موضوع: ماذا تفعل لو ... ؟

ردود: 15 | زيارات: 1321
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية althaer
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المنطقة
    أينما ذكر اسم الله
    العمر
    37
    ردود
    2,192

    ماذا تفعل لو ... ؟

    اتعرض لهذا الموقف كثيرا

    فأنا احب الحرفية في العمل
    والدقة في كل صغيرة وكبيرة لان الذي يهتم بالصغيرة يخرج منه العمل رائع

    الموضوع انك يكون لك جار وعلاقتك به جيده والحمد لله

    مثلا لو جارك نقاش ( يقوم بالدهان ) او قريبك

    وانت تريد عمل نقاشة وديكورات بمستوي معين

    وتريد ان تأتني بشخص عنده مهارة اكثر

    بالطبع نعتبرها في مصر عيب

    انك تترك جارك وتحضر ( صنايعي ) من منطقة اخري

    وفي نفس الوقت عمله لا يعجبك لان مستواه في الصنعه ضعيف

    ماذا تفعلون في مصل هذه المواقف المحرجه ؟
    دا وانتي مطلعه عيني ... بحيك مووت


  2. #2
    طالب علم
    صور رمزية mohheader
    تاريخ التسجيل
    Jan 2003
    المنطقة
    Egypt,Alex
    ردود
    3,117
    ممكن تعزم جارك اسبوع في مرسى مطروح...
    عما تخلص الي عايزه

    هههههههههههههه
    الله اكبر
    الله المستعان

  3. #3
    كيمووو
    صور رمزية kareem50
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    لايوجد انتماء
    ردود
    3,161
    والله يا حس سيبك من الناس الي يعرفوك لأنهم مش هيطلعو الشغل زي منتا عايز
    ولو طلعو كدا ومش عجبك مش هتقدر تتكلم ولا تقول حاجة
    يبقا خلي معاملتك انجليزي وهات واحد من بره
    .


    MR. Kok Limited Edition

  4. #4
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    الصحراء المصرية
    العمر
    32
    ردود
    578
    والله يا حس سيبك من الناس الي يعرفوك لأنهم مش هيطلعو الشغل زي منتا عايز
    ولو طلعو كدا ومش عجبك مش هتقدر تتكلم ولا تقول حاجة
    يبقا خلي معاملتك انجليزي وهات واحد من بره
    بالضبط و ممكن تبئى تتحجج بالفلوس و انو علشان جارك او قريبك هيبئة فى حرج
    نحن قوم اعزنا الله بالاسلام فاذا ابتغينا العزة بغيرة اذلنا الله

  5. #5
    أنا من رأي إنك تترك المجاملات وتبحث عن الأفضل
    لا عيش لأمة يستهزئ بنبيها وهو أفضل الأنبياء محمد

  6. #6
    Designer
    صور رمزية S.Badr
    تاريخ التسجيل
    Dec 2004
    المنطقة
    أرض سمرا وقمرا .. وضفه ونهر ومراكب
    العمر
    16
    ردود
    1,585
    أحسن حل .. هات مهدس ديكور صاحبك .. وهات النقاش الي انت عاوزه .. ولو اتكلم يبقى مهندس الديكور اختار هذا النقاش .. وتطلع انت من الحرج ..
    انا مستعد اعمل الدور ده .. دور المهندس طبعا
    ابن المهندس مهندس .. وابن الدكتور دكتور .. يبقى ابن الريس متقال الريس حجازي متقال
    S.Badr = Samy Pasha = Samy Badr

  7. #7
    ياعم النبى وصى على سابع جار ... دا كلام ياخونا يعنى يبقا جارك شغال كدا وتروح تجيب واحد من بعيد حتى لو مهندس دا مش مبرر لكل اللى انت بتقوله ده عيب عليك عيب وبعدين المثل بيقول ابعد عن الشر وغنيله يعنى هتجيب واحد جارك يقرفك وكل شوية شاى وقهوة ويدلع ويتمرقع وطبعا شغله اكيد زى الزفت سيبك من كل ده واستحمل قدرك ان يبقا جارك نقاش بس عايز الصراحة الموضوع ده ملوش غير حل واحد هو ان التقنى يحب التقنية .... يلا مش مشكله انت حر اعمل اللى انت عايزه
    وعلى العموم ارد على سؤالك انا ولا بحط فى بالى ان جارى يزعل او يتحرق حتى لأن كل جيرانى صيع
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية althaer
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المنطقة
    أينما ذكر اسم الله
    العمر
    37
    ردود
    2,192
    ههههههههههههههههههه
    feed back جبت م الاخر

    والله يا جماعه انا عندي مسأله الجيران هذه حساسة جدا

    ومستعد اني اتنازل كثير بس جيراني يكونونوا راضيين

    خصوصا اني في منطقة شعبية

    تعيش مع الناس

    انا اكره الاختلاط مع الجيران كثيرا

    لكن البيت بحكم انها منطقة شعبية والناس اغلبها من اصل ريفي وولاد بلد فالمودة موجودة

    وفي ههذ الحالة احاول الاختلاط بحذر

    موشوع انك تحضر واحد غريب وجارك يعمل بنفس المهنة

    ليست سهله

    خصوصا انه طول فترة العمل هيظل ( رايح جاي عليك )

    وانا مستغرب ان الاغلب بيقول (( طنش ))

    يعني بدون حل او شئ
    دا وانتي مطلعه عيني ... بحيك مووت

  9. #9
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة حسام ماهر معاينة الرد
    ههههههههههههههههههه
    feed back جبت م الاخر

    والله يا جماعه انا عندي مسأله الجيران هذه حساسة جدا

    ومستعد اني اتنازل كثير بس جيراني يكونونوا راضيين

    خصوصا اني في منطقة شعبية

    تعيش مع الناس

    انا اكره الاختلاط مع الجيران كثيرا

    لكن البيت بحكم انها منطقة شعبية والناس اغلبها من اصل ريفي وولاد بلد فالمودة موجودة

    وفي ههذ الحالة احاول الاختلاط بحذر

    موشوع انك تحضر واحد غريب وجارك يعمل بنفس المهنة

    ليست سهله

    خصوصا انه طول فترة العمل هيظل ( رايح جاي عليك )

    وانا مستغرب ان الاغلب بيقول (( طنش ))

    يعني بدون حل او شئ
    هنعيده تانى تانى يعنى انت ملكش حل هتقولى تانى جارى طيب انا هقولك حاجه يمكن تريحك
    انت دلوقت مش عايز تخسر جارك ولا عايز تعمل شغل زباله يبقا ملهاش غير حل واحد اشتغل انت نقاش لنفسك ولا توجع بالك ومنها تبقى وفرت ... ولا ابسط من كدا بدل ما تشيلنا الهم معاك

  10. #10
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    الصحراء المصرية
    العمر
    32
    ردود
    578
    وبعدين يا حج حسام يبئة عندك منتدى مليييييييييييييييء بالفنانين و تجيب ناس من بره
    نحن قوم اعزنا الله بالاسلام فاذا ابتغينا العزة بغيرة اذلنا الله

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية al3ashiq64
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    ارض الله الواسعة
    ردود
    3,291
    اقوللك حل بسيييييييييط
    اطلب من جارك النقاش شيء لا يستطيع عمله ..
    وستكون حجتك في جلب الشخص الاكثر خبرة لعمل الشيء الذي تريد -_^
    خلص رمضان وشوشو اتفك هيو جنبي بيسلم عليك
    تحياتي لك
    Creative Mind Evolution

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية althaer
    تاريخ التسجيل
    Jun 2005
    المنطقة
    أينما ذكر اسم الله
    العمر
    37
    ردود
    2,192
    بلغه سلامي وقله اني مشغول لحد رمضان القادم
    دا وانتي مطلعه عيني ... بحيك مووت

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية MN3M
    تاريخ التسجيل
    Apr 2003
    المنطقة
    void Egypt
    ردود
    3,021
    ممكن أقول لجارى : إنى عملت مع النقاش ده مصلحه جامده..وهوا عاوز يردللى الجميل..و أنا أصلا مكنش فى دماغى فكره النقاشه...بس نقول إيه بقه..الراجل عاوز يجاملنى بأى طريقه..لكن لولا كده.. انا مبثقش غير فى شغللك يا جارى العزيز..
    M HAMMAD
    M.A.Moniem

    الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
    قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
    لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

  14. #14
    عضو نشيط
    صور رمزية simo_boy
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المنطقة
    المغرب
    ردود
    529
    mblach te3mel hayda nakch w rayah balak rayh jiranak
    ان لم تزد على الحياة فانك زائد عليها
    simo_max@hotmail.fr
    http://www.hesperespub.com

  15. #15
    اني احب المجاملات لكن بالشغل والاكل والفلوس ابوية ما اعرفة
    اني اكبر راس خس اسوي زلاطة

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل