Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عايزين برنامج لاداره قناه مثل القنوات الفضائيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عايزين برنامج لاداره قناه مثل القنوات الفضائيه

السلام عليكم اخواتي في الله
    رمضان كريم وكل عام وانتم اقرب اللي الله
    احنا مجموعه شباب طموحتنا علي قدنا عايزين نعمل قناه فضائيه بس علي الشبكات الدش المحليه احنا عاملينها بس دي تعتبر بدايه مش بطاله شغالين ببرنامج البور بوينت بس انا طموحاتي اعلي من كده من حيث اظهار مواهبنا في الجرافكس والتنسيق ..الخ انا سمعت عن برنامج اسمه scala وجبناه بسس المشكله انه مش بيعمل اللي في دماغنا ومش بيدعم عربي ولما بيشتغل هو بس اللي بيظهر علي الشاشه فلو حد عارف طريقه استخدام الscala صحيح فا مش يبخل علينا او اللي عنده فكره عن البرامج اللي بتعمل شريط الاعلان ويظهر الجرافكس علي الشاشه بدقه عاليه فياريت يفيدنا انا عايز اعمل الجرافك مثل ميلودي وروتانا وعايز اعمل شريط زيهم فيايرت افيدونا وجزاكم الله كل خير ومبارك عليكم الشهر الكريم

وطريقه عمل القناه علي الشبكة المحليه
    محتاج 4 حاجات
    2 جهاز كمبيوتر كفائته جيده وميكسروريسيفر
    جهاز هتشغل علي البور بوينت ومثلا هتعمل علي الشريط واللوجو بتاع القناه وطبعا الشاشه بتكون سمراء المكسر بيفرغ الشاشه دي ويجعلها شفافه اللي هيه (كروما)
    الجهاز التاني بتشغل عليه الفيلم او اي عرض انتا عايزه وبتدخل مخرجات من اجهزه الكمبيوتر الي الميكسر وبتطلع من الميكسر مخرج للريسيفر لنه هو اللي بيطلع الاشارات للتلفزيون والتردد

اخر شئ انا توصلتله اجهزه البث الحي من موقع http://www.pixelpower.com
    انا كل اللي عايزه برنامج يشتغل علي الكمبيوتر مثلا يعمل شاشتين وحده تتظبط مع كارت الشاشه والتنيه هيه التحكم في المخرجات وترتيب العرض اليومي والشريط الاخباري يعني مثلا خبر عاجل بدل مافصل البوربينت واعدل الكلام لاء اضيفه وهو ينزل مع الاخبار اللي موجوده واحط مثلا الافلام واللي انا عايزه تحت بعض ويشتغل علي طول يعني قناه بس انا عايز الشغل ده يكون علي الكمبيوتر احنا امكانياتنا بسيطه ومفيش تكاليف للجهزه الكبيره دي ياريت يكون اللي انا عايزه واضح للجميع وارجو سرعه الاجابه
    التعديل الأخير تم بواسطة kingeg; 02 / 10 / 2006, 02:06 PM.

ايه ياشباب انا شايف ان في مشاهدات كتير ومفيش ردود ايه محدش عنده حل طيب تجاوبو معاي متحسسنويش اني قاعد بكلم نفسي

لا عليك .. الناس منشغلة برمضان : )

هل تعني بث محلي ؟
      وكيف عملتم كل هذا ؟
      وكم تكاليف الأجهزة من غير الحواسب ؟

هاقد مضى رمضان.

أرجو أن توفق لإجابة استفساراتك.

يعمل...
        X