Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة القرنفلة مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا على هذا الشرح واتمنى لو نفس طريقة الشرح على v ray اذا امكن
    المشاركة الأصلية بواسطة reham ali مشاهدة المشاركة
    يا ريت فعلا انا دخلت المنتدى مخصوص عشان لاقيت الموضوع ده بالصدفة وبصراحة موضوع يستحق كل التقدير وياريت فعلا يكون فى استكمال له فى ال vray الف شكر
    الاخت قرنفله والاخت ريهام اسف لاني برد عليكم في رد واحد بس لانه نفس الرد
    الاساس في الورشه هو المنتل راي لاسباب سبق وشرحتها في نفس الورشه وهو ان تطبيقه ضعيف عندنا في السوق العربي على الرغم من جوانبه القويه جدا جدا
    اما بخصوص اننا نطبق نفس الشرح على الفي راي فكتير جدا من جزئيات الورشه هي مفاهيم عامه فهمها واستيعابها يساعد مع اي ريندر اينجين تاني سواء منتل راي او في راي او فاينال ريندر او ..... ابوخليل
    الاختلاف ممكن يكون حاجه بسيطه في التولز ومسمياتها واماكنها وشوية زياده في الامكانيات حسب الاينجين لكنك حتلاقي في الاخر ان المفهوم ممكن يطبق في كل الظروف

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة MAX.RAY مشاهدة المشاركة
    مشكور جدا
    اشرايك يا باشا انك تضيف في شرحك ما يلي
    اعدادات الكاميرا -- الخامات الضوئية -- شرح كيف تسوي الاضاءة مع الاعدادات -- شرح تاثير (سكاي) و اضاءة الشمس
    راح يكون موضوعك من افل المواضيع وشكرا مرة اخرى
    اشكرك على الاقتراح اخي ماكس راي لكن جزء من اللي قولته اتقال فعلا فيما سبق من الورشه اما بالنسبه للخامات والكاميرا فده الجزئيات اللي جايه من الورشه ان شاء الله زي ما سبق وقلت في بدايه الورشه

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة مبدع3dsmax مشاهدة المشاركة
    اهنيك يا اخي على هذا المستوى المتقدم جــــــــــــــــــــــــــــــــــدا
    اشكرك اخي مبدع ماكس

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة cstlmode مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم أخي شريف أهنيك على هدا المرجع العربي الخاص بالمنتل راي الدي أنت بصدد تشكيله فهو الوحيد حالياً . ولا تقلقك قلت الردود فقد وصلت إلا مرحلة متقدمة من الشرح يصعب على الكل أن يتابعك فيها بارك الله فيك أخي واصل من غير متفاصل
    سلام

    اشكرك اخي كاسلمود ربنا يعينا جميعا للي فيه الخير ان شاء الله في تواصل

    اترك تعليق:


  • reham ali
    رد
    المشاركة الأصلية بواسطة القرنفلة مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا على هذا الشرح واتمنى لو نفس طريقة الشرح على v ray اذا امكن
    يا ريت فعلا انا دخلت المنتدى مخصوص عشان لاقيت الموضوع ده بالصدفة وبصراحة موضوع يستحق كل التقدير وياريت فعلا يكون فى استكمال له فى ال vray الف شكر

    اترك تعليق:


  • القرنفلة
    رد
    شكرا جزيلا على هذا الشرح واتمنى لو نفس طريقة الشرح على v ray اذا امكن

    اترك تعليق:


  • MAX.RAY
    رد
    مشكور جدا
    اشرايك يا باشا انك تضيف في شرحك ما يلي
    اعدادات الكاميرا -- الخامات الضوئية -- شرح كيف تسوي الاضاءة مع الاعدادات -- شرح تاثير (سكاي) و اضاءة الشمس
    راح يكون موضوعك من افل المواضيع وشكرا مرة اخرى

    اترك تعليق:


  • مبدع3dsmax
    رد
    اهنيك يا اخي على هذا المستوى المتقدم جــــــــــــــــــــــــــــــــــدا

    اترك تعليق:


  • cstlmode
    رد
    السلام عليكم أخي شريف أهنيك على هدا المرجع العربي الخاص بالمنتل راي الدي أنت بصدد تشكيله فهو الوحيد حالياً . ولا تقلقك قلت الردود فقد وصلت إلا مرحلة متقدمة من الشرح يصعب على الكل أن يتابعك فيها بارك الله فيك أخي واصل من غير متفاصل
    سلام

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    نتابع الورشه باذن الله

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    عينيك مش حتحس الفرق على طول لانه يكاد يكون مش محسوس
    لكن لو حطيت الصورة دي واللي قبلها في الرام بلاير
    حتلاقي ان نسبة الاضاءه الغير مباشره زادت
    وده نتيجة ان كمية الفوتونات اللي في المشهد بردو زادت
    ؟؟؟
    ايوة دي بردوا من نقط الاختلاف بين الفينال جاذر والجي اي
    ان الجي ملتزم بكمية فوتونات ثابته لازم تطلق في المشهد
    وطبعا ده فايده من فوايد الفوتون تارجت
    طيب موضوع الفوتونات اللي بتتحدد ده ايه ؟؟؟
    نروح هنا على تبويب الجي اي في الريندر سيتينج ونتكلم عن شوية حاجات

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    في اعدادات الداي لايت
    في تاب اسمها
    mr Sun photons
    التاب ده منه نفعل اوبشن Use photon target
    وده زي ماتقول كده بيحط الفوتونات اللي خارجه من الداي لايت جوه حدود ماتخرجش براها
    والحدود دي بتظهر في الفيوبورت بخطين زرق حوالين الداي لايت
    وقطرها بيتحدد من قيمة الخانه اللي بعد اوبشن التفعيل واسمها Radius
    ولما حنرندر حتلاقي النتيجه كالتالي

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    عادة مصادر الاضاءه بتشع الفوتونات بشكل محيطي
    يعني في كل الاتجاهات
    وزي ماقولنا ان الحاجات دي يتتحسب وبتاخد من مجهود الجهاز ووقت الريندر
    وفي نفس الوقت كمية الاضاءه الغير مباشره في المشهد بتبقى اقل
    ودي نقطة اختلاف مهمه بين الجي اي والفاينال جاذر
    ان الفينال جاذر بيشع البوينتس في اتجاه المشهد مباشرة
    كانك ماسك كشاف يدوي
    اما الجي اي لازم نوجه مصدر الاضاءه مباشره
    عن طريق اننا نقوله حدود اطلاق الفوتونات
    في الاضاءات كلها يفضل لو نخليها سبوت Spot
    او نحولها دايركشنال Directional
    في المشهد بتاعنا هنا احنا استخدمنا داي لايت سيتيم
    وعادة الداي لايت سيتيم ده ليه وضع خاص
    لانه معاه اوبشن جاهز للموضع ده

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    دلوقتي نروح على الريندر ويندو
    تحت التبويب بتاع الفاينال جاذر
    في تبويب اسمه
    Caustics and global illuminations ( GI )
    حنتجاوز عن موضوع الكوستيكس حاليا
    ونروح على طول على الجلوبال ليمينيشن GI
    ونفعلها
    وزي ماهي على الاعدادات الديفلت حنرندر
    النتيجه حتطلع معانا بالشكل ده

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اول حاجه نعملها
    حنقفل الفاينال جاذر خااااااالص
    ونرندر شوت سريع للمشهد بتاعنا اللي بنشتغل عليه
    حنلاقي النتيجه بالاضاءه مباشره فقط بالشكل التالي :

    اترك تعليق:

يعمل...
X