صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 23

موضوع: أم محمد :: WIP - compositing workshop2 ::

ردود: 23 | زيارات: 6607
  1. #1

    أم محمد :: WIP - compositing workshop2 ::

    السلام عليكم جميعا
    هذا البلوبرينت الذي عملت عليه لإني لم أستطع الحصول على الملف المجاني وملف obj فاضي تماما فقررت اشتغل من الصفر
    لكن انا لسه بدأه اليوم فأرجو المعذرة على التأخير


    وهذا ماوصلت إليه حتى الآن




  2. #2

  3. #3
    عندي مشكلة في البوولينز بيقف عند عدد معين من الطرح حتى بعد عمل مسح للهيستوري
    فهل هناك حل معروف لهذه المشكلة

  4. #4
    طالب / مدرسة الأنيميشن
    صور رمزية أنس أبو بكر
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    المملكة العربية السعودية
    العمر
    30
    ردود
    4,869
    انصح بالإطلاع على هذا الموضوع للفائدة:

    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=174324
    مدونتي

    لاحول ولا قوة إلا بالله

  5. #5
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    تاني check point هتبقي 4 مايو .. final texturing + one image final compositing
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  6. #6
    آسفة جدا جدا على التأخير يا استاذ حازم لكن الوقت ضيق جدا والعمل كان محتاج تركيز كبير وهذا ماتوصلت له غير راضية عنه طبعا لكن أعذرني لإني ماشتغلتش مودلينج من فترة طويلة


    شكرا جزيلا أخ أنس موضوعك أفدني جدا ليه ماشاركتش في الورشة دي





















    وهذا التيرن تيبل


  7. #7
    باقي التطورات وأرجو النقد أنا مازال عندي مشكلة في الباس تبع الرامب شيدر وأرجو توضيح لكيفية التعديل على قيم اللونين في الريندر العادي تبعه والمودلينج غير راضية عنه لكن لضيق الوقت والتأخير اضطريت أرفعه


  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    شوفى يا أم محمد ...

    الpasses إلى إنتى مطلعاها دى ... مش ده المطلوب والمطلوب هو

    عمل render للسين بإضائه وإستخدام passes لتحسين المشهد زى ماتم فى بروجكت الزبادى فى الورشه الاولى ..

    هنتقد العمل بفرض أن هذا هو المطلوب :

    فى مشاكل عندك فى خامة الموديل الأساسيه اللون الإسود حاسس انها بهتانه جدا وليس مثل الحامه الأصليه قارنيها بالريفرانس بتاعك

    2- الانعكاس مش كده خاااااااااالص ومش دى الhdr المطلوبه للموديل ده ..

    3- إنتى مستخدمه reflection sharp و reflection blur ليييييييييييييييييييه !!!! طيب انا مش حاسس بيهم فى الcomposit النهائى ...

    مش كل التمارين زى تمرين youtube وقبل ما تطلعى اى passes فكرى ليه بتطليعيه وهل يستاهل اردندره ولا لأ!!!

    الإنعكاس على الأرض مش صح خااالص .... إنتى شايفه إيه ..!!

    الشاشه وأنا أنصح إنها تتفصل تترندر passes لوحدها لأنها ليه ظروف تانيه من الإنعكاس ومحتاجه شغل عشان تبقى

    فيها واقعيه ...

    خامة الزراير والأسهم مش مضبوطه ...

    خامة الفصل بين ظهر الموديل ووجهه مش مضبوطه ...

    عموما الموديل نفسه محتاج إعادة النظر من الاول فى الcomposit ...

    بس ......... بالطريقه إلى أنا قلتها فوق

    وأخيرا قارنى بين وشوفى ليه ده مش زى ده او قريب من ده





    مع النظر للملاحظات إلى انا قلتهالك ... وان شاء الله تطلعى شغل زى الفل ..

    وبحييكى على مجهودك وبالتوفيق ..

    ولو فى أى سؤال أو مفهمتيش حاجه من الملاحظات إسألى ....

    ولو إتأخرت فى الرد معلش لأنى عندى ضغط شغل رهييييب جدااااااااااااااااا فى الوقت ده لدرجة إنى مش عارف أشارك معاكم فى البروجكت التالث

  9. #9
    مش عارفه أشكرك ازاي أستاذ bido
    أنا فعلا كنت محتاجة الكلام ده أوي وان شاء الله هايفرق معايا كتير ، بس معلش استفسار انا مافهمتوش المقصود اعمل اضاءة للسين وبعدين اعمل كل الباسس والغضاءة موجودة ولا في باس الديفيوس بس
    بخصوص خامة الموديل اللون فعلا اسود لكن انا خففته بالقصد
    بخصوص الhdri هل هناك مواصفات معينة مثلا انا مالحظتش وجود انعكاس اساسا في الريفرانسيز عشان كده خففته خالص في ال composit
    بخصوص الانعكاس اللي على الأرض انا فعلا عارفه انه مش صح لكن مش عارفه ليه سألت كتير عن الباسس بتاع الرامب شيدر مش بيطلع معايا صح بالطريقة المشروحة في الورشة لكن عملت الباسس بالطريقة العادية واستخدمت فلتر frischluft لكن النتيجةلا تعطي التأثير المطلوب
    الشاشة انا رندرتها مع الموديل كله لكن فصلتها في الcomposit بماسك عملته في أفتر لليرين بتاع الشارب والبلور
    خامة الفصل لا أفهم ماذا تقصد بها هل هي للماسكات انا لم أستخدمها لكن ياريت توضح ليه مش مظبوطة عشان أفهم
    وبالفعل انا هاعيد الموديل من الأول لإن المودلينج كمان مش عاجبني خالص
    بس حقيقي شكرا جزيلا على هذا الشرح والإفادة

  10. #10
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    لالا مش قصدى الطريق دى شوفى

    بصى على المشاركه دى

    http://www.maxforums.net/showpost.ph...4&postcount=34

    شوفتيها ok

    هنا فى السين ده الباسس الى خرجت كالتالى

    1- color بمعنى :

    هنا الcolor مكنش عباره عن surface shader من غير اى انعكاسات او اضاءه ...

    هنا الcolor كان عباره عن سين كامل فيه اضاءه وخامات وانعكاسات وfg .. gi يعن كامل مكمل

    اعتقد كده بقت مفهومه ... ندخل فى الى بعده

    2- الpasses الى هتطلع زياده انتى بتطليعها لتحسين الصوربالpasses إلى إنتى هتطليها مع الcolorوتصحيح الالوان ببرنامج الcomposit تماااااااااام كده...

    توضيح صغير ...

    ليه إحنا هنا بنستخدم باسس طالما إحنا عملنا إضاءه وريفلكشن

    الإجابه هنا .... مستحيل او من الصعب جدا الحصول على نتيجه مرضيه سواء فى الألوان أو واقعية الشكل بدون color correction أو عوامل مساعده ---- passes---

    تدينا النتيجه إلى إحنا محتاجنها وده دور الcomposit ...

    لأن ببساطه أى فيلم 3d مبيطلعش من برنامج ال3d على السينما عدل

    لا بيمر بمرحلة الcomposit الاول عشان زى ما ذكرت بالاعلى ...

    يعنى مثال ممكن نطلع بجانب الcolor ---- occ rim light normal

    تمام كده !!

  11. #11
    الله ينور عليك يا أستاذ أخيرا بدأت أستوعب الدنيا ماشية إزاي إن شاء الله هابدأ من جديد حتى المودلينج
    بس فاضللي مشكلة الرفلكشن وطريقة اخراج الباس بتاعه

  12. #12
    مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,723
    يا ام محمد انا حاسس ان المودلنج فيه اخطاء كثيرة من حيث الاساسيات مع ان السين باين في المشهد مفيهوش اخطاء وايضا الاساسيات مش لازمة قوي في التصاميم الثابتة ولكن بصراحة لو مشيتي على الاساسيات هتوفر عليكي حاجات كتيرة قوي في المستقبل

    ومشكور جدا على اسئلتك الجامدة


    عزيزي bedotop مشكور على شرحك بصاحة انا كلامك دلوقتي فهمني حاجات كانت تايهه عن بالي خالص وكنت دائما بقول لية الاخراج بتاع وحش بس دلوقتي عرفت السبب


    مشكور جدا عزيز bedotop على الشرح المبسط دة
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


    من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر


    ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )


    مدونتي


  13. #13
    انا عارفه ان المودلينج فيه أخطاء وعشان كده باعيد من الأول المشكلة اني أساسا سيبت المودلينج من زمان لكن ربنا يسهل ونستزيد خبرة منكم إن شاء الله شكرا على تشريفك الصفحة يا دونجوان

  14. #14
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    للاسف انا ماعنديش نت الان في المنزل الجديد ..!!! وكمان صعب شوية اعلملك علي
    الاخطاء الموديل ... لان هناك اخطاء في الموديل ... يجب تصليحها قبل الدخول علي
    الماتييالز ...

    انا بس عندي مشكله ... انا عاوز الناس تتعود تساعد بعض ((زاي بيدو توب)) الكل
    يخش وينقد ويساعد في التعديل ...!! لان الوقت عندي مش سامح للتعديل علي الكل ...

    النقطه التانية ....
    انا عاوز كل واحد يبتدي يشوف اخطائة اكتر ... والحاجات اللي غلط انتي تصلحيها من
    غير ما تستني حد يقولك ان ده مش مطابقة للواقع ... او نسبهه غلط ...!!
    عودي عينك علي رؤية اخطائك ... وتحديداين المشكله ... وتحلي المشكله ...

    هاحاول ان شاء الله اعطيكي ارائي علي الموديل ((لانه الاساس)) لازم تبني اساس صح
    ثم تبيني ادوار فوقة .... فانا مش هاقولك راي علي الماتيريالز ((بالاضافة ان الطريقة ده
    مش المطلوبة)) بس تركيزي علي الموديل ...

    اليوم ان شاء الله ... اعطيكي راي
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  15. #15
    ياريت فعلا أعرف أخطاء الموديل لإني ممكن أعيده بنفس الأخطاء طالما ماعرفتهاش صح انا بس عندي إعتقاد إن اللوبينج مش مهم غير في الكراكتر عشان السكينينج والأنيمشن ومشاكلهم لكن طالما مافيش الكلام ده فهل للوبينج أهمية ياريت أعرف الكلام ده صح ولا غلط وكلامك تمام طبعا

  16. #16
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اعذريني للتاخير بس انا مضغوط في الشغل + ماعنديش نت في البيت



    ده مشكله في الموديل .... وده قصدي انك تشوفي الموديل كويس جدااااااااااااااااا
    وانت دوري علي اخطائك ...

    قارني الصورة بالموديل في الجزئية ده ...!!! هتلاقي في مشكلة ...!!!
    حاولي تمسكي جزئية جزئية ... وقارنيها بالموديل ... وهتلاقي في حاجات
    عاوزه تتظبط ....

    والرجاء بلاش تنتظري اني اقوم بالبحث عن اخطاء في الموديل ... وقومي
    بالامعان في ال references اللي انت جايباها ... وقارنيها باللي انتي
    عاملاه ..... هتلاقي في حاجات فاتت عليكي ... قومي باصلاحها ....


    انا مش عاوز حد يقف عليا ...!!! انا عاوز الناس تعلم نفسها ... وانا بساعد
    في التوجية ..!! لكن مش الناس تعتمد عليا اعتماد كلييييييييييييييييييييييييييييي
    في التعلم ..!!

    الغلطة اللي في شغلك ده تفريبا عند 90% من كل المشاركين ..!!!
    عرفتي ليه انا اشترط ان كل واحد يجيب ال reference بنفسة ؟؟؟ عشان هو
    يحفظ الموديل ... من كتر البحث ... ويعمل موديل صحيح ...!!

    وللعلم الورشة هي ورشة composite مش ورشة موديل
    مش عارف الناس كلها وقفت هنا ليه ...!!!


    عمتا ...
    قومي بالامعان في حواف الموديل .... سمك الحواف ... شكل الزراير .... شكل
    الكيرف اللي علي اليمين والشمال ازاي هو ناعم جداااااااااااااااااااااا ومافيهوش
    اي زاوية حادة ...!!!
    كل ده راجعيه كويس جدااااااااااااااااااااا وربنا معاكي
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  17. #17
    تمـــــــــــــــــــــــــــــــام علم وينفذ إن شاء الله
    وكل الشكر ليك على الملاحظات والنصائح إن شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

  18. #18
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    في انتظار التعديلات
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  19. #19
    آسفة جدا على التأخير أستاذ حازم لكن قبل كل شئ أريد تقديم شكري لحضرتك على كل ماتعلمناه في هذه الورشة ربنا يباركلك بجد
    هذه التطورات أضعها وأريد ان أنوه انه كان عندي لخبطة في باسس الdepth ,وبعد التركيز في الشروح والتطبيق وجدت أن الباسس اللي في الورشة بتاع أستاذ حازم تقريبا غير الباسس اللي في شروحات أستاذ أبو نواف لإن الdepth اللي في مايا مقصود بيه محاكاة المشهد كأنك تنظر من عدسة كاميرا تقريبا كلما اقتربت من العدسة توضح الرؤية والعكس
    وكنت أعتقد ان المقصود في الورشة لل depth هو للإنعكاس اللي على الأرض وأن وظيفته هي عمل توضيح للإنعكاس كلما اقترب من العناصر الاساسية ويختفي أو يتلاشى كلما بعد عنها ولكن لم أصل لهذه النتيجة الأخيرة بأي باسس فإستخدمت افيكت reflect تبع أندرو كرامر لهذه المهمة لإن باسس الdepth يقوم فقط بوظيفة البلور والشارب ولا يغير من درجة ظهور العناصر وأرجو إذا كنت مخطئة في إعتقادي أن ينبهني أحد الإخوة وكل الشكر لأستاذ بيدوتوب وأستاذ أبو نواف وكل من ساعدني في هذه الورشة وبالتوفيق للجميع
    هنا turn table








    هذا الفيديو النهائي
    عملت ريندر منتل راي به إضاءة وريفلكشن وكلر وعملت باسس للأوكلوجن والماسك ,والنورمال وللشاشة ريندر منفصل وأنا في إنتظار نقد حضرتك




    وهذا درس وجدته أثناء بحثي إتبعته في الأساسيات ثم أكملت الباقي أرجو أن يكون مفيد
    http://www.sharecg.com/v/6436/video-...ng-Sony-PSP-3x

  20. #20

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل