صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 33

موضوع: الي محترفين الانيشن في المايا_ محتاج مساعده ضروريي

ردود: 33 | زيارات: 2015

الي محترفين الانيشن في المايا_ محتاج مساعده ضروريي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا حسام من مصر
    ولسه مبتدئ في المايا وعايز اتخصص في الانيميشن
    ونزلت walk cyecl بتاعت digital-tutor واول ما فتحتها لقيته بيشتغل برمجه وانا مش فاهم ولا حاجه في الي هوه عملو لاني ضعيف شويه في الانجليزي فاذا حد ساعدني اكون شاكر فضلو لاني محتاج المساعه ضروري جدا
    اريد منكم شرح مفصل عن الي عملو كلو سطر سطر معناه ايه وكل رمز عملو معناه ايه
    ارجو الرد للاهميه

عضو متميز
    صور رمزية y@sser
    المنطقة
    جوانتانامو مصر
    ردود
    10,884
    لا اعرف المقصود من الجمله كلها
    لكن عموما اي حاجه بعد // هي شرح وليست امر
    مثل //select the opjecs
    يعني ان الامر القادم سيكون لاختيار العناصر
    string هو احد انواع المتغيرات ويميزه انه يقبل جميع انواع الكراترز ( حروف وارقام )
    $myAttr [] تعني وضع الشيء الذي سيكون بعد علامه = في حاويه واحده لتنفيذ شيء سيأتي فيما بعد
    []
    -q تستخدم للبحث عن المعلومات الموجوده بالفعل لامكان التعامل معها فيما بعد
    for لعمل متتاليه حسابيه
    مثال
    عند نسخ الكره 5 مرات اجعل قيمت التحريك لكل مره 1 + ماسبقها
    هذا سيجعل اذا كانت الكره الاولي صفر فأن الثانيه ستكون صفر +1
    والثالثه 1+1
    والرابعه 1+2 الخ

يعني غالبا السكربت لظبط خاصيه معينه تتكرر مع تغير ثابت في القيمه مع الوقت
    .............................................
    طبعا لو في سياق كلام الرجل هايكون الموضوع اوضح
    انا حاسس اني لخبطك اكتر
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

عضو متميز
    ردود
    9,832
    لو تسمع كلامي . أريدك تترك هذا الدرس الأول من ال dvd وأكمل الباقي .
    The Unknown Person

abdelouahab
    صور رمزية abdoubb
    المنطقة
    تحت القرمود
    ردود
    5,333
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hapymoon معاينة الرد
    ولسه مبتدئ في المايا وعايز اتخصص في الانيميشن
    لست مستعملا للمايا لكن على ما أظن عند تعلم المايا يجب أولا تعلم الريجينج العادي دون اللجوء إلى البرمجة...مجرد رأي....
    بعض الدروس
    http://abdelouahab.4shared.com

.... à la mémoire de Kazouz

شكرا لكل من رد عليا في الموضوع ده وانا اتعلمت الرج بس بالنسبه للمشي هوه بادي الدرس بالاسكربت الي كتبو ده فهل ليهتاثير ولا لا علشان انا مش فاهه
    زشكرا ليك يا ياسر علي ردك بس عايز اقلك علي حاجه
    انا اسف انا برضو لسه مش فاهم لو انت شغال مايا اكتبلي ايميلك وانا ابعتلك الفيديو ونتنفاقش فيه

حد يقدر يساعدني

عضو متميز
    ردود
    9,832
    .
    بإمكانك أن تذهب للدرس الثاني . ممكن تجرب . ليس هناك داع لذاك الدرس . ذاك الدرس إذا أردته في المستقبل سيكون الموضوع آخر , أما حاليا عليك أن تذهب للدرس الثاني . موفق أخي .
    The Unknown Person

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hapymoon معاينة الرد
    حد يقدر يساعدني

لو كان الموضوع مهم جدا بالنسبة لك ... ارفع الفيديو ...

عضو متميز
    صور رمزية فلاشــــــــــاوي
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    معلش..أنا غبي شوية...إيه علاقة الــwalk cycle بالسكريبتينج....؟؟

طبعا ممكن يكون بيضيف سكريبت عشان يضيف حاجة معينة على الووك سايكل...لكن بالنسبة لمبتدا..إيه العلاقة..؟؟

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    لكن عموما أظن أن السكريبت مفهوم إلى حد كبيير جدا....كلها برمجة عموما..وسطرين الكومنت بيساعده شوية..

فايدة السكريبت ده عل قد ما فهمت..إنه بيحط كي فيرام على كل attribute لكل اوبجيكت في المصفوفة اللي إسمها MyObjects ...يعني كي فيرام للروتاشن في الx و الy و الz .... وكمان الــscale ..واي خواص تانية للأوبجيكت...واضخ إنه سكريبت بيتنفذ قبل ما تبدا عملية الووك سايكل....يعني غالبا هو inistialization script ..

الاسكريبت مفهوم الى حد كبير ... نعم ... لكن لازال يجب رؤية الفكرة كاملة قبل الحكم

علاقة ال walk cycle بالاسكريبتنج .....
    كل فريم انت محتاج تاخد فيه key لكل controller للحركة ... و زى ما انت قلت ... تأخد كى فى كل فريم فى ال roration translation scale

بصراحة موضوع طبيعى .. انا مش شايفه غريب حتى لو لمبتدأ ... موضوع انك كل فريم .. تختار كل controller يدويا و key selected هو عذاب شديد جدا

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    الاسكريبت مفهوم الى حد كبير ... نعم ... لكن لازال يجب رؤية الفكرة كاملة قبل الحكم

علاقة ال walk cycle بالاسكريبتنج .....
    كل فريم انت محتاج تاخد فيه key لكل controller للحركة ... و زى ما انت قلت ... تأخد كى فى كل فريم فى ال roration translation scale

بصراحة موضوع طبيعى .. انا مش شايفه غريب حتى لو لمبتدأ ... موضوع انك كل فريم .. تختار كل controller يدويا و key selected هو عذاب شديد جدا
    أنت بكلامك وضحتلي إيه هي فايدة السكريبت...فايدة السكريبت ده..إن كل ما يعمل بووز ...يستدعي السكريبت فيحط كي فيرام على كل الكنترولز بدل ما تعملها يدوي...يعني بدل ما تشغل الاوتوماتيك كي فيرامينج...لا..أنت ظبط البووز بتاعك والرجل مثلا مرفوعة..او وهي بتمس الارض..البوزيس المعروفة للووك سايكل ... بعد ما تظبطها..إستدعي السكريبت وهو يحط كي فيرامز على الكنترولز...حلاوة...هحاول أكتبه بالــC.O.F.F.E.E عندنا في السينما...

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    أنا كان إعتراضي عل إن واحد لسه بيقول يا موسهل في الأنيميشن ..تطلب منه يعمل سكريبت فدي مشكلة...لكن لو كان بيقوله فايدة السكريبت بس وإزاي بيستخدمه ...فاوكيه....مؤقتا...

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة فلاشــــــــــاوي معاينة الرد
    أنا كان إعتراضي عل إن واحد لسه بيقول يا موسهل في الأنيميشن ..تطلب منه يعمل سكريبت فدي مشكلة...لكن لو كان بيقوله فايدة السكريبت بس وإزاي بيستخدمه ...فاوكيه....مؤقتا...
    اعتقد ان دى هى مأساة الجرافيكس عموما ... انت فى البداية لا تعرف ماذا تحتاج ان تتعلم .. و تجد شخص فجأة يتكلم عن سكريبتنج ... اكسبريشن ..... Zdepth ؟؟؟

طيب كمان عشان تكون واخد بالك ... و مادمت انت كمان اكشن سكريبتاوى
    الناس بتعمل بوز مختلفة عن طريق الكى فريمز ...
    يعنى انت عجبك وضع معين للكراكتر ...اعمل for loop على كل controller و حطهم فى array
    طبعا بدون الالتفات للكىفريم نفسه ... يعنى تأخد ال TRS لكل الكنتروللر و تسميها ... مثلا
    ِArray_ٌResting_Pose
    Array_Hands_Stretching
    Array_Leanning
    Array_Fight_Pose_1
    واكيد انت فاهم ما يتبع ذلك ... موشن ميكسينج

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    طيب كمان عشان تكون واخد بالك ... و مادمت انت كمان اكشن سكريبتاوى
    الناس بتعمل بوز مختلفة عن طريق الكى فريمز ...
    يعنى انت عجبك وضع معين للكراكتر ...اعمل for loop على كل controller و حطهم فى array
    طبعا بدون الالتفات للكىفريم نفسه ... يعنى تأخد ال TRS لكل الكنتروللر و تسميها ... مثلا
    ِArray_ٌesting_Pose
    Array_Hands_Stretching
    Array_Leanning
    Array_Fight_Pose_1
    واكيد انت فاهم ما يتبع ذلك ... موشن ميكسينج
    هي فكرة حفظ الاوضاع في مجموعة متغيرات .. فكرة معروفة وبنطبقها بأشكال مختلفة عندي في الفلاش...وزي ما أنت قولت...أنا ممكن أعمل سكريبت يحفظلي بوز معينة عجبتني...ممكن أخليه يخزنها في فايل كمان...بحيث تبقى موجودة عندي للابد...ده ممكن حتى اطور السكريبت بحيث ممكن اطبق البوز دي على شخصيةة تانية مشابها للشخصيتي في البونز والكنترولز بتاعتها....وأعمل سكريبت تاني يللود البوزيس دي من الفايلز دي عشان أستخدمهم بعدين...واعمل ميكسينج بينهم زي ما أنا عايز...

في الواقع من اسبوع واحد لقيت بلج إن للسينما بيعمل كده فعلا...وتقدر تحفظ بيه بوزيس وتطبقها على شخصيات مشابهة...وكنت فاكر إن اللي عمل البلج إن ده عبقري...لكن واضح إن الامر مش بالصعوبة اللي انا كنت متخيلها..

.
    في الواقع من اسبوع واحد لقيت بلج إن للسينما بيعمل كده فعلا...وتقدر تحفظ بيه بوزيس وتطبقها على شخصيات مشابهة...وكنت فاكر إن اللي عمل البلج إن ده عبقري...لكن واضح إن الامر مش بالصعوبة اللي انا كنت متخيلها..
    بالنسبة للصعوبة ... ولا الهوا
    مجرد ماتكون عارف الاساسيات فى اللغة اللى بتكتبها .... بخ ... الموضوع مش هاياخد اى وقت ..

بالنسبة للبلجن اللى بتكلم عليه .. يعنى اساسا انت ممكن تطوره بحيث انه لا يهتم باسماء الكنترولر و يكون ب pick_button . و كده هاتشترط فى الاسكريبت عدد موحد للكنترولرز فقط ...
    موضوع هاتظهر فايدته اذا كنت بتعمل اشياء كارتونية ... هاتخرج وقتها باوضاع غريبة ...

حتى ال TSR لكل كنترولر ممكن تعمل فيها randomization ... و تخرج بكمية Poses لا متناهية
    اكيد كثير منهم هايكون ملهمش فايدة ... بس اكيد بعضا منهم هايكون جيد او على الاقل واعد !

الصعوبة فى اسكريبتات الحركة تبدأ مع الزفت المسمى Vector Math !
    تفضل تذاكر هندسة للصبح ... و كمان مجرد محاولة كتابة العلاقات دى هى عذاب ثم عذاب ثم عذاب ...

هو فيه حد فى مصر ... شغلته سكريبتنج فى ال 3d ؟

شكرا جزييييييييييييييييلا لكل الي ردو عليا بس فيه شكله وحده
    انا كنت شغال في الماكس وبشتغل انيميتور علي البيبد والبيبد مفوش اسكربتات علشان تبتدي تتعلم الوك سيكل لكن المايا فيه كده وانا مبحبش الاسكربتات علشان كده انا محتاج المساعده فهمتو

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    شكرا جزييييييييييييييييلا لكل الي ردو عليا بس فيه شكله وحده
    انا كنت شغال في الماكس وبشتغل انيميتور علي البيبد والبيبد مفوش اسكربتات علشان تبتدي تتعلم الوك سيكل لكن المايا فيه كده وانا مبحبش الاسكربتات علشان كده انا محتاج المساعده فهمتو
    متخفش السكريبت هتكون مهمته بس إته يحفظ الكي فيرامز,,,يعني بدل ما تشتغل Autokey ....كمل باقي الدروس وما تخفش...أنا دلوقتي بس فهمت رد جيمو..

عضو متميز
    المنطقة
    مـــــصــــــر
    ردود
    3,802
    الصعوبة فى اسكريبتات الحركة تبدأ مع الزفت المسمى Vector Math !
    تفضل تذاكر هندسة للصبح ... و كمان مجرد محاولة كتابة العلاقات دى هى عذاب ثم عذاب ثم عذاب ...
    في كتاب إسمه action script :making things Move ... الكتاب رائع بمعنى الكلمة ... الكتاب يشرح ميكانيكية الحركة بالمعادلات الرياضية...يشرح الحركة وخطوة خطوة يبدا في إستنتاج المعادلات...في البداية تكون حركات بسيطة مثل التصارع والتباطي وجركات الزنبرك...ثم بعدها تدخل في حساب التصادمات....الكتاب رائع ويجعل من يكره الرياضيات يعشقها عشقا...

بالمناسبة ..هناك ايضا كتابين إسمهما... الرياضيات المسلية والفيزياء المسلية...لعالم روسي سليط اللسان إسمه ياكوف بيير بلمان ...مهمته في الخياة أن يثبت لك أنك كنت حمارا طوال هته السنوات... الكتابين رائعين في شرح مفاهيم وقوانين الفيزياء والرياضيات بإسلوب مسلي جدا..يجبرك على قراءة الكتاب من الجلدة للجلدة في يوم واحد...!!!

هو فيه حد فى مصر ... شغلته سكريبتنج فى ال 3d ؟
    أكيد فيه...بس بيبقى حاجة جانبية لشغله كموديلر وانيماتور وفني اخراج ومصصم مواقع ويب ومبرمج قواعد بيانات وكونه بيجيب الخضار لبيت صاحب الشركة...!!

في كتاب إسمه action script :making things Move ... الكتاب رائع بمعنى الكلمة ... الكتاب يشرح ميكانيكية الحركة بالمعادلات الرياضية...يشرح الحركة وخطوة خطوة يبدا في إستنتاج المعادلات...في البداية تكون حركات بسيطة مثل التصارع والتباطي وجركات الزنبرك...ثم بعدها تدخل في حساب التصادمات....الكتاب رائع ويجعل من يكره الرياضيات يعشقها عشقا...

بالمناسبة ..هناك ايضا كتابين إسمهما... الرياضيات المسلية والفيزياء المسلية...لعالم روسي سليط اللسان إسمه ياكوف بيير بلمان ...مهمته في الخياة أن يثبت لك أنك كنت حمارا طوال هته السنوات... الكتابين رائعين في شرح مفاهيم وقوانين الفيزياء والرياضيات بإسلوب مسلي جدا..يجبرك على قراءة الكتاب من الجلدة للجلدة في يوم واحد...!!!

أكيد فيه...بس بيبقى حاجة جانبية لشغله كموديلر وانيماتور وفني اخراج ومصصم مواقع ويب ومبرمج قواعد بيانات وكونه بيجيب الخضار لبيت صاحب الشركة...!!
    اكيد هادور عليهم و ان شاء الله الاقيهم ... بس يا فلاشاوى لاحظ ان اكشن سكريبت فى الفلاش و الفلاش 2d ... برامج الجرافيكس بتكون 3d وهنا بيظهر المأساة تماما ...

المعادلات الخاصة بالحركة المنتظمة "انا باسميها كده" مش صعبة جدا و لا حاجة ... المشكلة انك احيانا بتحتاج حركات غير منتظمة ومعاها Rotation .... هنا بخ يا باشا ... الحياة بتبقى وحشة اوى ...
    و بتظهر لك عجايب ... يعنى مثلا .. الشىء اللى هايلف فى الفراغ ده لازم تحدد مكانه و لازم تحدد نقطة الارتكاز و لازم تعرف هايلف حوالين ايه ! اصلا مادام اتحرك يبقى لازم تبدأ فى البحث عن الماتركس الخاص بيه راح فين من 0,0,0 .. وتعمل extract لل rotation من الماتركس ... كمان المحور اللى هو هايلف حواليه لازم يكون مستخرج من ماتريكس انت اللى عامله و الماتريكس ده Normalized مع الماتريكس ال default فى البرنامج اللى بتستخدمه ... لو كنا بنتكلم فى بارتكلز و هاتتقسم فى النص مثلا و شوية هايروحو فى اتجاه و التانيين فى اتجاه تانى ... عيش بقى مع كمية الماتريكس اللى لازم تعملها ....
    انا كمان نسيت .. انك بتطلع Vector من الماتريكس و بعدين تحوله تانى لماتريكس ... lol

بلاوى للصبح و الصبح اللى بعده و اللى بعد بعده !

hapymoon

البايبد فيه اسكريبتات لكن انت مش مضطر لاستخدامها فقط ...
    موضوع انك مش بتحب الاسكريبتات .... اى انسان بيكتب اسكريبتات كان بيقول نفس الجملة دى .. بعد ما تعرف فى الاسكريبتنج شوية هاتلاقى الجملة اتحولت ...
    الناس دى ازاى عايشة من غير ما تكتب اسكريبتات

على العموم ارفع الفيديو و ربنا يسهل

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل