Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيف تدخل صناعة الالعاب ؟... دليل بسيط لكل مبتدىء

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيف تدخل صناعة الالعاب ؟... دليل بسيط لكل مبتدىء

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
    كل عام وانتم بخير...ورمضان كريم

بسبب كثرة التساؤلات المطروحة حول هذا الموضوع قررت ان كتب هذا الدليل المختصر والمفيد حتى يكون بمثابة خارطة طريق لكل من يريد ان يدخل فى مجال صناعة الالعاب, هذا العلم المثير والذى يتطور كل عام بسرعة مذهله.

**** أولا التقنيات المستخدمة فى الصناعة
    ========================

اللعبة تتكون من جزئين رئيسيين :

1 ) الجرافيكس(الشخصيات,الاسلحة , المراحل المختلفة , الصور , إلخ.........)

وهذه يمكن تصميمها باستخدام أى من ال 3d Modeling Packages مثل ال Max او Maya
    حيث يتم تصميم ال Models المختلفة ثم بعد ذلك يتم تصديرها (Export) فى شكل ملفات يستطيع محرك اللعبه قراءتها ومن اشهر انواع هذه الملفات (3ds,X-Files,Md2) حيث تمكنك هذه الانواع من تصدير ال Model + Animation فى نفس الملف.

ومن التخصصات الموجودة ضمن هذا الجزء :-
    1- Characters Modeler
    2-Characters Animator
    3-Levels Designer
    4-General Artist
    5-Levels Modeler
    6-Texturing Artist

2) محرك اللعبة (Game Engine) :-
    او بشكل اساسى الكود المسؤل عن التحكم فى كل شىء داخل اللعبة بداية من تحميل ال 3D Models ومرورا بوضع قواعد الذكاء الاصطناعى للشخصيات المختلفة داخل اللعبة(Artificial Intelligence)
    وحتى رسم الموديلز المختلفة(Rendering) وتحديد اى من الاشياء يجب رسمها فى كل فرام(Frame).

وهنالك بعض المحركات المجانيه على الانترنت التى يمكنك تعديلها بحيث يلائم هدفك المنشود

او يمكنك ان تطور محركا خاصا بك وهو ليس بالامر المستحيل الا انه يستغرق وقتا ويجب ان تكن ملما بالاتى:
    1- عندك خلفية قوية فى البرمجة باى من اللغات التالية
    C++ ,C# ,Java
    مع العلم بان اقوى هذه اللغات الثلاثه هى ال (++C) ومعظم الالعاب التجارية ان لم يكن كلها مطوره باستخدامها.
    2- DirectX أو Open Gl
    والاكثر انتشارا هى ال DirectX لاسباب كثيرة منها انها شاملة (تساند ال Sound ,Input,Networking) كما تساند حيز اكبر من كروت الجرافيكس والاهم انها تابعة ل Microsoft والتى تنتج ال Windows ومعظم الالعاب فى الاسواق هى لل Windows صح.....

وال DirectX هى عبارة عن بيئة لتطوير الالعاب والبرامج الرسومية الاخرى حيث تتيح التعامل مع ال Hardware مباشرة مما ينتج سرعات رسوم عالية جدا.
    ويمكنك استخدامها باى من اللغات المختلفة واكثرها ++C , الا انه فى الاونة الاخيرة بدا الاهتمام يتزايد بعائلة ال .Net ومنها ال #C , وذلك لانها اسهل وتاخذ وقت اقل فى ال Coding.
    ويمكنك تنزيل ال DirectX SDK من موقع Microsoft وهى مجانية.
    ماشى............

والان اذا كنت ترغب فى دخول هذا المجال فعليك ان تقرر اى تخصص يجب ان تختار

فمثلا اذا كانت لديك الناحية الفنية او لديك بعض الخبرة فى 3d Modeling packages اذا يمكنك ان تختار اى من ال Character Development او ال Level Development

اما اذا كنت تهوى البرمجة او درستها فان ال Game Programming هو الانسب ولاكن يجب ان تحيط ببعض الاشياء الاخرى التى لا غنى عنها مثل الرياضيات و معرفة عامة بالفيزياء.

ولكى اعطيك فكرة عن دور المحرك فى اللعبة نأخذ مثال على تحريك احدى الشخصيات داخل اللعبة
    اولا عند تصميم الشخصية يجب ان يكون لها Animation مسئولة عن المشى الا انك تصمم الشخصية وهو يمشى فى مكانة داخل الماكس او المايا يعنى مفيش Translation وبعدين الEngine هو اللى بيكون مسئول عن التحريك الفعلى للشخصية من مكانها الى مكان اخر حسب الاتجاه والسرعة.

مع العلم بان مجال صناعة الالعاب مجال به ناحية التخصص الى ابعد ما تتصور وللاسف الشديد هذه الصناعة غير منتشرة فى بلادنا العربية ولا اعرف السبب مع انها مربحة جدا ويقدر حجمها بالمليارات , كما اننا لا ينقصنا شىء فالفنانون وخبراء ال 3d فى المنتديات العربية شايف ان مستواهم جميل جدا , كما ان خريجو كليات الحاسبات والمعلومات او الهندسة من المبرمجين ايضا لا ينقصهم شىء الا اننى أعتقد ان السسب ممكن يكون فى واحد من عاملين:-
    1- غياب الاهتمام بهذا المجال فى الكليات والمعاهد.
    2-عدم وجود شركات تعمل فى هذا المجال فى منطقتنا.

والعنصر التانى ممكن يكون مرتبط بالعنصر الاول لان لو مافيش افراد متخصصة اكيد مش هيكون فى شركات.......صح

واخيرا اسف انى اطلت , بس انا باتمنى انى اشوف اليوم اللى الصناعة دى تبقى منتشرة فى بلادنا.

واسف لو فى اى اخطاء نحوية , ووفقكم الله.

يسعدني اخي ان اكون اول من يعلق على كلامك الجميل
    والمعلومات القيمه فعلا اخي كثير من الاسئله تحير الجميع حول ماطرحت
    واتمنى ان يكون في منتدانا خبراء في هذا المجال حتى تعم الفائده للجميع
    وانشاء الله يكون التواصل ما بيننا دائم
    ولك مني كل الاحترام
    ملاحظه اذا بالمكان ان تضع لنا امثله عن ما قدمت لنا من معلومات
    اذهب

معلومات جميلة و مفيدة
      شكرا لك

defender
        كلام جميل جداااااا
        بس لو ممكن توسع اكثر!!!!

وعلي كل حال شكرا لك

شكرا لك أخي
          المشكل هو أن البلدان العربية لا ترعى حقوق النشر....اعمل لعبة ....يجب عليك أن تأتي بالمال....ثم يجب أن تسوق ما عملته لكي تربح ما عملته....المشكل ابحث في المنتديات ستجد الجواب عما أتكلم عنه....
          ثانيا....أنصح بالإبتعاد عن programming لأن هذا المجال هو المصنف الأخير من حيث المال لأنه الأخير من يربح....أما 3d caracter designer فهو لا يتعب و ماله وفير!!!!!
          بعض الدروس
          http://abdelouahab.4shared.com

.... à la mémoire de Kazouz

شباب
            أنا عندني موضوع و أريد أجوبة أرجو منكم الدخول و جاوبوني...
            ^ـــــــــــــــــــ^الرســـــــــــــــوم المتـــــــــــــحركة^ـــــــــــــــــــــ^

سم الله الرحمن الرحيم
              يا اخي الكريم والله لقد وضعت يدك على الجرح موضوعك مميز جدا لطالما تمنيت ان اجد من يملك بعض المعلومات عن السر في كيفية صناعة الألعاب
              انا يا اخي الكريم مصمم استطيع ان اصمم اي عمل على الماكس ولله الحمد ودائما انيتي ان اصنع لعبة فيديو لكني لا اجيد البرمجة ولا اعرف من يديدها ولا اعرف حتى كيف تطور الألعاب وانت الأن تبدو كبارقة امل ربما نفهم منك هذا العالم
              لدي بعض الأسئلة اتمنى اخي ان لا اثقل عليك بها وارجو ان تجيبني عنها بستفاضة
              هل هناك برامج تقوم بصناعة الألعاب من خلالها دون الحاجة لأن تبرمج اى شئ اى ان تقوم بعملية النمذة والت حريك والكاميرات ولااعلم ماذا ايضا و هو يربط لك الأجزاء لتخرج في شكل لعبة كاملة وهل يحتاج هذا الى وسائل اخرى غير اجهزن الكمبيوتر
              اخي الكريم مثلا العاب سباق السيارات تبدو لي سهلة جدا في البرمجة وهي سهلة ايضا في الموديلينج على الماكسهل تعتقتقد ان بامكاني ان اصمم واحدة بالمناسبة لقد ذكرت في بداية حديثك عن ما فهت انه العاب مرمجة جاهزة ولا تحتاج منك الا لوضع تصاميمك الخاة ما مدى صحة هذه الفكرة وارجوك اعطنا امثلة وبعض الروابط لها ان امكن كما ارجوك اخي ان تشرح لي مضمون هذا الرابطhttp://www.scriptspot.com/start.asp?p=download&ID=3315
              اخي الطيب لدي سؤال لطالما حيرني في الألعاب كيف تستطيع اضهار المؤثرات الخاصة كنار والضباب والتي لا يمكن ان تضهر في الما كس الا بعد فترة طويلة من الريندر
              سؤال اخير اخي الطيب ولو انه يبو غبيا هل بالأمكان استخراج الصور اى الخامات الموجودة في لعبة ما والك الوديلات الموجودة فيها لستدامها في اغراض اخرى
              انتضر ردك بفارغ الصبر السلام عليكم
              دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
              دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

شكرا لكم جميعا

السلام عليكم

شكرا لكل الاخوة على ردكم الجميل وبارك الله فيكم
                بالنسبة لأسئلة الاخ naza
                1- هناك الكثير من البرامج الجاهزة والتى تغنيك عن الدخول فى برمجة المحركEngine Cooding ومن اشهرها Game maker واعتقد ان فى مواضيع كتير عن البرنامج فى المنتدى لاكن بصراحة انا مش عندى خبرة بالبرامج دى, بالفعل البرامج دى مش بتحتاج cooding لاكن فيها حاجة اسمها scripting ودى اسهل بكتييييير .
                لاكن عيب البرامج دى انها مش بتديك الحرية اللى انك تقدر تصمم اى نوع من الالعاب لان فيها حاجة شبيهه بال Templates او قوالب جاهزه لاكنها احسن حل للاشخاص اللى مش بيعرفوا البرمجة.

- اما اذا كان فى اجهزة اخرى تستخدم فى صناعة الالعاب , فكما قلت اخى سابقا ان هذه الصناعة على درجة عالية جدا من التخصص , والاجهزه الاخلاى بياتى دورها فى تخصصات معينة وناخد مثال على ال Animation :-
                فى اجهزة اعتقد ان البعض سمع عنها وهى الـ Motion Captures Systems او انظمة لقط الحركة
                ودى فى الغالب عبارة عن رداء -بدلة- فى كل مكان فيه مجسات والمجسات دى متوصلة ببعض وبتقوم بتحويل اى حركة يقوم بها الممثل -اللى هو الشخص اللى بيلبس البدلة- الى حركة مقابلة للـ Model اللى موجود عالكمبيوتر .
                ودى بيستخدمها شركات الالعاب علشان يحصلوا على حركة واقعية 100% .
                فى كمان جهاز تانى اسمه 3d Face Scanner وده عبارة عن جهاز يصدر اشعة ليزر ويعمل Scan لوجه انسان معين ويقوم بتحويله الى 3d Face مماثل تماما.

اما بخصوص ان العاب سباق السيارات سهلة , فده لو انت حبيت تعمل لعبة سبق بسيطة , أما العاب سباق السيارات المشهوره فهى بتحتوى على مبادىء فيزيائية معقدة جدا (السرعة , العجلة , الجاذبية , التصادم المرن والغير مرن و.................. ومتعدش).

أما بخصوص الرابط اللى انت وضعته فده عبارة عن Max Script لحل مشكلة اسمها affinity
                وده موضوع مرتبط بتشغيل ال Max باكتر من Procsessor لان بيحصل بعص المشاكل فى حالات معينة للماكس,ويعنى مش جهاز PC عادى زى اللى عندنا.

أما بخصوص المؤثرات الخاصة ( نار , ماء , ضباب,انفجارات ,........) ففى حاجة اسمها ال Particle Systems ودى حاجة حلوة جدا بس بتتعمل داخل الكود والفكرة وراها انى كل المؤثرات ممكن تتعمل من خلال مجموعة متحركة من الجزيئات الصغيرة اللى كل واحد فيها بيكون ليه مجموعة خصائص زى
                -السرعة Velocity
                -العجلة Acceleration
                -الجاذبية Gravity
                -العمر Time to live
                -المسار trajectory
                وكل هذه الجزيئات بتخرج غالبا من مصدر واحد اسمه Emmitter أو باعث ومن خلال معادلات بسيطة تقدر تحصل على الاشكال المختلفة , وكمان بتغيير ال Texture المرتبط بالجزىء او الـ Particle.

والسؤال الاخير اللى هو انك تاخد صور او مكونات من العاب موجوده

فغالبا لا , لان ملفات الالعاب (Pictures , models , levels........ etc ) بيكون حصل لها عملية حماية Data Protection من خلال التشفير Encryption او الضغط Compression ولو الشركات ما عملتش كده ممكن تلاقى كل واحد يشيل صورة من اللعبة ويحط صور من عنده ويقول انا اللى عملت اللعبة .......... صح.

وياريت اكون قدرت اجاوب على اسئلتك بالشكل المرضى

ووفقكم الله
                والسلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم
                  اخي الكريم والله لقد فرحت كثيرا لردك على تساؤلاتي لكني ارغب في ان اثقل عليك اكثر لو سمحة
                  لقد اثرة نفطة اريد ان اعرف عنها المريد وهي لاقطات الحركة اخي الكريم هل هذه الأدوات باهضة الثمن حتى نرى كل هته البرامج الضخمة والمتعبة لتحريك شخصشة ما والتي تحتاج لوقت كبير وجهد بينما بلاقطات الحركة يتم عمل ذالك بسهولة لناذا
                  بنسبة للمؤثرات مثل النار قلت انها برامج خاصة تقوم بذالك وليس كما يقول لي اغلبهم انها خامات فلماذا لا نجد مثلها في الماكس مثلا واذا قاردت انا ان اصنع لعبة هل يمكنني ان اجد البرنامج الذي ينتجها
                  بنسبة لبرنامج Game maker هل يمكنك وضع وصلة له ان امكن وهل يوجد دروس عن كيفية العمل من خلاله
                  اخي الكريم لدي سؤال المشاهد التي تكون في شكل مقطع فيديو غالبا في بداية اي لعبة هل هي مشهد فيديو مسجل قبلا ام انها حركات تحصل في تلك الحضة
                  اخي الطيب ماهي الصيغة او الكيفية التي يتم بها تصدير المشاهد من الماكس ليتم استغلالها في صناعة الألعاب
                  اخي الكريم انا عندما اريد ان انتج حركات دينامكية طبيعية اعملها في الرياكتورولكن اقوم فيما بعد باخراجها في شكل حركة نهائية لكن في الألعاب الحركات تكون طبيعية اي ان المحاكات ليسة مجهزة مسبقا انما تحدث في ذالك الوقت هل يعني هذا انهم قامو بتصدير الرياكتور مع ملفات الماكس
                  السلام عليكم
                  دروس فيديو عربية في الكركتر ريجنج
                  دروس فيديو عربية في ال toon car rigging

الاخ الفاضل naza

يسعدنى ان ارد على تساؤلاتك مرة اخرى ,

اما بخصوص ال Motion captures Systems او لاقطات الحركة , فهى بالفعل تعتبر باهظة للافراد , لذلك فهى تستخدم بواسطة الشركات , لاكن هناك بدائل اخرى قد تغنى عنها الى حد ما

ففى النهاية انت تريد ان تركب حركة على شخصية موجودة عندك , وهذه الحركات تكون فى انماط او تنسيقات معينة قابلة للتركيب على الكاراكترز اللى عندك , ومن اشهر هذه الانساق

FBX.

BVH.

ويمكن تحويل هذه الانماط الى نوع bip. الخاص بال Character Studio

لذا يمكنم ان تبحث على ملفات حركة مجهزه مسبقا وتقوم بتطبيقها على الكاراكتر ولكن المواقع التى تتيح هذه الملفات على النت مجانا قليلة جدا ولكنى كنت قد اجريت بحثا منذ حوالى 3 شهور ووجدت هذه المواقع

بعض ملفات fbx
                    http://www.svaha.com/~pasha/dance/

ملفات مختلفة

http://www.turbosquid.com/ فى قسم ال Downloads اختار Motion Capture

ملفات BVH مجانية

http://www.bvhfiles.com/

والموقع الاخير يوفر خدمة طلب حركات Motions معينة فى مقابل مادى

مع العلم بان الماكس بيكون معاه حركات Motion Captures كتيرة فى مجلد اسمة Motions وهو فى الاسطوانة الثالثة مع 3ds Max 6 والملفات من انواع مختلفة bip,bvh,fbx

اما بالنسبة للمؤثرات الخاصة فانا لم اقل انها تعمل ببرامج خاصة بل قلت انها تبرمج فى داخل الكود

يعنى المبرمجين هما اللى بيحددوا شكلها ونوعها وفعلا فيها شغل خامات Textures وزى ما قلت انها غالبا بتتعمل بال Particle systems وممكن تنفع حاجة اسمها Animated Textures

بس للاسف لو انت مش بتعرف فى البرمجة مش من السهل انك تمشى فى الموضوعات دى , كنت قد سمعت على برامج تعمل هذه الحركات وتقوم بتصديرها فى صورة صور مسلسلة بس الصراحة ماشفتهمش حتى الان.

اما بالنسبة لبرنامج ال Game Maker فانا لم اجربة حتى الان ولكن اعتقد هناك مواضيع كثيرة عن هذا البرنامج فى المنتدى

ولكنى احمل لك خبرا رائعا , فقد عثرت مؤخرا عن طريق الصدفة على برنامج خرافة لعمل الالعاب من نوع First person shot او الالعاب العسكرية مثل Midal of honor واسمه FPSCreator وهذا البرنامج مثلما يقول الموقع وكما رأيت فى الفيديو الخاص بالبرنامج سهل جدا جدا ولا يحتاج الى اى خبرة فى البرمجة ويمكنك عمل لعبة كاملة ومتعددة المراحل وقابلة للعب عن طريق الشبكة وكل هذا دون ان تكتب سطر واحد من الكود

ويمكنك تحميل الفيديو الخاص بالبرنامج من هنا

http://files.thegamecreators.com:80/...ru_Oct2004.zip

وموقع البرنامج هو

http://www.fpscreator.com

وان شاء الله انا سوف اجربة وانزل موضوع عنه

لاكن حمل الفيديو وقل لى ايه رايك فيه

ووفقنا الله جميعا ان شاء الله

مشكور اخي defender علي عرض مساعدتك بخبرتك الواسعة
                      في مجال برمجة الالعاب
                      وشكرا لك علي ارشادي لبرنامج FPSCreator
                      حيث من الواضح من ملف الفيديو المرفق
                      انه يصنع الالعاب بمنتهي السهولة
                      وكل ما عليك ان تختار فقط الاشكال
                      وتصبح انت كالمخرج في البرنامج
                      ولا يحتاج الي اي برمجة
                      انا اقوم بتحميل البرنامج وسوف اقوم بتجربته
                      ولدي طلب بسيط منك
                      لو في اي برنامج مثله في برمجة الالعاب من نوع اخر غير فيرست بيرسون اكون مشكور لو تدلني عليه

اخوك هشام

السلام عليكم

والله انا فرحان ان فى استجابة
                        الاخ هشام انا مبسوط ان البرنامج عجبك
                        وانا مش خبير زى ما انت متصور لانى يادوب حوالى سنة ونص فى المجال والحمد لله ماشى فيه لانى بحبه وكمان لانى مشيت فيه من ناحية الدراسة لانى اخترت مشروع التخرج بتاعى 3d Game والحمد لله عملنا لعبة انا والجروب وكانت من نوع RPG واستخدمنا فيها ال ++C والـ DirectX 9 , تعبنا فيها شويه بس الحمد لله حصلنا على تقدير ممتاز عن المشروع , وانا لسا متخرج السنة دى وبالاسفل صورة من المشروع.

لكن عايز اقول حاجة لكل الاخوة اللى عايزين يمشوا فى المجال ده بجد ,
                        فعلا البرامج اللى بتعمل العاب جاهزه مستواها تقدم لدرجة فظيعة , لكنها محدودة جدا , وترغمك على ان تمشى على اسلوب او نمط واحد ومساحة الابتكار محدودة جدا فيها , علشان كده ياريت نتحول للبرمجة بدل من استخدام برامج جاهزة , وياريت نتعلم لغة برمجة قوية زى ال ++C وهى والله مش صعبة لو انت حبتها , ممكن تاخد منك شوية وقت , بس كل ما تتعلم فيها حاجة , حا تحس انها قمة المتعة وهى فعلا الاقوى على مستوى العالم , مش بس فى برمجة الالعاب , دى تقريبا فى كل حاجة ,
                        وبعض الاخوة اللى يفتكروا انه ممكن يعملوا لعبة بال Visual Basic ممكن بس ما حدش حيلعبها غيريهم
                        لاسباب كتيرة , يعنى ال ++C بيختاروها لانها:-
                        -بتوفر تحكم الى ابعد حد على ال Hardware وده مش موجود فى معظم اللغات الاخرى بنفس المستوى.
                        -متوفر لها مترجمات Compilers على كفائة عالية , وتقريبا سرعتها قريبة جدا من سرعة ال Assembly language او لغة التجميع واللى بتكلم ال Hardware مباشرة.
                        طبعا غير المرونة وال Portability
                        والبرنامج ال Executable اللى بتطلعة بيكون سريع جدا , حتى لو كان مش ++C كليا يعنى ممكن يكون بيستخدم دوال مرتبطة بنظام التشغيل API's .
                        ومن المعروف ان كل انظمة التشغيل بما فيها Windows-Linux-Unix اتعملوا بال C او++ C
                        وانا بصراحة عمرى ما سمعت ان فيه لعبة اتعملت بال VB او فى برنامج على اللينكس معمول بال VB او حتى فى Interpretters او مترجمات الل VB على انظمة تشغيل غير ال Windows
                        لكن فى المقابل ال ++C بتخش فى كل حاجة حتى الالعاب اللى بتتعمل لل Play Station وال XBox
                        لان ليها منرجمات لكل ال Platforms.
                        طبعا حتقولوا انى متعصب لل ++C بس والله هى دى الحقيقة
                        بس فى الاونة الاخيرة بدأ التحول شوية (لاكنها لم تدخل فى اعمال تجارية) لل DotNet ومن ضمن العائلة Visual Basic.Net او VB.Net بس دى مرتبطة بال DotNet يعنى لو(خد بالك لو) عملت لعبة بال VB.Net وحبيت تشغلها على جهاز , لازم يكون ال DotNet FrameWork متثبت عالجهاز والا مش هتشتغل , لاكن لو Microsoft خلت ال DotNet FrameWork جزء اساسى من ال Windows Vista طبعا الوضع حايتغبر .
                        واللى عايز يبدا يتعلم ++C فى كتاب بيستخدم فى اماكن كتيرة ومنها امريكا للمبتدئين واسمه
                        Object Oriented Programming With C++ Six Edition
                        واسلوبة سهل جدا , وممكن تعملوا بحث عنه
                        او كتاب
                        C++ How To program

وانت مش مضطر تخلص الكتاب كله , تمشى لحد ما يبقى عندك خبرة بالاسلوب مش اكتر

وبعدين اى كتاب لل DirectX 9 زى مثلا
                        Beginning DirectX 9 وهو سهل جدا وممتاز
                        او
                        Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0.CHM
                        وزى ما قلت لازم يكون عندك عزيمة , ومش كل ما تقابلك مشكلة تيأس لان فعلا الحكاية عايزة صبر
                        وفى منتديات اجنبية لو قابلتك مشكلة و معرفتش ازاى تتصرف زى موقع
                        www.Gamedev.net
                        والموقع ده الاول على مستوى العالم وفيه مقالات للمبتدئين كتيرة جدا لكل اللى يخص تطوير الالعاب
                        وبعد ما يكون عندك شوية خبرة فى ال ++C وال DirectX ممكن تشوف كود لـ Open Source Engines او محركات مفتوحة المصدر وهى كتيييييير.
                        وفى الاخر لو فى حد واجهته مشكلة فى الكود يبعتلى وان شاء الله ربنا يقدرنى وارد علية
                        بس ياريت تكون فى ال ++C ...........................(متعصب مفيش فايده ).
                        ومعلش انا كتبت باللهجة العامية المصرية بس ان شاء الله حتقدروا تفهمومها
                        ووفقكم الله جميعا.

المشاركة الأصلية بواسطة defender مشاهدة المشاركة
                          الاخ الفاضل naza

يسعدنى ان ارد على تساؤلاتك مرة اخرى ,

اما بخصوص ال Motion captures Systems او لاقطات الحركة , فهى بالفعل تعتبر باهظة للافراد , لذلك فهى تستخدم بواسطة الشركات , لاكن هناك بدائل اخرى قد تغنى عنها الى حد ما

ففى النهاية انت تريد ان تركب حركة على شخصية موجودة عندك , وهذه الحركات تكون فى انماط او تنسيقات معينة قابلة للتركيب على الكاراكترز اللى عندك , ومن اشهر هذه الانساق

FBX.

BVH.

ويمكن تحويل هذه الانماط الى نوع bip. الخاص بال Character Studio

لذا يمكنم ان تبحث على ملفات حركة مجهزه مسبقا وتقوم بتطبيقها على الكاراكتر ولكن المواقع التى تتيح هذه الملفات على النت مجانا قليلة جدا ولكنى كنت قد اجريت بحثا منذ حوالى 3 شهور ووجدت هذه المواقع

بعض ملفات fbx
                          http://www.svaha.com/~pasha/dance/

ملفات مختلفة

http://www.turbosquid.com/ فى قسم ال Downloads اختار Motion Capture

ملفات BVH مجانية

http://www.bvhfiles.com/

والموقع الاخير يوفر خدمة طلب حركات Motions معينة فى مقابل مادى

مع العلم بان الماكس بيكون معاه حركات Motion Captures كتيرة فى مجلد اسمة Motions وهو فى الاسطوانة الثالثة مع 3ds Max 6 والملفات من انواع مختلفة bip,bvh,fbx

اما بالنسبة للمؤثرات الخاصة فانا لم اقل انها تعمل ببرامج خاصة بل قلت انها تبرمج فى داخل الكود

يعنى المبرمجين هما اللى بيحددوا شكلها ونوعها وفعلا فيها شغل خامات Textures وزى ما قلت انها غالبا بتتعمل بال Particle systems وممكن تنفع حاجة اسمها Animated Textures

بس للاسف لو انت مش بتعرف فى البرمجة مش من السهل انك تمشى فى الموضوعات دى , كنت قد سمعت على برامج تعمل هذه الحركات وتقوم بتصديرها فى صورة صور مسلسلة بس الصراحة ماشفتهمش حتى الان.

اما بالنسبة لبرنامج ال Game Maker فانا لم اجربة حتى الان ولكن اعتقد هناك مواضيع كثيرة عن هذا البرنامج فى المنتدى

ولكنى احمل لك خبرا رائعا , فقد عثرت مؤخرا عن طريق الصدفة على برنامج خرافة لعمل الالعاب من نوع First person shot او الالعاب العسكرية مثل Midal of honor واسمه FPSCreator وهذا البرنامج مثلما يقول الموقع وكما رأيت فى الفيديو الخاص بالبرنامج سهل جدا جدا ولا يحتاج الى اى خبرة فى البرمجة ويمكنك عمل لعبة كاملة ومتعددة المراحل وقابلة للعب عن طريق الشبكة وكل هذا دون ان تكتب سطر واحد من الكود

ويمكنك تحميل الفيديو الخاص بالبرنامج من هنا

http://files.thegamecreators.com:80/...ru_Oct2004.zip

وموقع البرنامج هو

http://www.fpscreator.com

وان شاء الله انا سوف اجربة وانزل موضوع عنه

لاكن حمل الفيديو وقل لى ايه رايك فيه

ووفقنا الله جميعا ان شاء الله
                          اخي الغالي بنسبه لبرنامج FPSCreator انا جربته من فتره وهوجيد
                          وسهل جدا الشركه المنتجه له تعمل باستمرار عل تحسينه
                          وهناك مكملات للبرنامج مثل Model Pack1 و Model Pack2 و Model Pack3
                          وهذه مكملات للبرنامج وان حصلت على Model Pack1 ومن لديه Model Pack2+3
                          ان يدلني عليهم واكون مشكور كتير له
                          وانصح به لانه سهل جدا وفيه واقعيه
                          وياريت نفتح مجال لتحدث عنه للاستفاده
                          ولكم كل الحترام
                          ملاحظه من يريد السيريل للبرنامج فهو عندي
                          اذهب

مشكور مرة تانية يا اخي defender علي عرض معلوماتك الوفيرة حول برمجة الالعاب انا قمت بتجربة برنامج fbs وصممت به لعبة واقوم بالتجول فيه لاتعرف علي امكانياته وشايف من ردك ومن كلام ناس كتير ان برنامج c بلس بلس هو فعلا الانسب لبرمجة الالعاب وانا نزلت البرنامج فعلا وهديله وقته ويارب اوصل لحاجة بس عندي سؤال وبعد ما اتعلم برمجة اللعب ايه مجال الاستفادة منها اقصد الشغل والربح طبعا ده بعد هدف المتعة الشخصية لاني انا اولا داخل المجال عشان اتعلم حاجة جديدة انا بحبها ثانيا مافيش مانع اني استفيد منها ماديا بالنسبة لك يا اخي Ameer انا مستعد لفتح الحوار معك حول برنامج fbs وارجو ان تدلني علي مكان الحصول علي تلك الاضافات التي حصلت عليها منتظر الرد......

السلام عليكو
                              معظم طرق صناعة الألعاب الموجودة دة جميلة بس صدقونى مش هتوصل لحاجة (مفيش مشروع هيطلع منها ) أحسن و أسهل طريقة فى رأيي وألى نفعت معايا هى أستخدام Sourse SDK ألى تبع half life 2

دلوقتى أحنا صعب نعمل engine أن مكانش مستحيل علشان الengines بتاخد
                              أولا وقت طويل مش هنأدر نلقيه منغير مكاسب و أنا مش بكلم على أسابيع و شهور أنا بكلم على سنين valve أعدت تعمل فالsourse engine أربع سنين من 1998 بعد النحاح الرهيب ل half life لغاية 2003 و سعتها جزء منه أتسرق قبل مينزلو half life 2 فأعدو سنة كمان يكتبو الجزء المسروق بطريقة مختلفة كل دة و تستغرب قوى فالأخر لما تعرف أن المصممين خدو 8 شهور بس يعملو فالجرافكس و القصة
                              ثانيا ناس كتير أنا قريت فى موقع أن Cryengine 1/2 ( بتاع farcry ولعبة رهيبة نازلة أول 2007 أسمها crysis ) أشترك فى كتابته أكتر من 250 programmer
                              ( أنا أسف أن أنا بتكلم بيأس بس هى ده الحقيقة)

ودة فايدة sourse sdk أنه هياخد الsourse engine من half life 2 و يخليك تدخل أنت جرافكس ( للأسف لازم تدخلها عن طريق xsi مينفعش بالmax)
                              بسهولة تقدر تطلع لعبة first person جميلة جدا و أنت متحكم فالجرافكس و الأحداث و الأسلحة........

لتنزيل البرنامج
                              http://rapidshare.de/files/32433424/...DKSP2Setup.exe
                              أو
                              http://dl3.uploadgalaxy.com/files/26...Setup.exe.html

من الموقع
                              http://www.dieselpowered.info/index....pic=285&hl=CSM

لازم يبقا عندك half life 2 أى أستفسارات أسألو و لو عايزنى أفتح موضوع جديد بالشرح بتاعه قولولى حتى ذلك الحين wikipedia شارح شرح مفيد
                              http://developer.valvesoftware.com/wiki/SDK_Docs

السلام عليكو

يعمل...
                              X