Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فيلا معمارية بالفيراي كلاكيت رابع مرة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فيلا معمارية بالفيراي كلاكيت رابع مرة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ومره اخري ومحاولة جديدة وبصبر جديد وبلا يأس اصل الي هذا العمل الذي طالما توقفت طوالا ومرارا عند هذا المستوي ولا استطع ان اخطو بخطوات ثابته في هذا البرنامج العتيق ولا ان اخطو خطوه واحده بعد هذا المستوي الضعيف فهل من معين وهل من تعليق برجاء النقد اللاذع واعتبرها ورشه اضاءه خارجيه بالفيراي ولاي حد يحب مساعدتي في نفس العمل ياريت
    العمل تم علي
    1- برنامج 3d max 8.0
    2- الريندر المستخدم v - ray 1.50
    3- زمن الريندر 5 ساعات

التعديل الأخير تم بواسطة ah1983ed; 22 / 06 / 2007, 02:09 AM.

ياريت حد ينتقد العمل

السلام عليكم
      جميل اخي ..
      لكن الا تلاحظ ان حجم الشجر عملاق
      يعني الشجره تصل للدور الثاني .. وهي شجره زينه
      لالمفروض يدوب توصل لاول بلكونه
      ايضا الاضاءه جميله .. لكن اتجاه الظل لا يدل على اللمعه التي وضعتها في طرف الصوره .. لذلك عليك ازالتها
      بالتوفيق اخي

الف شكر يا اخ عصام بس ياريت تدلني علي الصواب لو انا شيلت اللمعه هحط مكانها ايه وهل الاضاءه كده كويسه ولا ولا ياريت حد يفهمني بس يا جماعه ايه ظروف الاضاءه بالذات

الو

علشان يبقي الكل فاهم انا عملت ايه العمل علي
          1- العمل علي 3d max 8.0
          2- ريندر v ray 1.50
          3-اضاءه فري تارجت لايت وشادو فيراي
          4- وقت الريندر 4 ساعات

نعم اخي الاضاءه جيده جدا
            كما قلت لك لا يوجد داعي لعمل اللمعه
            وقم بتصغير الشجر ايضا

معرفش مش حاسس انه واقعي بالمره حاسس انه شغل اي كلام شغل زباله من الاخر انا بشوف حاجات اكتر من رائعه ياعم انا اتعقدت بجد داه ايه الفشل داه

طيب ممكن اعرف ايه هو الدايركت لايت انا اصلي لقيت عمل خارجي واحد عمله بس عمله بالريندر باي ديفلك بتاع الماكس والله طلع انضف من الفيراي لدرجه اني بفكر اسيب الفيراي وارجع للديفلك بتاع البرنامج بصراحه مش عارف ياريت حد يساعدني في الموضوع داه خاصه اني مش فاهم هو استخدم اضاءه ايه اكتر من انه حط sky light زياده عليها بس طب ازاي

انظر اخي
                  الدايركت لايت هو من اسمه
                  ضوء موجه
                  مثل اشعه الشمس
                  وهو يستخدم عاده لمحاكاه الشمس في التصاميم الخارجيه
                  اما بالنسبه للفيراي .. فهو بحر من الاعدادات .. فلا يمكن تعلمه بيوم وليله .. وهو طبعا افضل من الرندر الافتراضي بكثير
                  عليك اخي بالبحث في المواقع وهنا في المنتدى عن دروس الفيراي وستجد الكثير الكثير منها

ياسيدي الفاضل انا مش قاري عن الفيراي صفحه ولا اتنين ولا درس فيديو ولا اتنين انا منزل اكتر من 20 درس فيراي فعلا واعمال ناس كتير جدا هنا وانا واصل لمرحله فيه في التصميم الداخلي لكن بردو مش قد كده نظرا لانها محتاجه احترافيه خاصه في الهيدار وخاصه في indirect illumination وخاصه بردو في irradiance map بس المشكله اني مش متقن للفيراي ومش لاقي شروح احترافيه للفيراي بعيدا طبعا عن موقع لاخ الحسيني وغيره وغيره وغيره بس فعلا الموضوع معقد لكن تنويها عن كلامك الدايركت لايت يعتبر محاكاه لضوء الشمس يعني اجرب استخدم دايركت لايت ولا استخدم داي لايت انت شايف ايه ؟.

ايه الظروف ؟

الوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

السلام عليكم

واول شئ انا عضو جديد وليس لي اي علاقة بال3 دي ولاكن.
                          انا مصمم عالفوتوشوب ولي خبرة ع الاضائة
                          الفيلا دي لها طابع و فورم جميل لاكن الاضائة مثل ماقال الاخ الفاضل
                          الاضائة عكس الضل بس فيه شئ
                          انا فاهمك انت على ما اضن تريد الاضائة باينة
                          تستطيع تغيير الضل بـ حوالي -170 درجة وان شاء الله بيكون احلى

سلامي

السلام عليكم
                            اخي انا استخدم في اغلب اعمالي الدايركت لايت .. واذا عندك بالفيراي شيئ اسمه vraysun فهو ممتاز جدا
                            اقلك شغله كماه
                            حاول الان تصغر الجر .. وتعمل زاويه الكاميرا من الاسفل .. كانك واحد واقف بالشارع وبيتطلع على العماره من تحت .. يعني حيكون مبين من الدور الاول للاخر ...

وورينا اعدادات الرندر عشان نقدر نساعدك في الوصول لاعدادات ممتازه
                            بالتوفيق

السلام عليكم...
                              بعيداً عن الواقعية.... الأعمدة الحاملة للبلكونات قطرها صغير لتحمل هذا الكم الهائل من البيتون والحجر والبلاط والناس....
                              عندما يريد شخص ما وضع شجر في الموقع فلا يقوم بوضعها في واجهة المبنى... ضعها في الزوايا وعلى الأطراف.... وحاول أن تخفي أجزاء منها ولا تظهرها كلها بالكامل....
                              لاحظ ظل الشجرة في الجهة اليمينية الموجود على المبنى في الطابق الثاني... هذا يدل على أن الشجر عملاق جداً كما قال أحد الأخوة وهذا خطأ....
                              ارتفاع الطابق الأخير كبير جدا.....

بالتوفيق
                              الساكت عن الحق شيطان أخرس...
                              آسف لنقدي اللاذع ولكن هذه طبيعتي...

يعمل...
                              X