Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المنتدى محتاج يتورنش و يتصنفر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• المنتدى محتاج يتورنش و يتصنفر

بصراحة المنتدى ده شكلة وحش أوى وغير منظم >< حتى مفيش فيه قوانين ... وكمان التسمية بتاعت المنتدى غلط >< .... المهم ... انا فتحت الموضوع ده عشان نتناقش فى الموضوع ونعرف أراء بعض فى الحكاية دى و نجمع أفكارنا عشان نبعتها للأستاذ أبو بدر ... عشان نصح المنتدى ده تانى ... ونخليه نمرة واحد

أوكي ممكن تحكي ملاحظاتك وسيتم تغييرها بإذن لله كوني جديد على إشراف القسم ..

أوكي ممكن تحكي ملاحظاتك وسيتم تغييرها بإذن لله كوني جديد على إشراف القسم ..
      أخيرا لقينا مشرف للقسم ده ^^.... القسم ده مكنش فيه مشرفين لما يقرب من سنتين ^^... و يمكن أكتر ... المهم ... القسم محتاج فكرته توضح شوية ... و كمان يكون فيه مواضيع ثابته لعرض الأعمال أو لطلب المساعده والأسئلة و يكون فيه نظام شوية .... الرد الجاى هفصل فيه أفكارى بخصوص المنتدى ^^

طيب .... أولا بخصوص الأسم ... Design تحمل معنى التخطيط وليس التنفيذ ... كما ان كلمه 3D تقصرها على مجال الثرى دى فقط ... ولهذا فيجب أنا نعدل أولاً الأسم ليعبر فعلا عن محتواه ... أنا أقترح Game Industry أو Game Making ... مع تغليب الثانية ^^ ... والآن ... نأتى لمناقشة المحتوى نفسه ... يجب تقسيم المحتويات الأساسية فى المنتدى ... بمعنى وضع موضوع ثابت مخصص للأسئلة و الإستفسارات مع فهرسته فى رده الأول ليصبح كموضوع FAQ خصوصا وان من مميزات منتدى ال VB انه ممكن تحدد روابط الردود .... و موضوع أخر للـ Game Art بحيث يقدر الأعضاء يعرضوا فيها أعمالهم ويستقبلوا ال Feedbacks وبكده ممكن الجوده تبقى أفضل ... و أنا حاليا هحاول أعمل فهرس كده للمنتدى ان شاء الله .... وأنا برتب أوراقى دلوقتى عشان أكتب موضوع مفتاحى للمنتدى بحيث يكون المدخل للأعضاء فى المجال ده ....

لا احد يهتم للألعاب إلى القليل فقط
          عالم الثلاثي الابعاد
          3ds max
          هو الافضل
          والسي بلس بلس
          هو الاقوي

احد يهتم للألعاب إلى القليل فقط
            مش دايما ... بيتهيقلى فى ناس كتير اتعلموا الماكس إلى أخره من البرامج عشان يقربوا من المجال ده ولو بمجرد عمل Mods للألعاب ... وأعتقد ان فى ناس كتير فعلا عاوزه تتدخل المجال ده ... بس للأسف بيتخضوا أول مايشوفوا ان المجال ده عربيا شبه مهجور .. ويقعددوا يقولوا ده من أسرار الدول العظمى وعمرنا ما هنوصلهم إلى أخره من الكلام المحبط اللى بنسمعه كل يوم ... لكن هما لو بصوا كويس هيلاقوا ان المجال ده مفتوووح ... المهم ... انا نفسى المنتدى ده يبقى حاجة فعلا .. بعد مافشلت تجربتى مع منتدى المنتدى ><

المشاركة الأصلية بواسطة ||saker|| مشاهدة المشاركة
              مش دايما ... بيتهيقلى فى ناس كتير اتعلموا الماكس إلى أخره من البرامج عشان يقربوا من المجال ده ولو بمجرد عمل Mods للألعاب ... وأعتقد ان فى ناس كتير فعلا عاوزه تتدخل المجال ده ... بس للأسف بيتخضوا أول مايشوفوا ان المجال ده عربيا شبه مهجور .. ويقعددوا يقولوا ده من أسرار الدول العظمى وعمرنا ما هنوصلهم إلى أخره من الكلام المحبط اللى بنسمعه كل يوم ... لكن هما لو بصوا كويس هيلاقوا ان المجال ده مفتوووح ... المهم ... انا نفسى المنتدى ده يبقى حاجة فعلا .. بعد مافشلت تجربتى مع منتدى المنتدى ><
              حاول أن تتقدم لتسموا مع هذا المنبر ..

وأتوقع إنوا المستقبل قريب جداً .. وسيحدثنا عن أناس بذلوا أنفسهم في الخوض في هذا المجال .. وسيتم ضرب المثل بهم ..

المهم بدنا نتعلم ولازم نعلم اللي تعلمناه .. وهذا ما تقوم به يا صقر ^^ ... شكراً لك .

طيب .... أنا كنت بقترح ان مسمى المنتدى يتغير لأسم أكثر دلاله على المحتوى مثلا زى Game Developing Forum ... بدلا من 3D Game Design ... وانا شرحت الأسباب فى الرد رقم . #4 .. أما بخصوص بقية الإقتراحات فهحاول أنفذها انا بنفسى ان شاء الله .. لكن بس كنت عاوز أعرف أراء بقية الأعضاء

Game Developing Forum
                  لا أعتقد بأنة جيد
                  الناس لسعت

Game Developing Forum
                    لا أعتقد بأنة جيد
                    المهم قدرته فى التعبير على المحتوى مش جمال نطقه .><..احنا مش بنقترح عنوان لأغنية ...احنا بنقترح عنوان لمنتدى علمى .><

لازم يكون له نغمة ولا كيف حيتحبب
                      Game Programming
                      Software Engineering for Game
                      كيف
                      الناس لسعت

طب إيه رأيك فى Game Industry
                        ثم Game Programming متنفعش ... لأنها بتدل على مرحلة البرمجة فقط لا غير .., إذا فمفيش فرق بينها وبين المسمى الموجود حاليا .. الإتنين غير معبرين ><

المشاركة الأصلية بواسطة ||saker|| مشاهدة المشاركة
                          طيب .... أنا كنت بقترح ان مسمى المنتدى يتغير لأسم أكثر دلاله على المحتوى مثلا زى Game Developing Forum ... بدلا من 3D Game Design ... وانا شرحت الأسباب فى الرد رقم . #4 .. أما بخصوص بقية الإقتراحات فهحاول أنفذها انا بنفسى ان شاء الله .. لكن بس كنت عاوز أعرف أراء بقية الأعضاء
                          والله بصراحة أتوقع إنوا الإسم جيد ..

Game Developing

كافي وشامل ويحمل في طياته المعنى اللي نريده ..
                          أتوقع إنوا من هون ليومين إذا ما حد عندوا تعليق أو إقتراح ثاني .. راح يتغير إسم القسم لهذا الإسم ...

والله بصراحة أتوقع إنوا الإسم جيد ..

Game Developing

كافي وشامل ويحمل في طياته المعنى اللي نريده ..
                            أتوقع إنوا من هون ليومين إذا ما حد عندوا تعليق أو إقتراح ثاني .. راح يتغير إسم القسم لهذا الإسم ...
                            طيب ... خير .. دى أول خطوات إنشاء منتدى إحترافى فعلا ^^.... بالتوفيق

إن شاء الله ..

يعمل...
                              X