Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد


    تغيير معامل تصحيح الالوان محسسك بتغير توقيت التصوير او تعديل مصدر الاضاءه
    والحتت دي حنتعامل معاها بالتفصيل الممل لما حنتكلم بعدين عن موضوع الاكسبوجر في المنتل راي
    وبرده الجزئيه ديه اللي بنتكلم فيها تطبيقها اوسع لما حنوصل للفوتومتريك لايت
    شوف برده الصوره ديه وازاي ان تغيير كلفن الضوء بيغير لون الضوء

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد


    والتريج ده قيم الوانه بالكلفن ما تقلقش
    طيب اسئلني بقى بس اللون اللي بيساوي قيمة 1700-1800 درجة من الاورنج اقرب للاحمر مالوش علاقه بالالوان اللي جنبه واللي هو اقرب للكموني
    طب ازاي؟؟!!
    لا هو هو فعلا
    بس احنا قلنا ان اي لون مجموع لونه مع العناصر المحيطه بيه
    فيفترض ان عود الكبريت بيتاثر بعناصر الاضاءه في المكان فلو خدت الـ 1700 وعملت عليها معامل تصحيح لوني Color balance بالقيمه اللي هو قال عليها فوق 3200 بتاعة اضاءة المكان الداخلي حتلاقي اللون هو هو
    شوف مثلا الصوره ديه بعد شوية تعديلات في معاملات التصحيح في الفوتوشوب

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
    http://www.3drender.com/glossary/colortemp.jpg
    ممكن شرح للجدول ده استاذ شريف وعلاقته بالتدرج الى فوق
    بص يا سيدي
    اولا بلاش موضوع استاذ ديه خلي البساط احمدي
    ثانيا الجدول اهه



    الجدول ده بيحددلك قيمة لون اضاءة بعض المصادر في ظروف معينه وهو مختار حالتين الحاله الاولى مكان داخلي وجو ومعامل تصحيح الوان اضاءه المكان بقيمة 3200 كلفن ومكان خارجي حيكون لونه ايه بمعامل تصحيح اضاءه قيمتها 5500 كلفن
    وهنا ده الكلام اللي احنا لسه قايلينه عن ان لون الاضاءه الشمس بيبقى مجموعه من العناصر متاثره ببعضها
    فهو يا صاحبي حاططلك مجموعه من مصادر الاضاءه بدءا بلون لهب عود الثقاب وبيقولك ان عادة درجة اضاءته بتتراوح من 1700 الى 1800 كلفن
    خليني هنا بقى احطلك تدريج لوني بدرجاته الاول

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    على فكرة يا جماعه انا جتني لفته كريمه من الاخ الفاضل محمد قشطه بخصوص الورشه
    هو كان بيعلق على ان التطبيق العملي اهم من النظري
    وخاصة لو تطبيق في حالات معقده ومشاهد اكبر من موضوع البوكسات
    وانا شخصيا معاه في الموضوع ده
    لكن لان احنا اتناولنا موضوع وعايزين نفنده صح
    فانا راي بصراحه اننا نقتل كل جوانبه تماما
    عشان فعلا انا عاوز اعمل تغطيه عملية بحالات معقده
    فالكلام ده حيفيد اوي بعدين
    يا جماعه احنا عاوزين نتعامل مع الامور بعقولنا مش يذاكرتنا
    لو اتناولنا الموضوع على انها مفهوم وفكرة منطقيه مبنيه على اساس علمي ما فيش مشهد حيقابلنا مش حنعرف ننوره
    اما موضوع اننا نعتمد على شوية اعدادات نلزقها مع كل مشهد
    ويا صابت يا خابت
    ونعد نعيد ونزيد في تيستات الريندر علشان يظبط
    عمرنا ما حننور
    فيا ريت بس الناس تستحمل معايا للاخر وتساعدني فعلا باللي عندها لاننا محتاجين نتعاون مع بعض
    ما فيش مجال محتاج تعاون اكتر من مجالنا ده
    وربنا يعينا جميعا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
    حلو اوى كده بس انا مش فاهم التدرج الى من 0 ل 1000 ده ايه علاقته بالكلفن علما بأن قيم الكلفن فى الصوره الى تحت معديه الألف ممكن توضيح اكتر استاذ شريف
    انا اسف اللبس ده سببه انا من خلال سهو في الكتابه
    هو القياس لحرارة اللون بيكون بوحده اسمها الميرد Mired
    وهي اللي التدريج بتاعها تحت مدرج الالوان اللي فوق
    والميرد ده بيساوي مقسوم مليون على كلفن اللون نفسه
    يبقى الكلفن للاضاءه والميرد للون نفسه
    وحيث ان احنا هنا موضوعنا هو الاضاءه فانسى موضوع الميرد ده خالص
    وخليك مع الكلفن خاصة
    ان اوتوديسك مبشيشه الدنيا في الماكس وما دخلتناش في قصة القسمه والضرب دي
    ومخلينا نحدد لون الاضاءه بالكلفن مباشرة

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    http://www.3drender.com/glossary/colortemp.jpg
    ممكن شرح للجدول ده استاذ شريف وعلاقته بالتدرج الى فوق

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    حلو اوى كده بس انا مش فاهم التدرج الى من 0 ل 1000 ده ايه علاقته بالكلفن علما بأن قيم الكلفن فى الصوره الى تحت معديه الألف ممكن توضيح اكتر استاذ شريف

    اترك تعليق:


  • toxic15987
    رد
    موضوع مميز جدا ومجهود تشكر عليه
    شكراً لك

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    لاحظ معايا صورة الافق ديه



    خاي بالك من التدرج اللوني الموجود في السما
    دا بيعبر ومطبوع في ذهن الناس كلها بتوقيت الغروب
    بمعنى ان المصور لو ادى ظهره للشمس وصور المباني اللي قدامه
    حتلاقي الصوره طبعا مصبوغه بالوان التدريج اللي قدامك
    واول ما حتشوفها حتقول على طول
    الصوره ديه وقت الغروب
    الكلام ده اسمه جو الصوره الالوان والاضاءه بتديك ايحاء بالمكان قبل ما تشوف تفاصيله

    الصور ديع بردوا وقت الشروق



    واخد بالك من الالوان ودرجة الاضاءه في المكان
    طيب نشوف بقى احنا ممكن نحقق الكلام ده ازاي في الماكس

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    الحراره اللونيه color temperature
    الكلام ده بنمثله في الاعمال الفنيه اعتمادا على حاجه اسمها الحراره اللونيه color temperature وهو زي ما تقول كده ترجمه لدرجة الحراره بالوان
    شوف مثل الصورة ديه



    لو خدت بالك في ارقام مكتوبه عند كل تون دي اشاره لدرجة الحراره اللي بيمثلها اللون ده
    طبعا الارقام دي بالكلفن
    ونحطها قاعده قدام عنينا ونحاول ماننسهاش لاننا حنحتاجه قدام
    الالوان حرارتها بتقاس بالكلفن
    الصوره دي بقى



    لو خدت بالك لون الاضاءه على الجدار ورا المصابيح مختلف ودا ارتباطا بدرجة حرارة الاضاءه اللي خارجه من المصباح ومكتوب جنب كل مصباح درجة الحراره وقيمة الجهد الكهربائي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    نكمل كلامنا
    طبعا انا كنت حابب يكون في مشاركه اكتر من الناس عشان حتى يكون في اكتر من اسلوب قدامنا عن تمثيل الاضاءه الخارجيه لكن ربما بعد ما نتكلم عن موضوع اضاءة الافق الناس تبدء تشاركنا خبراتها
    المهم نكمل احنا
    اضاءة القيه السماويه
    اضاءة الشمس في الواقع عباره عن ايه
    اولا اللون عباره عن خليط من نور الشمس والاضاءه العامه اللي جيه من السما وقدر قليل جدا من الكولور بليدينج اللي حاصل نتيجة الانديركت لمينيشن او الاضاءه الغير مباشره
    طيب احنا اتكلمنا عن تمثيل اضاءة الشمس بشكل مبسط وقلنا انه حيكتمل موضوعه مع كلامنا عن القبه السماويه
    اضاءة الشم لما بتيجي من الفضاء وهي بتمر خلال طبقات الافق بيحصل لها نوع من التشتت في طبقات الجو والسحب ودا بيخلي السماء بتشع اضاءه نوعا ما
    وحسب حالة صفاء الجو والتوقيت والمناخ بيكون شكل الاضاءه
    يعني اضاءة السما الصافيه بتكون اقرب للزرقه
    السماء الملبده بالغيوم بتقترب من درجات الرمادي
    اضاءة السما المبكره بتكون باهته وافرب للون الابيض
    اما وقت الغروب بتكون الاضاءه نوعا محمره
    وقت الظهيره مابين الصفره والبرتقالي
    الاجواء البارده بتكون السما لونها اقرب للالوان البارده ازرقات وحاجات من دي
    الاجواء الحاره بتكون السما لونها احمر وحاجات من دي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    تمام انت كده
    عشره على العشره
    بس في شوية ملاحيظ سفروته
    1- موضوع تنعيم الظل موضوع مهم جدا لتشخيص اضاءة الشمس واللي هي عادة تاني اضاءه بتحطها في المشهد بتاعك
    فما ينفعش طيعا نستعجل
    2- الشمس مصدر اضاءه متساوية التوزيع - ودي نقطه مهمه بتخلينا دايما ما نفكرش في الاسبوت لايت لتمثيل الاضاءه -
    وعليه يبقى ما ينفعش يكون في اماكن شديدة الاضاءه واخرى لا يعني المنطقه الساطعه في وسط الريندر بتاعك بتقول ان الاضاءه صناعيه وقريبه من السين فراجع الانتينسيتي بتاعت اللايت والغي واحد من الاتنين وخلي بدل منه مثلا اومني لايت وفعل خاصية امبينت من منطقة Advanced effects
    3- بدل ما تستخدم اتنين دايركشن لايت وتبهدل الجهاز معاك في الحسابات خليه واحد وفعل خاصية الاوفر شوت من Directional parameters حتلاقي ان الاضاءه بتسرح بره حدود الـ Cone خاصة ان احنا مش محتاجين موضوع الانديركت ليمينشن دلوقت
    طبعا احنا المفروض نتكلم على موضوع لون الشمس بس انا مأجله عشان نتكلم في مع اضاءة القبه السماويه

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    طبعا الظلال كان ممكن تبقى انعم من كده بكتير بس ده بسبب انى استعجلت فى اخراج المشهد لانه مشهد بسيط زى ما قلت

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    اتفضل كمل يا استاذ شريف انا متابع معاك

    اترك تعليق:


  • elmansy
    رد
    بالنسبه للاعدادات دول 2 دايركشنال لايت
    واحد سن لايت والتانى دايركشنال لايت عادى عشان أظبط الشادو بيه وكمان احاكى بيه الأضائه الغير مباشره رغم تفعيل خاصيه الأندايركت الومنيشن بس كده المشهد بسيط ومش محتاج تعقيد خالص

    اترك تعليق:

يعمل...
X