Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ممكن شرح مبسط عن Time * deltaTime

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • ممكن شرح مبسط عن Time * deltaTime

    السلام عليكم




    ممكن اخواني شرح Time*deltaTime اي ما مفهومها والغرض منها

    أعلم انها تستدخم مثلاً لو نحرك جسم فنقول

    3* var x : Vector3 = Input.GetAxis ("Horizontal") * Time.deltaTime

    شكرا مقدماً ويريت يكون في مثال للتوضيح



    الحمدلله

  • #2
    اكيد طبعا انها تبطئ من سرعه التحرك لكن ما علقتها بالسرعه؟ فلو غيرت النسبة مثلا من deltaTime*3 تكون ابطئ في الحركة من deltaTime*20
    الحمدلله

    تعليق


    • #3
      لو حركنا الاوبجكت وحده واحده بعمل سكريبت بدون تايم وطبقنا الموضوع على جهاز سريع هيجركو بسرعه جدا
      انما نفس السكربت وعلى موبيل هيحركو ابطا
      انما لو ضربنا الموضع فى تايم دلتا تايم
      هيحركو وحده كل واحد ثاتيه ودا يثبت الحركه فى الزمن مهما اختلف سرعه الجهاز
      هذا والله اعلى واعلم
      MY PROFILE ON BEHANCE

      تعليق


      • #4
        المشاركة الأصلية بواسطة احمد teeka مشاهدة المشاركة
        لو حركنا الاوبجكت وحده واحده بعمل سكريبت بدون تايم وطبقنا الموضوع على جهاز سريع هيجركو بسرعه جدا
        انما نفس السكربت وعلى موبيل هيحركو ابطا
        انما لو ضربنا الموضع فى تايم دلتا تايم
        هيحركو وحده كل واحد ثاتيه ودا يثبت الحركه فى الزمن مهما اختلف سرعه الجهاز
        هذا والله اعلى واعلم
        شكراااااااااا اخي الكريم احكم عليا كده فهمت ولا لا

        يعني مثلا لو قلنا
        deltaTime * 1 Unit
        سيتحرك unit واحد في الثانية الواحده ،، اما لو قلنا
        deltaTime * 10 Unit
        سيتحرك الجسم 10 units في الثانية الواحدة
        ===========================
        لو فهمي صح يبقى صراحه شرحك في 4 سطور شرح جبااار لاني استمعت فيديو 30 دقيقة ولم افهم

        لكن سؤالي ستكون نفس النتيجة يعني في الكمبيوتر نفس الموبايل ؟ عشان مفهمتش الجزء ده

        وشكراً جداً جزاك الله خيراً
        الحمدلله

        تعليق


        • #5
          انا بتهيالى انتا قربت تكمل المعلومه
          deltaTime * 1 Unit
          سيتحرك unit واحد في الثانية الواحده ،، اما لو قلنا
          deltaTime * 10 Unit
          سيتحرك الجسم 10 units في الثانية الواحدةا


          ولكن بدون تايم هينفذ الامر حسب سرعه الجهاز لانو هينفذ الداله باستمرار
          فممكن يبان بين السرعه بين الموبيل والجهاز ودى حاجه مش هنعتمد عليها
          فنحاول نثبت السرعه عن طريق ربطها بالزمن مثلا
          يعنى يمشى متر فى الثانيه
          على اى جهاز واى سرعه لما نربطه بالزمن يحقق المطلوب
          بالتوفيق
          MY PROFILE ON BEHANCE

          تعليق


          • #6
            المشاركة الأصلية بواسطة احمد teeka مشاهدة المشاركة
            انا بتهيالى انتا قربت تكمل المعلومه
            deltaTime * 1 Unit
            سيتحرك unit واحد في الثانية الواحده ،، اما لو قلنا
            deltaTime * 10 Unit
            سيتحرك الجسم 10 units في الثانية الواحدةا


            ولكن بدون تايم هينفذ الامر حسب سرعه الجهاز لانو هينفذ الداله باستمرار
            فممكن يبان بين السرعه بين الموبيل والجهاز ودى حاجه مش هنعتمد عليها
            فنحاول نثبت السرعه عن طريق ربطها بالزمن مثلا
            يعنى يمشى متر فى الثانيه
            على اى جهاز واى سرعه لما نربطه بالزمن يحقق المطلوب
            بالتوفيق
            كل الشكر لك على المساعده ^__^
            الحمدلله

            تعليق


            • #7
              العفو يا نجم
              MY PROFILE ON BEHANCE

              تعليق


              • #8
                نعم كما قال الاخ احمد teeka فانت تطلب من الحاسوب ان ينجز امر خلال تانية وليس خلال فريم يعني بغض نضر على قوة الجهاز سيتم انجاز المطلوب خلال تانية
                الغرض منها على ما اضن هو انك عندما تبرمج لعبة على جهازك كمثال فسرعة العب الدي قد تكون عندك قد تختلف من جهاز لجهاز لو لم تضبطها على توقيت يعني قد تكون ضبت سرعة المشي حسب ما تراه مناسبا للعبة لكن في جهاز اخر قد لا تكون نفس سرعة التي ضبتها لدلك يتم ضبطها حسب الوقت فالوضيفة ستنجز في وقت محدد واحد في جهاز دو المعالج القوي او العادي
                بطبع يكون اختلاف لكنك لا تلحضه عندما يكون في وقت قليل جدا
                لكن بطبع فالجهاز الضعيف لن ينجز تلك الوضيفة لو انها فوق قدراته حتى لو انك ضبتها على الوقت
                الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
                بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
                امة واحدة راية واحد حرب واحدة

                تعليق


                • #9
                  ما قاله الشباب هو ما ستحصل عليه إذا إستعملتها .. لكن معناها الأساسي هو :

                  الزمن في ثواني الذي احتاجته اللعبة لإنهاء أو عرض الفريم السابق. لا أكثر و لا أقل.

                  لا يفضل إستعمال هذه العملية من داخل ()ONGUI ، لأن هذه العملية قد تعمل أكثر من مرة في الفريم الواحد. و في هذه الحالة ستكون قيمة ال-deltatime ثابتة إلى أن يأتي الفريم الجديد.
                  ============

                  ============

                  تعليق


                  • #10
                    المشاركة الأصلية بواسطة akkawi مشاهدة المشاركة
                    ما قاله الشباب هو ما ستحصل عليه إذا إستعملتها .. لكن معناها الأساسي هو :

                    الزمن في ثواني الذي احتاجته اللعبة لإنهاء أو عرض الفريم السابق. لا أكثر و لا أقل.

                    لا يفضل إستعمال هذه العملية من داخل ()ONGUI ، لأن هذه العملية قد تعمل أكثر من مرة في الفريم الواحد. و في هذه الحالة ستكون قيمة ال-deltatime ثابتة إلى أن يأتي الفريم الجديد.
                    مضبوط كلامك 100%

                    تعليق


                    • #11
                      شكراُ لتفاعل الاعضاء صراحه استفت جداً شكرا لكم
                      الحمدلله

                      تعليق

                      يعمل...
                      X