Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لو انت رئيس جمهورية .. هتعمل ايه ؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لو انت رئيس جمهورية .. هتعمل ايه ؟؟

التساؤل ده شفته في موقع هريدي .. وقرأت الردود بتاعتهم .. وحابب اعرف هنا هتعملوا ايه ؟؟
    لو انت رئيس الجمهورية
    هتحكم ازاي ؟؟ وهتمشي البلد ازاي ؟؟
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    مش عاوز تفاؤل
    ابن المهندس مهندس .. وابن الدكتور دكتور .. يبقى ابن الريس متقال الريس حجازي متقال
    S.Badr = Samy Pasha = Samy Badr

يا عم ده موضووووع كبييير
    بس عن نفسى هصلح الإعلام و التعليم
    و ألغى الديموقراطيييين
    انت ديموقراطى و لا أيه ؟؟؟
    و طبعا الحكم هيكون بالإسلام العظيم
    و هلغى الشيوعيه من مصر و العلمانيه زى سعد و حزب الوفد
    و هنفى عادل إمام
    و ننضف البلد شوي..... هههههههههههههه

مش عاوز تفاؤل
      مش هيحصل اي تغير... دو لو انا عرفت احافظ علي البلد زي ما هي

المشكله ان معظمنا شايف انو بقي رئيس جمهوريه هيغير الفساد ويعم الاصلاح بإشارة صباع منه

معظمنا دايما ببنقد الاشخاص بمبداء المثاليه بس للاسف ما بيطبقوا علي نفسه

الكلام النظري حاجة ... والواقع والجانب العملي حاجة ثانية

وانت اللي قولت من غير تفاؤل

لو كنت رئيس....... حيتقيل
        لان الناس نفسها خربانه
        مستحيل تصلح البلد الا بصلاح أهلها
        وسلام عليكم

الحمد لله يا سامي طلبك مش متعب ابداا
          مافيش تفائل ولا حاجه
          اول حاجه هاغير اسمي لان ممنوع تغير اسم الرئيس
          وهاخلف ولدين واسمي واحد علاء وواحد جمال
          وهابني كباري كتير بدل ما احل مشكلة المركزيه في البلد لازم كلكم تعدو علي ميدان رمسيس كل يوم علشان تنالو البركه وهتابع بنفسي العشرين مليون فرد بتوع سكان القاهره وهما رايحن الصبح وسط البلد وهما راجعين تاني
          كمان هتأكد ان مناهج التعليم ملخبطه ونظام التعليم الي عفي عليه الزمن مستمر
          وهافرض عليكم تحديد النسل الي بوظ الدنيا وهاطلع اكدب عليكم في التلفزيون واقول لكم اسره صغيره تساوي حياه افضل مع ان الاسر الصغيره ظروفها المعيششيه سيئه جدااا حتي لو ما عندكش عيال بس لاز نتدخل في قدر ربنا
          كمان هراعي وجود نسبه عاليه من الكيماويات المؤذيه في كل ماتتناولون من طعام وشراب علشان اعرف الاقي للاطباء شغل جيد
          ....................................
          طبعا لدي قائمه من المشاريع لو اردت معرفتها
          اقراء عن نسبة الاميه والعنوسه والفقر والمرض والحوادث والبطاله والرشوه والمحسوبيه والعشوائيه ولدي قائمه طويله من الاشياء التي يجب ان نحافظ عليها ونؤكد في نفس الوقت انها غير موجوده نهائيا
          وسلام مثلث علشان المربعات خلصت
          بلاد الكوارث
          حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
          لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
          وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
          وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

سؤال كبير

أنا وبكل بساطة امثل اني مش عارف ولا حاجة
            وأبني اكبر مصنع للمسكنات في العالم مسكنات للفقراء
            وللمرضى وللتعليم وحاجات كذا تخلي توهم الواحد انه عايش في نعيم
            وغيره حالته سيئة جدا جدا جدا جدا
            وألطش المكتوب والله غفور رحيم

إلا على فكرة يا سامي انتا خلصت التجنيد العسكري ؟ اصلى فاكرك كنت تندب حظك
            لن يكون لدينا ما نحيا من أجله .. إن لم نكن على استعداد أن نموت من أجله
            آرنيستو تشي جيفارا

بكل بساطة ... هتفرج على نشرة الأخبار .. وأمصمص شفايفي ....

أنا مع Limponi ... كلامه صحيح وهذا هو الواقع ...

عشان أكون رئيس جيد إذن لازم يكون فيه شعب جيد
                انت عارف الحكومة المصرية بتقول على الشعب المصرى حرامى والشعب المصرى بيقول على الحكومة حرامية ما الحكومة من الشعب والشعب فى الحكومة يعنى التغير الأساسى لازم يكون من الشعب اما انا لوكنت رئيس فأنا لا أستطيع ان اتحمل عبء كبير وهو فشل المسلمين فى أن يكونوا مسلمين لأنك مش هتقدر تسيطر على الشعب بعد الفساد الديموقراطى جدا الحاصل الأن وعلى كمية الحرية اللى بينعم بيها الشعب وعايز اقلك حاجه محدش بيضرب حد على ايده يعنى البنات اللى بتيجى فى الإعلانات والكلام الفاضى دول بيجوا بعملوا كدا بمزجهم هو طبعا اللإعلام فاسد بس الأفسد الناس
                وسامحنى على خروجى من الموضوع اللى لو اتكلمنا فيه سنين مش هيتغير فيه حاجه

اول حاجة انشاء " مجلس المواطن " يختص بنبض الشعب وهموم واراء المواطن البسيط
                  ويكون رئاسته مع وزير مباشر الى الرئيس
                  لنقل الصورة الحقيقة للشارع وليس كما يزيفها اصحاب السلطة " سلطة بابا غنوج و خضار وحمصية "
                  -------
                  most of us will never do great things
                  but we can do small things in a great way
                  -------

ملحوظه يا جماعه
                    العالم اصلا مكان غير مثالي فمكن يفكر بمثاليه يحتاج الي كره ارضيه اخري
                    لكن هناك دائما قواعد حتي في النظام الاسلامي كان هناك قواعد لاجبار المنافقين والفاسدين علي التصرف بصلاح لغاية مايتوافهم ربنا ويحاسبهم بنواياهم
                    اذن نحن في الدنيا ولها قواعدها الظاهره التي يمكن التعامل معها
                    يعني لو وضعت المعلم في مكانه الصحيح ستجد اغلب الشعب حتي السفيه منه اتجه للثقافه ولو حتي للمنظره .... زمان كان موجود من المنافقين من يحفظ القرأن الكريم لانه عيب عليه ان يظهر مش حافظ ...
                    لما يكون علية القوم من الممثلين كل الشعب لازم يكون عادل امام حتي ولو مافيش كاميرا لازم نتكلم زي اللمبي ونلبس زي عمر دياب ونانسي عجرم
                    لما يكون امين الشرطه تحت قانون الطواريء ممكن يهين كرامتك ويشتمك بالي خلفوك يصبح دفع الرشوه فضيله يتحلي بها كل انسان لا يريد الاهانه له ولاهله
                    وهلم جراا
                    وعيش يا شعب
                    بلاد الكوارث

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة

ملحوظه يا جماعه
                      العالم اصلا مكان غير مثالي فمكن يفكر بمثاليه يحتاج الي كره ارضيه اخري
                      لكن هناك دائما قواعد حتي في النظام الاسلامي كان هناك قواعد لاجبار المنافقين والفاسدين علي التصرف بصلاح لغاية مايتوافهم ربنا ويحاسبهم بنواياهم
                      اذن نحن في الدنيا ولها قواعدها الظاهره التي يمكن التعامل معها
                      يعني لو وضعت المعلم في مكانه الصحيح ستجد اغلب الشعب حتي السفيه منه اتجه للثقافه ولو حتي للمنظره .... زمان كان موجود من المنافقين من يحفظ القرأن الكريم لانه عيب عليه ان يظهر مش حافظ ...
                      لما يكون علية القوم من الممثلين كل الشعب لازم يكون عادل امام حتي ولو مافيش كاميرا لازم نتكلم زي اللمبي ونلبس زي عمر دياب ونانسي عجرم
                      لما يكون امين الشرطه تحت قانون الطواريء ممكن يهين كرامتك ويشتمك بالي خلفوك يصبح دفع الرشوه فضيله يتحلي بها كل انسان لا يريد الاهانه له ولاهله
                      وهلم جراا
                      وعيش يا شعب
                      كلام جيد جدا ولكن كما قلت الشعب من الحكومة والحكومة من الشعب يعنى محتاجين الشعب يتغير وإذا الشعب تغير وتنازل عن السلبية المفرطة مكنتش البلد دى بقت فى مستوى -0 وفى النهاية اقول حجة البليد مسح السبورة عادل إمام مضربش حد على ايده عشان يتفرج على افلامه انت بتتفرج إذن متجيش تقول دا عادل بوظنى نانسى عجرم هى واحده مش فى بالها عايزه تعيش تبيع نفسها يأخى متشتريهاش انت وتيجى تقول دا بوظتنى العيب فينا .....

عزيزي انا فقط اطلب التفكير باعتدال
                        ولا اعفي الناس من المسئوليه
                        لكن اذا كنت انت واخد بالك فيه ملاين مش واخدين بالهم وطبيعي ان اغلب الناس هو التابع لان نظام المجرات كده
                        لازم يكون فيه نجم تدور في افلاكه كواكب
                        فتخيل لما النجم ده دائما شعبان عبد الرحيم
                        تخيل اخي انا لا احضر افراح ابدا ومع ذالك حافطظ برنامج الدي جي لاني مضطر اسمع الدي جي يأائما يكون عندك القدره علي عمل عزل صوت لجميع جدران المنزل
                        النظام هو لما تجد ان سواق التاكسي دخله اعلي من المدرس يكون من الغباء انك تتجه للتدريس وتستلف قبل ما الشهر يخلص
                        ملحوظه
                        سائقي تاكسي العاصمه معظمهم مؤهلات عليا
                        واخيرا القصاص موضوع للمخالف فتخيل لمايكون القانون هو المخالف
                        القانون غلط يعني علشان تمشي صح لازم تكون غير قانوني
                        وده السبب في اننا بنعاني من الفراغ البانيه
                        ارجو ان تفكرو في كلامي قليلا
                        بلاد الكوارث

مدونتي

سأفكر في بطون الناس قبل بطني ....
                          وسأحمي فئة الشباب ما استطعت

السلام عليكم..
                            الحق أنه موضوع جد رائع، و سؤال مثير ينقل الفرد من كرسي القاضي إلى كرسي المتهم..
                            سأبدأ بالرد على بعض ما جاء، (لو سمحتوا يعني )

ليمبوني: قال أخي سامي بدون تفاؤل(و الأفضل أنه لو قال بدون اسراف في التفاؤل)و لكنه لم يقل بتشاؤم، فحينما تقول (مش هيحصل اي تغير)فأنت تقتل كل ذرة أمل قد توجد بقلب أحد من العامة (وصدقني لو صرت انت الرئيس لكنت أنا أول من يحاول الانقلاب عليك )
                            على أنه كانت نقطة جيدة ذكرك أنه (الكلام النظري حاجة ... والواقع والجانب العملي حاجة ثانية) ولكننا نحاول هنا نبحث (مالذي تأمل بفعله؟)، (ما هو العصف الذهني الذي يراودك الان إذا أصبحت في يوم ما قائدا لأمة؟)،،،

عصام: سئل الفضيل بن عياض - رحمه الله - حين سمع يقول: " لو كانت لي دعوة مستجابة ما جعلتها إلا في السلطان " ، فقيل له يا أبا علي فَسر لنا هذا ، فقال: " إذا جعلتها في نفسي لن تعداني ، وإذا جعلتها في السلطان صلح فصلح بصلاحه العباد والبلاد "

ياسر(الرد الاول): كترمن ردودك دي، و الله من زمان مضحكتش الضحك اللي أنا ضحكتو و انا بقرا ردك

فيد باك (الرد الأول): (عشان أكون رئيس جيد إذن لازم يكون فيه شعب جيد ) هذا ليس بمنطق أبدا، و إنما الصحيح هو أن يصلح السلطان حال العامة إذا فسدت، و تصلح العامة السلطان إذا فسد ، و لكن الثانية بحدود فلا نتمادى و يوقع الشيطان بيننا و بين إخوتنا المسلمين..قال صلى الله عليه و سلم(إذا رأى أحدكم من أميره ما يكره، فليصبر، فإن من فارق الجماعة شبرا فمات، فميتته جاهلية)أو كما قال عليه الصلاة و السلام،و ميتتة الجاهلية أي يموت كافرا حسب ما أذكر.. و الله أعلم..

ياسر (الرد الثاني): أحسنت ، تفكير سليم..

فيد باك (الرد الثاني): (يعنى محتاجين الشعب يتغير) أصبت في هذه، و بما أنك أصبحت الرئيس فبإمكانك
                            محاولة(على الأقل) تغيير الشعب، قال تعالى (كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر) يا أخي إحدى الأسباب التي جعلت هذه الأمة خير الأمم التي سكنت الأرض قاطبة هي أمرهمبالمعروف و نهييم عن المنكر، و إحدى الأسباب التي عذب فيها الله سبحانه و تعالى بني اسرائيل هي أنهم كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه، هب أنك وجدت أخاك الصغير يوما -حماه الله من مثل هذا- يشاهد فلما خليعا، ألن تنهاه عن ذلك، أم تراك ستقول(مضربش حد على ايده عشان يتفرج على افلامه) بعبارة أخرى (هذا أخي قد أختار المنكر بنفسه و سأتركه لما أختار)، و هذه هي حال الإمام مع شعبه..

ياسر (الرد الثالث): أحسنت..

ابن يس ، ينبعاوي ، شادي ، صفر تكعيب: جزاكم الله خير..

أخير تذكروا قوله تعالى (إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

آسف إذا كنت أخطأت بحق أحد،
                            و آسف تانية للإثقال ، و تالتة للإطالة

لو انا الزعيم...........هستقيل
                              نحن قوم اعزنا الله بالاسلام فاذا ابتغينا العزة بغيرة اذلنا الله

يعمل...
                              X