Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

استفسار مهم للمبتدئين ( مشكله )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• استفسار مهم للمبتدئين ( مشكله )

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا كنت حابب استفسر من شباب المنتدي عن مشكله مهمه جدا.
    كلنا بنعمل كركترات وبنعمل انترير وبنعمل انيمشن ومعظمنا طبعا مش كلنا مبتدئين . المشكله مش في كده المشكله انن الناس دي بتعمل كده علشان نفسها تبقي حاجه وتشتغل في المجال فكل ما الواحد يجي يقدم في شغل ويوري الي رايحلهم شغلو البسيط يقلولو انت شغلك حلو بس للاسف احنا محتاجين محترفين طب لما المحترفين يشتغلو طب المبتدئين يعملو ايه يموتو لا ولازم يطلب لسته برامج مع البرنامج الي انت بتشتغلو . ده اسمو تعجيز . ممكن الي يكون مبتدئ عندو افكار احسن من المحترف .
    ارجو من الاخوان انهم يشاركو في الموضوع ده اعتقد انه مهم لكل الناس الي عايزين يشتغلو

االابداع ممكن يمتلكه المبتدىء و المحترف فالابداع ليس حكرا على المحترف...

مهو ده الي انا اقصدو ليه الشركات متاخدش المبتدئ والمحترف مش المحترف بس مفيد حد ابتدي محترف لازم يخلو المبتدئ ياخد فرصتو اكيد عايز يوصل واكيد عايز ينجح
      واكيد هيتعلم من المحترف وهيبقي عايز يوصل لمستواه فيذيد المنافسه في العمل ويوصل لمستوي اعلي

يااخى الفاضلل السوق والشغل شيئ والابداع شيئ على ما اظن انك
        بتشتغل حسب السوق وده هو المشكلة لان السوق بيعترفشى معظم الوقت بالابداع

تعرف ليش ياخذو المحترف ويتركو المبتدئ ؟
          ينتظرو الى ان يصير المبتدئ محترفا وياخذوه جاهز...
          والقضية مادية اكثر منها معنوية..

استازي الفاضل ابو معاز بره في اوربا وامريكا الي بيلاقوه مبدع او عندو موهبه بيخدوه ويصرفو عليه علشان يوصل للي همه عوزينو . مفيش حاجه اسمها انت بتشتغل حسب السوق ده طب انت قلي الحل ايه لم الواحد يقعد ليل ونهار يعمل في مودلنج ويدخل منتديات وشوف توتوريال يقعد بالايام بيعمل في سين علشان يورهلنا هنه في المنتدي طب وبعدين هيفض يعمل كل ده وفي الاخر ميشتغلش علشان خاطر محتاجين ناس محترفه وبقالهم كذا سنه في السوق طب والي نفسو يشتغل يعمل ايه
            وشكرا ل m3d علي رايه بس الي هيستني لما يبقي محترف هيستني لحد امتي شغل البيت حاجه وزنقت الشغل بتاعت الشكات حاجه تنيه لازم يدخلو المبتدئين لمجال الشغل مش لازم محترفين حتي ولو هيخدو مبالغ زهيده المهم انهم يثبتو نفسهم

كلامك صح ياسحس بس فيه شركات بتدرب بس بيستغلوك بمرتبات قليله بس نعمل ايه ظروفنا كده لما نشوف مصر تتحسن ولا ايه
              designer as nature
              .....
              can you catch me
              -------
              JUST TRAINING-
              WOOOW-

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بص يااخى العزيز انا ممكن اكون مع الشركات فى انها شغلها مش قوى بمعنى انه مفيش مثلا شركاته فى مصر بتقوم بعمل افلام ذى ice age or shrek علشان تكسب من ورائها الملايين وتبد تعد جيل من المصممين للمستقبل علشان الاستمراريه وطبعا الجيل دا مبتدء لكى يكون محترف وانا مره سمعت من ناس اعرفهم على الميل فى امريكا انه فيه مبرمجين فى ميكروسوفت عندهم 16 او 17 سنه علشان يبقوا مبرمجى المستقبل لكن انت لما تبص دى ميكروسوفت حتى مزانيه امريكا ما اعتقدش انها اكبر من ميكروسوفت ولكن لابد ان يكون هناك فرصه للمبتدئين اللى انا منهم لكن ما اعتقدش انه الامكانيات تساعد وانا على ما اعتقد انه الحل يكون فى خلال بعض المشاريع اللى بتم فى المنتديات فيه افكار حلوه للى عاوز يعمل فيلم او لعبه وبتبقى نتائج حلوه على ما اعتقد انه دا طريقه الاحترافيه الممكنه الان حتى الدورات صدقنى بتعرف لكن لا توصل الى الاحتراف اطلاقا بالدورات فقط وشكرا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
                لا اله الا الله محمد عبده ورسوله وسبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم والله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم

مدونتى الخاصه احرص على زيارتها وصدقنى مش هتندم ؟
                http://hardrevenge.jeeran.com

انا بشكر دودو كات علي ردو وبشكر هاردي علي ردو بس احب اقول ليك يا هردي ان الناس الي بيعملو شيراك ولا ايس اجي الناس دي مبيستخدموش مايا وماكس بعنا دول . شركه بيكسار بينزلها سوفت وير ليها مخصوص والي ياكد كده في برنامج الافتر افيكت ان لما بتيجي تعمل ريندر في ريندر مخصوص باسم شركه بيكسار فمش هنعرف نوصل للناس دي لانهم ليهم سوفت وير خاص بيهم والحل مش في المنتديات الشغل الحقيقي هوه الي بيحطك تحت ضغط بجد ويثبتلك ويثبت للشركه اذا كان فعلا الانسان ده بتاع شغل وعايز يوصل ولا لا

يا جماعه الموضوع مش هين ولازم نشترك ونتكلم فيه لانه يشغل بال كل مبتديئ

يعمل...
                    X