صفحة 1 من 6 12345 ... أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 102

موضوع: -{||..::ورشة بركان الغضب :!: مجال صناعة الألعاب::..||}-

ردود: 102 | زيارات: 9162
  1. #1
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280

    Post -{||..::ورشة بركان الغضب :!: مجال صناعة الألعاب::..||}-

    بسم الله الرحمن الرحيم


    (اضغط على الصورة للدخول إلى موضوع التسجيل)
    المهمة :-
    تأسيس فريق عربى قادر على مجاراه الفرق الحرة الأجنبية Indie Dvevlopers .. مهمه الورشة هى إعداد الفريق و تجهيزة قبل البدأ فى العمل على أولى المشاريع "بركان الغضب" ... إعداد فريق متكامل قادر على إنتاج لعبة ذات مواصفات عاليه و الهدف الأكبر هو بناء قاعده لتأسيس مجتمع عربى مهتم بهذا المجال لتكون لنا القدره على الإنضمام إى منظمه IGDA::http://igda.org:: .
    الرؤية :-
    لا نمتلك القدره لإعداد فريق متكامل من الصفر , لكن نستطيع إعداد فريق ذو خبرة عمليه فى مجالات أخرى متعلقة بمجال صناعة الألعاب لنأهلهم لدخوله . و من هنا فالدور الأساسى للورشة هو وضع أقدامكم على الطريق الصحيح و عندها , سنترككم تسيرون فى دربكم .. و سيكون مشروع بركان الغضب بمثابة البداية و التدريب العملى , لذا سيتم انتقاء الأعضاء المناسبة من الورشة للبدأ فى المشروع .

    نظام العمل فى الورشة:-
    1- منتدى المنابر :-
    سيكون هذا المنتدى هو المستضيف للورشة سيتم وضع مواضيع الورشة بالترتيب .. سيكون هناك موضوع للأسئلة والإستفسارات و موضوع أخر خاص بالورشة لعرض الدروس والمواضيع المتعلقة بالورشة . سيأخذ كل مجال فتره زمنية معينه و سيقتصر الدعم والإجابة على الأسئلة على الأعضاء المسجلين فقط و لن يتم الرد على أى أسئلة أو استفسارات خارج نطاق هؤلاء الأعضاء ..

    2- النشرة اليومية :-
    ستكون هناك نشرة يومية لأعضاء الورشة فيها أخر أخبار مجال صناعة الألعاب و وروابط لمواضيع ودروس أجنبية .. الهدف من النشرة اليومية هو تطوير أفكار الأعضاء عن هذا المجال و تحفيزهم على المتابعه فيه ^^...

    3- الإجتماع الأسبوعى :-
    سيكون هناك إجتماعات أسبوعية .. سيتم إختيار موضوع معين للتحدث عنه .. وستكون فرصة لعرض الأعمال ومناقشتها و فرصة لتبادل الخبرات .

    مواضيع الورشة:-
    1- Game Industry Basics(أحمد صقر) :- ده أول موضوع فى الورشه , هنتكلم فيه عن الأساسيات والقواعد فى مجال صناعة الألعاب , هنتكلم فيها عن كيفية إعداد نفسك لدخول المجال ده , إيه المصادر اللى تقدر تعتمد عليها , هتقدر تحدد بالظبط انت تقدر تخش أى مجال فى الصناعة دى , هنعمل إختبارات فى نهاية الجزء ده , عبارة عن تمارين نقدر نقيس منها مدى قدرتك على الإبداع و نقدر نحدد فيها انت تصلح لأى مجال من مجالات الصناعة .

    2- Game Designing & Pre-Production Process (أحمد صقر و مصطفى بدر) :- هنا هنتكلم عن أولى المجلات فى صناعة الألعاب , تصميم الألعاب , هنا هنبدأ الشغل العملى , أنا و مصطفى بدر هنصمم و نخطط لمرحلة "رياض" اللى هى أحد مراحل لعبة بركان الغضب ., كل اللى احنا هنعمله حتى اللى بنفكر فيه هيكون قدامكم , عشان تعرفوا آليه العمل .. هيكون فيه تدريبات فى نهاية الجزء ده هنقيس منها مدى قدره العضو على شرح وتوضيح وتطوير أفكاره "اللى هى المهارة الأساسية فى مجال تصميم الألعاب"

    3- Level Designing ( أسامه OMS ) :- أسامه هيشرحلك إزاى هيقدر ينفذ الأفكار اللى انا و مصطفى بدر كتبناها ووثقناها , إزاى هيصمم العالم و بيئة المرحلة .. هيكون فيه تمارين نظرية وعمليه فى المجال ده هنحكم من خلالها عن مدى قدرتم على إستيعاب أفكار الغير وتنفيذها على الحقيقة .

    4- General Modeler ( لم يتم تحديده حتى الآن) :- سيتم شرح بعد القواعد و الأسس المتعلقة بمجال النمذجة فى صناعة الألعاب , جميع التمارين ستكون عملية . سيخصص جزء من هذا الموضوع للتحدث عن الـ Character Modeling و الـ Mapping ,,

    5- Scriptor (أحمد صقر) :- سيكون هناك جزء نظرى صغير سيكون كالمدخل لمجال الـ Gameplay Programming والباقى سيكون شرح وتدريب على لغة FPI Scripting الملحقة بمحرك FPSCreator ,, سيكون هناك تدريبات عملية سنقيس من خلالها مدى قدرة العضو على تنفيذ المطلوب بأقل قدر من التعقيد فى كتبة الأكواد .

    ملفات متعلقة الورشة:-
    1- الخط الرسمى للعبة :-

    2- الوثائق المجهزة و الخاصة باللعبة :-
    Concept Document
    Prototype Document
    ملحقات :-
    مواقع
    1- شبكات متخصصة فى مجال صناعة الألعاب :-
    Gamasutra - The Art & Business of Making Games
    Game Programming Wiki - GPWiki
    Game Programming, Video Game Design, Video Game Programming
    GameDev.net - all your game development needs
    GameDiscovery.com Game Ideas Video Game Design Game Development and
    Programming
    GamesIndustry.biz
    Daily Game Development, Business and Production Articles
    Main - GameCareerGuide.com
    GDSE
    Gamasutra Podcast on GDC Radio
    DevMaster.net - Your source for game development
    gamedevmap
    Serious Games Source
    IGDA - International Game Developers Association
    2- أدوات :-
    FPS Creator » Welcome
    Game Maker Pages
    FPS FREE - for FREE First Person Shooter Content
    DX Studio - 3D Editor & Real-time 3D Engine
    Realmware Corporation - Rapid World Creation with Visual3D.NET
    Arkham Development
    XNA Creators Club Online
    XNA Developer Center
    Home - StoneTrip - Game Development Tool

    فى النهاية أتمنى من الجميع التفاعل ,...


  2. #2
    الموضوع فوق الممتاز يا صقر
    وهيعلم ناس كتير اوى اوى
    وانا منهم ان شاء الله
    جزاك الله خير يا غالى
    وان شاء الله هنقدر ننتج اول لعبة بنجاح

  3. #3
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280
    هنا هيكون موضوع الأسئلة والإستفسارات للورشة ... يالله . ربنا يسهل

  4. #4
    ان شاء الله يا صقر
    وربنا يوفق الجميع

  5. #5
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    على خير إن شاء الله ..

  6. #6
    كيمووو
    صور رمزية kareem50
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    لايوجد انتماء
    ردود
    3,161
    هل الورشة ستتطلب الخبرة لمجال الالعاب ؟؟
    ام ممكن مبتدئ من الصفر التعلم ومعرفة الاساليب لصياغة الالعاب نفسها والاسفتادة من الورشة؟؟؟
    موضوع ممتاز اخي
    .


    MR. Kok Limited Edition

  7. #7
    عضو فعال
    صور رمزية amdman
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    156
    السلام عليكم
    الحمد لله أننا بدأنا ^_^
    بس الصراحة معاد الاجتماع مش هبقى موجود للأسف لكن على العموم ان شاء الله أحضر بقية الاجتماعات و ياريت لو تسجلوا الاجتماع زى زمان

  8. #8
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280
    على خير إن شاء الله ..
    مش عارف بس شكل فى حد داعى عليا .... مش عارف مشاكل الدنيا كلها استنت لغاية ما أبدأ الورشة و بعدين هلت >< ... على العموم أنا أسف على التقصير بتاع امبارح .. ان شاء الله النهارده أحاول أعوض ونأدى نشاط الورشة بتاعت امبارح والنهارده مع بعض ...
    المهم .. بخصوص نظام الورشة بتاعت الـ Game Design فأنا هشرح نظرى و مصطفى بدر هيطبق اللى بشرحة قدامكم على مرحلة رياض من لعبة بركان الغضب ..^^... وياريت لو تقولولى إيه ريكم فى موضوع ورشة الأساسيات .. وياريت الكل يقرأها بإهتمام ^^...

    هل الورشة ستتطلب الخبرة لمجال الالعاب ؟؟
    ام ممكن مبتدئ من الصفر التعلم ومعرفة الاساليب لصياغة الالعاب نفسها والاسفتادة من الورشة؟؟؟
    موضوع ممتاز اخي
    احنا هدفنا من جعل الأعضاء يسجل مش عشان احنا هنعملهم هما بس الورشة .. لكن لأن الورشة هتتضمن نشاطات محتاجة خبرة ... لكن أى واحد يقدر يتابع الورشة من موضوعها عادى

    السلام عليكم
    الحمد لله أننا بدأنا ^_^
    بس الصراحة معاد الاجتماع مش هبقى موجود للأسف لكن على العموم ان شاء الله أحضر بقية الاجتماعات و ياريت لو تسجلوا الاجتماع زى زمان
    >< ... طيب .. احنا أكيد هنسجل الإجتماعات ^^...

  9. #9
    عضو فعال
    صور رمزية amdman
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    156
    السلام عليكم

    حسب ما فهمت
    internal development : يعنى الناس بيشتغلوا فى الاستوديو او المكان اللى بيصمموا فيه اللعبة أو الفريق اللى بيصمم اللعبة
    External Development : يعنى الاستعانة بناس من خارج الاستوديو أو الشركة عشان يساهموا فى تصميم اللعبة و لو كانوا كتير فيتم تعيين مدير لهذا الأمر عشان يتابعهم و ينسق بين شغلهم و شغل بعض و شغل الشركة نفسها
    GoldMaster : أعتقد إنها جائزة تقدم لمصممى الألعاب المستقلين حسبما أعتقد
    الصورة : تقريبا و بنسبة كبيرة هى خريطة Displace لعمل جبل أو جزيرة تقريبا

    هى دى الاجابات اللى انت عايزها ولا فى غلط

  10. #10
    it will be so hard for me to attend thies meetings :S coz the time will be here in peru
    4 am but if you records all the meeting i can know what had happen in thies meeting and follow you and i can recive all the information by email
    فريق افتر افكت العربي



  11. #11
    عضو
    صور رمزية Y@$$ER
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    You Will See Me Every Where Under SeZeR Name, Be Careful
    العمر
    27
    ردود
    95
    الفرق بين الـ internal development و الـ External Development
    هو أن الإنترنال بيبقى من خلال الموظفين اللي بداخل الشكرة أو الأستوديو الخاص باللعبة أو الشركة
    أما الإكسترنال فهما بيكونو ناس تحت الطلب في هذا المجال بيخلصوا الشغلة و ياخدوا فلوسهم و يمشوا و مرتباتهم بتكون ما بين 30000 و 60000 دولار عقبالنا ^^
    و الجولد ماستر على ما أعتقد الممول للعبة و بيقوم بدور الإنتاج على ما أظن بس تقريباً الإجابة ديه غلط ^_^"
    و الصورة هي بقى مش عارف ^^ بس هعرفها ,
    ممكن تكون : هي يا إما سحابة يا إما تكشر معمول بالدايركت إكس يا إما جبل و الله أعلم
    Y@$$ER LOTFY
    The SeZeR Back Again
    Everyeone Care About Himself plz ^^

  12. #12
    عضو فعال
    صور رمزية EgyMan
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    اسكندرانى فى الاسكندرية
    العمر
    29
    ردود
    261


    دى صورة 2d لـتضاريس جبلية علشان تتحول فيما بعد لمجسم ثلاثى الابعاد داخل المحركات و برامج الثرى دى

    ** لو ظنى غلط يبقى . . . .

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    انا معاك طبعا يا صقر
    انت عارف مهاراتى كويس بس ياريت تخلينى اشتغل فى حاجة واحدة بس ^_^
    و متنساش يبقى اسمى اول واحد فى القائمة احسن اعورك ^_^

  13. #13
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280
    حسب ما فهمت
    internal development : يعنى الناس بيشتغلوا فى الاستوديو او المكان اللى بيصمموا فيه اللعبة أو الفريق اللى بيصمم اللعبة
    انت قربت من الإجابة ^^... التطوير الداخلى معناه ان الشركة اللى هتنشر اللعبة هى نفسها اللى هتطورها و هتنتجها .. بمعنى انها مش هتعتمد على شركات التطوير المتخصصة و انها هيكون عندها فريق التطوير الخاص بيها اللى هيعمل اللعبة .. بعمنى انها شركة نشر وتطوير &&.. ومثال على كده شركة UbiSoft وهى بتتسمى كمان اسم تانى اللى هو :- In-house Development

    External Development : يعنى الاستعانة بناس من خارج الاستوديو أو الشركة عشان يساهموا فى تصميم اللعبة و لو كانوا كتير فيتم تعيين مدير لهذا الأمر عشان يتابعهم و ينسق بين شغلهم و شغل بعض و شغل الشركة نفسها
    غلط ^^... معناها ان الشركة الناشرة هتعتمد على أستوديوهات خارجية "وليس ناس" بمعنى انها ستعتمد على شركات تطوير متخصصة لإنتاج اللعبة بدلا عنها لتقوم هى بنشرها فقط .. مثال على ذلك شركة Activsion فهى ناشرة و شركة ID Software فهى شركة تطوير ^^...

    GoldMaster : أعتقد إنها جائزة تقدم لمصممى الألعاب المستقلين حسبما أعتقد
    غلط ....

    الصورة : تقريبا و بنسبة كبيرة هى خريطة Displace لعمل جبل أو جزيرة تقريبا
    تمام دى الوظيفة &&.. ... هى صح بس انت مبحثتش انت خمنت ؟؟؟ وده مش الهدف من السؤال ^^

    it will be so hard for me to attend thies meetings :S coz the time will be here in peru
    4 am but if you records all the meeting i can know what had happen in thies meeting and follow you and i can recive all the information by email
    خلاص .. مفيش مشاكل .. ان شاء الله احنا كده كده هنسجل الإجتماع ونبعته للكل ^^

    الفرق بين الـ internal development و الـ External Development
    هو أن الإنترنال بيبقى من خلال الموظفين اللي بداخل الشكرة أو الأستوديو الخاص باللعبة أو الشركة
    أما الإكسترنال فهما بيكونو ناس تحت الطلب في هذا المجال بيخلصوا الشغلة و ياخدوا فلوسهم و يمشوا و مرتباتهم بتكون ما بين 30000 و 60000 دولار عقبالنا ^^
    غلط وانا قلت إجابة السؤال ده فوق ^^

    و الجولد ماستر على ما أعتقد الممول للعبة و بيقوم بدور الإنتاج على ما أظن بس تقريباً الإجابة ديه غلط ^_^"
    غلط .. لسه مفيش حد جاب الإجابه على الرغم انى ذاكرها فى الدرس بتاع الجيم ديزين ^^

    و الصورة هي بقى مش عارف ^^ بس هعرفها ,
    ممكن تكون : هي يا إما سحابة يا إما تكشر معمول بالدايركت إكس يا إما جبل و الله أعلم
    غلط ^^


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة EgyMan
    دى صورة 2d لـتضاريس جبلية علشان تتحول فيما بعد لمجسم ثلاثى الابعاد داخل المحركات و برامج الثرى دى

    ** لو ظنى غلط يبقى . . . .
    تمام ^^... هى الإجابة صح ^^... لكن انا عاوز اسم الماب دى ^^... وبتستخدم فى إيه بالضبط فى مجال الألعاب ^^

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة EgyMan
    انا معاك طبعا يا صقر
    انت عارف مهاراتى كويس بس ياريت تخلينى اشتغل فى حاجة واحدة بس ^_^
    و متنساش يبقى اسمى اول واحد فى القائمة احسن اعورك ^_^
    ماشى ياعم .. كل واحد متخصص فى حاجة ^^...
    بس انا شكلى كده اللى هعورك ... انت بترد فى موضوع الورشة ليه ؟؟؟ مش أنا كاتب سطر فحل بقول فيه .:: أرجو عدم الرد فى هذا الموضوع والرد فى الموضوع الخاص بالأسئلة ::. ؟؟؟ ... ياريت لو تعرف تحذف ردك اللى فى الموضوع اللى هناك قبل ما أكمل الورشة يبقى أفضل عشان ميبقاش فيه تشتيت ...
    تعديل : خلاص أسامه كتر خيره نقل ردك ^^ ...
    أخر تعديل بواسطة ||صقر|| في 18 / 08 / 2007 الساعة 02:31 PM

  14. #14
    عضو
    صور رمزية Y@$$ER
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    You Will See Me Every Where Under SeZeR Name, Be Careful
    العمر
    27
    ردود
    95
    طيب إزاي إجابتي غلط و أنا إجابتي نفس إجابتك يا صقر برجاء التأكد من صحة الكلام
    Y@$$ER LOTFY
    The SeZeR Back Again
    Everyeone Care About Himself plz ^^

  15. #15
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280
    طيب إزاي إجابتي غلط و أنا إجابتي نفس إجابتك يا صقر برجاء التأكد من صحة الكلام
    انت بتقول يا إما تكشر يا إما جبل ؟؟؟ و الإتنين غلط ^^.... راجع إجابتك .. هى ماب ... لكن أنا عاوزكوا تقولولى و ظيفتها إيه فى الألعاب .. هو amdman قال انه بتعمل Displace .. ماشى دى صح ^^... لكن عاوز تفصيل و تحديد أكتر ^^ ...

  16. #16
    عضو فعال
    صور رمزية EgyMan
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    اسكندرانى فى الاسكندرية
    العمر
    29
    ردود
    261
    معلش يا صقر كان صعب عليا احضر الاجتماع علشان النت كان فاصل
    اسم الماب : The Terrain Canvas
    و احيانا تسمى : Terrain Elevation as Greyscale
    و احيانا : The Elevation Map , و هو ادق تعريف

  17. #17
    النسخة النهائية للعبة = Gold Master
    فريق افتر افكت العربي



  18. #18
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280
    معلش يا صقر كان صعب عليا احضر الاجتماع علشان النت كان فاصل
    اسم الماب : The Terrain Canvas
    و احيانا تسمى : Terrain Elevation as Greyscale
    و احيانا : The Elevation Map , و هو ادق تعريف
    تمام ^^... الليفيل ديزينرز بيسموها الـ Height Map .. طيب ^^.. فيه حد فيكم ممكن يشرح فكره عمل الماب دى ؟؟؟ ...&&

    النسخة النهائية للعبة = Gold Master
    ^^ تمام ^^... يبقى أنت أكيد قرأت الجزء الأول من الـ Game Designing ^^&

  19. #19
    عضو
    صور رمزية almohtaref
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    فلسطيني مقيم بمصر
    ردود
    65
    هوا أنا ممكن أساعد بموضوع الماب
    هي عشان تعمل التضارييس يعني المرتفعات و المنخفضات
    يعني الأسود عالي و بيبدئ يقل العلو لحد ما نوصل أقل بقعة هي الأبيض
    أو بالعكس و أنا مرة شفت درس عن هالموضوع في منتدي octwar
    هو درس فيديو رائع ... بالمختصر المفيد
    http://www.mediafire.com/?enid9z1tjnl
    و أعتقد إلي عمل الدرس مشارك معانا بالورشة صح ؟

    يلا تحياتي

  20. #20
    عضو فعال
    صور رمزية ||صقر||
    تاريخ التسجيل
    Mar 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    25
    ردود
    280
    هوا أنا ممكن أساعد بموضوع الماب
    هي عشان تعمل التضارييس يعني المرتفعات و المنخفضات
    يعني الأسود عالي و بيبدئ يقل العلو لحد ما نوصل أقل بقعة هي الأبيض
    أو بالعكس و أنا مرة شفت درس عن هالموضوع في منتدي octwar
    هو درس فيديو رائع ... بالمختصر المفيد
    http://www.mediafire.com/?enid9z1tjnl
    و أعتقد إلي عمل الدرس مشارك معانا بالورشة صح ؟

    يلا تحياتي
    تمام ^^... اللى عامل الدرس هو أحمد السيد ...^^

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل