Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

نداء لمحترفي الماكس+الافتر افكس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• نداء لمحترفي الماكس+الافتر افكس

السلام عليكم ورحمة اله تعالى وبركاته
    عندي اليوم سؤال لمحترفي الماكس والافتر افكس الكثير يبحث عن اجابة له وهوكيفية استيراد عمل قمت بنمذجته في الماكس الى الافتر افكس بدون خلفية وايضاان كان عندك فيديو كامل اصلا كيف تزيل الخلفية بغض النظر عن الطريقة التقليدية (صورة بصورة) ان كان هناك محترف في الامر ده انصحونا به افيدونا يا محترفين جزاكم الله من خيره
    وشكرا اخوكم عمر من المغرب

عفوا يا اخوان ان كان هناك مقبس محترف افيدونا به

بص انا مش محترف بس اشتغلك افتر وماكس واقدر اقلك الي اعرفو
      بص يا سيدي اولا انت لازم كده او كده لما بتيجي ترندر في الماكس لازم ترندر صور مترندرش موفي لسبب مهم جدا وهو ان ممكن في وقت النور يقطع فيروح عليك الي عملتو كلو وتضطر تعيدو من اول وجديد ثانيا ازاي تشيل الخلفيه
      لازم تطلع الصوره في ها الفا تشانل ازاي تعمل كده
      في كذا نوع من انواع الاكستنشن لما تيجي ترندر
      طبعا انت بترندر jpg
      بص جرب صوره صوره بالاكستنشن الي هقلك عليها لاني مش فاكر انهي وحده الي فيها الفا تشانل
      عندك tga او png او psd
      جرب كل وحده ولما تدخلها علي الافتر ويسالك اذا كنت عايزهم جروب قلو لا علشان يفرطهملك
      ثالثا لو افترضان انك مطلع العمل فيديو فممكن تطلع الخلفيه علي اعتقادي لون من التلات الوان دي ولسبب
      يا تكون عامل الخلفيه بيضه او خضره او زرقه
      طب ليه خضره او زرقه لان اللونين دول مش موجوده في جسم الانسان وبعدين لما بتعمل الكيينج في الافتر فيستحسن انك تكون عامل الخفيه يا اخضر يا ازرق الكينج الي هوه بيتعمل في الكروما كي هتلاقيه موجود من غير بلاجن
      دي معلوماتي واتمني اني اكون افدتك

متشكر اخي happymoon على المرور شرح واضح وانا فهمته كويس الله يجازيك
        ولكن حاجة وحدة بس انت لو عملتهم صورة صورة كيف حتجمعهم فيديو في الافتر افكس مشكوووووور

لازم تعمل ريندر بالماكس متل ماقال الاخ hapymoon بالنسق tga صورة صورة ....ثم تفتح اول صورة بالافتر ايفيكتس وتفعل الشيك Sequance هذا إذا كان غير مفعل بالاصل لأنه يكون مفعل بالوضع الطبيعي.......وعندها يقوم الافتر باستيراد مجموعة الصور كمشهد فيديو و تتفعل القناة ألفا Alpha Channel ويتم حذف الخلفية

النسق Avi لا يحتوي على القناة ألفا يمكنك أيضا استخدام النسق Mov لأنه يضم القناة ألفا...وبالتالي يمكنك حذف الخلفية بالافتر ايفيكتس....والخيار يظهر عندما تقوم باستيراد الفيديو بالافتر......
          الجمال ليس مهما ...والفكرة غير مهمة....لكن المهم هو الفكرة الجميلة
          www.3dindepth.cojm

كما شرحوا الأخوة كلامهم صحيح ولكن بحاجة لقليل من التنميق ليصبح مفهموما أكثر للجميع خاصة من متكلمي لهجات محلية.

يمكن في أي برنامج 3D أن تختار نوع الهيئة التي سيتم بواسطتها حفظ الملفات ومعرفة الهيئات شيء أساسي من أجل الوصول لأفضل خيارات عند الانتقال من برنامج لآخر :
            الصور المتعاقبة Sequence Footages وهي عبارة عن ملفات بأرقام متعاقبة يمكن أن يتم استيرادها في برامج أخرى كصور مفردة أو كملف فيديو واحد - في كل برنامج يجب وجود خيار مثل Sequence Import أو Check Sequence او Import As Sequence ... مثل After Effects.

والصور المتعاقبة لها لواحق حسب نوعها tga مثلا هي ملفات الـ Targa وتحمل 32 بيت كحد أعلى وهذا مفيد اذا أردت أن تحفظ قناة الشفافية Alpha عند الانتقال بين البرامج.
            Tiff وتحفظ حتى 32 بيت للقناة الواحدة وأيضا قادرة على تخزين قناة Alpha .

كل من اللاحقتين الأخيرتين يمكن ضغطهما بدون أي خسارة عن طريق خيار RLE Compression وهذا الضغط يعمل بنفس طريقة Zip وهو غير مدمر مثل لاحقة الـ Jpeg مثلا.

الـ Jpg معروف للجميع ولمن لا يعرفه هذا النوع من الملفات يقوم بسحق قيم الألوان عن طريق تجميع النسب القريبة لبعضها وترقيمها بنفس الكود وكلما كانت جودة الحفظ في Settings أقل كلما سحق القيم أكثر وأفضل جودة فيه تعتبر مدمرة وخاصة لمن أراد أن يقوم بعمل مؤثرات عليها. اذا كان لابد من الضغط الكبير للملفات فاجعل الحفظ على Jpg كآخر مرحلة.

ملفات الفيديو avi و mov معروفة للجميع ولكنها تفتقر لخيار الضغط بدون تدمير لهذا لا أفضل استخدامها حين النقل بين البرامج الا اذا كانت عندي مساحة كافية.
            من محاسن ملفات الفيديو أنها كتلة واحدة وليست مئات الملفات ممايريح التعامل معها.
            (احرص على الغاء تفعيل ميزة Indexing Service من خيارات القرص الصلب اذا كنت تتعامل مع كميات كبيرة وآلاف من الملفات حتى تحافظ على أداء جهازك).
            من مساوئ ملفات الفيديو مثلا كما ذكر Happymoon أنها غير مضمونة عند انقطاعها - يعني عند انقطاع التيار او حصول انهيار في البرامج أو نظام التشغيل) أحيانا تعمل وأحيانا لا حسب نوع العطل - وملفات mov مضمونة أكير ومع ذلك خسرتني 5 ساعات من الريندر من عدة أيام عند اقطاع التيار عن موزع الشبكة ..

بالنسبة لقناة Alpha كل من avi و mov تحمل قناة Alpha ولكن لا أعرف لماذا النسخ الحديثة للماكس غير قادرة على تحميل Alpha على Avi ... مع أن هذا كان متوفر أيام الماكس 6 مثلا .. غريب

بوجود ميزة مثل قناة الشفافية ايضا لا داعي لعمل خلفية بلون معين وحفرها ببرنامج آخر , والخلفيات الملونة تستخدم في التصوير فقط .( ونعم يستخدم اللونين الأزرق والأخضر لأنهما الأقل وجودا في لون بشرة الانسان).
            نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم...

السلام عليكم

انا حاليا استعمل الtga بخاصية الالفا و لكن تقابلنى مشاكل عند تركيب الصور على الاافترافكت
              و بخاصة عند عمل الرند للخلفية ثم عمل الرندر للنخل و الاشجار حيث اجد الشجر او النخل محاط بهالة بيضاء

و للاسف اضطر الى زياردة الcurve على الالفا شانيل او بمعنى اخر زيادة شدة التباين
              مما يؤدى الى تأكل حواف الاوراق

فهل هناك طريقة اخرى

شكرا

يا جماعه انت ممكن تجمع الموفي بتاعك جوه الماكس برضو في تقريبا في قائمه الريندر حاجه ممكن تجمع من خلالها الصور لموفي بس انا للاسف مش مسطب المكاس علشان اقلكم عليها
                بالنسبه لطارق اعتقد ان المشكله في ان لو انت بترندر موفي غير لما بترندرنر صور وبعدين الهلات البيضه دي بترجع تبع الاكستنشن الي انت مرندر من خلاله او حسب الكودك والكوالتي الي انت كنت مرندر بيها والكولتي والكودك الي بتجمع بيها بعد ما بترندر في اي برنامج للتجميع انت ممكن تلعب لعبه حلوه في الافتر انك تخش علي الفلاتر بتاعت الافتر اسمها تقريبا ( color correction) ادخل في الهيلب بتاع الافتر واتفرج عليهم بيعملو ايه ممكن تحط كذا واحد في الموفي علشان ينقيه بس خلي بالك لو انت عايزه حلو اوي لازم تطلع الكولتي beast بس الاهم من كده انك تفضي بارتشن كامل علشان الافتر بياخد مساحه كبيره جدا وقت الريندر
                اتمني اني اكون افدك جرب وقلي عملت ايه

يعطيكم العافية على المعلومات النادرة وخاصة من الاخ 3DstudioR4
                  وبارك الله فيكم
                  __-" اذكر الله "-__

http://www.youtube.com/user/xdesigner212

السلام عليكم

اولا شكرا لسرعة الرد

الاخ hapymoon
                    ارفق نموذج للمشكلة التى تحدث معى علما ان الاعدادات كما قلت سابقا

tga file format with 32 bit
                    pre-muliplied alpha

شكرا

et pourquoi tous ca tu peu fair render avec max d'une arriere plan vert ou noir .animation avi aprés ca tu import la video a after effects et tu utilise l'effet keylight

ok man
                      ismail from morocco

السلام عليكم

الاخ king of ma

فى حالة الحاجة لعمل الرندر للاشجار فقط
                        عادة استعمل ال matte shadow لباقى المجسمات و و لكنى افعل ال enviroment map
                        و حتى عند استعمال اى خلفيةة اخرى باى لون اخر التاثير لا يتغير و الحالىة تكون اكثر حدة فى اشخال النخيل
                        يعنى الاوراق لا تظهر بالجودة المطلوبة

اما استعمال ال key light
                        لانى استخدم نسخة عادية من ال aftereffct و ليست نسخة pro

عموما سوف اقوم بتحميل النسخة و اقوم بلتجربة

شكرا

ah wé merçi ismail pour cette réponse et je pense que c la meilleur methode d'utuliser un arriere plan vert ou bleu apers keylight que travailler avec alpha channel merçi comme mm

ذي ما رد عليه الاخ طارق علي موضوع الكرف بس انا عايزك وانت اساسا بتطلع الصوره طلع الخلفيه بيضه بص انا بقلك كده لاني جربت اعملها ونفعت انت عايز تشل كل الي ورا الشجره وتخليها لوحدا صح
                            حاول تعمل زي ما انا بقلك وادخل علي الكينج وجرب

ذي ما رد عليه الاخ طارق علي موضوع الكرف بس انا عايزك وانت اساسا بتطلع الصوره طلع الخلفيه بيضه بص انا بقلك كده لاني جربت اعملها ونفعت انت عايز تشل كل الي ورا الشجره وتخليها لوحدا صح
                              حاول تعمل زي ما انا بقلك وادخل علي الكينج وجرب انا مش خبير في الافتر بس انا بقلك علي الي عملتو

يعمل...
                              X