Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

::::::::محاكاة جديدة ::::بالطبع داخلي::::::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ::::::::محاكاة جديدة ::::بالطبع داخلي::::::

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لا أطيل
    البرنامج :الماكس 8
    الريندر وخامات :Vray 1.5
    يد الماكس اليمنى : الفوتوشوب 8
    وهذه أول أضاءة ليلية أعملها منذ بدايتي مع الماكس
    الشكر كل الشكر
    أبو سلطان و محمد العاشق و عصام درويش و ابوقندوزة و أبومعاذ و محمود قشطة و مستر محمد و أيمن كروسبو
    واسف لكل من اقترح عليا بشئ ولم أعدله

وأهلا بالنقد على طريقة محمد العاشق غير كده لا تتكلم
    بمزح طبعا اللي عايز يقول حاجة يقول عشان أعدل

محب المنابر :شادي صبحي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عمل جميل اخي شادي والاضاءه ممتازه
    اترك النقد لبقية الاخوة لانك تعرف نقدي
    في داخلك منجم للإبداع فتش عنه ولكن قبل ذلك تعلم التنقيب حتى لا تكسر الألماس.
    الحياه أشبه بصندوق مغلق ، ومفتاحه هو العمل ، وإن أداء الأعمال بإتقان عال يفتح الباب أمام الحصول على أعمال أرقى وأكبر .
    لنركز على الحقيقة والمحتوى في النقد ، لا على لغة الخطاب ونبرة الكلام ، فقد يكون الناقد محباً وصادقاً لكنه لم يوفق لإلباس نصحه غلافاً هادئاً ومناسباً
    اللهم اعطهم ضعف ما يتمنون لي

الله عليك ياشادي
      مستواك بقا كويس جدا اهوه
      ملاحظاتي فقط علي الاباجورة كانت المفروض تبقا أسمك شوية
      كنت ممكن تستعمل موديفاير shell
      و الاضاءة الي منبعثة منها كانت محتاجة تبقا سموث شوية

عمل رائع
      .

MR. Kok Limited Edition

المشاركة الأصلية بواسطة MiND ViSiON مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
        عمل جميل اخي شادي والاضاءه ممتازه
        اترك النقد لبقية الاخوة لانك تعرف نقدي
        لو رديت عليك فعلا هبكي وانت تعرف ما بقلبي لك
        تسلم على كلامك الجميل وروحك الطيبة

المشاركة الأصلية بواسطة kareem50 مشاهدة المشاركة
          الله عليك ياشادي
          مستواك بقا كويس جدا اهوه
          ملاحظاتي فقط علي الاباجورة كانت المفروض تبقا أسمك شوية
          كنت ممكن تستعمل موديفاير shell
          و الاضاءة الي منبعثة منها كانت محتاجة تبقا سموث شوية

عمل رائع
          ربنا يبارك فيك يا كيمو يا عسل والله انا مش محتاج غير كلمة مستواك بيتحسن ديه عندي بالدنيا كلها
          وتم أخذ نقدك بالاعتبار لانه مظبوط تماما
          شكرا ليك يا كيمو وده من زوقك

nooo noo no
            لن انــــــــــــــــقدك بالطبع
            انت عارف نقدى من الاول
            بس انا مش عارف ليه ماعملتش اللى قولتلك عليــــــــــــــــه

بس عارف احلى حاجة؟
            ان العمل كله لو غيرت فيه مش هايبقى بنفس الجمال ده
            احلى حاجة عجبتنى
            الاضاءة طبعا
            والخامات وبالذات الارضية انت عارف رايى فيها
            جبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارة
            حلوة يا شادى
            حلـــــــــــــــــــــــــــوة بجد
            تحيـــــــــــــــــــــــــاتى
            يحفظ العلم بالعمل به وتعليمه والتأليف فيه، ومن حفظه وكرره وذاكره ودرسه ثبت في صدره

....

RealIdea
            موقعى بتحديث 1 رمضان 1431 هجرية

السلام عليكم
              ما شاء العمل جد جميل ......أعتقد أنك سهوت أثناء العمل.. فخامة الأبجورة شفافة و تظهرأنه لا وجود لأي مصباح بداخلها ومع ذلك إعتمدتها كمصدر رئيسي للإضاءة...........
              وبالتوفيق الخطوات القادمة........

نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم.

الاضاءة جميلة قوى ...
                بس ليا تعليق ..................

خليهم 3

الاول :
                الاباجورة شفافة شوية يعنى جزء من الصورة اللى على الحائط باين فيها والمفروض الاباجورة متكونش شفافة كدة .
                وكمان متهيقلى انها علبة مضيئة يعنى كان ممكن تحط فيها مصدر اضاءة يبان انها مصباح بداخلها لكن كدة هى باينة انها شىء فارغ ومصر الاضاءة العلبة فقط

الثانى:
                الصورة اللى على الحائط اللى فيها الوردة متهيقلى هى عاكسة الشباك شوية مش عارفة انت قاصد دة ولا لا

ثالثا :
                الارضية عاكسة قوى كأنها مرايا قلل الانعكاس شوية
                أقسى اللحظات
                أن تكون بعيداَعن شخص يحتاج إليك وأنت تحتاج إليه اكثر
                أن يعطيك شخص كل معاني الحب من قلبه وتعجز عن إعطائه معنى واحد من قلبك

Mero

ماشاء الله روعه ياشادى
                  وبالأضافه الى نقد الأخوه
                  الكرت الموضوعه على المنضده .. دى ايه ؟؟
                  كمان المنظقه اللى تحت الصوره شمال اعتقد انها ظلام اكتر من اللازم ..
                  يعنى كانت محتاجه شوية ضوء ..
                  بالتـــــــوفيق

اللهم وفقنى لما تحبه وترضاه
                  Welcome to my my official page
                  Mr.Dilla |Creative Graphic Designer

كووووووووووووووووووووووووووول للغاية
                    من انسان قلبه ورحوه وعقله كلهم كووووووول
                    تحياتى يابطل وانت عارف الباقى بقا

سأكون عنيف

الخزائن كثيرة ولا أعرف لماذا كل هذه الأدراج في غرفة معيشة .. اترك مساحات في الديكور برأيي ركز على توزيع الأشكال أكثر من كثرتها... وكون خزانة أكبر من الثانية جعلني أظن أن هناك مشكلة في المنظور (وخاصة أن كليهما له نفس عدد الأدراج).
                      الأرضية قديمة يمكن من عشرين سنة أو أكثر.. أظن بأن الديكور توجه في الاونة للأرضيات ذات الألوان الفاتحة والتي لا تحوي Textures نافر كثيراً.
                      الاضاءة جميلة ولكن تذكر أن اضاءة الديكور هدفها خدمة الديكور وابراز جماله وليس فقط لأنها يجب أن تكون في مكان ما من الكادر.
                      الجرة لا تتلاءم مع لمبات الانارة الموضوعة ( مع أن النافذة تتلائم مع اللمبات.)
                      أرني أكثر : لم أشبع من صورتك فالزاوية ضيقة وصغيرة ولا يمكن من خلالها الحكم على الديكور أو على تكوينه وتوضعه.
                      نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم...

جميل يا شادى ما شاء الله العمل اتحسن كتير عن الأول الإضاءه عجبانى اوى بس كانت محتاجه تقوى سنه صغيره وكمان اللون الأزرق اللى ورا الشباك دا غيره خليه اسود ولا حاجه ....
                        كل اللى كنت عاوز اقوله قالوه الإخوه مش هزود حاجه
                        احييك على هذا التقدم الواضح يا شادى
                        وبالتوفيق

crossbow مرحبا بصديقي الغالي ونورت الموضوع وعلى فكرة انا عدلت فعلا حاجات انت قولت عليها
                          قول انت بس ايه اللي مش عجبك وبأذن الله نغيره لو طبعا معجبنيش نورت يا ايمن
                          أطلسي ربنا يبارك فيك انت الاجمل وفعلا موضوع الاباجورة تعبني جدا لاني كنت اريد ان أجعل الاباجورة مضيئة ذاتيا ولكن فشلت فجعلتها شفافة ( درجة الشفافية 50 ) وفعلت ال self-illumination وجعلته باللون الابيض فظهرت بالشكل التالي وباذن الله راح أعدل فيها شكرا لمرورك الكريم ونقدك البناء
                          Mero يا هلا كلامك مظبوط جدا جدا وجاري التعديل باذن الله
                          شوفي :-
                          الاباجورة شفافة شوية يعنى جزء من الصورة اللى على الحائط باين فيها والمفروض الاباجورة متكونش شفافة كدة .
                          الاباجورة تعبتني جدا لاني كنت اريد ان أجعل الاباجورة مضيئة ذاتيا ولكن فشلت فجعلتها شفافة ( درجة الشفافية 50 ) وفعلت ال self-illumination وجعلته باللون الابيض فظهرت بهذا الشكل
                          وكمان متهيقلى انها علبة مضيئة يعنى كان ممكن تحط فيها مصدر اضاءة يبان انها مصباح بداخلها لكن كدة هى باينة انها شىء فارغ ومصر الاضاءة العلبة فقط
                          اليكي التوضيح
                          url=http://www.jeddah4fun.com][/url]

الصورة اللى على الحائط اللى فيها الوردة متهيقلى هى عاكسة الشباك شوية مش عارفة انت قاصد دة ولا لا
                          انا فعلا قاصد هذا واللي نورني ليها الاخ محمود قشطة و وده زجاج على الصورة

وكلامك سليم في الارضية وبأذن الله أخفف في التعديل القادم
                          شكرا ليكي وعلى ملاحظاتك اللي كتير حلوة ومفيدة فعلا

3DStudioR4 اذا كان هذا تسميه عنف فزدني عنفا النحو مظبوط
                          ملاحظاتك 4
                          1 - الخزائن كلامك تمام وفعلا انا زودت من عندي الادراج لانها لم تكن ادراج أنظر :-

2- الارضية ترددت كثيرا في أستخدمها لانها فعلا قديمة ومع البومب يظهر شكلها غير لائق بالمرة
                          وبأذن الله التعديل القادم سيتم تغيرها نهاااائي ولكن كيف حال الانعكاس ؟؟؟؟؟؟؟
                          3- الاضاءة انت الاجمل وموضوع انها ضعيفة انا بالفعل أعاني من ضعف الشاشة عندي مما يضطرني الى تفتيح الشاشة يدوي وهذا بالطبع يسبب هذا الخطأ الملاحظ ولكن لا سبيل لانها عندي مظبوطة تمام وعند غيري مش تمام
                          3 - الجرة تم حذفها لانها نفس حال الارضية كنت غير راضي عنها
                          4- زاوية اخرى للاسف صعب لاني غير مهتم بما لا يظهر في الصورة
                          نورتني وبتنور كل مواضيعي وكلامك ونقدك تمام التمام وارجو ان لا تتخلى عني في التعديل باذن الله

محمود قشطة حبيبي انت الاجمل يا صديقي وطبعا ده بفضل الله ثم فضلكم عليا وجاري التعديل يا حودة بارك الله فيك
                          تكفيني هذه الكلمة احييك على هذا التقدم الواضح يا شادى أعمل من أجلها

elgeneral حبيبي ربنا يبارك فيك يا أستاذي
                          على فكرة ده مش كرت ده التقاء الظل ما الحائط فظهر بهذا الشكل
                          وكمان الاضاءة الخافته ديه من الشاشة وانا باذن الله أعمل حساب الموضوع ده ازود الاضاءة كمان شوية
                          شكرا لمرورك العطر وملاحظات الجيدة وربنا يبارك فيك ويجعل كل ما تقدمه لنا في ميزان حساناتك
                          أبو معاذ حبيبي وابو حبيبي
                          ربنا يبارك فيك وده من زوقك وكرمك وانت اللي كوووووول يا كوووووول
                          تحياتي لك ولمعاذ ربنا يبارك فيه وفي أبيه

هذه كانت تجربة قديمة ولكن قولنا نخفف الاضاءة
                            ياعني اللي معروضة بعد هذه الصورة

أضاءة نهارية على السريع (وقت فراغ)

لن اعلق على العمل .. لكن انا مبسوط من تقدمك بصوره سريعه
                              انظر الى تاريخ تسجيلك .. وانظر مماذا فعلت خلال اقل من سنه تقريبا ... انت عملت اللي ما عملوه في 3 سنوات
                              استمر يا شادي على هذا المنوال وان شاء الله تصل الى الاحتراف

يعمل...
                              X