صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 23

موضوع: الي المتخصصين في العمارة والتصميم المعماري علي الماكس

ردود: 23 | زيارات: 11391
  1. #1

    Smile الي المتخصصين في العمارة والتصميم المعماري علي الماكس

    السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    انا ليا طلب ياجماعة
    انا كنت عايز درس كامل ومتكامل في تصميم عمارة او فيلا خارجيا وداخليا بالمقاسات
    ناس نصحوني اني اشتغل الشغل كله اوتوكاد ثري دي ومنه ادخل للماكس
    وناس قالو اشتغل كاد 2دي ومنه ادخل للماكس واعمل تجسيم بس فيه مشاكل كتير ابسط حاجة اماكن العناصر زي البكلونات والممدخل وكتير وكمان بيطلع الناتج النهائي مش منسق من ناحية المقاسات
    فبطر اني استخدم التقدير والتقريب عشان يطلع في اقرب مايكون من الواقع
    فياريت لو حد فاهم ومحترف في الموضوع دا وانا عارف ان ماشاء الله المحترفين في هذا المنتدى
    مميزين وكتير والحمد لله فياريت حد ينصحني اشتغل ازاي ولو في درووس متكاملة في الموضوع
    دا تفيدني غير الدرس بتاع فيلا بالمقاسات عشان انا نزلتة بس طريقة العمل كانت برده تقديرية
    ارجو الافادة وجزاكم الله تعالى الخير وتكون فيه افادة للجميع وانا من هنا اضم صوتي لصاحب موضوع
    ان يكون هناك ورش في منتدي الماكس بحيث تكون ورش متكاملة سواء في العمارة او الانيميشن والمالتي ميديا والرندر وهكذا والله يهدي الي سواء السبيل والحمد لله والصلاة والسلام علي رسولة صلى الله علية وسلم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
    الدورات المتخصصة في التصميم الداخلي والعمارة باستخدام الثري دي ماكس


  2. #2
    وانا أضم صوتي لك .. فأنا طالبة عمارة ولكني أجد صعوبة في ضبط الرندر للمباني من الخارج في الماكس فلاتظهر بالجودة المطلوبة ..

    بالنسبة للطريقة .. فأنا أشتغل على الماكس تقريباً منذ سنة ونصف .. وأجد أن أفضل طريقة هي عمل الخارطة plan في الاوتوكاد بالقياسات ثم نقلها للماكس .. والباقي أكمله في الماكس بالقياسات المضبوطة .. (فأنت طبعاً قبل البدء بالعمل تضبط القياسات units setup وذلك من قائمة customize فتحولها للقياسات التي تريد أن تعمل بها .. انا عادة أضبطها على decimal و millimeters )

    ثم تقوم بإظهار الـ Grid في الشاشة وعندا تستطيع العمل بالقياسات بناءاً على الخطوط الظاهرة في الخلفية ..

    أعتذر على طريقة الشرح .. وكنت ارغب بالمساعدة أكثر لكني غير قادرة على عمل درس بهذا الحجم ..

    أعتقد أني استطيع الإجابة على معظم الأسئلة بخصوص المودلنغ (إذا كان هذا هو محور سؤالك) فإن كان لديك سؤال معين لعمل طريقة شي معين .. اسأل .. فقد أتمكن من الإجابة عليه ..

    ان شاء الله اكون قد أفدتك ولو بالقليل وأعتذر لو كان كلامي غير مفيد ..
    تم وبحمد الله افتتاح
    استوديو الغجرية
    The Gipsy Girl Studio


    ملاحظاتكم تفيدنا

  3. #3
    السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
    شكرا جزيلا لاهتمامك بالامر وشكرا للافادة
    انا كنت اشتغل بالطريقة اني اعمل البلانات في الكاد وبعدها اعمل علي الماكس ولكن المشكلة تاتي في بعض العناصر مثل البلكونات والبروزات مثل المدخل او الشبابيك والدورانات المعقدة .
    مثلا انا لو فيلا وانا عايز اعملها بالمقاسات من الخارج بحيث تطلع مضبوطة من ناحية البروزات واماكن العناصر من ابواب وشبابيك وبلكونات وسلالم او قراميد وغيرها وعمل الادوار المتكررة او الغير متكرره بحيث لا يظهر اي فاصل بين الادوار ويكون المبني كأنه وحده واحدة
    هناك من يعمل بطريقة الكاد ويبني كل شئ داخل الكاد 3دي ويقوم بنقلة الي الماكس بصراحة هو بيكون صعب بس في مرحلة الكاد بس بيكون في الماكس بمنتهى الدقة وسهل فانا بسئل لو في طرق تانية
    او في روابط لدروس تكون متخصصة في العمارة علي الماكس وبقول تاني ياريت يكون في ورشة خاصة للمواضيع الهامة دي تكون متخصصة في العمارة والاينتريور وكذلك بقية الفروع
    شكرا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
    الدورات المتخصصة في التصميم الداخلي والعمارة باستخدام الثري دي ماكس

  4. #4
    برايي اذا المسئلة تحتاج دقه , مشروع دراسي مثلا او خلافه استخدم الاوتوكاد
    واذا المسئلة ماتحتاج دقه استخدم الماكس , شغل الgrid وسوي سناب عليه مثل ما تفضلوا الاخوان قبلي

    وبالتوفيق
    ......

  5. #5
    أنا أعمل فى مجال الهندسة المعمارية أفضل شىء هو الإنتهاء من المجسم فى الكاد و بعد ذلك نقله للماكس كاملا و هذه طريقة كل المهندسين المتخصصين أما العمل داخل الماكس فهذا أقرب للهواه فقط و أسهل لهم و لكن يكون أصعب فى التعديل و ضبط المقاسات و كل عملياتsubtractions تكون فاشلة داخل الماكس

  6. #6
    السلام عليكم
    من خبرتي المتواضعة في هذا الموضوع, انصح برسم امنظور كامل بالأتوكادو حتى زاوية النظر (view( بحيث ان تكون كل خامة على طبقة منفردة, ثم تصديرها الى الماكس كل طبقة بمفردها خاصة اذا كان الملف كبير و إذا كان في تعديلات مستقبلية نعود للأوتوكاد ونعمل اتعديلات ثم نستدعي الطبقات التي اجرينا عليها التعديلات بعد ان نمحي الطبقات القديمة من الماكس.
    وبعد ان ننتهي من استيراد المنظور نضيف الخامات للأشكال وثم الإضاءة , وبعد ذلك نعمل رندر
    و بعد الرندر النهائي نعمل الإخراج بواسطة الفوتو شوب
    ارجو ان اكون قدمت ولو قليل من الفائدة بخبرتي المتواضعة
    و مرفق عينة من طريقة العمل المذكورة ارجو ان تنال إعجابكم

  7. #7
    السلام عليكم ورحمة الله
    انا راى من راى الاخ orsan ولكن بفرق بسيط وهو انى اقوم بعمل 3d برنامج الارشيكادولو فيه تغير راح احذف العنصر من الماكس ونقوم بتعديله فى الارشبكاد ومن تم اصدره الى الماكس وفى الاخير اقوم بعمل الرندر

  8. #8
    أخي mo2mn
    إذا كنت تستطيع عمل المودلنغ كله في الكاد ثم تنقله إلى الماكس .. فربما كان افضل كما قال الأخوة في الردود السابقة ..

    لكن إذا كنت سريع في المودلنغ في الماكس اكثر من الاوتوكاد ( مثلي)
    اعتمد الماكس في المودلنغ فبرأيي هو اسرع بالنسبة لي لأنهي مشروعي في الوقت المطلوب

    البلكونات والبروزات مثل المدخل او الشبابيك والدورانات المعقدة .
    لم افهم قصدك بالدورانات المعقدة .. لكن كل جزء (بلكونة مثلا) إذا عملته لوحده ثم أردت تثبيته على المبنى نفسه .. يمكنك ذلك عن طريق الـ Snap .. اضغط رايت كليك على الايكون وسيظهر لك الستننغ .. اضبطه على مثلا الـ Midpoint وسيسهل لك نقل البلكونه من منتصف الخط في بدايتهاإلى منتصف خط الباب المخصص للبلكونه

    مثلا انا لو فيلا وانا عايز اعملها بالمقاسات من الخارج بحيث تطلع مضبوطة من ناحية البروزات واماكن العناصر من ابواب وشبابيك وبلكونات وسلالم او قراميد وغيرها وعمل الادوار المتكررة او الغير متكرره بحيث لا يظهر اي فاصل بين الادوار ويكون المبني كأنه وحده واحدة
    ماعرفش ليه بس حاسسه من كلامك انك بتعمل اكسترود لكل حاجة من بره ومن جوه!!

    في الماكس لانقوم بعمل مجسم كامل فقط الجدار الخارجي وبعض الاشياء الصغيره في الداخل التي قد تظهر من الخارج ..
    فعندما تقوم بعمل Extrude للـ plan تقوم بعمله بارتفاع المبنى كامل أو للجزء المتشابه من الخارج ..

    على العموم أخي الكريم .. إن وجدت درس لعمل مبنى .. سأرسله لك

    وفقك الله
    تم وبحمد الله افتتاح
    استوديو الغجرية
    The Gipsy Girl Studio


    ملاحظاتكم تفيدنا

  9. #9
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2003
    المنطقة
    مصر
    العمر
    39
    ردود
    46
    ادخل على شبكة طريق الجرافيك
    واذهب الى رابط الماكس المعمارى
    فيوجد به مشروع متكامل لعمل فيلا من الداخل و الخارج
    و المشروع يعتمد بالاساس على الاوتوكاد 2دى و الماكس فى عملية الموديلينج

  10. #10
    شكرا جزيلا لكل الاخوة الذين اهتموا بالموضوع
    وفعلا انا شايف ان الاحسن هو العمل بالكامل داخل الكاد ومنه انتقل للماكس بيككون فيه دقة عالية
    شكرا للجميع Gipsygirl
    redma185
    orsan, stuff
    مسمار
    ayaa_max
    شكرا للرابط سوف ازوره الان
    بس انا لسه عند رأيي ان يكون هناك ورشة خاصة للعمارة تشمل كل الخطوات والتفاصيل والدروس كناحية تخصصية

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
    الدورات المتخصصة في التصميم الداخلي والعمارة باستخدام الثري دي ماكس

  11. #11
    Designer
    صور رمزية S.Badr
    تاريخ التسجيل
    Dec 2004
    المنطقة
    أرض سمرا وقمرا .. وضفه ونهر ومراكب
    العمر
    16
    ردود
    1,586
    ازيك يا سبعاااااااااااااااااااوي ..
    واحشني يا باشمهندس ..
    انا منزل اجزاء من الدروس بتاعة العماره .. لو تحب يوم ما اقابلك ابقى اجيبهالك ..
    ابن المهندس مهندس .. وابن الدكتور دكتور .. يبقى ابن الريس متقال الريس حجازي متقال
    S.Badr = Samy Pasha = Samy Badr

  12. #12
    عضو
    تاريخ التسجيل
    Feb 2007
    المنطقة
    مصر
    ردود
    121

    Smile بص يا سيدي

    بالنسبالي انا كطالب في قسم عماره كل اللي بعمله هو اني اخلص الشغل في الاوتوكاد 3d اسهل عليا من الماكس يمكن لاني محترف ثري دي اوتوكاد من فتره كبيره فبنجز المنظور جوه الاوتوكاد وبعد كده اعمله انبورت في الماكس بس ادخله علي انه لاير وعلشان كده لما اشتغل في الاتوكواد بخلي كل حاجه يه علي layer لوحدها ان كانت بلكونات او حتي برامق او كوبسته اي حاجه بخليها علي layer خلصه بيها هي بس حتي الدروه وبعدين ابقي في الماكس ارمي ما تيريال زي ما انا عايز باللاير واريح دماغي واكمل اضاءات والكلام الباقي اللي انت عارفه داه اظن مفيش اسهل من كده بعد كده يعني لكن لو عايز طريقه تانيه فانت ممكن من الماكس تدخله اوتوكاد تو دي وبعد كده تستخدم اوامر الا extrude جوه الماكس وتستدخم ال bolean في الماكس تطرح وتضيف وتعمل شبابيك وابواب زي ما انت عايز وبالنسبه لانسه اللي كانت بتقؤل اني باجي جوه الماكس بعدل الابعاد للميليمتر فكلامها صح بس خلي الابعاد بالسم واشتغل عادي وهتبقي الامور تمام افرض بقي ان وقفت معاك كلكيعه اسمها حتي مكسوره حتي معقده جدا في الاوتوكاد ومش عارف تعملها ثري دي ولو اتعملت في الماكس تتعمل اسهل مفيش غير انك تشتغل باوتوكاد 2007 بالذات لانه حامل لخاصيه الاسكتش اب يعني اوتوماتيك يو سي اس وداه هيريحك جامد اوي غير انه تلقائي الشغل وبيطلع مناظر سمووووز جامد وجميل واي كلكيعه بيعملهالك ببساطه بس اظبط الاتوكاد علي 3d modiling حتي هتلاقي ال render بتاعه قريب من الماكس وبعدين ابقي صدر جوه الماكس واشتغل يا اما اساسا في الاصل تعمل الموديلنج بتاعك اسكتش اب وبلاها اوتوكاد من اساسه وبعدين جوه الماكس ابقي اشتغل وهتلاقي الماكس بيقبل اي موديلينج جاي من الاسكتش اب مش هتلاقي في مشاكل علاوه علي ان الاسكتش اخف من الاتوكاد واسرع والين واسهل وبردو دقيق ونسبه الخطا او التقريب فيه مش موجوده اساسا بينما في الماكس موجوده جامد طبعا واتمني اكون افادتك علي قد معلوماتي ياعم ميرسي سلام

  13. #13
    عضو نشيط
    صور رمزية muntaser
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المنطقة
    الاردن-السعوديه-فلسطين
    العمر
    31
    ردود
    593
    الطريقتين زي بعض بس انا احب انهي من الاوتوكاد وهي بصراحه لاتحتاج الى مجهود
    !@#$ لا اله الا الله محمد رسول الله $#@!


    لا املك بالدفاع عن النبي محمد صلى الله عليه وسلم
    الا دعاء ونشر سيرته تفضلوا بزيارة هذا الرابط متعدد اللغات
    انقرهنا

    شكر خاص للفراشه

  14. #14
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Jun 2004
    المنطقة
    Syria
    العمر
    38
    ردود
    561


    أفضل طريقة هي نقل المساقط و الواجهات و المقاطع من الاوتوكاد إلى الماكس , و تصميم كل التفاصيل ضمن الماكس لأنه أسرع و أفضل و الأهم لأن النتيجة النهائية ستكون أنظف, جرب تصمم كل شيء بالـ poly , لأن التصميم الدقيق و النظيف سيساعد كثيراً بالريندر النهائي وسيوفر استخدام الرامات أيضاً . . .


    Architectural visualization,
    Architectural rendering:
    http://www.raffimax.com



    اربح بطاقات كاش يو:
    http://www.fawda.com/?a=saga

  15. #15
    عضو متميز
    صور رمزية MAROUF3D
    تاريخ التسجيل
    Oct 2002
    المنطقة
    دوما - مدينة المساجد
    ردود
    1,738

    Post

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Raffi_1 معاينة الرد


    أفضل طريقة هي نقل المساقط و الواجهات و المقاطع من الاوتوكاد إلى الماكس , و تصميم كل التفاصيل ضمن الماكس لأنه أسرع و أفضل و الأهم لأن النتيجة النهائية ستكون أنظف, جرب تصمم كل شيء بالـ poly , لأن التصميم الدقيق و النظيف سيساعد كثيراً بالريندر النهائي وسيوفر استخدام الرامات أيضاً . . .


    بالضبط - انت عيني يارافي
    "إن قامت الساعة وفي يد أحدكم غرسة فليغرسها"



    موقعي الشخصي
    www.3dmax.tv




    اذا تعلمت كل الاوامر في برنامجك المفضل فكأنك تعلمت الإمساك بالقلم وبقي عليك أن تتعلم كيف ترسم ..
    Maarouf

  16. #16
    اخي الكريم تفضل هنا تجد ضالتك وهي دروس قمة من الروعة
    ولاكن اولا يجب عليك التسجيل
    http://www.cgway.net/showthread.php?t=78
    او التحميل من هنا
    rapidshare.com
    ----------------------------------------------------------
    http://rapidshare.com/files/14599079/lesson01.rar
    http://rapidshare.com/files/14599107/lesson02.rar
    http://rapidshare.com/files/14599202/lesson03.rar
    http://rapidshare.com/files/14599220/lesson04.rar
    http://rapidshare.com/files/14599212/lesson05.rar
    http://rapidshare.com/files/14599574/lesson06.rar
    http://rapidshare.com/files/14599874/lesson07.rar
    http://rapidshare.com/files/14599462/lesson07.rar
    http://rapidshare.com/files/14600064/lesson08.rar
    http://rapidshare.com/files/14600063/lesson09.rar
    http://rapidshare.com/files/14600187/lesson10.rar
    http://rapidshare.com/files/14600268/lesson11.rar
    http://rapidshare.com/files/14600333/lesson12.rar
    http://rapidshare.com/files/14600625/lesson13.001
    http://rapidshare.com/files/14600626/lesson13.002
    http://rapidshare.com/files/14600362/lesson13.crc

    كما انصحك اخي بتحميل هاتين الاسطوانتين للماكس المعماري
    ArchiCD vol 1 for 3DS MAX






    ArchiCD a complete solution for everybody wanting to get into the exciting world of architectural modeling and rendering inside 3DS MAX6. The topics covered are: • Creating floor plans in Max6 or importing from AutoCAD • Creating walls, ceiling, doors, windows, balconies, railing... • Creating furniture like tables, chairs, lamp posts, paintings... • Creating realistic materials for floor, furniture, lights, glass...

    Detailed info (each entry is 1 video)

    The process of creating new AEC primitives in 3DS MAX6 and demonstrates their effective use.
    The process of creating floor plans in MAX or how to get one from AutoCAD.
    The process of creating walls and door openings.
    The process of creating doors inside the door openings.
    The process of creating window openings and fitting windows inside them.
    The process of creating balconies and adding handrails.
    The process of creating floor and ceiling cornice.
    The process of creating wall cornice and shows how to edit them to allow for door openings.
    The process of creating a building from the story that was created in previous videos.
    The process of creating a chair using lines and polygonal geometry.
    The process of creating a stylized chair using splines and editable polys.
    The process of creating a lamp using the lathe modifier.
    The process of creating a stylized table and its accessories.
    The process of creating a detailed classical table.
    The process of creating custom-designed straight stairs.
    The process of creating custom-designed spiral stairs.
    The process of creating realistic-looking glass.
    The process of creating floor tiles with precise dimensions.
    The process of creating wood materials and projecting the maps over the geometry.
    The process of creating a painting using the Loft compound object.
    The process of creating a full 360 degree sky environment with animatable clouds.
    The process of creating a lighting post and apply realistic glow effects.
    The process of creating a chimney with animatable fire and lighting effects.
    The process of applying photorealistic lighting to light up an interior scene

    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part01.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part02.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part03.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part04.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part05.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part06.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part07.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part08.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part09.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part10.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part11.rar 38.1 MB
    ArchiCD_20I_20for_203DS_20MAX_20by_20www.cgway.net .part12.rar 25.0 MB
    i upload it today
    all links are working without any problems
    password : www.cgway.net



    ArchiCD II for 3DS MAX



    ArchiCD II: The Atrium is the sequel to ArchiCD I, or Architectural Modeling and Rendering for 3DS MAX.

    ArchiCD II builds on the concepts learned in the first volume, and expands on them, using a variety of new and efficient techniques in Architectural Modeling. The construction method used in ArchiCD II is different than the one used in ArchiCD I, making Archicd II a natural progression in modeling.

    For the Lighting of the Atrium, the author uses Mental Ray 3.4 in a variety of approaches, to create photorealistic lighting in Daytime and Nightime environments.

    As a bonus, several tips and tricks videos are included, such as HDRI lighting, Global Illumination with Animation, and Controlling Final Gathering maps.




    Topics Covered (4 hours of instruction)

    Creating Sections
    Arches
    Floor
    Arcades
    Windows
    Crossing Vaults
    Ornaments
    Doors
    UV Mapping
    Lighting Setup
    Final Gathering
    Occlusion
    Nightime
    Lamps
    Night lights setup
    Nightime FG
    Texture Creation
    Color Correction
    Falloff Limits
    FG Bounces
    FG and Animation
    HDRI
    Author: Charbel Koueik
    Platform: 3DS MAX

  17. #17
    احتاج بتحميل الاسطوانتين للماكس المعماري لكن اي حاجة غير الريد ياجماعة حتي لو امكن حد ينزل ويضغط ويرسلة لي علي الميل PLEASSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
    ArchiCD vol 1 -2 for 3DS MAX

    وشكراااااااااااااااg_m_adam@hotmail.com

  18. #18
    عضو نشيط
    صور رمزية simo_boy
    تاريخ التسجيل
    Jan 2006
    المنطقة
    المغرب
    ردود
    529
    سلام عليكم شباب
    انا اقرا الموضوع و احاول ات ادرج اروع درس في المعمار و لكن الاخ younoui 36 سبقني .
    درس جد رائع وفر علي اشاء لم اكن اعرفها و لدي اعجبتي فيه اكتر طريقة السكشن الي تخليك عارف راسك من رجليك لما يكون هناك العديد من الابجكت
    ArchiCD II for 3DS MAX
    و هناك طريقة جميلة .استعملها . اعمل زي مبتعمل لما نكون عاوز تصمم سيارة .تضع plan cad بكل وجهاته على العمل \ وتبق تخدم .
    ان لم تزد على الحياة فانك زائد عليها
    simo_max@hotmail.fr
    http://www.hesperespub.com

  19. #19
    عضو فعال
    صور رمزية الوردي
    تاريخ التسجيل
    Sep 2005
    المنطقة
    سوريا
    العمر
    36
    ردود
    215
    هنالك بالطبع عدة طرق وأنا أتعامل مع معظمها بدون أي مشكلة ولكني ......... أنصح الجميع بالانشاء على archicad ثم التصدير للماكس فهذا البرنامج هو الاقوى على الاطلاق في العمارة و الفن المعماري وأنا بالمناسبة مهندس معماري مختص في العمارة و الديكور.....................
    Design World

    مكتب عالم التصميم للعمارة و الديكور

  20. #20
    معليش أنا جاركم من منبر السينما ..
    حبيت أسلم عليكم ..
    و وجدت هذا الدرس في موقع الحسني
    http://myweb.saudi.net.sa/p-site/P-dorws/drs81.htm
    قد يفيدكم .. وشكرا لكم
    .. اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك ..

    :: الله أكبر .. الله أكبر .. الله أكبر .. لا آله إلا الله .. الله أكبر .. الله أكبر.. ولله الحمد ::

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل