Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل فزنا بالأمم أم خسرنا أنفسنا أمام الأمم ؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل فزنا بالأمم أم خسرنا أنفسنا أمام الأمم ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مبروك لمصر الفوز ببطولة الأمم الأفريقية ... لكني مع هذا اسمحولي بنقطتين

الأولي :: ان انشغالنا بهذه البطوله كان في صالح الحكومه التي وجدت فيها المهرب من حادث العباره ... كما ألوم فرحتنا الزائده بعد كارثة ضخمة كهذه .

النقطة الثانيه وهي صلب موضوعي ::

خذوا نفس عميق

أنا مستاء جدا من المناظر التي شاهدتها وشهدتموها من وجود فتيات مشجعات في الاستاد ... وأكثر ما جعلني اغتاظ هو ذلك المذيع الوصولي المنافق الذي قال ( شوفوا المنظر الحضاري اللي وصلنا له ... عيد اللقطه تاني ) واللقطة لفتيات مشجعات وطبعا بدون حجاب .

أنا لا أمانع ان تشجع الفتيات الكرة او حضورهم في الاستاد لكن أشترط فصلهم عن الرجال .. هذا غير التزامهم بالحجاب خصوصا لوجود كاميرات في المباراة .

لاحظت اليوم بعد انتهاء المبارة مجموعة من هؤلاء المشجعات حضروا في البرنامج الفاشل ( مثل التلفزيون المصري ككل ) البيت بيتك وقدموا شبه عرض .. ارتحت بعد هذا الموقف لشعوري وتأكدي انهم كانوا مأجورين ... خصوصا تركيز الكاميرا عليهم ... لأرسال صورة معينه نفهمها جميعا .

لكن لا يمنع انه بالإمكان انتشار هذه الصورة التي يسمونها حضارية في ملاعبنا .. ساعتها سأضطر للامتناع عن متابعة كرة القدم المخلوطة بمناظر الحسناوات .

تحياتي ومبروك لمصر

وما فتىءَ الزمان يدورحتى
    مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ
    وأصبح لا يُرى في الركب قومي

وقد عاشو أئمته سنينَ
    وآلمني وآلم كل حرٍ
    سؤال الدهر أين المسلمينَ ?

اذا لم تجد ما تحب فحب ما تجد

تعرف يا اخي حسام انا عرفت بحكايه البنات دي من اخويا
    لاني ما كنتش بتفرج علي المباريات بس هو قالي
    وتعجبت جدا من امتا عندنا بنات بتروح تشجع
    بس برضه مبروك لمصر

واول مره اشوف سوزان بتروح ماتشات
      وواخده معها الكتيبه كلها
      والمذيع لازم يقول اللي قاله مش تليفزيون الحكومه

بس انا كنت هزعل لو اتغلبنا

المشاركة الأصلية بواسطة downs_mass
        ... وأكثر ما جعلني اغتاظ هو ذلك المذيع الوصولي المنافق الذي قال ( شوفوا المنظر الحضاري اللي وصلنا له ... عيد اللقطه تاني ) واللقطة لفتيات مشجعات وطبعا بدون حجاب .
        طب مش كنتم تقولوا
        كان الواحد تابع معاكم المباريات علشان يشوف المنظر الحضاري ...

تعرف ياريس , اقلك يعني على حاجة بيني وبينك , ربنا ياخدهم ويريحنا منهم ومن أمثالهم , هي ناقصاهم كمان .
        الواحد نفسه يروح الواق الواق ويستريح
        your tsunami
        إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

هي ديه بس إللي تعبتك يا حسام
          دنتا قلبك ابيض
          مشفتش الهبل الكبااااااااااااار اوي إللي كانوا قعدين
          انا مقصدش حاجه
          تحيا مصر
          كل اناء بما فيه ينضح
          إذا جائتك الضربات من اليمين ومن اليسار فاعلم انك من أهل الوسط

ياجماعة انا رأيي الحقوا استخبوا اليومين دول , الاخ ايهاب رمى قنبلة .

على فكرة حس , الف شكر على التنويه لاني وكمواطن عربي ( قال يعني قال ...) , المهم , كمواطن عربي , لو شفت هذه المناظر ماكنت رح أعرف ان هذا لا يحدث بالفعل في مصر , وكنت حكّون فكرة ان المناظر الحضارية الزايدة عن اللزوم أصبحت تملأ مصر , وانها مش سنياريو وحوار وكومبارس .
            your tsunami
            إن الحياة الدولية مثل الحياة الفردية من يحترم نفسه فيها يُحترم ، ومن يهن يسهل الهوان عليه قد ينال جزءاً من شفقة أو بعضاً من التعاطف أو جانباً من ابتسامة وربما قدراً من الفائدة ، ولكنه ينال أيضا الكثير من السخرية والاستهزاء.

استاذي الفاضل مع احترامي .......ممكن اسأل سؤال؟؟؟ المفروض كانت مصر تنسحب من الدورة علشان ده يكون حل وان الحكومة ساعتها مش هتلاقي مهرب زي ما حضرتك بتقول ولا ايه الحل في نظرك ؟............ المفروض زي ماحنا بنعرف نطلع انتقادات على طول ....... نقترح حلول برضه ولا ايه ؟؟؟؟؟
              العبارة غرقت وكل المصريين صدموا بالخبر المؤسف دة ....... والموضوع في تحقيقات و س و ج ,
              نوقف الدنيا بقى علشان نحس اننا زعلانين .......... انا مش عارف في ايه بالظبط ....
              ماهو لو اي دولة تانية كانت في ظرفنا ده ماكنش حد اتكلم ولا قال المفروض ولا مش المفروض .........
              ثم ان لو كانت مصر انسحبت زي ما قال قبل كدة مقترحين ..... كنا برضه هنقول دة المنتخب لقاها حجة علشان هو مش قد المسؤولية وان اصلا منتخب فاشل ............. مش كدة ...الرحمة شوية لو سمحتم
              الرحمة شوية .................
              ملحوظة كمان ((( انا مش شايف ان برنامج البيت بيتك فاشل زي ما حضرتك بتقول ))))))))

مع احترامي لجميع الاراء .....

المشاركة الأصلية بواسطة EsDesign
                استاذي الفاضل مع احترامي .......ممكن اسأل سؤال؟؟؟ المفروض كانت مصر تنسحب من الدورة علشان ده يكون حل وان الحكومة ساعتها مش هتلاقي مهرب زي ما حضرتك بتقول ولا ايه الحل في نظرك ؟............ المفروض زي ماحنا بنعرف نطلع انتقادات على طول ....... نقترح حلول برضه ولا ايه ؟؟؟؟؟
                العبارة غرقت وكل المصريين صدموا بالخبر المؤسف دة ....... والموضوع في تحقيقات و س و ج ,
                نوقف الدنيا بقى علشان نحس اننا زعلانين .......... انا مش عارف في ايه بالظبط ....
                ماهو لو اي دولة تانية كانت في ظرفنا ده ماكنش حد اتكلم ولا قال المفروض ولا مش المفروض .........
                ثم ان لو كانت مصر انسحبت زي ما قال قبل كدة مقترحين ..... كنا برضه هنقول دة المنتخب لقاها حجة علشان هو مش قد المسؤولية وان اصلا منتخب فاشل ............. مش كدة ...الرحمة شوية لو سمحتم
                الرحمة شوية .................
                ملحوظة كمان ((( انا مش شايف ان برنامج البيت بيتك فاشل زي ما حضرتك بتقول ))))))))

مع احترامي لجميع الاراء .....

تعيش الحكومه
                سعد سعد يحيا سعد

الاخ EsDesign

هو فقط توضيح لحد مصاحب الموضوع يرد , على قد اللي فهمته يعني ومن خلال هذه العبارة
                  مبروك لمصر الفوز ببطولة الأمم الأفريقية ... لكني مع هذا اسمحولي بنقطتين

الأولي :: ان انشغالنا بهذه البطوله كان في صالح الحكومه التي وجدت فيها المهرب من حادث العباره ... كما ألوم فرحتنا الزائده بعد كارثة ضخمة كهذه .

النقطة الثانيه وهي صلب موضوعي ::

خذوا نفس عميق
                  هو ان الموضوع أساسه التعقيب على مناظر الحضارة ومش على انسحاب او بقاء المنتخب .
                  وفي انتظار توضيح حس
                  your tsunami

شكرا عمر صديقي

اخ ديزاين شكرا لتعليقك واحتركم رأيك لكني بحثت عن كلمة انسحاب المنتحب في موضوعي فلم اجدها
                    وما فتىءَ الزمان يدورحتى
                    مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ

وقد عاشو أئمته سنينَ
                    وآلمني وآلم كل حرٍ

كلمة انسحاب مش في موضوعك انا قلت ( زي ما قال قبل كدة مقترحين) ولو كان في موضوعك كنت قلت زي مانت قلت ...............

شكرا يا صديقي علي التوضيح

كل ما أريد ايصاله ان بنت بلدي أغلي عندي من ألف بطوله

وفعلا دمي محروق

تحياتي
                        وما فتىءَ الزمان يدورحتى
                        مضى بالمجدِ قومٌ أخرونَ

وقد عاشو أئمته سنينَ
                        وآلمني وآلم كل حرٍ

كمواطن عربي , لو شفت هذه المناظر ماكنت رح أعرف ان هذا لا يحدث بالفعل في مصر
                          غريبة في مسلسل سورى عال mbc بيقول غير كده الفرق فقط في الذهاب للتشجيع

انا لم ارى اي شئ خارج في الموضوع سوى في الملابس وعدم ارتداء الحجاب وهذا نراه يوميا في الشوارع والجامعات وهذه حرية شخصية وكل شخص يتحمل مسئولية نفسه ودينه ودعنا نغير من انفسنا اولا قبل ان نسلط الضوء على الامور بشكل يتلاعب في الكلام ويشوه الصورة لمن لم يراها فكلامك يدل على اشياء اكبر من مجرد ذهاب البنات للتشجيع
                          وانا ليس من كلامي هذا يدل على اني متحمس لما يحدث رغم انه لم يحدث به شئ خارج عن المالوف كما يحدث في دول عربية كثيرة ولكن طريقة كلامك مثيرة للغاية تنفع ضربات صحفية
                          ياريت تذكر الامور بتوضيح اكثر لان هذا كله يعود على نظرة الناس لبلدك التي يجب ان تكون اول شخص يحافظ عليها اذا اعتبرت انها لازالت بلدك ولم تغير جنسيتك الى الدولة الشريفة "امريكا"

انا شايف ان الموضوع قلب سوريا ومصر ومش عارف ايش كمان , وكأن الناس في سوريا انتماؤهم غير انتماء الناس في مصر , او كأن بوضع هذا الموضوع سوف يتهافت باقي العرب على التشهير بما يحدث في مصر.
                            انا عايش في سوريا وأقلك في سوريا ( وكنت لسّا مبارح بتككلم مع ياسر على الماسينجر في هذا الموضوع) , اقلك ان المتبرجات كثيرات , مافي داعي تستشهد بمسلسل , الكل عارف .
                            اما عن الفرق في الذهاب للتشجيع فوالله , ماعنديش معلومات كفاية لاني اصلا مش من هواة كرة القدم وعمري مارحت ستاد , لكن أظن بما ان الموضوع قلب لدويلات , سوريا ومصر والخ , اضافة الى الاستشهاد بالمسلسلات كمقياس للأخلاق.
                            فصراحة السينما السورية الى الآن لم تنجب أسرار البنات وحريم كريم وويجا و.. و.. و.

بالسلامة في تكملة الموضوع , الواحد يروح يعمل شي نافع أحسن
                            your tsunami

على فكرة انا لاحظت هذا الموضوع في أغلب اخوانا المصريين .
                              انتم دائما بتطرحوا مشاكلكم او مايدور في بلدكم , وبتكونوا مش عايزين أي أحد يشارك في الموضوع , فهذا ومن حسب ردودكم في أغلب الأحيان , انما هو أمر داخلي ولا يجب لأي شخص من أي بلد عربي آخر ان يشارك في الموضوع ,
                              خلاص طالعين من الموضوع , لكن نصحية اذا كثرت هذه الظاهرة فالافضل ان نطلب من أبو بدر انشاء قسم فرعي من أطراف الحديث وهو فقط للأخوة المصريين , مدعم بكلمة سر للدخول.
                              your tsunami

يعمل...
                              X