Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الى كل من يعرف اي شئ عن اخراج الباسس فالماكس من أجل متابعه و رشه حازم صبري

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • المشاركة الأصلية بواسطة ShrifAzmy مشاهدة المشاركة
    يا جماعه خلونا نراجع معلوماتنا سوى زنشزف ايه اللي فهمنا ونترجمه للماكس
    او بمعنى اصح ناخد الموضوع خطوه خطوه
    اولا نتكلم عن الباسس ايه هو بالضبط
    الباسس هو كل مكون بتتكون منه الصوره زيه زي طبقات الالوان ومراحلها في الرسم التقليدي ف التلوين ده باس والظلال باس والاضاءه باس ...... وهكذا
    لكن في السي جي الموضوع اكثر تعقيدا شويه وان كان هو هو نفس الفهوم
    فعندنا كل عنصر بيبقى باس لي طريقه معينه في التعامل عشان يطلع لنا النتيجه اللي احنا عايزينها
    طيب ايه هي الحكمه من تفكيك الصوره لباسس واعادة تجميعها تاني مادام ان انا اقدر اطلع الصوره متجمعه جاهز من غير وجع قلب؟!!!
    الموضوع بكل يساطه هو انك توفر في وقت الريندر يقدر الامكان ودي رقم واحد
    اتنين تكون عندك المقدره انك تعمل التعديلات لاقصى حد ممكن من غير ما تحتاج انك تدخل دايرة الريندر من جديد
    تلاته بعد المجالات اللي بستخدم فيها السي جي ما ينفعش نتعامل معاها من غير باسس زي الخدع السينيمائيه على سبيل المثال
    ظيب ايه هي الباسس اللي ممكن اطلعها من الماكس ؟؟
    زايه هي طرق استخراجها ؟؟
    وبغد ما ا اخرجها حتعامل معاها ازاي ؟؟
    للحديث بقيه

    شكراً على هذا الملخص الجميل الذي كان يجب أن يكون في أول الموضوع
    تابع

    أنا فهمت فكرة الباسس بشكل عام
    عندي بعض الأسئلة :
    - هل عدد الباسس محدد أم في كل مشروع يوجد باسس مختلفة ؟
    - ممكن شرح بسيط عن كل باس لوحده
    - ما معنى :
    alpha
    fusion
    Nuke
    Freelancer
    Animation - Modeling
    https://www.behance.net/zaherolabi
    zaher.arts@gmail.com

    تعليق


    • ياليت يا اخوان درس يشرح كيف اخراج الباسس بجميع انواعها.,..

      انعكاس_ دفيوز_ماسك....الخ

      لأن قراءة كل الصفحات يجيب النوم هههههههههههه


      وفقكم الله

      ما قلت زوراً حين قلت أحبكم

      ما الحب إلا الحب في الرحمن
      يفنى ويذهب كل حب كاذب
      وتبدل الأشواق بالأضغان
      أما إذا كان الوداد لخالقي
      فهناك تحت العرش يلتقيان



      l Abdulrahman Al Muqrin
      l Graphics Designer
      l Email:Alsaed.20@hotmail.com
      l Mobile:0552600887













      تعليق


      • المشاركة الأصلية بواسطة ثريدي ماكس مشاهدة المشاركة
        ياليت يا اخوان درس يشرح كيف اخراج الباسس بجميع انواعها.,..

        انعكاس_ دفيوز_ماسك....الخ

        لأن قراءة كل الصفحات يجيب النوم هههههههههههه


        وفقكم الله
        إضغط F10 ثم اختر لسان Render Elements ثم Add... و اختر ما تشاء

        هل من أحد يخبرني ما الفائدة من إخراج الرندر بالخامات غير سرعة الرندر ؟؟؟

        تعديل :

        كنت أقصد إخراج الباسس بالخامات بدل إخراجها ب Render Elements
        التعديل الأخير تم بواسطة K.F; 05 / 11 / 2009, 01:45 PM.
        قال نبينا صلى الله عليه و سلم (إن محقرات الذنوب،متى يؤخذ بها صاحبها تهلكه) رواه أحمد
        /
        "إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه، وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا " رواه البخاري من كلام ابن مسعود رضي الله عنه
        /
        روي عن ابن عباس رضي الله عنه أنه قال : " لا صغيرة مع الإصرار و لا كبيرة مع الإستغفار"

        أستغفر الله العظيم

        تعليق


        • حسب ما سمعت أن هاته الطريقة تعطي واقعية كبيرة جدا للعمل وهي سريعة جدا طبعا للذين يعرفون كيف يعملون بها وتبقي خيار التغيير دائما متاحا وهاته الطريقة تستعمل في الإخراج بواقعية
          وخير دليل هذا الميكن أوف
          http://www.vimeo.com/6811969

          تعليق


          • شرح بسيط لما جرى في الورشة بما اني كنت متابع اول مراحلها وفهمت التكنيك
            اولا : شغل الكومبوزتنج على الافتر افكت هتلاقوه في قناة الاستاذ حازم صبري على اليوتيوب وهحاول لو قدرت اشرح الموضوع على فيوجن بإذن الله

            ثانيا : شغل الماكس
            الاستاذ حازم بيشتغل بطريقة معينة وشفت انا حجات تانية اجنبية ناس بتشتغل بطرق تانية بس عامة الاساسيات واحدة ولو فهمت طريقة ممكن انت تبتكر طرقك انت بنفسك حسب احتياجك

            طريقة حازم صبري كالتالي
            1- color pass
            ده بسيط جدا هي انك تحط الخامة عادي جدا على المجسم بتاعك وتعمل ال slef illumination 100
            وترندر هيطلعلك باس اللون او الخامة بدون اي تجسيم للمجسم اللي هو واخده

            وممكن من render element تختار diffuse وده هيطلعلك بالنسبة لشرح حازم color + diffuse
            لان ال diffuse في الماكس هو الاثنين مع بعض

            2 - باس ال diffuse
            ده تحط خامة عادية standard بدون اي لعب فيها وترندر

            3- باس الريفلكشن
            ده في الماكس ممكن يطلع من كذا حتة
            الطريقة الاولى حط خامة مراية على المجسم .. دي بتبأ سودا خالص واللمعان بتاعها على الاخر
            سواء هتعملها بالفيراي او المنتال او الرندر العادي وتحطها على المجسمات وترندر
            طبعا متنساش اهم حاجة تعمل بيئة hdri امال الخامة اللامعة هتعكس ايه ؟

            الطريقة التانية ممكن الرفلكشن يطلع من render element واختار ال reflection
            والطريقة دي مش هتشيل الخامة الاصلية اللي انت حاططها على المجسم وهتستخرج منها بس الرفلكشن

            4- باس الامبينت اكلوشن لو احتجته
            بالفيراي في خامة اسمها vray dirt هي دي الامبينت اكلوشن بتاع الفيراي وحلوة جدا للعلم
            بالمنتال راي عندك خامة اسمها امبينت اكلوشن تحطها وتظبط شوية في الاعدادت لغاية ما تظبط

            في طريقة تانية انك تعمل sky light بالفيراي من قائمة الرندر او من الاضائات في المنتال راي وهتطلعلك باس للاكلوشن زي الفل

            5- الماسكات دي خامات عادية standard تغير الوانها بس للالوان اللي انت عايزها للدقة مثلا احمر واخضر وازرق دول ثلاث ماسكات وممكن تزودهم لالوان اخرى بعيدة عن بعضها .. وطبعا تعلي ال self illumination 100
            هيطلعلك ماسكاتك كلها بس اللعب فيها متعب جدا في الكومبوزتنج

            او الطريقة التانية هي من الرندر المنت طبعا هتلاقي حاجة اسمها OBJECT ID او MATERIAL ID
            ودول طبعا هتدي لمجسماتك ارقام اما في المتريال او في الخصائص لو هتستخدم اوبجت اي دي

            دلوقت فاضل ايه ؟
            6 -الظلال لو عايز تطلع ظلال المشهد لوحدها دي من render element وهتلاقي في حاجة اسمها shadow
            هيطلعلك ظلالك في الفا في الرندر العادي
            في الفيراي لازم الارضية تكون mate علشان تستقبل ظلالك الفا والمنتال راي كمثل

            7 - ال z depth
            ده بسيط جدا من ال render element
            اختار zdepth وهيطلعلك زي الفل وفي قائمة الرندر ممكن تعدل المسافات بتاعته عشان يطلع مظبوط


            نسيت حاجة ؟

            اهم حاجة في الموضوع كله بالنسبة لمستخدمي الماكس هو استخدام RENDER ELEMENT واستغلاله فهو ميزة للماكس تسهل الامر كثيرا ومش عارف موجود في المايا ولا لأ بس مأظنش لاني مشفتش في شرحهم حاجة زي كده

            اتمنى اكون افدتكم وادعو لي بخير

            تعليق


            • جازاك الله خيرا و غفر الله لك ذنوبك يا باشا دكتر

              تعليق


              • طبعا يا دكتر بعد كل المعلومات التي أمديتنا بها لازم أعرض أول تست بتاعي الموديلن وتكستشر بتاعي أيضا لم أجد ملف الماكس بتاع اليوتب إذا أراد أحد الإخوان ملف الماكس الخاص بهذا المشروع أنا مستعد لأرفعه على النت

                color pass

                difuse pass

                occlusion

                reflexion pass

                mask pass

                تعليق


                • هناك خطأ في الماسك لكن لقد تجاوزت ذالك الخطأ أثناء عملي على التوتوشوب
                  هنا الفاينل رزلت لتست الكمبزشن هنا بالتوتوشوب

                  تعليق


                  • تطبيق كويس
                    بس اللي نسيت اقوله

                    في باسين للرفلكشن
                    واحد رفلكشن 100 % يعني مراية

                    وفي رفلكشن ناعم glossy شوية

                    عشان تظبط اللي يناسبك

                    باس الرفلكشن مش اوي ممكن تمشيه جلوسي باس .. بص هجيبلك ملفين hdri تستعملهم

                    وال EDGE الحواف عندك فيها مشكلة
                    والباس بتاع الماسك
                    انت مش محتاج الارضية ..اخفي الارضية خالص عشان تستخدمه لفصل البوكسات عن الارضية وتخفف الانعكاس شوية

                    تعليق


                    • سؤالي للي يعرف لتنشيط الورشة مرة تانية

                      كيفية استخدام الباس بتاع السرعة velocityلعمل موشن بلر
                      في الافتر او الفيوجن
                      الناس بتتكلم على النت في بلجن في الافتر وطرق مكلكعة
                      ممكن حد يشرحلنا الموضوع ؟

                      تعليق


                      • دول ملفين HDRI
                        http://www.4shared.com/file/11287201...61/chrome.html

                        تعليق


                        • لماذا لم يجب أحد على أسئلتي في الأعلى ؟؟؟؟

                          عندي سؤال أيضاً :
                          هل نستعمل الاضاءة في الباسس ؟
                          وهل اخراج الباسس ممكن لجميع الأعمال : كالمعمارية - الأنميشن .......... الخ ؟؟
                          Freelancer
                          Animation - Modeling
                          https://www.behance.net/zaherolabi
                          zaher.arts@gmail.com

                          تعليق


                          • السلام عليكم

                            الاخ ZAHER.O
                            بالنسبه للاسئله التي طرحتها فاجابتها كالاتي و حسب معلوماتي هي
                            هل عدد الباسس محدد أم في كل مشروع يوجد باسس مختلفة ؟

                            لايوجد عدد محدد للباسس فالباسس تجهز حسب نوعيه المشروع فمثلا في التطبيق الاول بتاع اليوتيوب استخدمتا باس لب difuse و لكن فالتطبيق الثاني الخاص بكيس المكرونه لم نستخدمه لكزن الكس البلاستيك ليس له خامة diffuse بل لديه شفافيه و انعكاس و نضيف ايضا باس ال Ramp ايضا و هكذا
                            ممكن شرح بسيط عن كل باس لوحده
                            aplha
                            خامه تتكون من لونان لاستخدامها في قناه الالفا ببرامج الكومبستنج لقطع ال objects للتحكم فيها بحريه
                            nuke و fusion
                            برlمج كزمبستنج احترافيه مثل ال apple shake

                            هل نستعمل الاضاءة في الباسس ؟
                            اكيد تستعمل و لكن الاخ الخ حازم صبري لم يستخدمها في التطبيقات الاولى لكونها لا تحتاج الى اضاءه و ايضا للتركيز على مفهوم الباسس و الابتعاد في هذه المرحله عن الريندر و اعداداته
                            وهل اخراج الباسس ممكن لجميع الأعمال : كالمعمارية - الأنميشن .......... الخ
                            اكيد طبعا و هو مهم و اساسي في اعمال الانيمشن للحصول على احسن نتيجه و في اقل وقت

                            تعليق


                            • شكراً جزيلاً أخي Revolve على هذا الشرح والتوضيح

                              أتمنى أن يتنشط الموضوع من جديد
                              Freelancer
                              Animation - Modeling
                              https://www.behance.net/zaherolabi
                              zaher.arts@gmail.com

                              تعليق


                              • السلام عليكم
                                شكرا لك يا دكتر علي النصائح القيمة وكلها في محلها لقد حاولت ما أمكن تصحيح تلك الخطاء لا أدري هل هي جيده الآن
                                بالنسبة لملفي هدري لقد قمت بعمل رندر لكل منهما وإستخلصت منهما خامتي الرفلكشن من الرندر إلمنت لكي لا أتعب نفسي معهما في التوتوشوب عن طريق الماسك وهما الخامتان المستعملتين في هذا التطبيق وشكرا على مساعدتك
                                render by passes


                                تعليق

                                يعمل...
                                X