Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هام للى مهتم بالالعاب الاون لاين (تكملة لموضوع First Arab MMORPG 100 /100 )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هام للى مهتم بالالعاب الاون لاين (تكملة لموضوع First Arab MMORPG 100 /100 )

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا انا العضو NanoGSSoft بس عشان انا بألى كتير مدخلتش المنتدى فنسيت الاكونت

المهم انا بكمل الموضوع بتاع اللعبة الى كونت بعملها انا واخويا من ابل

اول لعبة عربية اون لاين 100% (First Arab MMRORPG 100%)

فا احنا بعد ما حولنا نشاط اللعبة من History الى Sky-Fi

وعدتكو بالفيديو والصور الجديدة
    معلش هيا حت متأخرة

الصور

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Overview

Battle

التعديل الأخير تم بواسطة NTSoft; 03 / 05 / 2012, 03:36 PM.
    -:| My Games |:-
    AfterEarth Online SOON

-:| Contact Us |:-
    Facebook Page :- NTStudio

شي جميل منك اخي وعمل رائع موفق

شئ جميل.

لكن الشئ الوحيد المحيرني، في الصورة الثانية (صورة الكود).. لماذا تستورد مكتبة منصة "xna" ؟ "using : microsoft.xna.framework"
      ============

============

كيف دمجت مكتبة XNA مع مكتبة اليونيتي في السيرفر

سؤال يحتاج الى جواب مقنع

هل هذه برمجتك أم مأخوذ من موقع برمجي unixna

بما أنك ماهر في دمج المحركات مع بعض

هل يوجد فيديو تعليمي لذلك خاصةً

ارجو ذلك

جميل اخي لكن ممكن اضافة الى اسئلة الاخوة كيف يمكن نبرمج برنامج لليونتي يشغل من ال msd
          وسلام عليكم ^^ في انتضار
          الثورة الاسلامية الكبرى لاعادة الخلافة الراشدة
          بسم الله الرحمان الرحيم... انما النصر صبر ساعة فلا هوان ولا ستكان حت يعود الضلم تحت الاقدام ويعاقب الخونة وانجاس وترفع الرايات سود و لترتاع يهود لقرب الوعود فالتكن هته الثورة يا اهل مصر و سورية ويا اخواني في العالم اجمع ثورة غضب ثورة غضب خالصة لوجه الله فالتكن بداية النهاية ليعلم اليهود ان الامة اصبحت على فجر النصر وليكن اول بشارات النصر الانتقام من الخونة هم من بني جلدتنا وما هم منا...
          امة واحدة راية واحد حرب واحدة

المشاركة الأصلية بواسطة 966 مشاهدة المشاركة
            شي جميل منك اخي وعمل رائع موفق
            تسلم اخى على المرور

وشكرا
            AfterEarth Online SOON

المشاركة الأصلية بواسطة akkawi مشاهدة المشاركة
              شئ جميل.

لكن الشئ الوحيد المحيرني، في الصورة الثانية (صورة الكود).. لماذا تستورد مكتبة منصة "xna" ؟ "using : microsoft.xna.framework"
              المشاركة الأصلية بواسطة omarzonex مشاهدة المشاركة

سؤال يحتاج الى جواب مقنع

ارجو ذلك
              المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
              جميل اخي لكن ممكن اضافة الى اسئلة الاخوة كيف يمكن نبرمج برنامج لليونتي يشغل من ال msd
              وسلام عليكم ^^ في انتضار

اهلا بالاعضاء

اولا: انا عاوز انوة على نقطة مهمة جدا بالنسبة للمعلومات الى عندنا على البرمجة بشكل عام
              وهى انى انا واخى متعلمناش البرمجة تعلم اكاديمى يعنى من الممكن انى انا اعرف حجات كبيرة فى البرمجة ومعرفش حجات تنيا ممكن تكون بسيطة فى نظر البعض

فا احنا منعرفش اية هوا ال msd او ممكن اعرف بس موش اعرف الاختصار وهكذا

وبالنسبة للبرجكت بتاع السرفر دة عبارة عن برجكت معمول بالفيسول استوديو عادى جدا (Console Application)

فهو ملوش علاقة بمكتبة اليونتى خالص اما الXNA فا انا عامل add referance لل XNA وانا بكون مصطب ال Redistable بتاع الاكس ان اية
              فاتوماتك هوا بيدمج الدى ال ال بتاعة ال اكس ان اة فى ال دوت نت وبعملو ادد رفرنس وبستخدمو كمحاكى للمسافات والسرعة عشان دى لعبة اون لاين والى لية فى الاون لاين هيفهم انو لازم لما الكركتر تتحرك فى الكلينت لازم تكون فى السرفر فى نفس المكان الى هوا فية فى الكلينت ودة كمثال بسيط عن المحاكة فى الاون لاين

فا انا موش عامل دمج لليونتى مع الاكس ان اة خالص

>>>>>>وهنا مفروض يبأة فى سؤل وهوا <<<<<
              >>>>>>>ليه انا استخدمت الاكس ان اية ومستخدمتش المكتبة بتاعة اليةنتى نفسها الى هيا Unityengine.dll<<<<<<<
              الاجابة انى مينفعش استخدم ال Unityengine.dll بدون تصريح ودى حاجة انا مفهمتهاش اوى المهم انى الايرور دة هوا الى جالى لما انا عملتلو ادد رفرنس ودة ممكـــــــــــن يكون معناة انى الدىالال دة موش بيشتغل بس الا عن طريق برنامج اليونتى حفاظن على حقوق الملكية

وشكرا

وعلش يا جماعة انا ممكن اجاوب على الاسألة بين فترات كبيرة
              AfterEarth Online SOON

>>>>>>وهنا مفروض يبأة فى سؤل وهوا <<<<<
                >>>>>>>ليه انا استخدمت الاكس ان اية ومستخدمتش المكتبة بتاعة اليةنتى نفسها الى هيا Unityengine.dll<<<<<<<
                الاجابة انى مينفعش استخدم ال Unityengine.dll بدون تصريح ودى حاجة انا مفهمتهاش اوى المهم انى الايرور دة هوا الى جالى لما انا عملتلو ادد رفرنس ودة ممكـــــــــــن يكون معناة انى الدىالال دة موش بيشتغل بس الا عن طريق برنامج اليونتى حفاظن على حقوق الملكية

السؤال بشكل عام هو لأنه غريب جداً ما تحاول فعله.

أنت تدمج في المشروع بشكل عام "XNA" في يونيتي لكي تحصل على سرفير !.. و لماذا تريد ربط Unityengine.dll ..
                نعم، لا يمكنك إستعمال السورس كود من يونيتي. و لا يوجد سبب لعمل ذلك، ال-"unity editor " الذي تعمل به يقوم بذلك، كل ما عليك هو أن تستورد "using". أنت تطور في المحرك و المكتبات جاهزة لك.

كل ما تود فعله (مثلاً تبادل المعلومات عن ال Vectors متوفر لديك في يونيتي )

- هل سمعت بال-"NetworkManager" في يونيتي (إنظر هنا ) ، هذا كومبوننت مثل أي "Component" أخر في يونيتي. و عن طريقه تنشئ السرفر و اللازم.
                و هذا هو الكلاس (رابط) .

يعنى من الممكن انى انا اعرف حجات كبيرة فى البرمجة ومعرفش حجات تنيا ممكن تكون بسيطة فى نظر البعض
                هناك أساسيات يجب معرفتها لكي تفهم " الحاجات الكبيرة " و تستخدمها كما يجب. و ليس لها علاقة بنظر البعض و ارائهم. أنت تتعامل مع ألة و أجهزة، لها قواعد و أحكام لإستعمالها بالشكل الصحيح.

بالتوفيق...
                ============

============

شئ جميل.

سؤال يحتاج الى جواب مقنع

ارجو ذلك
                  المشاركة الأصلية بواسطة naoufal مشاهدة المشاركة
                  وسلام عليكم ^^ في انتضار
                  راح نتعلمها في الدورة بكل احتراف هههههههههههههه كيف ندمج مكتبة msdn و ما هي الاشياء التي يمكن دمجها من المكتية و العكس
                  >> بسم الله الرحمن الرحيم <<.......استمع للقرآن الكريم أفضل التلاوات.......

إتق الله و اصبر

أكره الاقنعة
                  عندما تكون في وجوه الناس

Baseera

دورة إحتراف Unity3D

المشاركة الأصلية بواسطة فراس البرق مشاهدة المشاركة
                    راح نتعلمها في الدورة بكل احتراف هههههههههههههه كيف ندمج مكتبة msdn و ما هي الاشياء التي يمكن دمجها من المكتية و العكس
                    واو بسرعة الله خليك

ماشاء الله عليك فراس البرق

دائماً على البال

هناك أساسيات يجب معرفتها لكي تفهم " الحاجات الكبيرة " و تستخدمها كما يجب. و ليس لها علاقة بنظر البعض و ارائهم. أنت تتعامل مع ألة و أجهزة، لها قواعد و أحكام لإستعمالها بالشكل الصحيح.

انتا كدا مفهمتنيش انا اءصد اية
                      AfterEarth Online SOON

المشاركة الأصلية بواسطة فراس البرق مشاهدة المشاركة

بارك اللهة فيك اخى

ولكن عندى سوال وهو هل دمج المكتبة دة الى هو تضيفو كانو plugin فى اليونتى ؟؟ ولا هو اية ولو بأخنصار ؟؟
                        AfterEarth Online SOON

المشاركة الأصلية بواسطة NTSoft مشاهدة المشاركة
                          بارك اللهة فيك اخى

ولكن عندى سوال وهو هل دمج المكتبة دة الى هو تضيفو كانو plugin فى اليونتى ؟؟ ولا هو اية ولو بأخنصار ؟؟
                          انت قمت ببرمجة اللعبة في السيرفر

ومش عارف ايه بلجن اليونيتي

ولا كأنك لك علاقة بالطبخة

كيف بدأت بتصميم اللعبة قبل ما تبدأ ببرمجتها في السيرفر

ارجو الأجابة بهذا السؤال بصراحة ووضوح حتى نعرف مؤهلاتك الأساسية

السؤال بشكل عام هو لأنه غريب جداً ما تحاول فعله.

أنت تدمج في المشروع بشكل عام "XNA" في يونيتي لكي تحصل على سرفير !.. و لماذا تريد ربط Unityengine.dll ..
                            نعم، لا يمكنك إستعمال السورس كود من يونيتي. و لا يوجد سبب لعمل ذلك، ال-"unity editor " الذي تعمل به يقوم بذلك، كل ما عليك هو أن تستورد "using". أنت تطور في المحرك و المكتبات جاهزة لك.

كل ما تود فعله (مثلاً تبادل المعلومات عن ال Vectors متوفر لديك في يونيتي )

- هل سمعت بال-"NetworkManager" في يونيتي (إنظر هنا ) ، هذا كومبوننت مثل أي "Component" أخر في يونيتي. و عن طريقه تنشئ السرفر و اللازم.
                            و هذا هو الكلاس (رابط) .

بالتوفيق...

حسنا بما انك فاهم انا عاوز اعمل محاكاة لنظام الحركة فى اليونتى والى انا مستخدم فية ال Quaranten و Transform و Vector3 و Vector3.Distance و باقى الكود الجاهزة

انا لو عاوز اعمل المحاكاة دى فى السرفر زى الى فى الكلينت فى طريقتان هما اولا : استخدام مكتبة اليونتى ودة مستحيل ثانيا : استخدام مكتبة اخرى جاهزة فمثلا ال XNA ودة انا بستخدمو فى السرفر بس لاكن الكلينت باستخدم اليونتى عالى ومبجبش حاجة من برا فيبا عندى

الكلينت (اللعبة نفسها) معمولة باليونتى بدون اى اضافات
                            السرفر (برجكت عادى Console Application) معمول بالVS2010 مضاف علية دى ال ال واحد وهوا XNA.framework

ملحوظة عامه ::::
                            احنا كنكشن السرفر والكلينت مش بأستخدام ال Network بتاع اليونتى
                            AfterEarth Online SOON

انت قمت ببرمجة اللعبة في السيرفر

ومش عارف ايه بلجن اليونيتي

ولا كأنك لك علاقة بالطبخة

كيف بدأت بتصميم اللعبة قبل ما تبدأ ببرمجتها في السيرفر

ارجو الأجابة بهذا السؤال بصراحة ووضوح حتى نعرف مؤهلاتك الأساسية
                              اولا انا مغلتش فى سؤالى يا محترم العيب عليك انتا الى موش ادر تفهم سؤالى وجوبت عليا علطول بدون تفكير

سؤالى دة موش معناه انى موش عارف البجان بتاع اليونتى سؤالى كان واضح وصريح وانا منتظر الاجابة للى وجهتلو السؤال

وشكراا
                              AfterEarth Online SOON

يعمل...
                              X