Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الحمدلله نجحت في ccna

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الحمدلله نجحت في ccna

الحمد لله نجحت اليوم في الccna
    والحمد لله كان بدرجه نهائيه 1000 من 1000

و هذه كانت اول خطوه لي في عالم الit وان شاء الله ابدء في القريب في Mcse بعد ان قررت اني ابتعد تمام عن الجرافيك و البرمجه و مؤقتا عن مجالات الاتصالات غير الشبكات
    هل ياتي اليوم الذي اتقن فيه 3d max

تهانينا اخوي Moataz وعقبال ماتحقق كل احلامك إن شاء الله ...

الف مبروك اخي
      لكن انا لا اعرف ما هيا ال CCNA , هي يمكنك ان تقول لي ما هيا ؟؟ وما هي ايضا ال Mcse !!
      هل هيا تبع الداتا بيز ام ماذا ؟؟
      .

MR. Kok Limited Edition

المشاركة الأصلية بواسطة kareem50 مشاهدة المشاركة
        الف مبروك اخي
        لكن انا لا اعرف ما هيا ال CCNA , هي يمكنك ان تقول لي ما هيا ؟؟ وما هي ايضا ال Mcse !!
        هل هيا تبع الداتا بيز ام ماذا ؟؟
        شبكات ^_^
        مش صعبة بس محاجة شوية وقت
        قابلت ناس واخداها ....و فى كلية تجارة جامعة الزقازيق كمان

مبارك أخي الكريم .

وفقك الله لاتمام البقية .

عن أنس رضي الله عنه قال
          : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ( إن لله تعالى أهلين من الناس . قالوا : يا رسول الله من هم ؟ قال : هم أهل القرآن أهل الله وخاصته ) . (صحيح الجامع2165)

شكرا يا زمن و يا كريم

الccna =cisco Certified Network Associate
            دي شهاده في مجال الشبكات و هي اول شهاده في شهادات سيسكو اللي هي تعتبر اشهر شركة شبكات ومنتجات الخاصه بالشبكات من روترات و سويتشات

اما
            Mcse=microsoft Certified System Engineer
            دي طبعا شهاده خاصه بمايكروسفت خاصه بالشبكات ايضا لكن تركز علي الxp وserver و حاجات خاصه بالشبكات
            المفروض علي ما جمعت من معلومات انها اسهل من Ccna لكن طبعا اطول حيث انها 7 كتب وسبع امتحانات عكس الccna اللي كتابين وامتحان واحد
            واي حد عاوز معلومات عنها ان موجود

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
              شبكات ^_^
              ايوة يا يس انا عارف ناس كتير واخداها بس مكنتش واخد بالي انها بتاعت شبكات
              بس عموما انا بكره حاجة اسمها شبكات
              ياعم الاوراكل ارحم

شكرا لك يا معتز علي الاجابة الوافية
              .

MR. Kok Limited Edition

المشاركة الأصلية بواسطة MOATAZ مشاهدة المشاركة
                شكرا يا زمن و يا كريم

الccna =cisco Certified Network Associate
                دي شهاده في مجال الشبكات و هي اول شهاده في شهادات سيسكو اللي هي تعتبر اشهر شركة شبكات ومنتجات الخاصه بالشبكات من روترات و سويتشات

اما
                دي طبعا شهاده خاصه بمايكروسفت خاصه بالشبكات ايضا لكن تركز علي الxp وserver و حاجات خاصه بالشبكات
                المفروض علي ما جمعت من معلومات انها اسهل من Ccna لكن طبعا اطول حيث انها 7 كتب وسبع امتحانات عكس الccna اللي كتابين وامتحان واحد
                واي حد عاوز معلومات عنها ان موجود
                آخ معتز
                مش شهادة ريد هات تكون أفضل ؟؟؟؟
                RHCE

http://www.redhat.com/training/
                https://www.redhat.com/training/rhce/courses/

ايه يا كريم انت بتمتحن الراجل تاني ولا ايه ^_^

الف مبروك يا ممتاز و عقبال تحقيق كل احلامك
                  كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

انا احمل هذه الشهاده والتي حصلت عليها من مايكروسوفت
                    انصح الجميع بدراسة هذا المنهج فهو مفيد جدا بالشبكات وصيانتها والنظام العام لمايكروسوفت

- الف مبروك لك اخي واتمنى ان تحدثني عن شهادتك التي حصلت علها وكم ساعه دراسية للمنهج
                    وهل هو معقد ام سهل ومن اين حصلت عليها

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
                      شبكات ^_^
                      والله شوف يا يس مفيش حاجه اصلا صعبه اي حاجه تديها حقها وتقراها و تفهمها و تطبق عليها عملي لن تكون صعبه

اما موضوع كليه تجاره فالعلم مش حكر علي فئه معينه يعني محدش قال ان برامج الجرافيك لازم فنون جميله ولا تطبيقيه او اعلام بس لا هتلاقي هنا في الموقع ناس خريجي معاهد و ممكن ميكنوش اصلا وصلوا للتعليم المتوسط (ان لا اقصدالتقليل من احد لكن المقصود المعرفه شيء و الدرجه اللي وصلها في التعليم ممكن تكون مختلفه) الاهم من انه اخد شهاده CCNA وهو فاهمها و يقدر يكمل و يطبق و ياخد بعد كده CCNP و ممكن يوصل CCIE علي فكره امتحان الCCIE الحاصلين علي هذه الشهاده اقل من3000 شخص حتي الان لصعوبه الامتحان
                      عموما اهم شيء بعض الحصول علي العلم هو القدره علي تطبيقه والا طبعا يبقي فائد الشهاده الوحيده انه يعلقها في الصاله بتاعت البيت
                      عموما من اكثر الحاجات اللي تجذب لمجال الشبكات هو انها اصبحت العمود الفقري لكل الشركات الان يعني لا تخلو اي شركه محترمه الان من مهندس شبكات وكل واحد و خبرته و قوته في المجال يبقي مهندس في انهي شركه

بالنسبه لموضوع الريد هات او مايكروسوفت انا شايف انها مش هتفرق لان اللي بيحدد النظام المستخدم هو متطلبات العمل يعني ممكن شركه يكون افضل لها مايكروسوفت و شركه اخري لينوكس اخري يونكس

اخي السويدي هو طبعا الافضل انك تنظر في موقع سيسكو اكيد عندهم شرح وافي عن الشهاده بس كمجمل الشهاده في بدايتها بتشرح عن الشبكات عموما بعدين شرح عن الSWITCH ,ROUTER الخاص بشركه سيسكو وكيفيه برمجتهم و بعدين شرح لبعض تقنيات الشبكات مثل ROUTING PROTOCOLS وFRAME RELAY وPPP وVLANS يعني مواضيع متنوعه وكل تقنيه بيشرح فيها ال PLANNING IMPLEMENTING TROUBLESHOOTING طبعا كله بشكل معقول لا بشكل سطحي ولا بالتعمق القوي طبعا للحصول علي تعمق اكبر بيكون مع الCCNP
                      يعني درجات الشهادات من سيسكو تقدر تقول الCCNA بيكون فرد في مجموعه عمل الشبكه بيكون رئيس ليهم واحد CCNP اما طبعا الCCIE ده ممكن تقول استشاري بس في الشركات الكبري

عموما دراسه سيسكو ظريفه و بتفيد اللي بيعملوا في مجال الشبكات خصوصا في شركات ISP

مالها يا كريم الداتا بيز والله جميله بردو دراستها انا من سنتين كنت درست Sql و Sql/pl في 10 ايام بس لم اكمل لظروف كده

ماشاء الله تبارك الله

بالتوفيق أخي معتز
                          لن يكون لدينا ما نحيا من أجله .. إن لم نكن على استعداد أن نموت من أجله
                          آرنيستو تشي جيفارا

يعمل...
                          X