Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مخزن اسلحة بالفيراي له طعم اخر !!!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مخزن اسلحة بالفيراي له طعم اخر !!!

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته وهذه ثاني محاولاتي بالفيراي محاولة في الوصول الي ما افتقده من الواقعيه في الماكس بجد واجتهاد ولكن بلا جدوي وانا ادري جيدا ان كل اعمالي التي اقوم بها وانفذها بالماكس اعمال ضعيفه ولكن ما السبيل وانا لا اجد اي طريق للاحتراف لست اود الاحتراف بمعني الكلمه ولكن كل ما اسعي اليه هو الوصول الي مشهد واقعي تماما فكيف ذلك اتمني المشاركه والردود
    العمل تم علي
    1- برنامج 3d max 8.0
    2- الريندر المستخدم v- ray 1.50
    3- زمن الريندر 3 ساعات

التعديل الأخير تم بواسطة ah1983ed; 22 / 06 / 2007, 01:23 AM.

اعدادات العمل

هو انا بس مش عارف اعمل الموديلينج للاسلحه لانه طويل اوي وعايز بلو برنت وصعب طبعا بس الاول اخد راي الجميع واعدل بعدين

العمل جميل وتحتاج شغل اكثر من ناحية خامات الجدران والارضيه

اذا كانت الصداقة ماء يجري
        فالاخلاص ينبوع كل مايجري
        ...
        ان اردت ان يديم الله لك ماتحب فاحرص ان يرى منك مايحب
        درب المـحبه كلـه زهـــور واذا عطره الوفا يضل دهور
        سُبحَانَ الله والْحَمْدُلِله ... سُــبْحان الله العظيمْ

ازاي؟ اعمل ايه طيب ؟ مش عارف

محاولة جيدة جدا
            بس ليه عامل لكل حائط خامة مختلفة
            هل استخدمت خامات الفيراي ؟
            كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

هو بصراحه سيادتك انا لحد دلؤقتي مش فاهم يعني ايه خامات الفيراي لكن هو انا بستخدم اي خامه عامه وبحطها تحت الفيراي بمعني اني اول حاجه بعملها باختار vraymat وبعد كده بحط في ال diffuse الصوره اللي انا عايزها زي ما احب وبعمل رندر لو رفضها او بمعني ادق لو اداني اي error او تحذير بعرف انه رافض الخامه دي اما لو قابلها خلاص بكملها عادي هو داه اللي اعرفه عن خامه الفيراي مش عارف بقي اذا كان الكلام داه صح ولا غلط ومعرفش بصراحه اذا كان في كلام تاني ولا لا وسبب اني عامل لكل حيطه خامه اني عملت للحائطين خامه واحده بس لقيت الشكل flat يعني كانه مسطح مش مديني احساس بالبعد الثالث فقؤلت اعمل لكل حيطه خامه انت ايه رايك ؟

أخي محاولة جيدة
                لكن خامة الحائط تحتاج إلى معدل UVW Map لكي تتلافى التكرار الموجود في الباترن الموجود في الحائط...
                و أخي بالنسبة للنفور في الخامة المطبقة فعليك وضع صورة النفور في معدل الـ Bump و الصورة تكون بنفس إسم الأولى مع حرف B أو أي مطابقة بالتفاصيل لا كن إما أن تكون ألفا أو بالأسود و الأبيض...و هذا يطبق على جميع الخامات ( الفيراي - مينتال راي - الماكس العادي .....إلخ )

إذا لم أعد أدخل على المنتدى فهذا يعني أن النت انقطع عن منطقتي...

العمل جميل بس محتاج شوية عناية بالخامات والاضاءة
                  انت ممكن تظبط الخامة بتاعتك ب انك تستخدم المالتي صب
                  وبعدين تعمل سيليكت للبولجينز الحائط وتحط عليها الماتريال , وتظبطها بالتايلينج
                  وتختار السقف وتحط له متيريال تانية..
                  لو تحب احط ليك شرح بالصور انا تحت امرك
                  .

MR. Kok Limited Edition

هي دي خامات الفيراي ^_^

=====================
                    لتعلم الفيراي ادخل علي الوصلات التالية
                    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=74780
                    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=76451
                    كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

ياجماعه معلش انتوا بتتكلموا بصوره احترافيه ازيد من اللازم ونسيتوا ان اخوكم مبتدئ ماكس مبتدئ من الصفر بجد انا لسه مخلص الكورس مبقاليش شهرين ودي ثاني اعمالي يعني مش هفهم ايه اللي بتتكلموا عنه داه بمعني ادق

الاخ نيو ثري دي ( أخي محاولة جيدة
                        لكن خامة الحائط تحتاج إلى معدل UVW Map لكي تتلافى التكرار الموجود في الباترن الموجود في الحائط...
                        و أخي بالنسبة للنفور في الخامة المطبقة فعليك وضع صورة النفور في معدل الـ Bump و الصورة تكون بنفس إسم الأولى مع حرف B أو أي مطابقة بالتفاصيل لا كن إما أن تكون ألفا أو بالأسود و الأبيض...و هذا يطبق على جميع الخامات ( الفيراي - مينتال راي - الماكس العادي .....إلخ ) ) يعني ايه انا فاهم اليو في ماب بس انا معتقدش اني عندي تكرار في خامه الحائط ولو انت شايف كده مش مشكله اعدلها بس يعني ايه خامه نفور ؟ انت بتتكلم في انهي حته بالظبط والبامب يني اتيه تكون الفا او بالاسود او بالابيض بجد مش فاهم حاجه الكلام داه صعب اوي عليا علي الرغم من اني عارف هو فين بالظبط مش فاهم ازاي بردو

الاخ كيمو ما الداعي من استخدام المالتي سب مايتريال وهل يمكن استخدامه مع الفيراي ولا انت قصدك ايه من الحركه دي هل تخفيف سرعه الريندر او وقته مش فاهمك بالظبط ؟

وبعدين يا جماعه انا لسه هملي المخزن اسلحه بس علشان يعمر كده ويببقي منطقي نوعا ما ما يبقاش شويه صناديق وبراميل وخلاص

انتوا رحتوا فين

يعمل...
                              X