موضوع: سؤال يستحق الجواب من كل عباقرة المنتدي(حد يجاوب علي سؤالي لو سمحتو)

ردود: 5 | زيارات: 536
  1. #1
    عضو متميز
    صور رمزية rekapidesign
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    المنطقة
    between two edges
    ردود
    1,408

    Talking سؤال يستحق الجواب من كل عباقرة المنتدي(حد يجاوب علي سؤالي لو سمحتو)

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    في الحقيقة يا جماعه الواحد كل ما يمشي خطوة لقدام في البرنامج الرائع ده يكتشف حاجات جديدة و في الحقيقه انا دلوقتي تقدرو تقولي في فترة تجميع الدروس وتطبيق بعضها يعني في المراحل الاولي لتعلم الماكس ولكني من خلال تطبيقي للدروس لاقيت ان احنا-اقصد المصممين العرب-بنستخدم editpoly في النمذجة لكني اكتشفت ان كل المصممين الخواجات بيستخدمو editmesh انا بقي عاوز اعرف ايه الفرق بين الاتنين.....معلش يا جماعه اصل انا محتاج يبقي معايا كل الادوات اللي اقدر اصمم بيها علشان الحقيقه انا لا أأمل في اقل من الكمال و الاحتراف-طبعا الكمال لله وحده-ياريت حد يجاوبني علي سؤالي بسرعه
    ملحوظه
    ايهما اسهل بالنسبة لنمذجة الكراكتر editmesh ولا editpoly مع العلم ان المصممين بره بيستخدمو ال editmesh برضه في نمذجة الكراكتر


  2. #2
    عضو فعال
    صور رمزية ECHO
    تاريخ التسجيل
    Apr 2006
    المنطقة
    :: على أرض زائلة ::
    ردود
    178
    والله أنا عن نفسي أستخدم الإيديت بولي

    ولا علم لي إيديت مش بس أنا ما فكرت أجربها

    على العموم راح أحاول أرجب أصمم فيها

    ( آسف على الرد اللي ما له معنى )
    ههه
    ----------------------------------------------------------------
    سبحان الله وبحمده *** سبحان الله العظيم

  3. #3
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية M-Keshta
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المنطقة
    مصر - المنصوره
    ردود
    4,018
    اخى edit poly احدث من edit mesh واحسن منه فى حاجات كتير ومرن اكتر منه
    الماكس قبل الإصدار السادس كان لا يوجد فيه اديت بولى
    تقريبا الدروس اللى عندك قديمه شويه
    بس على فكره انا من رأيى ان editpoly احسن بكتير من edit mesh

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية al3ashiq64
    تاريخ التسجيل
    May 2005
    المنطقة
    ارض الله الواسعة
    ردود
    3,291
    لو كان الاديت بولي يغني عن المش تماما لالتغي من الماكس !
    لكن في الحقيقة لكل نوع واستخدامه بحسب الحاجة
    البولي يتعامل مع المجسمات كمضلعات بأنواعها ولكن اساسه هو مربع ..
    المش يتعامل مع الجسم كمثلثات وهو اقوى في التحكم بالنسبة للوجه لانه لا يوجد اقل اضلاع من المثلث
    والمش هو الاساس لكل سطح حيث ان البولي ايضا يعامل المربع كمثلثين بشكل ثانوي ولكن المش يتعامل مع المثلث بشكل اساسي ..
    ايضا يوجد نوعين اخرين للجيومتري وهما الباتش الذي يتعامل مع المجسم كنقاط او مساحات ومن ثم تقسيمها ثانويا الى اوجه ومثلثات ..
    والنوع الاخير يسمى النربس وهو يقسم المناطق لأوجه بحسب الحاجة لكي يظهر ناعما بقدر المستطاع
    بحيث يوفر الجهد على الجهاز في المناطق التي لا تحتاج اوجه كثيرة ....
    لا يمكن شرح الاساسيات للموديلينج كتابيا ..
    هذا ما استطيع كتابته هنا ..
    وان اخطأت فسددوني ..
    لكم اطيب تحية
    Creative Mind Evolution

  5. #5
    والله ....
    زي ماقال أونا al3ashiq64
    لكن انا مرة درست في توتوريال أن الميش بيعطي نتيجة سموث أكتر من البولي وعملت كركتر بالميش و النتيجة طلعت حلوة
    لكن الحقيقة أدوات البولي أكتر و أسهل
    في ملاحة شفتها بالميش ان الميش بيميز وبيفصل بين البوليجونات بمعنى
    - اول شي حاول تحدد كل البوليجونات مرة وحدة واترك التحديد وانتقل للفيرتكس وحدد كل الفيرتسيز واعمل لها تشيمفر .
    راح تتكون بوليجونات جديدة بسبب عمليات التشيمفر
    انتقل لمستوى البوليجونز راح تلاحظ :
    في الميش :ان البوليجونات الجديدة غير محددة ( بس التحديد على القديمة والبوليجونات الجديدة غير محددة )
    أما البولي : راح تشوف الدنيا اتقلبت كل البوليجونات محددة حتى الجديدة .

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل