جدا و كمان بدون اي مقابل ...."عمل لخدمه الاسلام و اظهار امكانيات المسلمين و العرب" كلام حلو و مبداء رائع لازم يكون امام كل واحد و هو شغال لكن بالعقل و المطق و معرفتك لقدراتك مش حماس و خلاص...... السنتين دول كل واحد اولى انه يبني نفسه في المجال اللي شغال فيه او يبحث لنفسه عن مجال يشتغل فيه لو لسه مش شغال و يكون حايضفله شئ بجد مش اضيع سنتين في الجري وراء سراب ......

!!!! أخى العزيز / Respect :

لن يضيع وقت فراغ أحد من الأخوان أبداً .. لماذا .. ؟ لأنه ما هى أكبر خسارة فى الموضوع ؟؟
                        أن يتوقف الفيلم ولا يستكمل .. صح ؟ هذه خسارة لنا جميعا ، ولكن على المستوى الشخصى فى مكاسب وهو أنك تعلمت شىء جديد لم تكن تعرفه ، وأيضا أكتسبت خبرة مستقبلية فى طريقة عمل الأفلام وتعرفت على سلبياتها وإيجابيتها ، بالإضافة إلى شرف المحاولة ..
                        ثانيا : فلنفترض أن العمل أستمر لمدة سنة وانا توقفت لأى ظرف ما .. هل يتوقف العمل ؟ لا بالطبع ..
                        فليس هناك أسرار أو أعمال سرية أحتفظ بها ، فالكل سيمتلك ملفات العمل وبدونى يمكن أن يستمر العمل مادام الإرادة موجودة ..
                        ثالثا : من الممكن أن يكون لكل أخ مشترك فى عمل الفيلم أن يكون له تقييم ذاتى ، بمعنى أنه إذا كان يعمل لمدة تسعة أشهر مثلا ويجد أن العمل بطىء جدا ، أو النتيجة غير مضمونة فيمكن له التوقف على الفور .
                        رابعا : تخيل إنك بتبنى نفسك لمدة عامين بحالهم .. ماهو أقصى طموح ممكن تحققه فى هذه الفترة وممكن توصله ، وقارنه باللى ممكن يحصل بعد سنتين ( بإذن الله ) لو الفيلم أتعمل وكنت مشارك فيه وأسمك موجود فى نهاية الفيلم ، ما رأيك .. هل تتخيل النتيجة فى الحالتين ؟

خامسا : العائد المادى .. يا جماعة كلنا بنشتغل فى الآخر علشان الفلوس ، وده اللى بيدى للعمل قيمة ، وأحنا يا مصممين الجرافيك عايزين نعمل الشغلانة ونقبض ثمنها دلوقتى .. صح ، أنا حضرب مثل بسيط .. لو أنا بعمل مشروع مزرعة فراخ مشححتاج رأس مال ، وأعمل المزرعة وأجيب الكتاكيت ..و.. إلخ
                        ينفع آخد أرباح المشروع إلا بعد سنة ، وممكن أكسب وممكن أخسر !! صح ولا أيه ..

أحنا رأس مالنا عقلنا وأجهزتنا ، والفيلم مشروعنا ، وأرباحنا نسيبها على الله ، ينكسب ينخسر ..

ومش عايز أطول أكثر من كدة .. عموما يوم الجمعة أنا مخصصه بالكامل للفيلم وحيكون فيه جديد إن شاء الله ..
                        والسلام عليكم
                        التعديل الأخير تم بواسطة مصمم_محترف; 24 / 11 / 2006, 03:11 AM.
                        أوصيكوا بالصلاة..

• السلام عليكم أخوي مصمم -محترف .والف شكر على الفكرة الجميلة .
                          المهم أنا متابع من أكثر من سنتين والحقيقة لم أستطع التسجيل إلا اليوم .المهم الفكرة رائعة وأود المشاركة إن أمكن .بالنسبة للبرامج التي أعمل عليها .
                          3D studio max
                          وبرنامج الانتاج الفديوا يوليد .
                          وبرنامج الفوتوشوب .
                          ولكني أتقدم بالإنتاج الفديوي يوليد لأكون كعضو بهاذا العمل الكبير.
                          ولا أطيل عليكم ولكم مني جزيل الشكر.
                          أخوكم /عرب جي إف2006
                          التعديل الأخير تم بواسطة arabgf2006; 24 / 11 / 2006, 02:52 PM.

• اخر التطورات: كاد المؤلف من الانتهاء من كتابة القصة, وسيرسلها لي قريبا ان شاء الله..طبعا هو سوف يشترك معانا لكن النت عنده لا يعمل حاليا, لذا سننتظر مشاركاته

تحياتي

موقعي الشخصي

• يأخوان انا وين مكاني بالخاركه مرسل رساله لرئيس ل سنه ورد وأرسلت ثانيه وللحين مارد

• السلام عليكم..
                                تم إرسال السكريبت للأخ مصمم!
                                وأنا بانتظار تقييمه...كما أن المؤلف هو العضو: باندا , جزاه الله خيرا على مجهوده الطيب . سيشاركنا عندما يعمل النت عنده إن شاء الله..

في الوقت الحالي أريد لكل المشتركين أن يصبروا حتى يعلن الأخ مصمم عن التقسيمات ( أسرع أخي مصمم! فنحن بشوق كبير!! ), والسكيتشات الأولية ستبدأ قريبا كي أكون جاهزا عندما نبدأ العمل الجدي..

أهم شيء هو عدم اليأس يا جماعة! فأنا حاسس أن المشروع سينجح بإذن الله, والسكريبت مشوق وفيه الكثير من الحركة ( والقليل من الكلام ) كي يكون الفيلم ممتعا .

بانتظار رد الأخ مصمم..
                                تحيااااااتي!

موقعي الشخصي

يعمل...
                                X