Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الي محترفين الانيشن في المايا_ محتاج مساعده ضروريي

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة فلاشــــــــــاوي مشاهدة المشاركة
    .
    في الواقع من اسبوع واحد لقيت بلج إن للسينما بيعمل كده فعلا...وتقدر تحفظ بيه بوزيس وتطبقها على شخصيات مشابهة...وكنت فاكر إن اللي عمل البلج إن ده عبقري...لكن واضح إن الامر مش بالصعوبة اللي انا كنت متخيلها..
    بالنسبة للصعوبة ... ولا الهوا
    مجرد ماتكون عارف الاساسيات فى اللغة اللى بتكتبها .... بخ ... الموضوع مش هاياخد اى وقت ..

بالنسبة للبلجن اللى بتكلم عليه .. يعنى اساسا انت ممكن تطوره بحيث انه لا يهتم باسماء الكنترولر و يكون ب pick_button . و كده هاتشترط فى الاسكريبت عدد موحد للكنترولرز فقط ...
    موضوع هاتظهر فايدته اذا كنت بتعمل اشياء كارتونية ... هاتخرج وقتها باوضاع غريبة ...

حتى ال TSR لكل كنترولر ممكن تعمل فيها randomization ... و تخرج بكمية Poses لا متناهية
    اكيد كثير منهم هايكون ملهمش فايدة ... بس اكيد بعضا منهم هايكون جيد او على الاقل واعد !

الصعوبة فى اسكريبتات الحركة تبدأ مع الزفت المسمى Vector Math !
    تفضل تذاكر هندسة للصبح ... و كمان مجرد محاولة كتابة العلاقات دى هى عذاب ثم عذاب ثم عذاب ...

هو فيه حد فى مصر ... شغلته سكريبتنج فى ال 3d ؟
    http://heilschwingung.at/188e0

شكرا جزييييييييييييييييلا لكل الي ردو عليا بس فيه شكله وحده
      انا كنت شغال في الماكس وبشتغل انيميتور علي البيبد والبيبد مفوش اسكربتات علشان تبتدي تتعلم الوك سيكل لكن المايا فيه كده وانا مبحبش الاسكربتات علشان كده انا محتاج المساعده فهمتو

انا كنت شغال في الماكس وبشتغل انيميتور علي البيبد والبيبد مفوش اسكربتات علشان تبتدي تتعلم الوك سيكل لكن المايا فيه كده وانا مبحبش الاسكربتات علشان كده انا محتاج المساعده فهمتو
        متخفش السكريبت هتكون مهمته بس إته يحفظ الكي فيرامز,,,يعني بدل ما تشتغل Autokey ....كمل باقي الدروس وما تخفش...أنا دلوقتي بس فهمت رد جيمو..
        www.ali-cv.com موقعي ومعرض اعمالي

www.ne3na3.net شاي بالنعناع !

follow me

الصعوبة فى اسكريبتات الحركة تبدأ مع الزفت المسمى Vector Math !
          تفضل تذاكر هندسة للصبح ... و كمان مجرد محاولة كتابة العلاقات دى هى عذاب ثم عذاب ثم عذاب ...
          في كتاب إسمه action script :making things Move ... الكتاب رائع بمعنى الكلمة ... الكتاب يشرح ميكانيكية الحركة بالمعادلات الرياضية...يشرح الحركة وخطوة خطوة يبدا في إستنتاج المعادلات...في البداية تكون حركات بسيطة مثل التصارع والتباطي وجركات الزنبرك...ثم بعدها تدخل في حساب التصادمات....الكتاب رائع ويجعل من يكره الرياضيات يعشقها عشقا...

بالمناسبة ..هناك ايضا كتابين إسمهما... الرياضيات المسلية والفيزياء المسلية...لعالم روسي سليط اللسان إسمه ياكوف بيير بلمان ...مهمته في الخياة أن يثبت لك أنك كنت حمارا طوال هته السنوات... الكتابين رائعين في شرح مفاهيم وقوانين الفيزياء والرياضيات بإسلوب مسلي جدا..يجبرك على قراءة الكتاب من الجلدة للجلدة في يوم واحد...!!!

هو فيه حد فى مصر ... شغلته سكريبتنج فى ال 3d ؟
          أكيد فيه...بس بيبقى حاجة جانبية لشغله كموديلر وانيماتور وفني اخراج ومصصم مواقع ويب ومبرمج قواعد بيانات وكونه بيجيب الخضار لبيت صاحب الشركة...!!

follow me

في كتاب إسمه action script :making things Move ... الكتاب رائع بمعنى الكلمة ... الكتاب يشرح ميكانيكية الحركة بالمعادلات الرياضية...يشرح الحركة وخطوة خطوة يبدا في إستنتاج المعادلات...في البداية تكون حركات بسيطة مثل التصارع والتباطي وجركات الزنبرك...ثم بعدها تدخل في حساب التصادمات....الكتاب رائع ويجعل من يكره الرياضيات يعشقها عشقا...

بالمناسبة ..هناك ايضا كتابين إسمهما... الرياضيات المسلية والفيزياء المسلية...لعالم روسي سليط اللسان إسمه ياكوف بيير بلمان ...مهمته في الخياة أن يثبت لك أنك كنت حمارا طوال هته السنوات... الكتابين رائعين في شرح مفاهيم وقوانين الفيزياء والرياضيات بإسلوب مسلي جدا..يجبرك على قراءة الكتاب من الجلدة للجلدة في يوم واحد...!!!

أكيد فيه...بس بيبقى حاجة جانبية لشغله كموديلر وانيماتور وفني اخراج ومصصم مواقع ويب ومبرمج قواعد بيانات وكونه بيجيب الخضار لبيت صاحب الشركة...!!
            اكيد هادور عليهم و ان شاء الله الاقيهم ... بس يا فلاشاوى لاحظ ان اكشن سكريبت فى الفلاش و الفلاش 2d ... برامج الجرافيكس بتكون 3d وهنا بيظهر المأساة تماما ...

المعادلات الخاصة بالحركة المنتظمة "انا باسميها كده" مش صعبة جدا و لا حاجة ... المشكلة انك احيانا بتحتاج حركات غير منتظمة ومعاها Rotation .... هنا بخ يا باشا ... الحياة بتبقى وحشة اوى ...
            و بتظهر لك عجايب ... يعنى مثلا .. الشىء اللى هايلف فى الفراغ ده لازم تحدد مكانه و لازم تحدد نقطة الارتكاز و لازم تعرف هايلف حوالين ايه ! اصلا مادام اتحرك يبقى لازم تبدأ فى البحث عن الماتركس الخاص بيه راح فين من 0,0,0 .. وتعمل extract لل rotation من الماتركس ... كمان المحور اللى هو هايلف حواليه لازم يكون مستخرج من ماتريكس انت اللى عامله و الماتريكس ده Normalized مع الماتريكس ال default فى البرنامج اللى بتستخدمه ... لو كنا بنتكلم فى بارتكلز و هاتتقسم فى النص مثلا و شوية هايروحو فى اتجاه و التانيين فى اتجاه تانى ... عيش بقى مع كمية الماتريكس اللى لازم تعملها ....
            انا كمان نسيت .. انك بتطلع Vector من الماتريكس و بعدين تحوله تانى لماتريكس ... lol

بلاوى للصبح و الصبح اللى بعده و اللى بعد بعده !

hapymoon

البايبد فيه اسكريبتات لكن انت مش مضطر لاستخدامها فقط ...
            موضوع انك مش بتحب الاسكريبتات .... اى انسان بيكتب اسكريبتات كان بيقول نفس الجملة دى .. بعد ما تعرف فى الاسكريبتنج شوية هاتلاقى الجملة اتحولت ...
            الناس دى ازاى عايشة من غير ما تكتب اسكريبتات

على العموم ارفع الفيديو و ربنا يسهل

المعادلات الخاصة بالحركة المنتظمة "انا باسميها كده" مش صعبة جدا و لا حاجة ... المشكلة انك احيانا بتحتاج حركات غير منتظمة ومعاها Rotation .... هنا بخ يا باشا ... الحياة بتبقى وحشة اوى ...
              و بتظهر لك عجايب ... يعنى مثلا .. الشىء اللى هايلف فى الفراغ ده لازم تحدد مكانه و لازم تحدد نقطة الارتكاز و لازم تعرف هايلف حوالين ايه ! اصلا مادام اتحرك يبقى لازم تبدأ فى البحث عن الماتركس الخاص بيه راح فين من 0,0,0 .. وتعمل extract لل rotation من الماتركس ... كمان المحور اللى هو هايلف حواليه لازم يكون مستخرج من ماتريكس انت اللى عامله و الماتريكس ده Normalized مع الماتريكس ال default فى البرنامج اللى بتستخدمه ... لو كنا بنتكلم فى بارتكلز و هاتتقسم فى النص مثلا و شوية هايروحو فى اتجاه و التانيين فى اتجاه تانى ... عيش بقى مع كمية الماتريكس اللى لازم تعملها ....
              انا كمان نسيت .. انك بتطلع Vector من الماتريكس و بعدين تحوله تانى لماتريكس ... lol

بلاوى للصبح و الصبح اللى بعده و اللى بعد بعده !
              المباديء وحدة صدقني...نفس المفهوم...على الاقل في فلاش مفيش بعد ثالث فبنخلقة بالرياضيات..بص في الملفين اللي في المرفقات وانت تفهمني...طبعا المثالين دول على بساطتهم ..غلا اننا مستخدمين فيهم محددات ومصفوفات للصبح...

أنا في الكلية درست جرافيكس من وجهة نظر رياضية بحته...وعملنا برامج بسيطة .. كانت بتوصل لمئات السطور..بس عشان اعمل مكعب والف حواليه بالكاميرا...دوران الكاميرا نفسه ..ما هو إلا ضرب المصفوفة التي تمثل إحداثيات المكعب في مصفوفة اخرى إسمها مصفوفة الدوران بعض عناصرها هي دوال مثلثية مثل الــsin والــcos ...وغيرها...

تكبير المكعب يلزم الضرب في مصفوفة اخرى ....كما قلت أنت..الموضوع كله ضرب مصفوفات في بعضها البعض... إسم فيلم ماتريكس matrix مجاش من فراغ..

غير الإمتداد من txt إلى rar

follow me

طيب اسم كتاب الراجل سليط اللسان ايه ؟ بالعنجليزى !

حلوين موت على فكرة

انت تنصح "واحد صاحبى مصمم ويب و هايموت على الاكشن سكريبت" يبتدى منين ؟

الكتابيين موجوديين على النت نسخ pdf ..لكن انا لقيت كتاب الرياضيات المسلية في سور الأزبكية وإشتريته بــ 5 جنيه بس.. ...وكتاب الفيزياء المسلية موجود هناك برضه..بس مشتريتوش لسه..الكتابين مترجمين للعربية..لكنها ترجمة جيدة...مع أن وضع بعض الرموز بالعربية أحيانا بيخلي الواحد مستغرب شكل المعادلة...

أفضل مكان لأاي حد يبتدي منه الاكشن سكريبت....هو ملفات الهيلب بتاعة فلاش نفسه..مش عارف ليه كل ما اقول كده لاي حد يحسبني بهزر...والله احسن مكان تتعلم منه اكشن سكريبت هو ملفات الهيلب...لكن عموما..البعض تتعبهم القراءة...يمكنه البحث عن إسطوانات total training ...ولا أنصح إطلاقا بإسطوانات ليندا ربنا ينور بيتها.........................بحريقة..!!

follow me

عموما..البعض تتعبهم القراءة...يمكنه البحث عن إسطوانات total training ...ولا أنصح إطلاقا بإسطوانات ليندا ربنا ينور بيتها.........................بحريقة..!!
                    و لا digital tutor .... الناس دى تقريبا عبط !

سايفر وفلاشاوي عندنا
                      يا مرحبا يا مرحبا
                      النهارده اكيد عيد العمال
                      شاي ولا قهوه يا شباب
                      سايفر انا كنت عايز اصدعك في شوية حاجات لكن قلت اخف عليك شويه (مؤقتا )
                      لينا كلام بأذن الله بس الامور تستقر شويه او حتي يظهر لها اي ملامح
                      بلاد الكوارث
                      حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                      لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                      وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                      وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                        سايفر وفلاشاوي عندنا
                        يا مرحبا يا مرحبا
                        النهارده اكيد عيد العمال
                        شاي ولا قهوه يا شباب
                        سايفر انا كنت عايز اصدعك في شوية حاجات لكن قلت اخف عليك شويه (مؤقتا )
                        لينا كلام بأذن الله بس الامور تستقر شويه او حتي يظهر لها اي ملامح
                        باشا .. انا اللى كنت عايز اصدعك حبتين .. بس اصلها اسئلة مبتدأين و نيلة
                        انا هابقى افتح موضوع مختلف لما اجمع حبة الاسئلة .. كفاية كده على happymoon
                        فتحنا عشرين موضوع و ماجاوبناش على سؤاله

عقبال ما الامور تهدأ عندك و عندى انا كمان ... انا باتعلم matt painting

مستر تحت امرك اي وقت
                          عقبال ما الامور تهدأ عندك و عندى انا كمان ... انا باتعلم matt painting
                          مش بقولك هاتعدي بدري
                          اتمني اننا نشتغل مع بعض في يوم في عمل ناجح بأذن الله
                          بلاد الكوارث

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                            اتمني اننا نشتغل مع بعض في يوم في عمل ناجح بأذن الله
                            من ورايا !!
                            --------------------
                            M HAMMAD
                            M.A.Moniem

الله--سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم--المستعان
                            قال الأنيمتور المناضل منعم كامل :
                            لو لم أكن أنيمتور لوددت أن أكون أنيمتور

من ورايا !!
                              هههههههههه
                              لما تخلص الفزدقه بتاعتك الي في الصوره ابقي تعالي
                              بلاد الكوارث

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة hapymoon مشاهدة المشاركة
                                السكربت مش هو المشكله اخي هابي مون
                                المشكله في الفكره
                                نحن متفقين علي انه اعاطاء مفاتيح بتغير ثابت لمجوعة العناصر الي المفروض هتكون بعد = في امر الاختيار
                                لكن ده بيظل مجهول لان اصلا اسم المجموعه الي بيطبق عليها التغير بيضعه كاتب السكربت زي ماهو عايز
                                لذالك اي حد هيقرا السكربت مش هايفهم المطلوب
                                لازم اكون عارف المشروع اصلا ايه وايه العناصر الي هتكون في الحاويه Array
                                بس انا مع رأي فلاشاوي في ان السكربت كان لازم يكون خطوه متقدمه في الشرح
                                انا شخصيا اتعلمت وك سيكل من غير سكربت !
                                بلاد الكوارث

مدونتي

يعمل...
                                X