Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما هي الطريقة الصحيحة لتعلم 3dmax؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما هي الطريقة الصحيحة لتعلم 3dmax؟؟

انا مبتدئ في 3dmax وأريد التعلم
    كيف أبدأ؟
    ماذا تنصحوني حفظكم الله؟؟
    مع الشكر الجزيل..
    أخوكم
    أشرف سعادة

اخي انصحك بالبدء بالمودلينغ
    عن عبدالله بن عمرو بن العاص قال: قال رسول الله

صلى الله عليه وسلم: (ما على الأرض أحد يقول:

لا إله إلا الله، والله أكبر، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلى العظيم

إلا كفرت ذنوبه ولو كانت مثل زبد البحر) يعنى التحقق بذلك
    ----------
    معرض اعمالي

http://www.4shared.com/file/123293016/12465153/067.html

اولا عليك معرف البرنامج اكثر وتعلم الاساسيات كمعرفة واجهه وفهم طريقة البرنامج

بعدها ابدأ بالمودلينج والباقي اختياري لك
      عالم الثلاثي الابعاد
      3ds max
      هو الافضل
      والسي بلس بلس
      هو الاقوي

أول شيء الأساسيات ثم الرندر والأكساء بعدين المودلينج
        بالتوفيق
        الناس لسعت

أنصحط بالتعرف على وظائف الأزرار و واجهة البرنامج و أشياء من هذا القبيل

ان لاتستعجل ويكون بالك طويل لان الثريدي عموما يطفش في البدايه ولكن لما تتعود راح تحب هذا البرنامج

اتمنى لك التوفيق

بص عشان مانكدبش عليك الماكس صعب ولكن عندما تتعود عليه و تتعلمه صح هيبقى اسهل من برنامج الرسام فأول حاجه لازم تتعلمها هى ازرارالبرنامج لانها كتيره وكل زرار يفرق معاك من حيث طريقه التصميم و سهولته يعنى مثلا فى تصميم شئ معين تاخد بدون تلك الادوات يجى نص ساعه لكن بالادوات تأخد خمس دقائق و دى تتعلمها من الانترنت و المواقع و مش محتاجه دروس فيديو تانى حاجه تتعلمها المودلنج لانه اساس التصميم و ياسلام بقى لو عندك DSL يبقى تحمل سيديهات فيديو كـ Gnomone , Evermotion و 3D-palace وغيرهم بالمئات لو حملتهم و الخاصه بالمودلنج صدقنى هتستفيد جدا جدا انا مره حملت سيدي منهم قعدت بس بتركيز لمده نصف ساعه امامه اتعلمت حوالى عشر حاجات فهى بس اصعب حاجه المودلنج لو اتقنته هتبقى ماشيه معاك زى الحلاوه بعد كده يجى دور الاكساء و برضوا حمل السيديهات اللى قلتلك عليها بس للاكساء و بعد كده التحريك (لو انت عايز تشتغل animation بس لكن لو صور ثابته فهذه الخطوه ملهاش لزمه ) حمل السيديهات اللى فوق بس للتحريك ثم يأتى بعد كده الرندر و نفس الشئ مع السيديهات و تكون كده بقيت لك خبره واسعه فى الجرافيكس

سلاحف

3ds Max'
                +

+

+
                +
                +

+

You get the Idea.
                ~sion
                هل انت عاطفي وتستهبل ولديك مشاكل نفسية و و تعتقد دائماَ انك على حق ومستعد لاستخدام منصبك كمشرف للكيل من الاعضاء كما تريد دون احترام او موضوعية؟ نحن في طاقم الاشراف في المنابر (منبر الرأي و الكيل الآخر بمكيالين) نرحب بك معنا.

يعمل...
                X