صفحة 1 من 4 1234 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 70

موضوع: فتح قسم للأسئلة عن ال gamestudio

ردود: 70 | زيارات: 11082
  1. #1

    فتح قسم للأسئلة عن ال gamestudio

    قررت أفتح قسم للأسئلة ((لمدة أسبوع واحد)) عن أي حاجة في الجيم ستوديو ما عدا ال multiplayer أو physics , و ان شاء الله أجاوب على أسئلتكم كلها

    و لو معرفتش , أمهلوني يوم زيادة و للسؤال عنه في منتدى الجيم ستوديو الرسمي

    ملاحظة : الاسئلة ممكن تشمل الموضوعات العامة أو التقنية
    أخر تعديل بواسطة ricimaro في 12 / 10 / 2007 الساعة 08:34 PM


  2. #2
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    ممتا.. الله يعطيك العافية ... موضوع يارب يكون قيم ..

    بس سؤالي .. ليش لمدة أسبوع !!!

  3. #3
    أصلي مشغول بالمدرسة
    و الاسبوع القادم عيييييييييد

  4. #4
    مافيش أي سؤال؟؟

  5. #5
    مشرف منبر 3D Games Design
    صور رمزية oms
    تاريخ التسجيل
    Oct 2004
    المنطقة
    Turkey
    ردود
    6,683
    أنا ... أنا ... أنا .... عندي سؤال

    بالنسبة لهالمحرك .. لشو بيطلع ؟ يعني بس للويندوز ؟ ولا للماكس .. ولا بس لل PC .
    يعني بيطلع ل Console ثانية مثل البلايستيشن وغيره ؟

    بإنتظار الإجابة

  6. #6
    انت بعدت شوية عن لُب الموضوع , لكن بما انك سألت انا هجاوب
    ال gamestudio بيطلع العاب للويندوز بس
    لكن كان مرة واحد من conitec قال في منتدى البرنامج , لو انت عملت لعبة بال gamestudio acknex engine , و عاوز تصدرها لجهاز ثاني , ممكن تتعاون مع conitec في اخراج لعبة لل x-box مثلا , و conitec هتساهم بنصف التكاليف , و هتمدك بالبرمجين اللي هيعملوا الشغل , و طبعا كل ده مش هيحصل الا لما يوافق مصنع ال console اللي انت هتشغل عليه لعبتك

    يارب الكل يستفيد من المعلومة دي

  7. #7

    هذا هو القسم

    هذا هو القسم
    ادخل هنا قسم 3d game studio




    مارايكم فى هذه المجموعة
    الرائعة من الالعاب
    للدخول من هنا
    الصفحة الرئسية من هنا


    اقوى موقع العاب فى العالم
    من هنا





    عايز منتدى يهنم ببرامج تصميم الالعاب بس!
    اضغط هنا
    وموقعى الخاص!
    اضغط هنا

  8. #8
    يا استاذ يا استاذ انا عندى سؤال؟

    بدياك تقولى كيف نضع حركة بسكربتها

    لو انتا معلم تجاوب على السؤال داااااااااا!!!!!!!

    ما اظنش
    ومنتظر
    كل عام وانتم بخير جميعا


    EL_MANABER MANBER MEN LAA MANBER LAHH

    VIRTOOLS & 3DS MAX
    AUTODESK

  9. #9
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    الجزائر
    العمر
    31
    ردود
    12
    همممم , السؤال يبدوا كتحدي , أم أنك حقا لا تعلرف الإجابة يا أخي اوتو ديسك , على كل حال اعتقد أن كلاكما يعرف الإجابة

  10. #10
    اخى الجيم ستوديو سهل التعمل
    بس صعوبتة عندما تريد ان تضع السكربات

    وهذا عيبة غير نكون عارفين C++
    كل عام وانتم بخير جميعا


    EL_MANABER MANBER MEN LAA MANBER LAHH

    VIRTOOLS & 3DS MAX
    AUTODESK

  11. #11
    بس على فكرة كنت اشتغل علية قبل الفيرتولز
    وتركتة وانا كنت احبة اجلس امامة 4 ساعات متواصلة
    وحتى اتعلم فية وعرفت فية اشياء بس المهم السكربت
    هو دا مشكلتة
    انا اعرف اعمل لشخصية كنترول واخليها تمشى
    كل عام وانتم بخير جميعا


    EL_MANABER MANBER MEN LAA MANBER LAHH

    VIRTOOLS & 3DS MAX
    AUTODESK

  12. #12
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    الجزائر
    العمر
    31
    ردود
    12
    نعم ال c-script ممكن يعتبر نقطة ضعق لأنه علينا تعلم البرمجة , ولكن في حالة إذا ما تعلمنا استعماله , فهو نقطة قوة , فتكون لنا حرية في نوع اللعبة , نوع الكمرة , المِؤثراث , الذكاء الإصطناعي , بإختصار تفتح أبواب كثيرة , فأنظر إلى هذه اللعبة مثلا
    و هي مصنوعة بجيم ستوديو , ألا تتمنى صنع أشياء مثل هذه ؟ , على كل حال أتمنى أن يوفقنا الله في التعلم و التطور إلى مستوى جيد

  13. #13
    السلام عليكم

    هل بامكاني ان ارسم صورة ب3D max لمدينة صغيرة واقوم بفتحها ببرنامج لغات برمجة (Java) ومن البرنامج اقوم بتحريك الصورة وليس من 3D max ?
    يعني هل اقدر ان اكسس الصورة بلغة Java?

  14. #14
    على فكرة انا ابي اصمم لعبة علمية بسيطة تعتمد على البحث بالمدينة الصغيرة ( بسرعات معينة )...
    كتبت الالقرثمات بالjava بس الحين احتاج اني ارسم البيئة 3d max وبربطها بالجافا (بس اني مااعرف كيف)
    ياريت احد يعلمني...

  15. #15
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المنطقة
    Iraqi Now in USA
    العمر
    28
    ردود
    650
    السلام عليكم
    شكراً على الموضوع المميز علماً بان هذا البرنامج هو برنامجي المفضل
    انا اشتغلت على البرنامج منذالاصدار 5 ولحدالان وصل الى الاصدار 7

    معلومات عن البرنامج:::

    1-- هذا البرنامج هو نظام تصميم العاب متكامل يعني يحوي على ثلاث برامج الاول لتصميم المراحل والثاني لتصميم الشخصيات والثالث لصنع السكربتات
    وهو ليس محرك فقط مثل DarkBasic وغيره
    2-- يمكن تصميم العاب كبيرة جداً بالبرنامج ولكن يحتاج الى عمل جماعي ((يعني مو كل واحد يصمم لعبته لوحده لان البرنامج واسع ويحتاج شغل))
    3-- البرنامج يحوي على عدد كبير من السكربتات الجاهزة تمكنك من تصميم العاب كبيرة::
    First Person Shooter
    Third Person Shooter
    Racings
    And more.,,,,,,,

    يعني ممكن تصميم العاب بدون برمجة .

    4--البرنامج يستخدم لغة C-Script وهي مزيج من C++ &&& Java Script كلغة برمجة
    وبالاصدار السابع تم اضافة لغة ال Lite-C is وهي لغة C/C++ خاصة بالالعاب بالاضافة لل C-Script






    انا استطيع ان اجيب عن بعض الاسئلة التي تخص البرنامج اذا اي احد عنده سؤال ممكن يسال ولكن انااسف على التاخر بالاجابة.. يعني ممكن اتاخر بالاجابة

  16. #16
    السؤال من أوتوديسك بيقول:
    ازاي نعمل حركة
    الاجابة : انا مش عارف انت تقصد حركة motion وللا animation , و علشان ماتشكش في قدراتي , انا هجاوب على الاتنين
    أولا الانيميشن:
    ابسط طريقة لبرمجة الانيميشن هي استعمال الأمر ent_animate ,مثال : لو عاوز أعمل انيميشن لرجل بيمشي هيكون كالآتي
    كود:
    function animate_player
    {
    var anime_speed;
    ent_animate(my,"walk",walk_percentage,anm_cycle);
    anime_speed+=5*time_step;
    }
    في ناس كتير هتسأل دلوقتي , هل المحرك يفهم ان walk تعني انه يمشي؟
    طبعا لأ
    walk هو اسم الانيميشن اللي انت عملته في med
    anime_speed مش متغير متعرف , ده انت بتختاره , و هو وظيفته هنا انه يحل محل قيمة نسبة الانيميشن
    لما نضرب القيمة دي في time_step تستمر النسبة في الزيادة
    و خد بالك ان time_step تتكتب بس في الاصدارات اللي بعد 6.50 أما اللي قبلها
    استعمل time
    ملحوظة مهمة جدا : بعض المبتدئين (يتفزلكوا) و يستعملوا ال skills بدلا من variables انصحك ابعد عنها و الا الدنيا هتخرب معاك
    \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    بالنسبة للmotion او الmovement
    تقدر تحرك جسم بتغيير موقعها مباشرة زي مثلا


    كود:
    my.x+=5*time_step
    سهلة جدا
    لكن خد بالك , كده انت هتغير موقع الجسم حسب الاحداثيات بتاعت الlevel مش الجسم , ده غير ان الوظيفة دي مافيهاش collision detection
    عندك طريقه تانية لتحريك المجسمات , و غالبا بتستخدم في تحريك السيارات او الكرات زي كرة القدم , اكيد انت عرفتها , اسمها ال physics
    احنا متفقين اني مش هشرح الphysics

    فاضل طريقة واحدة , و هي اللي انا بستخدمها دائما : c_move

    يتبع...........

  17. #17
    ارجو منكم ان تسألوا أسئلة عن الجيم ستوديو بس , بلاش ندخل في متاهات تانية
    نسيت أقول اني معنديش خبرة كبيرة أوي في ال paths , ف ماتحرجونيش و تسألوا فيها أسئلة صعبة

    و عاوز أقول كمان انك لو عاوزني أكتبلك سكربت معين , فده خارج الموضوع
    و احب أقول بما ان الاسئلة اللي بتجيلي مش كتير , فمافيش مانع ان قسم الاسئلة ده يستمر علي طول

  18. #18
    جزاك اللة اخى على معلوماتك القيمة هذة بس انا

    انت فهمتنى غلط انا اعرف احرك شخصية

    باكواد جاهزة من اللى فى البرنامج بس انا عايز

    مثلا اجيب شخصية لسة مصممة على الماكس

    وقمت بتصديرها على الجيم ستوديو

    كيف عاد اعمل لها حركة وكنترول

    مثل ابحركات الجاهزة فى البرنماج والكنترول

    فهمتنى
    لو ما فهمت افهمك زيادة بس قول
    كل عام وانتم بخير جميعا


    EL_MANABER MANBER MEN LAA MANBER LAHH

    VIRTOOLS & 3DS MAX
    AUTODESK

  19. #19
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    الجزائر
    العمر
    31
    ردود
    12
    آسف يا أخي ricimaro لكن أخالفك الرأي بالنسبة لإستعمال skills فهي العنصر الوحيد في جيم ستوديو الذي يشبه برمجة ال oop فلنأخذ مثال بسيط , لذينا مثلا شخصيات كثيرة تشترك في إستعمال function الأنيميشن الذي كتبته
    فإذا أردنا أن تكون هناك سرعات مختلقة للقيام بالأنميشن سيكون هذا مستحيل أما إذا إستعملنا skill فنحصل على
    كود:
    anime_speed +=my.skill1*time_step;
    و بهذه الطريقة يكون لكل شخص سرعته الخاصة المعرفة في skill1 و بطبع إذا كان هناك إستعمال كبير ل skills ستختلط الأمور لذا من الأفضل إستعمال define لإعطاء إسم لل skill1 هكذا
    كود:
     define speed , skill1 ;
    ثم يصبح الكود
    كود:
     anime_speed +=my.speed*time_step ;
    ملاحظة أخيرة هي وضع الأنميشن في while loop و إلا فستكون هناك لقطة واحدة فقط
    في الختام أشكرك على هذا القسم , و بالتوفيق

  20. #20
    بالنسبة لك يا أوتوديسك, فأنا مش فاهم حاجة

    اما انت يا shader x , شكرا على معلوماتك
    انا عارف انك ممكن تستعمل ال skills بدل ال variables في الانيميشن , بس صدقني في مواقف بيقع فيها المبتدئين غالبا لما يتعملوا ال skills , و هبقى أشرحها بعدين

    و طبعا انا عارف ان ال while loop مهمة علشان الوظيفة تستمر , لكن انا ماتكلمتش عنها لأنها مش موضوعنا

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل