Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

سؤال يراودني

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• سؤال يراودني

نفترض اني عملت لعبة حلوة و خطيرة زي الاعاب الكبيرة اللي موجودة في سوق الالعاب الايام دي
    و انا معرفش حاجة عن نشر و تسويق الالعاب
    أزاي انشر لعبتي , و أتعامل مع الناشرين الكبار زي activision electronic arts و الناس دي
    و ازاي بتتم عملية نشر اللعبة , (((مع العلم بأن الناشر مش في نفس البلد اللي انا فيها)))
    أعتقد ان اي مصمم العاب لازم يبدأ يفكر في الحاجات دي قبل ما يبدأ في بناء مشروع لعبة كبير ليس له أول و لا اخر
    قسم الاسئلة عن ال Gamestudio , ادخل و اسأل عن أي شيء
    http://maxforums.net/showthread.php?t=103595

مممم

شوف .. هذه الأشياء لازم الواحد يخلصها قبل ما يبدأ
    مثلاً في حالة تطوير ألعاب للبلايستيشن .. يجب أن تكون معتمد عند Publisher لكي تأخذ الأذن من سوني لتطوير ألعابك .. وهكذا ..

كله يتم بالتراضي والإتفاق ... لربما تأخذ منك مبلغ بالبداية .. أو تكتفي بأن تأخذ نسبة من الأرباح بعد ذلك وإلى أخره ..

للعلم .. إذا إتفقتوا مع بعض .. فإن نسخ الديفيديات الأصلية .. والدعاية والبروشورات كلها على الشركة ال Publisher مشان هيك إسمها ناشر ..

شكرا على الرد يا oms بس لسة انا مش عارف, لو انا في بلد و الناشر في بلد تاني , أزاي تتم المعاملة بيننا و ازاي هنعمل عقود ....الخ
      وازاي التجارة بيننا هتبقى مضمونة
      لأن أنا سمعت ان ماينفعش تتعامل مع ناشر الا بأن تذهب الى أحد مكاتبه , زي Activision اللي كل مكاتبه في أوروبا و اميريكا و استراليا و بعض دول شرق اسيا , يعني كل مكاتبه بعيدة عني
      انا عمري 16 سنة هل انا مؤهل لحكاية النشر دي؟؟؟؟
      قسم الاسئلة عن ال Gamestudio , ادخل و اسأل عن أي شيء
      http://maxforums.net/showthread.php?t=103595

المشاركة الأصلية بواسطة ricimaro مشاهدة المشاركة
        شكرا على الرد يا oms بس لسة انا مش عارف, لو انا في بلد و الناشر في بلد تاني , أزاي تتم المعاملة بيننا و ازاي هنعمل عقود ....الخ
        وازاي التجارة بيننا هتبقى مضمونة
        لأن أنا سمعت ان ماينفعش تتعامل مع ناشر الا بأن تذهب الى أحد مكاتبه , زي Activision اللي كل مكاتبه في أوروبا و اميريكا و استراليا و بعض دول شرق اسيا , يعني كل مكاتبه بعيدة عني
        انا عمري 16 سنة هل انا مؤهل لحكاية النشر دي؟؟؟؟
        أكيد ...
        عندما تريد نشر لعبتك .. يجب أن تكون شركة .. مش فرد ... ولو كان الشركة فيها 1 ... بس يجب أن يكون لك شركة ومقر ومسجل بالحكومة ...

وبعدين لما بدك توقع وتجتمع لازم تروح مرتين 3 مرات لعندهم .. أو المندوب عنك ..
        أكيد مش راح تستنى ييجوك هم ^^" ..

لا يهم العمر ... فبالتعاملات التجارية ... يلزم وجود شركة فقط ... ورسمية . بس أتوقع إنوا يمكن لازم يكون الواحد عمروا 18 سنة قانونية على شان يفتح شركة .. مش متأكد من ذلك ..

شكراً لك على إهتمامك .

يعمل...
        X