Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

....::::::: تغيير شامل فى المنابر :::::::....

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ....::::::: تغيير شامل فى المنابر :::::::....

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخباركم ايه يا اعضاء المنابر ؟ ان شاء الله تكونوا بخير وبصحه جيده

بصراحه المنتدى حاله مايسر ابدا وقل الإبداع عن الاول كثيرا وقلت الأعمال المتميزه هذا بسبب تكاسل الأعضاء او هجر بعض الأعضاء المتميزين للمنتدى او لغيرها من الأسباب .

وانا ارسلت رساله للأستاذ ابو بدر عشان اعرض عليه هذه الإقتراحات لتطوير المنتدى وعاوز اخد رأيكم فيها بس بجد مش عاوزين كلام وخلاص لأن فى مواضيع كتيير اتفتحت فى الموضوع دا وفى النهايه محصلش حاجه

ادى الإقتراحات وياريت نسمع ارائكم وهل انتم موافقون ولا لأ وياربت الكل يشارك فى التصويت

- تغيير واجهة المنتدى التى هى على حالها منذ اكثر من 3 أعوام واعنى بالتغيير ليس تغيير التصميم فقط وانما تغيير نظام المنتدى بالكامل وذلك كالتالى

-الصفحه الرئيسيه للموقع تشمل 4 او 5 اعمال فنيه من صنع اعضاء المنتدى او تحدى معين بين الأعضاء (modeling - lighting - ... etc)
    وهذه الأعمال تتغير كل اسبوع او كل نصف اسبوع ويتم اختيارها من قبل المشرفين وادارة المنتدى واقترح وبشده الغاء التصويت على الأعمال التى تعرض على الرئيسيه لان بعضها اصبح مجاملات

- اقترح ايضا عمل قسم خاص للأعمال المميزه وجائزه يأخذها اصحاب هذه الأعمال ولنسميها اى اسم وذلك لتحفيز الأعضاء للعمل وبذل مجهود اكثر وايضا لحفظ هذه الأعمال المتميزه

- باقى الصفحه الرئيسيه يكون ملىء بأخبار الجرافيك بوجه عام سواء فى العالم العربى او على المستوى العالمى . ومعها ايضا اخبار المنتدى (من دروس - او انشاء اقسام جديده - او مسابقه معينه او اى شىء من هذا القبيل )

- ايضا يجب الإهتمام بالمعرض اكثر كعرض اخر الأعمال المقبوله فى المعرض فى شريط على هيئة صور صغيره مثلا

- اقترح ايضا عمل قسم للموديلات او المشاهد الجاهزه التى هيا من صنع الأعضاء

- لا ادرى ان كان تقسيم المنتدى بالوظيفه افضل ام لا يعنى مثلا منتدى مودليلنج ومنتدى اضاءه ومنتدى خامات ومنتدى انيميشن ومنتدى تأثيرات فيديو وكل منتدى يحوى بداخله البرامج (ماكس - مايا - سينما - بلندر - فوتوشوب - افتر افكت - زى برش - مودو - ... الخ ) انا اعتقد ان هذا افضل

- اقترح عمل تحدى ممتد من قبل المشرفين وادارة المنتدى مثلا تحدى سرعه فى مودلينج او تحدى اضاءه او تحدى خامات ويكون موضوع مثبت وله مده معينه ويتجدد باستمرار ويتجدد اخبار هذا التحديات على الصفحه الرئيسيه من ان لاخر

- ايضا انا ملاحظ ان الإشراف مش قايم بواجباته على اتم وجه لأن بيحصل كتير خلافات ومجادلات بين الأعضاء وبيدخل اعضاء (اعوذ بالله منهم) يريدون ان يوقعوا بين الأعضاء وبعضهم البعض وهدفهم الأساسى هو هدم المنابر ولا احد يتصدى لهم من ادارة المنتدى الا بعدها بفتره كبيره وايضا الأيام اللى فاتت الرئيسيه بتتأخر فى التغيير يعنى بتتغير الإثنين (فى منتديات الغرب تتغير الرئيسيه كل يوم)

- ايضا لاحظت وجود مواضيع تافهه فى منبر اطراف الحديث ولا احد يهتم
    ومن المفترض ان اطراف الحديث قد أنشأ لعمل مواضيع مفيده للاعضاء ومواضيع مرحه او مناقشه فى موضوع معين او اى شىء من هذا القبيل وليس للتفاهه وقلة الذوق التى اصبح لا يخلوا منها منبر اطراف الحديث

-يوجد بعض الأقسام غير نشطه مثل (المنبر الأدبى - برامج رسوميه اخرى) اقترح دمجها مع اى منبر اخر

- اقترح عمل اعلانات عن المنابر فى مواقع اخرى عربيه او اجنبيه (اشمعنى اخبارهم بتوصلنا واخبارنا مش بتوصلهم؟؟؟؟؟) وايضا اضافة اللغه الإنجليزيه للمنتدى

انا ملاحظ ان مش كل مصممين العرب بيشاركوا فى المنابر لأن فيهم اللى ميعرفوش المنابر اصلا وبيشاركوا فى منتيات اجنيبه ولا يشاركوا فى المنابر عشان كدا بقترح موضوع الدعايه دا

- يوجد مبدعين وفنانين عرب غير مشتركين بمنتدانا مثل (خالد المحرقى و أحمد بهاء ومعظم الناس اللى شغاله فى قطاع الإعلانات وأفلام الكارتون فى الفضائيات المصريه
    بقترح تجديد الدعوه لهؤلاء الفنانين حتى يفيدوا ويستفيدوا من المنابر

- بفضل الله المنابر اكبر موقع جرافيك فى العالم العربى
    عاوينوا يستمر الأفضل دائما وكمان عاوزينوا يبقى من اكبر مواقع الجرافيك فى العالم كله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    75
    نعم
    0%
    70
    لا
    0%
    5

طبعا افكارك جميلة ومقبولة
    وارشح قسم للمسابقات فقط يعنى الادارة تضع صورة ويشترك الاعضاء فى محاكاة الصورة

والجائزة تكون ترقية فى درجات العضو فى المنتدى يصبح عضو فعال او نشيط الخ
    أشهد أن لاإله إلا الله محمد رسول الله

اخي فيراي .. انا اؤيدك بشدة ... بس علما اعتقد ان في مشكلة بسيطة قااااااااااااااااااااااااد كده ه ه ه ه ه ه ه ه ه

هي كالاتي :: اعتقد و من و اقع خبرتي المحدودة في المنتديات و تطويرها ان تلك التعديلات مش حتم بين يوم و ليلة و ديه نقطة لازم تنحط في الاعتبار ... فقد تتاخر العملية لعدة ايام . (( مش مشكلة كله في سبيل التطور ))

لا اوافقك على تقسيم السينما او الماكس او المايا ... الى عدة اقسام ..

و معاك حق في موضوع الدعاية فانه سيسهم في تطوير المنتدى بشكل كبير ..
      !!!! Ian Joyner ROCKS !!!!

وزيادة عن رأيك يكون فيه دور للمشرفين الموجودين في قسم الماكس
        بتنظيم الدروس الي بتنزل كل يوم جديدة وبيمر عليها ايام والواحد مبيعرفش يوصل ليها
        وتوضع في كنز المنابر..
        او موضوع مثبت فيه روابط كل الدروس ويتم تحديثها بأستمرار وتكون مكتبة لكل الفئات
        وحل للمشاكل الي بتقابل معظم الاعضاء ...

لكن بالنسبة للأعلانات انا لا اوافقك الرأي لأن يكفي ان ابو بدر يستحمل تكاليف المنتدي هنا دون وضع اعلان ربح واحد له , وهذا يوفر للأعضاء راحة غير باقي المواقع
        اتذكر ان كان فيه مواضيع احد الاعضاء يطالب ابو بدر بزيادة مساحة السرفر لرفع الدروس عليه,لكن الموضوع من اغلب الاعضاء اترفض , موضوع زيادة التكلفة لصاحب الموق ليست فكرة جيدة ..
        .

MR. Kok Limited Edition

اخي كيمو ... المنتدى في عدد كبير من الاعضاء فممكن تتم العملية بان يقوم الاستاذ ابو بدر بوضع اعلانات المواقع الاخرى هنا و نشر اعلاناته هناك .... بس في الاول و الاخر الامر راجع له.
          !!!! Ian Joyner ROCKS !!!!

معاك يا في راي وبالاخص تغيير الواجهه لتصبح اكثر جرافيكيا عن طريق تزويد عدد الاعمال من حيث نوعها واضافه الاعلانات حتى يجذب الموقع اكثر عدد من المتصفحين ......
            المستحيل هو مانجعله مستحيل

افتح عيون عقلك لرؤية المجهول

سر نحو الهدف ولو لاخر الدنيا

معاااااااااااااااااك
              وقريت الموضوع من الاول الى النهاية وبجد نفسي يجي اليوم ده عليا قبل ما موت
              يارب يحصل يا رب

المشاركة الأصلية بواسطة hwpa2001 مشاهدة المشاركة
                طبعا افكارك جميلة ومقبولة
                وارشح قسم للمسابقات فقط يعنى الادارة تضع صورة ويشترك الاعضاء فى محاكاة الصورة

والجائزة تكون ترقية فى درجات العضو فى المنتدى يصبح عضو فعال او نشيط الخ
                مشكور اخى على تفاعلك مع الموضوع وجميل موضوع المسابقات دا وانا اشرت اليه فى موضوع التحدى والإداره والمشرفين اللى يعملوه ويثبتوه

المشاركة الأصلية بواسطة mo3allem مشاهدة المشاركة
                خي فيراي .. انا اؤيدك بشدة ... بس علما اعتقد ان في مشكلة بسيطة قااااااااااااااااااااااااد كده ه ه ه ه ه ه ه ه ه

هي كالاتي :: اعتقد و من و اقع خبرتي المحدودة في المنتديات و تطويرها ان تلك التعديلات مش حتم بين يوم و ليلة و ديه نقطة لازم تنحط في الاعتبار ... فقد تتاخر العملية لعدة ايام . (( مش مشكلة كله في سبيل التطور ))

لا اوافقك على تقسيم السينما او الماكس او المايا ... الى عدة اقسام ..

و معاك حق في موضوع الدعاية فانه سيسهم في تطوير المنتدى بشكل كبير ..
                مشكور اخى على الرد والتجاوب ومش مشكله نتطور فى وقت اد ايه اهم حاجه نتطور

وعلى فكره انا مقولتش نقسم الماكس والسينما والمايا انا قولت نقسم الوظايف يعنى مثلا يبقى فى قسم كبير مكتوب علييه (modeling) ويبقى جواه الماكس والسينما والمايا والبلندر وباقى البرامج التى تهتم بالمودلينج

وقسم اخر للإضاءه وبردو يبقى جواه البرامج وهكذا

المشاركة الأصلية بواسطة kareem50 مشاهدة المشاركة
                وزيادة عن رأيك يكون فيه دور للمشرفين الموجودين في قسم الماكس
                بتنظيم الدروس الي بتنزل كل يوم جديدة وبيمر عليها ايام والواحد مبيعرفش يوصل ليها
                وتوضع في كنز المنابر..
                او موضوع مثبت فيه روابط كل الدروس ويتم تحديثها بأستمرار وتكون مكتبة لكل الفئات
                وحل للمشاكل الي بتقابل معظم الاعضاء ...

لكن بالنسبة للأعلانات انا لا اوافقك الرأي لأن يكفي ان ابو بدر يستحمل تكاليف المنتدي هنا دون وضع اعلان ربح واحد له , وهذا يوفر للأعضاء راحة غير باقي المواقع
                اتذكر ان كان فيه مواضيع احد الاعضاء يطالب ابو بدر بزيادة مساحة السرفر لرفع الدروس عليه,لكن الموضوع من اغلب الاعضاء اترفض , موضوع زيادة التكلفة لصاحب الموق ليست فكرة جيدة ..
                مشكور كيمو على الرد وفعلا موضوع تنظيم الدروس مهم جدا لأن الواحد ساعات بيبقى محتاج درس معين ومش بيلاقيه بسهوله
                بالنسبه للإعلانات اظن ان دا شىء ممكن يرفع مستوى المنتدى اكتر واظن ان ابو بدر ما يمانع وممكن تكون الإعلانات مش مكلفه لانها ممكن تكون عباره عن تبادل اعلانات مثل ما قال الأخ mo3allem

المشاركة الأصلية بواسطة GAZZARKO مشاهدة المشاركة
                معاك يا في راي وبالاخص تغيير الواجهه لتصبح اكثر جرافيكيا عن طريق تزويد عدد الاعمال من حيث نوعها واضافه الاعلانات حتى يجذب الموقع اكثر عدد من المتصفحين ......
                مشكور اخى على المتابعه والتجاوب مع الموضوع وفعلا ياريت واجهة الموقع تتغير

المشاركة الأصلية بواسطة shady sobh مشاهدة المشاركة
                معاااااااااااااااااك
                وقريت الموضوع من الاول الى النهاية وبجد نفسي يجي اليوم ده عليا قبل ما موت
                يارب يحصل يا رب
                الف شكر يا شادى على ردك وتجاوبك مع الموضوع وياريت فعلا المنتدى يتطور

بالإضافه لإقتراحات الإخوه اقترح عمل نموذج تصويت لأفضل عمل خلال الشهر وفى اخر العام يتم التصويت لأفضل عمل خلال السنه ايه رأيكم؟
                  وبعدين فين باقى الأعضاء 6 بس اللى ردو على الموضوع ؟؟؟ عاوزين مشاركه اكتر وتجاوب مع الموضوع لأنه فعلا موضوع مهم لينا كلنا

تغيير واجهة المنتدى
                    لا أعتقد انه الوقت المناسب للتغير وإن كان لابد منه ... وان تم التغيير فأرجوا ان يكون المظهر القديم متاحا

ان الإشراف مش قايم بواجباته على اتم وجه
                    معاك وإن كان للمشرفين أعذارهم للتغيب ...

وبالمناسبة أرشح نفسي للإشراف على قسم الـت Cinema 4d وأطراف الحديث ..
                    المنابر المنتدى الوحيد الذي من اول ما اصحى لحد ما انام وانا فيه ...

والله افكار ممتازة يااخ فيري ولكن عندي تعلق على موضوع التحدي انا اتمنى استبدال كلمة تحدي بكلمة مسابقة ويشرف عليها الاخوة المشرفين...وانا معك في كل ماقلته

معاكم وأقترح أن يكون هناك بنر للدعاية للشركات في أعلا الصفحة

وذلك للدعم المادي ومالعنوي للمشرفين والقائيمن على المنتدى

وذلك لتعريف الشركات بالمنتدى وأشياء كثيرة وتكون المردود المادي من الدعاية لصالح المنتدى من صيانة للسيررفرات وأقامت أنشطة وعمل سيديهات تعليمية خاصة بالمنابر ويكون هناك معرض يقام كل عام من قبل لأدراة في دولة من الدول العربية ليتقابل الأعظاء على أرض الواقع يكون هناك تعارف أكثر ................ ودمت بود

انضم الى اقتراحك أخي Vray , فكرة جميلة وممتازة وان شاء الله سيكون المنابر منتدى الأول وسيظل الأول والأول في العالم العربي والشرق الأوسط .
                          وأما اقتراح الأخوة بالنسبة الى اللغة الأنكليزية مهم جدأً ليتوسع ويكبر اكثر فأكثر ليجمع العالم بأكمله .
                          لدي اقتراح بسيط انا ايضاً :
                          يا ريت يكون في الصفحة الرئيسية فقرة أو خانة مؤلفة من 10 صور أو اقل وهذه الصور لمشاريع التي تعرض في المنابر وتتغيير كل يوم , مثل احد مواقع الأجنبية لا اريد ان اذكر اسمه , وهكذا يكون كل عمل ينزل على هذه الفقرة , مبتدىء كان ام محترف , وهكذا تكون كل الأعمال قد رأها كل الزوار المسجلين والغير مسجلين في المنتدى .
                          موضوع الدعاية مهم جداً .

تحياتي .....

أخي فيراي ، أفكارك واقتراحاتك ممتازة ، و أتمنى تتنفذ لأنه أغلبها ايجابي كتير .
                            وفعلا هناك تراجع في مستوى الأعمال ، غير ذلك هناك بعض المشاكل و المشاجرات بين بعض الأعضاء في منبر النقد ومنبر أطراف الحديث و أتمنى ان لا تتكرر حرصا على سمعة المنتدى و أعضائه .
                            أتمنى التوفيق و التقدم للجميع .
                            التعديل الأخير تم بواسطة أبوغربية; 07 / 02 / 2007, 12:44 AM.
                            سلام الله على الدنيا على الانسان __سلام الله متى نحيا بحب و أمان

مشكوور أخي vray على هذا الاقتراح وانا عضو جديد لا يحق لي التدخل في مسائل كهذه ولكنني بالفعل مشترك في عدد من المنتديات الاجنبية واعتقد ان المنابر مثلها أو تفوقها واتغيير سنة من سنن الحياة وانشالله نشوف هذا المنتدى في قمة عطاءه ليفيد العرب جميعا من المحيط الى الخليج .
                              اللهم ارحم والدي وارزقني الحلال الطيب ويسر لي امري .

يعمل...
                              X