السلام عليكم

يمكن يكون ده اول طلب في مثل هذا المنبر

ولكن ...

وكما يقول المثل ( ادي العيش لخبازه )

فكنا في احدى الجمعيات المسماه ( صحابة الخير )
نريد ان نفصص كلمة " صحابة الخير "

بحيث كل حرف يدل على كلمة او عبارة

يمكن كلامي مش واضح ...
بس كثيرا ما نرى في ( ندوات التنمية البشرية خاصة )
يجيب لك كلمة انجليزي ... ويمسك حرف حرف ..
ويطلع من كل حرف كلمة جديدة

بيبقى شكلها حلو قوي

فقلنا ليه منعملش كده ... في اسم " صحابة الخير " وهي احدى جمعيات صناع الحياة بالاسكندرية

بحيث تكون حاجة تعريفية بالجمعية ... للاعضاء الجدد

انا عارف ان طلبي ده قد يكون في الكثير من الازعاج للبعض

ولكني ما كتبت هذا الموضوع ..

الا ثقتي الكبيرة بكم ( اهل المنابر ) ... في علمكم و ذوقكم الرفيع

فياريت ... لو في امكانية تحويل كل حرف الي كلمة او عبارة
( بس يكون في ترابط بين كل الحروف )

يعني مثلا ... ممكن تمشي ان حرف = كلمة ... يبقى كل حرف = كلمات ..
وليس حرف كلمة وحرف جملة وحرف فعل
يعني

...
ممكن
كلمات
( مقتبسات = ايات - احاديث - ابيات شعر - مأثورات )
جمل عادية
افعال


بالنسبة لانشطة الجمعية

فمنها ما هو خيري مثل
شنطة رمضان - الملابس - ايتام - مناطق عشوائية

منها ما هو توعوي
محو امية كمبيوتر - محو امية لغات - حماة المستقبل ( توعية ضد المخدرات ) - منتدى صحي ( توعية ضد امراض مزمنة )

منها ما هو تنموي
صناعات صغيرة - فن هادف - بحث علمي


تحياتي

وجزاكم الله خيرا
وعذرا للاطالة