صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 29

موضوع: تصويت وطلب عمل دورة كبرى لتعليم فن الـ Matte Painting من البداية من مجيدين الفن دا

ردود: 29 | زيارات: 2497
    عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245

تصويت وطلب عمل دورة كبرى لتعليم فن الـ Matte Painting من البداية من مجيدين الفن دا

سلام عليكم

لو سمحتم انا من ساعة ما شوفت موضوع هنا فى القسم عن تحدى المات بنتينج Matte Painting

وانا هموت عليه من روعة التطبيقات اللى شوفتها للاعضاء ونفسى اتعلم الفن دا بجد

لو حد ممكن يعملنا دورة ويمشى معانا خطوة خطوة من البداية يبقى جزاه الله خيرا

وانا عاملة تصويت عن طلب الدورة دى لو عدد المصوتين واللى هيضموا صوتهم لصوتى لطلب الدورة دى ولمتابعتها اعتقد دا هيكون تشجيع كافى إقامة دورة كبرى للفن دا

واتمنى تكون الدورة دمججججججججججج مش رسسسسسسسسسسسم لأنى مبعرفش ومبحبش الرسم الرقمى لكن احب التلاعب بالصور والدمج اوى

يا جماعة اللى بيضم صوته لصوتى فى طلب الدورة وهيتابع معانا الدورة بجدية يا ريت يحط صوته فى التصويت

وجزاكم الله خيرا

^_^

معلش يا جماعة نسيت افعل خيار عمل تصويت قبل ما اعتمد الموضوع فياريت كل حد يحط صوته فى رده على الموضوع

------------------------

هنا هتلاقوا روابط لمواقع ودروس لهذ الفن مؤقتا لحين عمل دورة عربية

ويا ريت اللى يعرف فى اى يوم من الايام ههه عن دورة عربية ستقام او حت اقيمت يا ريت يقولنا عليها

وجزاكم الله خيرا

اضغطوا هنا هتلاقوا الروابط

http://www.maxforums.net/showpost.php?p=1294607&postcount=22

http://www.maxforums.net/showpost.php?p=1294619&postcount=23

http://www.maxforums.net/showpost.php?p=1294619&postcount=23

http://www.maxforums.net/showpost.php?p=1294766&postcount=24

جزاهم الله خيرا على مجهودهم الرائع ^_^
    أخر تعديل بواسطة ســـــها في 18 / 02 / 2009 الساعة 08:54 AM

عضو متميز
    صور رمزية Dark-Side
    المنطقة
    Unknown
    ردود
    1,370
    انا بأضم صوتي لصوتك ...

لكن مش من ناحية طلب دورة .. بل عن إقامة دورة بنفسي ...

لكن يعلم الله إني مشغول جدا هذه الأيام وبالأخص بعملي .. وقتي ضيق ...

وما أوعدك أختي .. ولكن احاول أعمل دورة لفن الدمج قدر المستطاع .. وإن وجد شخص فنان في الدمج ياليت يقيم هذه الدورة لنا

أدخلي هذا الموضوع أختي سها .. ولو عجبك لعلي أقيم دورة بهذا التصميم :

Legend Of Shammar - تصميم أسطوري

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    يسلام عليك يا دارك يا فنان ^_^

بس ولا يهمك اللى يكون عنده وقت كفاية يدينا الدورة

اللى وقته ميسمحش ولا يهمك خالص ربنا يعينك على انشغالك و يوفقك ^_^

ميهمكش يا فناااااااااااان انا شوفت تصميمك عجبنى اوى ^_

عضو فعال
    صور رمزية r3ad
    المنطقة
    دبي
    ردود
    167
    When You Stop Learning, You Stop Growing.
    .
    .
    .
    T
    he More You Learn, The More You Earn.

R
    D

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    مشكرو اخونا الكريم رعد على الرابط ^_^

أضم صوتي معكم

ياليت الدورة تكون من تحت الصفر

الف شكر لكم

وأنا أيضاً معكم سها

وشكراً اخ r3ad جاري الإطلاع على الموقع

عضو جديد
    صور رمزية ahmedtelb
    المنطقة
    الأسكندرية
    ردود
    6
    المات بينتينج من أروع الفنون الحديثة بس مشكلتة انه صعب جدا لأنه بيحتاج وقت كتيير فى تعلم أشياء كتيير جدا خاصة بالفن جميع انواع الفن العادى و الديجيتال الموضوع مش متوقف بس على الفوتوشوب قبله فيه حاجات كتيير لازم نتعرف عليها كويس مش بس كده و لازم نتمرن عليها كمان دا لو عايزيين نعمل شغل زى الأجنبى لأن الأجانب معظمهم أما خريجى معاهد فنون أو دراسات حرة من الكتب و الفيديوهات و المحاضرات الخاصة و دى الحاجات اللى مش متوفره هنا عندنا و الحاجات اللى حنحتاج ندرسها هى
    .................................................................................................... .............................................
    الأشكال الأساسية المربع و الدائرة و المثلث
    ما حدش يقولى عارفهم لازم ترسمهم بأيديك كتييييييييير جدا لحد لما ايديك تحفظهم هما و مشتقاتهم المستطيل و البيضاوى و جميع تفرعاتهم و بعدها هما هما بس على مجسمات ثرى دى دول بقى لازم يتحفظوا عن ظهر قلب مش حينفع تشتغل من غير ما تعرف ترسمهم بأيديك ..... بعدها حنعمل عملية توصيل بين الأشكال و بعضهايعنى بناء مجسمات من الأشكال الأساسية كأنك بتلعب بالمكعبات بس على الورق و بشكل منظورى
    .................................................................................................... .........................................
    المنظور
    لازم تشوفوا حل للموضوع ده و تدرسوه بأى طربقة ممكنة كتب سيديهات مدرسيين أى حاجة و يكون على الأشكال الأساسية و المناظر الطبيعية و المبانى و أى حاجة فى الدنيا
    .................................................................................................... .........................................
    الضوء و الظل
    ألأشكل الأساسية حتكون أساسية معانا فى كل حاجة و لازم قبل ما نفكر نتعمق فى حاجة ندرس الحاجة دى عليهم كويس جدا و بعد ما نتمرن كتيير و نطبقها على الأشكال الأساسية نتحرك فى التعمق براحتنا الضوء و الظل الأول حيكون ابيض و اسود و نفهمه كويس جدا بعدها ندرسة على الألوان سواء فى الطبيعة أو فى أى شئ
    .................................................................................................... ........................................
    الألوان
    لازم نتمرن على التلوين على الورق بأى الوان ...... خشب ... مائية ..... زيت ..... اكريلك ....... باستل .... شمع ...
    أى حاجة المهم أعرف الألوان كويس و أعرف أزاى بتتركب مع بعض
    .................................................................................................... ........................................
    بعد كدة لو عايز اشتغل ديجيتال مش حتفرق كتيير كل اللى ححتاج أعرفة برنامج تلوين لو حتى كان paint بتاع الويندوز
    بس على العموم فيه برامج كتيير جدا وممكن أشتغل بكذا طريقة الرسم المباشر بالألوان أو طريقة تركيب الصور أو الأثنين معا بس أم حاجة حتى و أنا شغال بالصور لازم أكون عارف المنظور و الضوء و الظل علشان أعرف أتحكم فى الصورة .. و البرامج اللى ممكن نشتغل ليها (((( فوتوشوب - كورل بينتير - ارت رينج - ....... ودى برامج بفلوس )))
    ((( جيمب :::: زى الفوتوشوب).( ارت ويفر ::::زى الكورل بينتر )..... ودى برامج مجانية ))))
    وممكن نضيف برامج الثرى دى للى عايز يضيف أو يقوى أعماله ((( زى ماكس أو مايا أو سوفت ايماج أو بلندر )))
    و المات بينتينج عموما بيكون تركيب صور + رسم يدوي على الكمبيوتر
    .................................................................................................... ..........................................

أنا عارف أن الحاجات دى كتيير بس المجموعة اللى قبل الكمبيوتر دى مهمة جدا للتمكن من الفن ده
    .................................................................................................... ..........................................
    انا مش قصدى اعقد حد من الفن ده بس حبيت اقولكم على الطريق الصح و بالتوفيق و لو حد محتاج مساعده فى حاجد من اللى فاتت انا ممكن أساعد ولو بحاجة قليلة

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    متشكرييييييييييييييييييييييييييييين اوى يا احمد جزاك الله خيراااااااااااااااا

اكيد مشاركتك مفيدة واى معلومة جديدة الواحد يتعلمها اكيد بتفيده ^_^

متشكرة اوى على مشاركتك القيمة

وانا بتمنى حد ياخد بايدينا من أول العلم من أوله لأخره ونمشى مع بعض واحدة واحدة لحد ما نوصل للاحتراف

لكنى للاسف مبحبش الرسم الرقمى خاااااااااااااالص

احب اللعب بالصور والدمج وكدا لكن مبحبش الرسم

لكن لو بدأنا الدورة دى اكيد هحاول معاكم علشان اوصل لاحتراف الفن دا باذن الله

وربنا المعين ^_^

عضو جديد
    صور رمزية ahmedtelb
    المنطقة
    الأسكندرية
    ردود
    6
    مع المات بينتيج بالذات مش مهم ترسمى بس مهم تفهمى كل اللى فات و تفهميه كويس جدا..... التمارين دى لازم باليد لو كان فى اللألستريشن أو الكونسبت أرت بس المات بينتيج ممكن يتعوض بالصور ده لو كانت كل الصور اللى محتجاها موجوده و المنظور و الضوء و الظل مظبوطين الألوان مش مشكله ممكن نتحكم فيها من الفوتوشوب أحنا حنحتاج الرسم لو حاجه مش مظبوطة نرسمها بأدينا أو على الفوتوشوب بس علشان نركب الحاجات دى مظبوط لازم على الأقل نفهم احنا بنعمل ايه
    .................................................................................................... ........................................................
    وفيه حاجة كمان الرسم على الكمبيوتر بيكون بالتابلت لوحه + قلم حساس للضغط لما بترسمى بيها بيدى أحساس القلم الرصاص
    مش بيكون بالماوس بيكون الموضوع صعب شويه أو ممل

عضو نشيط
    صور رمزية tarekmax
    ردود
    512
    أنا أصوت لهذا الفن الرائع

عضو نشيط
    صور رمزية أبوعمر00
    المنطقة
    البليدة - الجزائر الحبيبة
    ردود
    361
    معاكم ومصوت ......................
    :: أطلق عنان الفعل في زمن الكلام ::

عضو نشيط
    صور رمزية adobme
    المنطقة
    المغرب | خريبكة | أبي الجعد
    ردود
    511
    انا معاكم بالتصويت بحب الmatt painting
    و لاكن ما بعرف من وين حتعلمو
    المهم
    انا من بين المصوتين

تقبلو مروري الطيب
    =============================
    ===================================

عضو فعال
    صور رمزية gomanh
    المنطقة
    سطح المكتب
    ردود
    194
    اضم صوتي للمجموعة ,وشكراً على الأقتراح الرائع
    أبــدع فـي مــواضيـعــك , وأحســن فـي ردودك , وقــدم كــل مــا لــديــك , ولا يغــرك فهمــك ولا يهينــك جهــلك , ولا تنتظــر الشكــر , بــل اشكــر الله على هذه النعمــة
    ولله الحمــد والشكــر

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    كل العااااااااااااااااااااااااااااااااالم عايز دورة مات بينتنج عربى

يا ترى حد هيبدأ معانا بقى ولا اييييييييييييييييييييه

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انا بعد معااااااكم...

ابغى اكون محترفه فيه ^^...

مشكوره اختي سها على الموضوع ...

ياريت احد يشرح لنا الفن العجيب ...
    ......

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة bubbles معاينة الرد

انا بعد معااااااكم...

ابغى اكون محترفه فيه ^^...

انا كمان ابغى اكون محترفة :d

اضم صوتي اليكم ياريت حد يعمل دروس في الموضوع ده لاني مش فاهم الدروس الاجنبية

عضو متميز
    صور رمزية ســـــها
    المنطقة
    مصر
    ردود
    3,245
    امتى بقااااااااااااااااااااااا هيتم عمل دروة عربية كبيييييييييييرة احترافية

عضو
    صور رمزية Milo_Touch
    المنطقة
    مصر الجيزه
    ردود