Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الطريقة الأفضل للحصول علي حواف ناعمة للمجسم...

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • الطريقة الأفضل للحصول علي حواف ناعمة للمجسم...

    قمت بسؤال الأخ الكريم محمد رمضان سؤلاً مضمونه :

    الواحد لما بيصمم أي مجسم بولي وعايز يخلي حروفه (Edges) شارب بعد تحويله لسب ديفجن

    يا اما بيعمل ده يدوي بعمل بيفل للحروف...

    أو بعد التحويل لسب دي يستخدم أوامر Partial/Full Crease

    والسؤال هو اي الطريقتين أفضل بالنسبة للجيومتري؟



    الإجابة:


    يشرفنى انك اخترتنى للرد على سؤالك الاكتر من رائع و اشعر بحريه ان تسالنى فى اى وقت

    طبعا الطريقتين انت قلتهم

    لكن الطريقه بتاعه Partial/Full Crease

    غير مستحبه علي الاطلاق حتى تجد انك لما تحول المودل من سب دى الى بولى لازم تعمل سموث عالى جدا وشكل الجيموترى سىء للغايه

    بينما طريقة البيفل ممتازة الا ان هناك طريقه ثالثه وهى انك تختار الادج الى عاوز تخليه حاد

    و تعمل جنبه من اليمين و اليسار ادجين موازين له وبهذا تتحكم اكتر

    و هذه صورة توضح الموضوع





    Autodesk
    MAYA

  • #2
    السلام الطريقتين جيده انا استخدم طريقه السب دفجن كثيرا وبعدين احولة الى بولى مثل هذه :



    تحياتي

    تعليق

    يعمل...
    X