موضوع: مشكلة أداة السكين

ردود: 10 | زيارات: 1470
  1. #1
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129

    مشكلة أداة السكين

    لو عندى وجه بيه خطين زى كده

    و عايز أعمل خط بينهم زى كده




    و مش عايز يطلعلى خطوط زيادة زى كده





    منتظر مساعدتكم


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية Relawda
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    المنطقة
    تطوان-المغرب
    العمر
    36
    ردود
    1,531
    ابن يس, البلندر لا ينشئ وجه بأكثر من أربعة نقاط
    و أنت تريد الوجهين الجانبيين بخمس نقاط, و لكن يمكنك ذلك ستجده هنــــــــــــــا في الرد رقم 11.

  3. #3
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129
    أول مرة أفهم إن هى ديه النو جونز n - gons
    كنت قرأت هذا الكلام و لم أفهمه ..لآن فهمته ..
    طب و ديه كده مش ليها حل حاليا ...

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية Relawda
    تاريخ التسجيل
    Nov 2006
    المنطقة
    تطوان-المغرب
    العمر
    36
    ردود
    1,531
    و الله هنا ننتظر إجابة الخبراء

  5. #5
    مشرف سابق
    صور رمزية Moh Taia
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    ردود
    2,980
    كما قال أخى Relawda لا توجد طريقه مباشرة للحصول على وجه بأكثر من أربعة نقاط ولكن .....
    هناك حل أستخدمه احيانا ولكنه يتوقف على الشىء المراد عمله
    مثلا عند متابعتى لدرس موديلينج لبرنامج آخر قد يلجأ صاحب الشرح الى عمل أوجه خماسيه أو سداسيه بشكل مؤقت الى أن يحل مشكلة ما ثم يعيد توصيل النقاط ليحصل على أوجه رباعيه مرة أخرى
    فى هذه الحاله أنا ازيل الوجهين ( اﻷيمن واﻷيسر فى مجسمك مثلا ) ثم اقطع كما تريد أنت
    ثم أكمل وأعيد ترتيب نقاطى وأعيد انشاء اﻷوجه مره أخرى باختيار النقاط الجديده والضغط على F
    هى طريقه ملتويه بعض الشىء ولكنها تنفعنى كثيرا
    أخر تعديل بواسطة Moh Taia في 28 / 02 / 2007 الساعة 05:49 AM
    و ما توفيقي الا بالله


    _________________________________________

  6. #6
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129
    شكرا خااااالص يا أستاذ محمد ..
    فعلا نجحت و مظبوطة جداااا و الحمد لله ..
    طب لو عايز أعمل بيفيل Bevel لوجه واحد فقط فى المجسم كله ؟

  7. #7
    مشرف سابق
    صور رمزية Moh Taia
    تاريخ التسجيل
    May 2003
    ردود
    2,980
    بالنسبة ل Bevel لوجه واحد هناك Script موجود مع البليندر
    اسمه Bevel center تجده فى قائمة Mesh
    اختار الوجه اللذى تريده ( أو مجموعة أوجه ) واضغط على زر Bevel فى ال Script
    ويمكنك تغيير مقدار ال Bevel بتغيير رقم ال Thickness
    و ما توفيقي الا بالله


    _________________________________________

  8. #8
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Moh Taia معاينة الرد
    بالنسبة ل Bevel لوجه واحد هناك Script موجود مع البليندر
    اسمه Bevel center تجده فى قائمة Mesh
    اختار الوجه اللذى تريده ( أو مجموعة أوجه ) واضغط على زر Bevel فى ال Script
    ويمكنك تغيير مقدار ال Bevel بتغيير رقم ال Thickness
    شكرا أخي محمد

  9. #9
    Registered User
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    المنطقة
    مصر
    العمر
    30
    ردود
    7,129
    نفعت و شغاله تمام و الحمد لله ..
    جظاك الله خيرا أستاذ محمد

  10. #10
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    ردود
    2,228
    الأخ ابن يس ، انصحك بتجنب الحصول على وجه له أكثر من أربع نقاط

    لأن الـN-gons هي ميزة ولكنها سلبية ، وابقاء المضلعات رباعية أو ثلاثية يكون المودل أكثر نظافة وترتيب.


    الـN-gons ينفع في الأعمال المعمارية والـHard surface حيث ان تلك الموديلات لا تحتاج لأن تكون نظيفة ومرتبة

    ولو تلاحظ العديد من المحترفين في نمذجة الشخصيات خاصة ، يحاولون الحصول على مضلعات رباعية أكثر شي.

    بالتوفيق أخي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل