Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اول مشروع موفي حياتي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اول مشروع موفي حياتي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا اسمي حسام من اسكندريه وده كان اول مشروع ليا في حياتي كان مشروع تخرجي من الكليه عملتو لوحدي بدون اي مسادعه من اي حد في التحريك الحاجه الوحيده الي عملتها هوه اني اخدت نصائح من بعض الافراد في التحريك الجزاء الصعبه في مشروعي . المشروع مدتو 4 دقائق انا رفعو علي موقع علشان الكل يشوفو منغير ما ينزلوه
    انا عارف ان فيه حتت المفروض انها كانت تتملي فيه لكن لضيق الوقت ملحقتش اعملها ولان الفايلات باظت مني اكتر من مره وده برضو خلي اني اعيد الانيميشن جزء كبير جدا من التاخير
    اترك لكم الحكم كمبتدئ ويارب يعجبكم
    ارجو المشاركه للاحتياج لرايكم

http://www.youtube.com/watch?v=TQ3H0BZkuUo

السلام عليكم

جميل جدا يااخى عجبتنى زوايا و حركة الكاميرا
    بالتوفيق ان شاء الله
    الخداع البصرى ( عندما تنخدع العين تتخطى المعرفة المنطقية للعقل )

http://maxforums.net/showthread.php?...C7%DF%ED%E4%CC

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ماشاء الله أخوي والله تصميم عجبني جدا فوق ما تتصور الله يوفقك يا رب وما تتوقف عند

هذا المستوى , باين عليك مبدع وراح يطلع معاك بالمستقبل حاجات أحلى بكثير وخصوصا

هذا أول تصميم لك والله أدهشتني فيه وحركة الكاميرا روعة

تحياتي وفعلا أشكرك على هال 4 دقائق الرائعة

شكرا جدا جدا ليك اخ شادي علي ردك الجميل واتمني واخ سلاماكس علي ردك واتمني من الجميع المشاركه لابداء رايهم علي اول عمل لي واتمني الردود انها تكون بدون مجاملات لكي اعرض نقط ضعفي
        وشكرا لمن سوف يشارك

ما شاء الله
          مجموعة من الانميشن هذا الاسبوع
          لو زودت تفاصيل الروبوتات يكون افضل
          حركة الكاميرا جميلة
          لو امكن نبذة عن العمل
          البرنامج المستخدم ... عدد الاطارات ... التقنيات المستخدمة ....
          موفق
          و في انتظار انيميشن جديد
          يقول الله تعالي في الحديث القدسي:
          ( يا ابن آدم أنا لك محب فبحقي عليك كن لي محبا)

جميييل اوي يا حسسسام....4 نجوم
            designer as nature
            .....
            can you catch me
            -------
            JUST TRAINING-
            WOOOW-

يظهر من العمل أنه أخذ الكثير من الوقت والجهد لهذا أولا أهنئك على ما وصلت اليه.

ثانيا : حركات الكاميرا ليس واقعية وفيها مرات مشكلة "الثبات بالنسبة للشخصية " أو " الثبات بالنسبة للخلفية" كان يمكن اضافة بعض العشوائية في حركتها.

الشخصيات جيدة ولكن يلزمها الكثير من الـ Fine-tuning في الحركة ... فهي مرات تتجمد على السكايت وكأنها معلقة بخيطان.
              حاول أن تصور نفسك أو صديق لك بكاميرا صغيرا لمقارنة طريقة تحرك الجسم أثناء التوازن .. الحركة تكون معاكسة لاتجاه الوقوع وليست معها ..

وجود تفاصيل ثابتة في المكان تضيف شيئين مهمين : الأول تبرز حركة الكاميرا أكثر (لا حظ الكاميرا السريعة تصبح بطيئة اذا كنت تصور خلفية بيضاء) .. والثاني هو ابراز حجوم الأجسام المتحركة (أكثر من مرة تهيأ لي أن الدمى أحجامها بين 5 الى 10 سم فقط ).

أخيرا : كان من الأفضل اختراع خط افق وهمي لتعمل على ثباته بنسبة معينة على الشاشة : والجيد من ذلك أنه حين الخروج عن تلك النسبة يمكنك المبالغة في حركة الشخصيات كالقفز أو الطيران أو السقوط.

كل على كل : 4 نجوم من 5 كما قال الأخ dodo53 cat وشكرا لك على مشاركتنا بأعمالك.
              نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم...

شكرا يا دود كات علي ردك يا مان وانشاء الله اشوفك قريب في الاسكندريه
                سكرا اخ 3dstudior4 علي ردك لي بس انا كنت حابب اوضحك حاجه مهمه
                ده كان اول مشروع ليه ومستعنتش باي بني ادم انه يعملي حاجه المشروع ده اخد مني 4 شهور لان الفايلات باظت مني اكتر من مره
                ثانيا : فكره المشروع اني بقلو فيها ان بس مش البني ادمين همه الي يعرفو يعملو سكيتنج علي الاسكيت بورد لا احنا عندنا جيل جديد الي همه الروبوت سكيترز فلازم مكنش ينفع يمشو علي الارض كان لازم يطيرو
                ثالثا انا الي افتكست الحركات انا مشفتش ولا ريفرانس لاي حركه سكيت بورد علشان اقلدها فالي قدرت افتكسو افتكستو معرفتش االف حركات تنيه
                رابعا الموضوع مش سهل انك تعمل واحد ماشي علي اسكيت بورد طاير ويعمل حركات ديه
                خامسا محدش ساعدني في الاضائه لانها هيه مجرد اتش دي ار اي وكنت مختارها علشان بتديني اقل وقت للريندر انا مبعرفش في الاضائه واكن فيه ببان وحجات تنيه انا كنت عاملها بس لما جيت ارندر في الاول اتش دي ار اي لقيت اللبنا لونها اسود فاضطريت اشلها وهتلاحظ في الاول ان الاضائه سكاي لايت وبعد كده الاضائه اتغيرت لان كان عندي مشكله في المودلنج كان فيه شويه ايدجيز مبوظالي شكل الروبوت فغيرتها الاضائه علشان تعملي smoth علي الكركترز
                شكرا ليك مره اخر علي ردك الجميل واتمني من الجميع المشاهده والحكم علي اول مشورع لي

شكرا اخ ابو قندور
                  العمل قمت بيه علي ماكس 8
                  الريندر ب اتش دي ار اي فقط
                  اشتغلت بيبد مش بون استركشر
                  وقت الريندر تقريبا 3 اسابيع ونصف

يعمل...
                  X