Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • Almoghrabi
    رد
    متابعين معك

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    نرجع بقى لمسارنا الطبيعي في الورشه
    ومعلهش لطول فترة التوقف السابقه
    بس ده كان ضروري للتجهيز للجزئيه اللي جايه من الورشه
    اللي هي جزئية الشادينج والماتيريال
    shading & materials

    طبعا الجزئيه ديه مهمه جدا لانها عنصر مكمل بالنسبه للاضاءه بتاعتنا
    بشكل مبسط
    من الممكن ان كل اضاءات المشهد بتاعنا صحيحه
    كل الاعدادات دقيقه
    لكن بسبب مشاكل في الماتيريال
    او انها غير واقعيه
    او غير متناسبه مع جو الاضاءه
    نخسر المشهد
    وممكن تكون اعدادات الريندر كويسه
    ومش عاليه
    وبعض المشاكل في الماتيريال واعدادتها
    تخليك تستنى سنه جنب الجهاز على م الريندر يشرف
    وهكذا
    لذلك من الضروري نستوعب النقطه ديه علشان ندعم الاخراج بتاعنا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    من الصورة حتلاحظ ان العتامه انتهت لكن بقى في بهتان شوية في التيكشر
    والوانه بقيت اقرب للاوان الفاتحه من الاخر فقد الكونتراست بتاعه
    لو بتستخدم المنتل راي استخدم ماب Gamma & Gain وحط التيكشر بتاعك فيها
    ولو التيكشر كان مجرد كولر عادي يبقى استخدم RGB Multiply وبعدين حطها في ماب الجاما جين
    حتلاقي ان الالوان رجعت بوضوح اقوى واكتر من لو كنت مابتستخدمش الجاما
    النقطه المهمه ودي مش من الدرس دي من عندي انك لو بتحفظ الريندر بتاعك اي فلات فايل ((( JPG, PNG, ...... )))) يبقى مالوش لازمه موضوع الجاما لانك مش حتعرف تستفيد بيه من الاخر الصورة حتتطلع اعتم
    لكن الحل الافضل ان تحفظ باي امتداد بيحفظ داتا الكولرز زي الـ EXR لانك بكل بساطه تقدر تاخدها على الفوتو شوب او الافتر ايفيكت وتعدل قيمة الكسبوجر والجاين هناك وتطلع الصورة التمام وتحفظها زي الفل باي صيغه انت عايزها

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    لما حتفعل الجاما وعادة القيمة الافضل اللي بتتناسب مع كل الشاشات بتكون 2.2 حتلاقي نتيجة الريندر كالتالي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    لكن كل الحلول دي غير عمليه وغير فعاله لذلك دايما بتقدم مشاكل زياده
    السبب المباشر في عتامة الصوره هو ان معامل الجاما في الصورة مختلف عن معامل جاما الشاشه
    ((((( ودا السبب دايما اللي بيخليك لما تنقل صورة من شاشه لشاه تحس باختلاف الالوان عل الرغم ان سيتينج الشاشتين زي بعض )))))
    بص كده على الصور ديه


    مع قيمة 1 الجاما بتلاقي الالوان اقرب للاسود منها للابيض والالوان الفاتحه اقرب للرماديات منها للابيض
    وتحس ان تدريج الالوان بيجري بسرعة من الابيض للاسود

    مع القيمه 2.2 في الجاما الالوان منورة وفي تدريج كامل من الابيض للاسود
    وهو ديه الفايده الاولى من تفعيل الجاما

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    وناس تانيه تفكر في اضاءة زياده للمشهد وتخفيها من الريندر لكن النتيجه بتكون انك صحيح بتضيء المشهد وتقضي على العتامه لكنك بتفقد الدقة الفيزيائيه للاضاءه والريندر ويكون عندك مشهد غير منطقي زي ده

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    طبعا في ناس بتفكر مباشرة في زيادة قوة الاضاءه وترفع الـMultiplyer لكن النتيجه بتكون ان الصورة بتلسع منك وبتضيع اجزاء من الصورة في بقع الاضاءه العاليه كالتالي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    Zoomcroom بالنسبه للموضوع اللي انت حاطط الرابط ليه عن الجاما فهو بيتكلم عن استخدام الجاما ونفس ما شرحناه تقريبا لكن هو يزيد عننا انه صوره التوضيحيه اقوى فعلا
    لذلك حبيت اني انقلها هنا مع شوية اضافات للجزئيه لعلها تفيد الناس
    هو في البدايه طبعا بيشرح الفرق بين استخدام الجاما وعدمه وحاطط صور كالتالي
    الاولى دي في حالة عدم تفعيل الجاما فنجد ان الصورة عندنا مليانه ظلال والعتامه مسيطره عليها ومافيش رنج كبير في تدريج الوان

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة aboooooali مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم جزاكم الله كل خير ماشاء الله ورشة مهمه لكل متخصص او مهتم بالماكس بالتوفيق ومتابع معاك ان شاء الله
    اشكرك يا ابو علي ونورت المنابر

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة بحر الحياه مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    بجد الف شكر لحضرتك انا من زمان نفسى اتعلم الاضاءة بتقنياتها
    وشرحك أكثر من رائع جزاك الله خيرا وان شاء الله هطبق على الشرح
    وانزل التطبيق
    اشكرك يابحر الحياه وبالتوفيق للجميع

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة zoomcroom مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    ما شاء الله .. شرح على مستوى ... جامد جدا ..
    أنا بدأت أتابع الشرح من يومين .. ومن جمال الشرح قريت الـ 16 صفحة بتوع الموضوع رد رد
    رغم إنى متجه نحو الـ v ray فى الوقت الحالى.. إلا إنى فعلا شرحك أفادنى بالفعل
    ومش بعيد ما أخلص الـ v ray .. أرجع تانى للـ mental ray
    واللى مخلينى بستفيد أكتر كمان .. إنى من النوع اللى بيحب قراءة الشرح .. أكتر من سماعه
    ياريت تستكمل الشرح بنفس الهمة .. وربنا يجازيك عننا كل خير ..
    -------------
    بالنسبة للموضوع اللى مقدرتش استوعبه كويس فى نقطتين :

    أولا: موضوع الجاما .. ولما حاولت أدور لقيت اللينك دا .. حاسس انه مفيد وحاولت أترجمه مع جوجل
    (بس لقيت جوجل بيشتغلنى و أنا مليش فى الإنجليزي)
    فلو تكرمت ممكن حضرتك لو لقيت فيه إضافة مهمة تشرحها ..
    http://renderstuff.com/using-gamma-2-2-cg-tutorial/

    ثانيا: موضوع الـ Ambient occlusion .. ودا أنا فهمت وظيفته ..
    ومع ذلك مقدرتش اترجمه لمصطلح باللغة العربية.. فأنا بسئل الكلمة نفسها معناها إيه؟

    وبإذن الله متابع معاك
    zoomcroom اشكرك لكلامك الحلو ويارب اكون قدرت افيد الناس
    بالنسبه لنقطه ان الورشه منتال راي وانت متجه للفي راي فماتقلقش ابدا من الناحيه دي 90 % من الكلام اللي في الورشه هنا
    مرتبط باي ريندر انجين عموما
    اللهم الا شوية اختلافات في المصطلحات واماكن البايلز والازرار
    بخصوص الموضوع اللي في الرابط حاضر حقتبس منه حالا بعد الردود
    اما الـ Ambient occlusion فالترجمه الحرفيه هي الاستخلاص المحيطي وهي زي ما انت شايف كده
    معناها بلح ههههههههه
    لكن المعنى الضمني وده اللي يهمنا دايما هو الظلال المحيطيه التي تظهر حدود وابعاد الاجسام وتفاصيلها

    اترك تعليق:


  • aboooooali
    رد
    السلام عليكم جزاكم الله كل خير ماشاء الله ورشة مهمه لكل متخصص او مهتم بالماكس بالتوفيق ومتابع معاك ان شاء الله

    اترك تعليق:


  • بحر الحياه
    رد
    السلام عليكم
    بجد الف شكر لحضرتك انا من زمان نفسى اتعلم الاضاءة بتقنياتها
    وشرحك أكثر من رائع جزاك الله خيرا وان شاء الله هطبق على الشرح
    وانزل التطبيق

    اترك تعليق:


  • zoomcroom
    رد
    السلام عليكم
    ما شاء الله .. شرح على مستوى ... جامد جدا ..
    أنا بدأت أتابع الشرح من يومين .. ومن جمال الشرح قريت الـ 16 صفحة بتوع الموضوع رد رد
    رغم إنى متجه نحو الـ v ray فى الوقت الحالى.. إلا إنى فعلا شرحك أفادنى بالفعل
    ومش بعيد ما أخلص الـ v ray .. أرجع تانى للـ mental ray
    واللى مخلينى بستفيد أكتر كمان .. إنى من النوع اللى بيحب قراءة الشرح .. أكتر من سماعه
    ياريت تستكمل الشرح بنفس الهمة .. وربنا يجازيك عننا كل خير ..
    -------------
    بالنسبة للموضوع اللى مقدرتش استوعبه كويس فى نقطتين :

    أولا: موضوع الجاما .. ولما حاولت أدور لقيت اللينك دا .. حاسس انه مفيد وحاولت أترجمه مع جوجل
    (بس لقيت جوجل بيشتغلنى و أنا مليش فى الإنجليزي)
    فلو تكرمت ممكن حضرتك لو لقيت فيه إضافة مهمة تشرحها ..
    http://renderstuff.com/using-gamma-2-2-cg-tutorial/

    ثانيا: موضوع الـ Ambient occlusion .. ودا أنا فهمت وظيفته ..
    ومع ذلك مقدرتش اترجمه لمصطلح باللغة العربية.. فأنا بسئل الكلمة نفسها معناها إيه؟

    وبإذن الله متابع معاك

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    ان شاء الله الورشه مستمرة باذن الله
    لكن انا بس بحضر للجزئية اللي جايه لاهميتها الكبيره

    اترك تعليق:

يعمل...
X