Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • h_Abdo
    رد
    مش فاهم اىحاجة

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    الشادرز عموما حتلاقيها موجوده عندك باكتر من صورة
    وبشكل غير حصري ممكن اننا نقسمهم للمجاميع التاليه
    - شادرز معالجه عامة للماتيريالز زي ( الفونج phong والبوليين Bulinn ......)
    - شادرز منتل راي ودي عادة بتتكفل بمعالجة خاصية محدده من خواص الماتيريالز
    - شادرز ميتا اس ال ودي ممكن نحصرها في عمليات تحويل من قيم لونيه مثلا لقيم حراريه او رقميه وهكذا
    طبعا ممكن نقسم للصبح لكن في الجزئيه اللي جيه حنتكلم على الاساسيات من الشادرز والاكثر شيوعا
    ونشوف ازاي ممكن نتعامل معاهم لتحقيق احسن نتايج

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اختيار الشادر المناسب حيساعدك في انك تقدر تحقق تاثير الخامه اللي انت عايزها
    اختيار الشادر المناسب حيساعدك في عدم تتضيع وقت في حسابات بلا طائل او حتى وقت ممكن توفره
    اختيار الشادر المناسب بغنيك عن مشاكل الارتيفكات والطرقعات نتيجة مخاطبه خاطئه مع دريفر الشاشه بتاعك
    اختيار الشادر المناسب حيساعدك تحقق اكبر استفاده ممكنه من امكانيات جهازك
    وهي دي الاهداف الاساسيه لعملية الشادينج واللايتينج

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    اما بقى طريقة حساب الاختلافين السابقين فدي بقى الشادر
    الشادر بشكل مبسط هو برنامج حسابي صغير مهمته اجراء مجموعه من الحسابات وتنفيذ مجموعه من المعادلات الفيزيائيه لتحديد شكل البيكسل في الريندر ايه وعادة بيتكون الشادر من مجموعة برامج صغيره جواه مهمتها تحسب مواصفات وابعاد وشكل الثري دي مودل قبل ماتبدء عملية حساب شكله البرامج الصغيره دي بتسمى (stages)
    من اكثر ال(stages) شيوعا
    Vertex shader وده مهمته حساب موضع الرؤس بتاعت الموديل بشكل مفرود مسطح
    Geometry shader وده مهمته حساب الابعاد الهندسيه للمجسم والتغيرات اللي حتطرء عليها بعد الريندر
    Pixel shader وده احيانا بيسموه شيدر التفتيت لانه بيقوم بتقسيم المجسم لبيكسلات صغيره وحساب شكل كل بيكسل في الريندر النهائي
    كل شادر بيبقى مكتوب بلغه برمجية ما مهمتها التخاطب مع كارت الشاشه ونقل البيانات ليه علشان يبدء يرسمها في صورة بيكسلات
    اللغات دي بتتفاوت في سرعة النقل والحساب حسب تعقيد كل شادر
    منها على سبيل المثال لا الحصر ((( لو حد حابب انه يتبحر فيها ويكتب الشادرز الخاص بيه )))
    GLSL وديه بتستخدم مع كروت الاوبن جي ال Open GL
    HLSL وديه للتخاطب مع دريفرات الدايركت اكس
    CgFX وديه لكروت الانفيديا
    MetaSL وديه مستخدمه بواسطه المنتل راي وفي الماتيريالز عندك بدء من ماكس 2011 مجموعه من المابات اللي بتعتمد على الحساب بالشادر ده كتيييييييير اوي
    RSL ودي لغة البرمجه في الريندر مان
    الجزئيه دي ممكن تكون متخصصه اوي ومعقده شويه لكنها مهمه جدا اننا نفهمها واحنا بنبي الخامات بتاعتنا
    ليه ؟؟؟؟

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    الصفات اللي بتتاثر بالاختلافين السابقين دول هما عناصر الخامه
    اللي احنا بنكريتها جو الثري دي بروجرام وبنسميها ماتيريال
    ولو فتحنا كذا نوع من الماتيريالز في الماكس
    حنلاحظ اول حاجه
    انهم تقريبا متقاربين في الصفات دي
    وكلهم موجودين في البعض
    وناقصين شويه في البعض
    متكرر منهم شويه في البعض
    منهم الموجود لكن متزود شوية وسائل تحكم اكتر في كل خاصيه
    وهكذا
    يعني من الاخر اللعب على الخصائص ديه
    (((( وفي بعض الماتيريالات الموجوده اللي هي مش خامه))))
    بمعنى انها مش خامه للريندر وبتظهر في الصورة النهائيه
    لكنها مجرد ماسك للكميرا مجمع لماتيريالات
    وهكذا
    وبالتالي فاننا نقدر نقول ان الماتيريال هي مجرد تيم لشوية خصائص فيزيائيه نقدر نلخصهم في :
    - الانعكاس
    - الانكسار
    - الملمس
    - المظهر

    والزياده حاصل ضرب هذا في ذاك وتفاعل ده مع دكهوه
    ..وهكذا
    يبقى مفتاح الماتيريالز هما الاربعه دول

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    الاختلاف التاني بيتعلق بطريقة تعاملها للضوء
    المجموعة التالته منفذه للضوء مع تشتيته
    في حين ان المجموعه الرابعه بتعكسه
    في خامات زي المجموعه التاسعه بتولد ضوء بنفسها
    وفي خامات زي المجموعه الاولى هي بتمرر الضوء من خلالها من غير تشتيت ولكن بتغير اتجاهه
    في خامات لا تشتت الضوء ولكن تزيد تركيزه
    الاختلاف ده بيظهر عندنا في خامات الثري دي من خلال
    بقعة الانعكاس Reflection glossy
    بقعة الانكسار Refraction glossy
    بقع السطوع specular glossy
    الوهج Self Illumination
    التشتت Caustics
    السطوع Specular
    التغلغل sub-scatring

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    بالنسبه للمجاميع اللي في الصور فهي بتعبر عن مجموعه مختلفه ومتباينه من الماتيريالز
    الاختلافات بينهم نقدر نقسمهم لنقطتين جوهريتين
    النقطه الاولى هي الظواهر الحسيه .... بمعنى انها خامات تختلفات مع بعضها في احساسنا المادي بيها
    المجموعه الاولى عباره عن موائع سوايل وهلام من الصعب الامساك بيها ولو مسكتها طبيعة المجسم بتتغير
    المجموعه التانيه صخور واجسام صلبه بالتالي هي ممكن لمسها والامساك بها مش حيغير شكل المجسم
    اختلاف طبيعة الخامه وشكلها وملمسها ده بيظهر عندنا في ماتيريالات الثري دي عموما من خلال
    اللون الاصيل Diffuse
    الانعكاس Reflection
    الانكسار Refraction
    الخشونه Roughness
    الملمس Bump
    الشفافيه Transparency
    النفاذيه Translucency
    اللمعان Glossiness
    كل ديه عوامل مرتبطه بطبيعة الخامه نفسها وطبيعتها (((( والنقطه ديه مهمه جدا جدا ))))
    وده حيوضح بعد شويه

    اترك تعليق:


  • Rambo86s
    رد
    طب سؤال هل final gather هو المسئول عن توزيع points فى المشهد ؟؟ و على اى اساس يتم توزيعها و عند توزيعها يتم سقوط تلك الاشعة عليها ؟
    و معرفةMax Num Fg point و weight

    اترك تعليق:


  • zoomcroom
    رد
    أنا حاولت أطبق اللى فهمته من شرحك أثناء تحليل كل مجموعة
    ويارب أكون فهمت صح..

    المجموعة الأولى ..
    فيها سوائل شفافة .. يعنى أكيد فيها إنكسار (وأكيد الإنكسار له معامل)
    فيه برده انعكاس نتج عنه لمعان وبريق فى بعض الأماكن

    المجموعة التانية ..
    فيها صخور .. يعنى مواد معتمه مبتسمحش بمرور الضوء وبالتالى مفيش انكسار
    وكمان معكستش الضوء .. يعنى امتصت الضوء بنسبة اكبر من انعكاسة او انكساره
    ربما في الصخور بعض النتوء ودي هتحتاج خرائط بامب

    المجموعة التالتة..
    الثلج والألماس .. سمحوا بإختارق الضوء .. يعنى جسم شفاف وهيحصل إنكسار
    بالإضافة لتجميع وتركيز الضوء في بؤرة معينه اللى هو من خلال Cuastics
    وكمان حصل فيه حيود و إنعكاسات لبعض آشعة الضوء

    المجموعة الرابعة ..
    المعدن.. أجسام مصمته .. مبتسمحش بنفاذ الضوء .. ودا معناه مفيش انكسار
    لكنه بيعكس الضوء مع وجود لمعان خفيف

    المجموعة الخامسة ..
    الزجاج.. أجسام شفافة .. ودا دليل على وجود إنكسار له معامل خاص بالزجاج
    فيه برده انعكاس نتج عنه لمعان وبريق فى بعض الأماكن

    المجموعة السادسة..
    القماش.. أجسام مصمته أو معتمه مبتسمحش بمرور الضوء وبالتالى مفيش انكسار
    وكمان معكستش الضوء .. يعنى امتصت الضوء بنسبة اكبر من انعكاسة او انكساره
    ربما في الصخور بعض النتوء ودي هتحتاج خرائط بامب
    وبيفكرنى بخامة الصخور ما عدا نوع واحد من القماش اللى هو فيه لمعان شوية

    المجموعة السابعة..
    الجلود ..وأوراق الشجر
    هي أعتقد أجسام نص شفافة .. بتسمح بنفاذ الضوء وإنتشاره تحت الجلد.. بدون ما يكون فيه انكسار
    ممكن يكون فيه انعكاس بسيط

    المجموعة الثامنة ..
    مش عارف

    المجموعة التاسعة ..
    ربما تدرج ألوان الخامة هو المقصود !!!

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    علشان موضوع اغلاق الميجا ابلود
    وضياع الملفات بتاعت التطبيق
    فديه اللينكات بتاعت التطبيقات مرفوعه من جديد
    ملف البئر
    https://rapidshare.com/files/1649346895/Wheel.max

    ملف الفيلا
    https://rapidshare.com/files/1431226625/Villa.max

    ملف حمام السباحه
    https://rapidshare.com/files/231089188/05.max

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    كل واحد يراجع المجاميع اللي فاتت
    ويحللها ويقول ملاحظاته عليها
    حتى لو على مجموعه واحده
    (((( ومعلهش لوكانت كتتيييييييييير بس حاولت الم اكبر قدر من الماتيريالز ))))
    وبعدين نكمل كلامنا ومناقشتنا

    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه التاسعه





    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه الثامنه











    اترك تعليق:


  • ShrifAzmy
    رد
    المجموعه السابعه

















    اترك تعليق:

يعمل...
X