موضوع: ممكن مساعده لو سمحتم

ردود: 11 | زيارات: 851

ممكن مساعده لو سمحتم

السلام عليكم ورحمة الله
    ممكن تساعدوني في معرفة كيفية رسم المرتبة ومفرش سرير في الطرف الأخير من المرتبه أي لا يصل إلى نهاية المرتبه مع العلم أني أعمل على ماكس 7 وأوتوكد 2004
    ولدي سؤال أخير عند رسم ظهر السرير وهو به curve بالـpline في الاوتوكاد ثم عمل extrude له في الماكس لماذا يظهر الcurve سىء؟
    وهل هناك علاج لذلك من الماكس
    وشكرا جزيلا لكم وآسفه على الإطاله

هل من مجيب

??????????????????

عضو
    المنطقة
    الرياض
    ردود
    80
    يمكنك عمل ذلك أخي عن طريقBevel Profile
    ثم تحديد الكيرف المراد تطبيقه على طرف السرير عن طريق الزر Pick Profile
    رجو أن أكون أفدتك لأني لاأعرف الأوتوكاد جيدا
    وهذا ما فهمت من سؤالك
    أصعب مواقف الحياة
    الغدر والخيانة

شكرا لك على الرد
    لكن ماقصدته هو العمل بين الكاد والماكس يعني أنا برسم الcurve بال pline في الكاد ثم استورده في الماكس واعمله extrude فيظهر الcurve مش ناعم قوي فيه شوية تكسير

عضو
    المنطقة
    الرياض
    ردود
    80
    إذن إعملها Smoth العادي
    ليس (مش سموث) أو( تربو سموث)
    أصعب مواقف الحياة
    الغدر والخيانة

الحمد لله توصلت لتحسين الcurve فقمت بزيادة ال segmant في الاوتوكاد الى 1000 قبل رسم الpline فتحسنت مع زيادة segmant ال extrude فظهر بشكل معقول
    وبإذن الله حجرب اعمله smoth واشوف النتيجه جزاك الله كل خير

عضو
    صور رمزية فاديتوا
    المنطقة
    الاردن
    ردود
    136

تفضل

اخي راجع هذا الرد المرحلة 1 - AUTOCAD
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=64234

ملحوظة; يمكنك تعديل الإعدادت في AUTOCAD حسب الإحتياج.

عضو نشيط
    صور رمزية a_elbadry
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    304
    والله انا معرفش في الأتوكاد . بس أعرف حل لمشكلة الإكسترود بتاعتك . لأنها قابلتني لما كنت بعمل import من الـ illustrator كان بتحصل نفس المشكلة .
    انته ممكن تحلها إنك تزود من الماكس لما تعمل الإمبورت بتاعك حاجه إسمها ( interpolation ) وهيه هتكون فوق الـ creation method المهم لما تفتحها . هتلاقي الـ steps على الديفولت بتاعه ( 6 ) هتوزده أنته لـ 10 أو لـ 12 ويستحسن متزودش قوي . لأن القيمة 10 هتخلي الـ curve بتاعك كويس وفي نفس الوقت مش هتقل الجهاز ولا تعمل مشاكل ليك . علشان القيمة دي بتعمل في الكرف بتزود عدد الفيرتكس اللي تكون في الكيرفات .
    جرب الحل ده , وربنا يفوقك . انا عن نفسي بعمله بس مش عارف هيمشي مع الأتوكاد ولا لا .

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة فاديتوا معاينة الرد
    اخي راجع هذا الرد المرحلة 1 - AUTOCAD
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=64234

ملحوظة; يمكنك تعديل الإعدادت في AUTOCAD حسب الإحتياج.
    جزاك الله خيرا
    هذا ما قمت به فعلا لكن بقيم مختلفه هي 1000 &1000 & 8 &1000 والكيرف تحسن بشكل ملحوظ عند عمل extrude له في الماكس والفايل فتح تاني عادي في الاوتوكاد واكيد حيظهر بشكل احسن بالقيم الكبيره المذكوره في اللينك اللي بعته مشكورا
    بس لا اعلم هل سيفتح الفايل تاني ولا لأ كما ذكر الأخ pinter_age

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة a_elbadry معاينة الرد
    والله انا معرفش في الأتوكاد . بس أعرف حل لمشكلة الإكسترود بتاعتك . لأنها قابلتني لما كنت بعمل import من الـ illustrator كان بتحصل نفس المشكلة .
    انته ممكن تحلها إنك تزود من الماكس لما تعمل الإمبورت بتاعك حاجه إسمها ( interpolation ) وهيه هتكون فوق الـ creation method المهم لما تفتحها . هتلاقي الـ steps على الديفولت بتاعه ( 6 ) هتوزده أنته لـ 10 أو لـ 12 ويستحسن متزودش قوي . لأن القيمة 10 هتخلي الـ curve بتاعك كويس وفي نفس الوقت مش هتقل الجهاز ولا تعمل مشاكل ليك . علشان القيمة دي بتعمل في الكرف بتزود عدد الفيرتكس اللي تكون في الكيرفات .
    جرب الحل ده , وربنا يفوقك . انا عن نفسي بعمله بس مش عارف هيمشي مع الأتوكاد ولا لا .
    جزاك الله كل خير حجرب الحل ده كمان واشوف النتيجه

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل