Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الي محترفين الانيشن في المايا_ محتاج مساعده ضروريي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الي محترفين الانيشن في المايا_ محتاج مساعده ضروريي

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا حسام من مصر
    ولسه مبتدئ في المايا وعايز اتخصص في الانيميشن
    ونزلت walk cyecl بتاعت digital-tutor واول ما فتحتها لقيته بيشتغل برمجه وانا مش فاهم ولا حاجه في الي هوه عملو لاني ضعيف شويه في الانجليزي فاذا حد ساعدني اكون شاكر فضلو لاني محتاج المساعه ضروري جدا
    اريد منكم شرح مفصل عن الي عملو كلو سطر سطر معناه ايه وكل رمز عملو معناه ايه
    ارجو الرد للاهميه

لا اعرف المقصود من الجمله كلها
    لكن عموما اي حاجه بعد // هي شرح وليست امر
    مثل //select the opjecs
    يعني ان الامر القادم سيكون لاختيار العناصر
    string هو احد انواع المتغيرات ويميزه انه يقبل جميع انواع الكراترز ( حروف وارقام )
    $myAttr [] تعني وضع الشيء الذي سيكون بعد علامه = في حاويه واحده لتنفيذ شيء سيأتي فيما بعد
    []
    -q تستخدم للبحث عن المعلومات الموجوده بالفعل لامكان التعامل معها فيما بعد
    for لعمل متتاليه حسابيه
    مثال
    عند نسخ الكره 5 مرات اجعل قيمت التحريك لكل مره 1 + ماسبقها
    هذا سيجعل اذا كانت الكره الاولي صفر فأن الثانيه ستكون صفر +1
    والثالثه 1+1
    والرابعه 1+2 الخ

يعني غالبا السكربت لظبط خاصيه معينه تتكرر مع تغير ثابت في القيمه مع الوقت
    .............................................
    طبعا لو في سياق كلام الرجل هايكون الموضوع اوضح
    انا حاسس اني لخبطك اكتر
    بلاد الكوارث
    حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
    لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
    وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
    وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

لو تسمع كلامي . أريدك تترك هذا الدرس الأول من ال dvd وأكمل الباقي .
      The Unknown Person

المشاركة الأصلية بواسطة hapymoon مشاهدة المشاركة
        ولسه مبتدئ في المايا وعايز اتخصص في الانيميشن
        لست مستعملا للمايا لكن على ما أظن عند تعلم المايا يجب أولا تعلم الريجينج العادي دون اللجوء إلى البرمجة...مجرد رأي....
        بعض الدروس
        http://abdelouahab.4shared.com

.... à la mémoire de Kazouz

شكرا لكل من رد عليا في الموضوع ده وانا اتعلمت الرج بس بالنسبه للمشي هوه بادي الدرس بالاسكربت الي كتبو ده فهل ليهتاثير ولا لا علشان انا مش فاهه
          زشكرا ليك يا ياسر علي ردك بس عايز اقلك علي حاجه
          انا اسف انا برضو لسه مش فاهم لو انت شغال مايا اكتبلي ايميلك وانا ابعتلك الفيديو ونتنفاقش فيه

حد يقدر يساعدني

.
              بإمكانك أن تذهب للدرس الثاني . ممكن تجرب . ليس هناك داع لذاك الدرس . ذاك الدرس إذا أردته في المستقبل سيكون الموضوع آخر , أما حاليا عليك أن تذهب للدرس الثاني . موفق أخي .
              The Unknown Person

المشاركة الأصلية بواسطة hapymoon مشاهدة المشاركة
                حد يقدر يساعدني

لو كان الموضوع مهم جدا بالنسبة لك ... ارفع الفيديو ...
                http://heilschwingung.at/188e0

معلش..أنا غبي شوية...إيه علاقة الــwalk cycle بالسكريبتينج....؟؟

طبعا ممكن يكون بيضيف سكريبت عشان يضيف حاجة معينة على الووك سايكل...لكن بالنسبة لمبتدا..إيه العلاقة..؟؟
                  www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

لكن عموما أظن أن السكريبت مفهوم إلى حد كبيير جدا....كلها برمجة عموما..وسطرين الكومنت بيساعده شوية..

فايدة السكريبت ده عل قد ما فهمت..إنه بيحط كي فيرام على كل attribute لكل اوبجيكت في المصفوفة اللي إسمها MyObjects ...يعني كي فيرام للروتاشن في الx و الy و الz .... وكمان الــscale ..واي خواص تانية للأوبجيكت...واضخ إنه سكريبت بيتنفذ قبل ما تبدا عملية الووك سايكل....يعني غالبا هو inistialization script ..

follow me

الاسكريبت مفهوم الى حد كبير ... نعم ... لكن لازال يجب رؤية الفكرة كاملة قبل الحكم

علاقة ال walk cycle بالاسكريبتنج .....
                      كل فريم انت محتاج تاخد فيه key لكل controller للحركة ... و زى ما انت قلت ... تأخد كى فى كل فريم فى ال roration translation scale

بصراحة موضوع طبيعى .. انا مش شايفه غريب حتى لو لمبتدأ ... موضوع انك كل فريم .. تختار كل controller يدويا و key selected هو عذاب شديد جدا

الاسكريبت مفهوم الى حد كبير ... نعم ... لكن لازال يجب رؤية الفكرة كاملة قبل الحكم

علاقة ال walk cycle بالاسكريبتنج .....
                        كل فريم انت محتاج تاخد فيه key لكل controller للحركة ... و زى ما انت قلت ... تأخد كى فى كل فريم فى ال roration translation scale

بصراحة موضوع طبيعى .. انا مش شايفه غريب حتى لو لمبتدأ ... موضوع انك كل فريم .. تختار كل controller يدويا و key selected هو عذاب شديد جدا
                        أنت بكلامك وضحتلي إيه هي فايدة السكريبت...فايدة السكريبت ده..إن كل ما يعمل بووز ...يستدعي السكريبت فيحط كي فيرام على كل الكنترولز بدل ما تعملها يدوي...يعني بدل ما تشغل الاوتوماتيك كي فيرامينج...لا..أنت ظبط البووز بتاعك والرجل مثلا مرفوعة..او وهي بتمس الارض..البوزيس المعروفة للووك سايكل ... بعد ما تظبطها..إستدعي السكريبت وهو يحط كي فيرامز على الكنترولز...حلاوة...هحاول أكتبه بالــC.O.F.F.E.E عندنا في السينما...

follow me

أنا كان إعتراضي عل إن واحد لسه بيقول يا موسهل في الأنيميشن ..تطلب منه يعمل سكريبت فدي مشكلة...لكن لو كان بيقوله فايدة السكريبت بس وإزاي بيستخدمه ...فاوكيه....مؤقتا...

follow me

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشــــــــــاوي مشاهدة المشاركة
                            أنا كان إعتراضي عل إن واحد لسه بيقول يا موسهل في الأنيميشن ..تطلب منه يعمل سكريبت فدي مشكلة...لكن لو كان بيقوله فايدة السكريبت بس وإزاي بيستخدمه ...فاوكيه....مؤقتا...
                            اعتقد ان دى هى مأساة الجرافيكس عموما ... انت فى البداية لا تعرف ماذا تحتاج ان تتعلم .. و تجد شخص فجأة يتكلم عن سكريبتنج ... اكسبريشن ..... Zdepth ؟؟؟

طيب كمان عشان تكون واخد بالك ... و مادمت انت كمان اكشن سكريبتاوى
                            الناس بتعمل بوز مختلفة عن طريق الكى فريمز ...
                            يعنى انت عجبك وضع معين للكراكتر ...اعمل for loop على كل controller و حطهم فى array
                            طبعا بدون الالتفات للكىفريم نفسه ... يعنى تأخد ال TRS لكل الكنتروللر و تسميها ... مثلا
                            ِArray_ٌResting_Pose
                            Array_Hands_Stretching
                            Array_Leanning
                            Array_Fight_Pose_1
                            واكيد انت فاهم ما يتبع ذلك ... موشن ميكسينج

طيب كمان عشان تكون واخد بالك ... و مادمت انت كمان اكشن سكريبتاوى
                              الناس بتعمل بوز مختلفة عن طريق الكى فريمز ...
                              يعنى انت عجبك وضع معين للكراكتر ...اعمل for loop على كل controller و حطهم فى array
                              طبعا بدون الالتفات للكىفريم نفسه ... يعنى تأخد ال TRS لكل الكنتروللر و تسميها ... مثلا
                              ِArray_ٌesting_Pose
                              Array_Hands_Stretching
                              Array_Leanning
                              Array_Fight_Pose_1
                              واكيد انت فاهم ما يتبع ذلك ... موشن ميكسينج
                              هي فكرة حفظ الاوضاع في مجموعة متغيرات .. فكرة معروفة وبنطبقها بأشكال مختلفة عندي في الفلاش...وزي ما أنت قولت...أنا ممكن أعمل سكريبت يحفظلي بوز معينة عجبتني...ممكن أخليه يخزنها في فايل كمان...بحيث تبقى موجودة عندي للابد...ده ممكن حتى اطور السكريبت بحيث ممكن اطبق البوز دي على شخصيةة تانية مشابها للشخصيتي في البونز والكنترولز بتاعتها....وأعمل سكريبت تاني يللود البوزيس دي من الفايلز دي عشان أستخدمهم بعدين...واعمل ميكسينج بينهم زي ما أنا عايز...

في الواقع من اسبوع واحد لقيت بلج إن للسينما بيعمل كده فعلا...وتقدر تحفظ بيه بوزيس وتطبقها على شخصيات مشابهة...وكنت فاكر إن اللي عمل البلج إن ده عبقري...لكن واضح إن الامر مش بالصعوبة اللي انا كنت متخيلها..

follow me

يعمل...
                              X