Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

عندى سؤال لمصممى المودلز

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• عندى سؤال لمصممى المودلز

بسم الله
    السلام عليكم
    عندى سؤال لمصممى المودلز الشخصيات
    واحنا بنشتغل فى الوجه عند عمل النف
    مكتوب فى Tutorials لملكس 8 عند عمل الانف
    1. Use the Pinch spinner to move the new edges closer and the Slide spinner to center them on the nose. Click OK.

ما هو Pinch spinner هل هى اداه انا دورت عليها ملقتهاش ومعنها فى القموس الكماشه الدائريه
    اجدها فين ؟
    طيب ممكن اعمل الانف ازاى؟
    يعنى ازاى اكرمش الحته الى فى المنتصف
    Creating the Nose

In this lesson, you start adding new divisions in the center of your mesh to shape up the nose and nostrils. As the central element in a character's face, it's important to properly establish the nose's proper edge flow that will eventually link to the forehead, eyes, and mouth.
    Whenever possible, try to always use quads (four-sided polygons) and avoid polygons that have five or more sides. Maintaining quad topology results in cleaner geometry, as opposed to polygons of five or more sides, which produce unpredictable results when comes the time to subdivide, texture, or skin your model.
    Define the nose:
    1. Continue working on your file from the previous exercise, or load the file Low_Poly_Head01.max found under \tutorials\low_polygon_modeling
    2. Go to Edge sub-object level and, in the Front viewport, select the horizontal edges at the eyebrow and nose levels.
    3. On the Edit Edges rollout, click the Connect Settings button. In the Connect Edges dialog, set Segments to 2.
    4. Use the Pinch spinner to move the new edges closer and the Slide spinner to center them on the nose. Click OK.
    داعيه لله بقلبآ سليم
    ساجده لله

بصراحة ..الحئيئة شكلك تعبان بتنقئية الألوان اللي حتكتب بيها ..

بصراحة أنا مفهمتش عليك ولا حاجة .. خصوصاً إنوا الصور اللي حضرتك حاططهم مش ظاهرين .

يا ريت ترفق الصور على شان نتفاهم مع بعضيييييينا ..

سلام يا باشمهندس :>

بسم الله
      السلام عليكم
      شكرآ جزيلآ لك يا اخى على الرد
      انا اختك غيداء مبتدائه وشرف ليه والحمد لله ان فنان زى حضرتك يرد عليه , انا بعتبر محترفى الماكس فنانين
      واسفه على الالوان انا بحب الاوان ولكن انا لما كتبتها مكنتش متصورها حتطلع كده
      واسفه مره تنيه لعدم التوضيح
      هذهرابطة الصور
      URL=http://upload.9q9q.net/file/WvT12xeeD/456.bmp.html] [/URL]

هذه لمكانه داخل الموقع طق طق لتحميل الملفات

وهذا للتحميل

http://upload.9q9q.net/file/630eEaPqp/098.bmp.html

وبعتزر لانى ماضفتش الصور علىالمشاركه لانى معرفش ولكن لو سمحت تشوف الروابط

سؤالى كان كلمة Pinch spinner التى وردت فى الصوره الثانيه وانا مفرود بعمل اول خطوه فى تجسيم الانف هل هى زرار داخل الماكس ولا ده مصطلح وانا فهمت غلط
      داعيه لله بقلبآ سليم
      ساجده لله

أخت غيداء
        بعد ما اخترتي الخطين (في الخطوة رقم 2) ستقومين بتطبيق الأمر connect من القائمة باليمين (قائمة modify)

وعند اختيار قائمة connect سيظهر المربع الحواري ومن ضمنه خانة خاصة ب pinch وهي مقدار قرب أو بعد الخطين من بعضهم

المشاركة الأصلية بواسطة حسام الدين مشاهدة المشاركة
          أخت غيداء
          بعد ما اخترتي الخطين (في الخطوة رقم 2) ستقومين بتطبيق الأمر connect من القائمة باليمين (قائمة modify)

وعند اختيار قائمة connect سيظهر المربع الحواري ومن ضمنه خانة خاصة ب pinch وهي مقدار قرب أو بعد الخطين من بعضهم

الله يبارك فيك .. كفيت ووفيت

يعمل...
          X