Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حر في حر

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

لكن المشكله هذا لو اردنا ان نصل للمشكله
    وهي ان تشغيل المكيفات تعني زيادة في الكهرباء ويعني هذا طلب تشغيل محطات بشكل اكبر او زياتها والمعلوم ان محطات الكهرباء تزيد الطين بله اي تزيد في الاحتباس الحراري

يعني احب ابشركم ومش جايب هذا الكلام من عندي
    لو لم يتخذ في هذه السنه اجرائات حاسمه بشان تخفيض الاحتباس الحراري فان العالم سينعم بتغيرات كبيره بالمناخ
    يعني اتوقعو اي شيء يحدث

في ناس تقول ايه يعني حيصير
    لو ما بدنا نحسب موجات الحر والعواصف والامطار الغزيره والزالازل اللي مقدر لها ان تحدث بسبب الحراره وما بدنا نتحدث عن الاوزون وما بدنا نذكر ذوبان القطب وارتفاع البحار فنقول يكفي ان حشرات الارض بمختلف تنوعها ستخرج وتبدء بفتك البشر
    وهذا العدو المخيف لا يمكن لاي قوة بالعالم ردعه مهما كانت متطوره

افضل حل هو تزين البيوت من الخارج بالنباتات المعلقه على الجدران فانها تحفض الجدران من الحراره مما يساعد بتبريد البيت
    والشجر ايضا

واتمنى لو ان الله ينعم علينا ويقطع النفط الي اساسا مش جايب همه
    خلي كل المصانع تقطع والسيارات تتوقف ونرجع لابو صابر
    احذر ثم احذر ثم احذر
    كثير من البشر صارو ذياب

إحنا والحمد لله في اليمن

الجو عندنا معتدل مائل إلى البروده
      لا إله إلا الله * محمد رسول الله
      كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان حبيبتان إلى الرحمن :
      (((((( سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ))))))

حران يا عم الحج
        حرااااااااااااااااااااااان
        ابن المهندس مهندس .. وابن الدكتور دكتور .. يبقى ابن الريس متقال الريس حجازي متقال
        S.Badr = Samy Pasha = Samy Badr

المشاركة الأصلية بواسطة Limponi_3d مشاهدة المشاركة
          ماشي ياعم الوطني.. مادام انت بتنتقد الحكومة..
          انت مش مصري برضه.. ممكن تقوللي بتعمل ايه لبلدك..
          مثلا لو لقيت كيس زبالة مرمي جنب صندوق الزبالة... هل بتشيله وبتحطه في صندوق الزبالة...
          ولا بتشوفه وبتلعن في الحكومة...

علي فكرة انا مش مؤيد للحكومة .. انا عارف ان فيه فساد كثير فيها ...
          بس بجد اللي بيغظني .. ان اغلب اللي بينتقدوها .. هم اكثر الناس سلبيه... واقللهم نفعا...
          يعني عشان ابقي وطني لازم انزل الم الزباله من الشارع؟تعريف غريب للوطنيه!و يا تري سيادتك بتعملها عشان تبين وطنيتك و لا لأ

و بعدين انت تعرفني منين اساسا عشان تقول عليا سلبي و اقل نفعا الخ الخ

حاجه غريبه و الله...الواحد مش عارف البلاوي دي بتتحدف عليه منين يا اخي

و يا تري حضرتك عملت ايه لبلدك انت كمان؟
          Junior Architect-Ahmed Abdel Aziz
          Mansy

إن من يختلف معك فكريًا في العالم العربي هو على الأرجح ملحد أو عميل أو شاذ جنسيًا،

المشاركة الأصلية بواسطة mansy1985 مشاهدة المشاركة
            عندما يحتدم النقاش وتعلو الاصوات ..ويعبر كل منا عن رأيه يجده الاخر سب وقذف علني ..تقريبا هو دا مفهوم الحرية اللي بيزرعه فينا
            الاعلام فلا نجد ما نناقشه ويصل الي حل ..
            رضا الناس غايه لا تدرك
            ضحكت فقالوا : الاتحتشم :: :: بكيت فقالوا : الا تبتسم .
            بسمت فقالوا يرائي بها :: :: عبست فقالوا : بدا ما كتم.
            صمت فقالوا : كليل اللسان :: :: نطقت فقالوا : كثير الكلام.
            حلمت فقالوا : ضعيف جبان :: :: ولو كان مقتدرا لانتقم.
            بسلت فقالوا : لبطش به :: :: ولو كان مجترئا لو حكم .
            فأيقنت أني مهما أرد :: :: رضي الناس لابد أن أذم.
            اللهم اغفر لي ما لايعلمون واعصمني مما يقولون واجعلني افضل مما يظنون

مرة كنت في الرياض ووصلت درجة الحرارة إلى 52 وأخذت يومين وبعدين إنخفضت إلى 48
              الأول : يتحدث كثيرا , ولا يقول شيء ..
              الثاني : يتحدث قليلا , ويقول كل شيء ..

عني عشان ابقي وطني لازم انزل الم الزباله من الشارع؟تعريف غريب للوطنيه!و يا تري سيادتك بتعملها عشان تبين وطنيتك و لا لأ

حاجه غريبه و الله...الواحد مش عارف البلاوي دي بتتحدف عليه منين يا اخي

حبيبي.... انا سالتك سؤال واحد هو اللي شخصي بس .. وباقي الكلام كان عام
                .. كنت عايز اشوف ايه هو تصرفك .. في الموقف ده...

انا ماطلبت منك انك تلم زبالة مصر.. ولا طلبت انك انت تكون زبالة مصر...
                سؤالي كان بسيط واضح.. انت لو مرة صادفت ولقيت زبالة جنب صندوق الزبالة ...
                انا عايز اعرف هتتصرف ازاي... هتقول ونا مالي اللي رماها هو اللي يشيلها ... ولا هتلعن الحكومة اللي محتلاك..

ولا هتتواضع وتشيله ... علشان تظل بلدك جميلة...
                وعلي فكرة (الزبالة) ديه مجرد رمز.. مش مقصود بيها الزبالة بعينها.. اي حاجة سلبية في بلدك .. ممكن تشيلها وتحطها مكانها...
                فهمت ولا لسه .. مصر انك تشيل زبالة مصر لوحدك...

ثانيا ياحمادة اديك قولت..
                انا معرفكش.. يبقي اكيد ردي ده عام

ياحمادة ,,و(اي حمادة غيرك) ماينفعش... معلش... لازم تبقي ايجابي في بلدك.. او منطقتك .. او في الشارع بتاعك علي الاقل...علشان يبقي ليك الحق ... انك تنتقد الحكومة ...
                وياسيدي .. انت شوفتني أنتقدت الحكومة.. انا شايف اني قدامي حجات كتير قدر اقدمها للمنطقة والشارع اللي انا فيه..
                يعني قدامي كتيير
                ياريت نفكر فإيدينا ايه نعمله لبلدنا ... بدل مانطلعها في طاقة سلبية.. ومجرد كلام

ولي نصيحة اخيرة ليك .. أستخدام اسلوب زي ده
                مش عارف البلاوي دي بتتحدف عليه منين
                دي بتقلل احترام الناس ليك هنا

ويعبر كل منا عن رأيه يجده الاخر سب وقذف علني
                  اخت معمارية.. انتي تقصدي مين بالاخر........
                  تقصديني انا ولا تقصدي الاخر

طيب يا Limponi_3d اللي يلاقي زباله مرميه و مفيش اصلا في المنطقه كلها صندوق زباله يعمل ايه؟؟؟
                    هل ياتي اليوم الذي اتقن فيه 3d max

المشاركة الأصلية بواسطة Limponi_3d مشاهدة المشاركة
                      ماشي ياعم الوطني.. مادام انت بتنتقد الحكومة..
                      انت مش مصري برضه.. ممكن تقوللي بتعمل ايه لبلدك..
                      مثلا لو لقيت كيس زبالة مرمي جنب صندوق الزبالة... هل بتشيله وبتحطه في صندوق الزبالة...
                      ولا بتشوفه وبتلعن في الحكومة...

علي فكرة انا مش مؤيد للحكومة .. انا عارف ان فيه فساد كثير فيها ...
                      بس بجد اللي بيغظني .. ان اغلب اللي بينتقدوها .. هم اكثر الناس سلبيه... واقللهم نفعا...
                      - المنطق والقانون والأخلاق بيقولو إن أى مدنى من حقه محاسبة الحكومة اللى تم توظيفها بالأموال اللتى تعود لهذا المدنى سواء من الضرائب أو الموارد الوطنية على أى تقصير خدمى "منصص قانونا" نابع من الحكومة أو أحد هيئاتها.

- نفس المنطق والقانون والأخلاق لا يلزمو أى مدنى أنه يقوم بأى عمل من إختصاص إحدى الهيئات الحكومية حتى يثبت كونه رجل وطنى شريف.

طوال حياتى وأنا أعلم أن واجبات المواطنة ممكن تلخيصها فى تلك النقاط "دفع الضرائب، وتأدية الخدمة العسكرية للوطن، واحترام القانون، واحترم حرية وخصوصية الآخرين" ويترتب على الإلتزام بها كونى مواطن صالح مستحق لكل لحقوق المواطنة ( يعنى رجل وطنى أديت كل ما على تجاه بلدى ، وما زدته عن ذلك فهو أمر تكرمى منى لست مطالب بفعله )

لكنى فوجئت بحضرتك بمنطقك العجيب تربط حرية المواطن فى محاسبة أو إنتقاد الحكومة بعدد أكياس القمامة اللتى جمعها طوال حياته أو أيا مما ترمز إليه بذلك...

الموضوع كان يجرى فى مسار الكل يتكلم فيه ومن ضمنهم الأخ mansy1985 ولم يقل شيئا يخرج عن المنطق ولا الواقع ، ثم جئت أنت فخرجت عن مسار الموضوع لموضوع أخر ونصبت نفسك حكما تحكم على وطنية الناس وتحكم على قدرتهم فى محاسبة وإنتقاد حكومتهم حسب معاييرك العجيبه.

هناك قمامة أسوأ من تلك اللتى ترمى فى الشوارع وهى تلك القمامة اللتى تخرج من الأفواه تلك القمامة اللتى تقذفها الألسنة ، قد يقصد الشخص اللذى يخرجها من فمه إخراجها وقد لا يقصد ولكن جهله للأدب فى التعامل مع الناس يجعله يفعل ذلك دون قصد ......

أيا كان المقصد فأنا مستاء من تلك القمامة اللتى ملأت الموضوع وطالت الأخ mansy1985 قد لا تكون تقصده هو شخصيا بها ،والكلام عام حسب ماذكرت ، ولكن إذا كنت تعلم شيئا عن المشاعر الأدمية لعلمت أن إدراج الكلام عن السلبية وعن جمع القمامة فى نفس الرد عليه قد يفهمه الكثيرين ومنهم هو نفسه أنه موجه إليه حتى لولم تقصد ذلك ، إذا كنت مقتنعا بأن مقياس الوطنية بمجموع أكياس القمامة فذلك من حقك افتح موضوع جديد وتحدث عن ذلك فيه وتحدث عن السلبية من منظورك فيه ، لكن مافعلته هذا هو جرح مشاعر إنسان لا تعلم عنه أى شىء وإخراج قمامتك الأقبح من قمامة الشوارع على الناس.

أحب بس أضيف للأستاذ Limponi_3d إنى معرفش mansy1985 لا من المنتدى ولا الواقع مجرد رؤيتى لقمامة تخرج من فم شخص يعتقد نفسه مفكر حبيت أعبر عن إستيائى منها.

احييك دكتور نو
                        مداخله رائعه
                        بلاد الكوارث
                        حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
                        لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
                        وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
                        وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

مدونتي

ملحوظه
                          ليس لي علاقه بما دار بين الاعضاء
                          لكن مؤيد لموضوع المواطنه بهذا المنطق والذي يخفي عن الكثيرين ممن يتابعو مايمليه عليهم التلفزيون
                          بلاد الكوارث

مدونتي

استاذ نو ... انت فعلا اسلوبك. وضيع جدا...
                            انا لما اردت ان انتقد شخص... كان في حدود ليا..اشد كلمة قلتها علي ما أتذكر كلمة سلبية...
                            عموما ..
                            أول حاجة انا لم اقل كلمة قانون ولا إلزام علي المواطن المصري علي إزالة القمامة من الشوارع
                            لان اساسا انا لم اقصد بالزبالة .. الزبالة بعينها...واعتقد انها لم تكن واضحة واوضحتها في الرد الثاني... وانا لا اري اي
                            فائدة لإعادة توضيحها مرة اخري....انا استخدمت الزبالة كمثال حي في الشوارع المصرية..رقم 1 .. وأيضا استخدمتها بمعني انها اي شئ سلبي الحياة المصرية... وهذا هو اللي انا اقصده..
                            مالهاش اي علاقة بمحاضرة عن قوانين الدولة.. مثل ما اسلفت.. وده عدم قرائتك للردي كامل...

ان اللي ققصده لما تبقي الحكومة سلبية معاك .. خليك انت إيجابي معاها...

ثالثا .. البلد تغيرت كثيير جداا اخر سنتيين..

تقارير الاقتصادية علي النت بتعلن ان فيه تقدم كبير جدا.. انت ممكن لا تلاحظ هذا التغير في الوقت الحاضر...
                            بس لما نسبة الصادرات المصرية في سنة 2006 تزيد اضعاف مضاعفة مثيلاتها في سنة 2005 ...
                            واغلب الصادرات ليست صادرات بترولية .. لكنها صادرات اثاث منزلية .. وصناعات هندسية صغيرة... يبقي فيه تحسن
                            ولما يبقي نسبة الاستثمار داخل مصر تزيد ايضا اضعاف 2005 .. يبقي فيه تحسن...
                            يعني الحكومة بدأت تتحرك... يعني حكومة نظيف حكومة بالمؤشرات الحالية بتتحرك اللي الامام...

ومع ذالك تجد الي الان اشخاص.. بيقوله تعبيرات وهمية... ومبالغ فيها لدرجة الخيال ... يعني ايه حكومة محتلانا...

انا فعلا اكثر الاشخاص اللي بي يثيروا إستفزازي .. شخصيتين..
                            شخصية (رافعيين) شعار .... مفيش فايدة
                            وشخصية الثانية هي شخصية اللي بيطلقوا عناوين وكلمات مبالغ في جدا ... زي كلمت محتلين.. وحكومة عملية والي اخره

.. استاذ منسي .. انا بتاسف لك اذا كنت انت فهمت كلامي موجه لك شخصيا.. بس ولله انا قصدي بكلامي المعني العام... ومقصدكش انت شخصيا

الاقتصاد يا ليبموني = وضع المواطن
                              وضع المواطن في انحدار واضح لمن يريد ان يري
                              لايهمني التقارير ان كان هذا لا تنعكس علي الحاله العامه للناس
                              الشباب ماشي في الشارع بيكلم نفسه
                              ولو عايز تعرف الحقيقة
                              قم ببداية مشروع بنفسك وشوف الي هايحصل معاك
                              الرشوه مبداء اساسي ولو مادفعتش يبقي يومك مش معدي
                              والاستغلال ومن الحكومه نفسها لابعد الحدود
                              حتي بعد ماتسدد ضرائبك وملتزماتك حقوقك غير موجوده
                              طبعا مش مافيش فايده
                              لكن في ظل النظام القائم مافيش فايده
                              بلاد الكوارث

مدونتي

تقارير الاقتصادية علي النت بتعلن ان فيه تقدم كبير جدا.. انت ممكن لا تلاحظ هذا التغير في الوقت الحاضر...
                                بس لما نسبة الصادرات المصرية في سنة 2006 تزيد اضعاف مضاعفة مثيلاتها في سنة 2005 ...
                                واغلب الصادرات ليست صادرات بترولية .. لكنها صادرات اثاث منزلية .. وصناعات هندسية صغيرة... يبقي فيه تحسن
                                ولما يبقي نسبة الاستثمار داخل مصر تزيد ايضا اضعاف 2005 .. يبقي فيه تحسن...
                                يعني الحكومة بدأت تتحرك... يعني حكومة نظيف حكومة بالمؤشرات الحالية بتتحرك اللي الامام...
                                كل هذه الاموال في جيب 7 % من الشعب
                                وابقي قابلني لو وصل اي دعم لمستحقيه
                                طيب وقبل التقارير دي
                                فين دخل قناة السويس ؟
                                بلاد الكوارث

مدونتي

يعمل...
                                X