آه لأ الباس ظهر كان فى مشكله فى النت جزاك الله خيرا
إعـــــــلان
تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.
الى كل من يعرف اي شئ عن اخراج الباسس فالماكس من أجل متابعه و رشه حازم صبري
تقليص
X
-
المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركةما شاء الله ربنا يبارك فيك
بس انا مش شايف باس occ ولا الباس التانى بيعوض عنه وهل وقت الرندر كده بيفرق عن العادى ولا اسرع
تقريبا
وقت الرندر مبيفرقش انا لاحظت انة بيطلع الباصات فى نفس الوقت لو عملنا نفس الرندر من غيرهاSenior Graphic Designer
CG Student
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة gadooo مشاهدة المشاركةالسلام عليكم
عندي سؤال يا باشمهندس انت ليه قللت adabtive subdivition وخلتها -1 الي 0 ودا قلل عدد البكسل في الصوره وبقت مبكسله والحواف بتاعها مش شارب خالص وكمان noise threshold الي 0.1 ممكن توضحلي السبب وايه انسب طريقه لاخراج العمل
ودا تطبيقي
لاما توصل للباصات المطلوبة ممكن تضبط ال antialising تخلية -2 و 2
بسSenior Graphic Designer
CG Student
تعليق
-
بس انا لاما رجعت للصور لقيتك مطلع specualr راجع الصورة
------------------
وادى تطبيقي يا ابو العزم
بس عاوزين بجد نسخن شويه اكتر من كده
-----------------
Savio
الباصات بعد التعديل
--------------
اقتباس:
الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
ما شاء الله ربنا يبارك فيك
بس انا مش شايف باس occ ولا الباس التانى بيعوض عنه وهل وقت الرندر كده بيفرق عن العادى ولا اسرع
الى فهمتة ان باص ال Vray_Rawlighting بيعوض عن باص الاكلوجن
تقريبا
وقت الرندر مبيفرقش انا لاحظت انة بيطلع الباصات فى نفس الوقت لو عملنا نفس الرندر من غيرها
أمس 07:18
--------------
eyad-mufti جاري تنفيذ عملية الريندر بسرعة 11 دقيقة للفريم الواحد..
حركة الكاميرا في المشهد رائعة .. تذكرني بالحركة الموجودة في فيلم ماتريكس
ممنوع الفرجة
ربنا يكرمك ..
-----------
اا أنا عاوز اتاكد انى كله بقا بيعرف يخرج الباسس ومظبط اعداداته كويس اا
عوزين نخش على التقيل ..
تعليق
-
keep moving my friend
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة bondok مشاهدة المشاركةkeep moving my friend
المشاركة الأصلية بواسطة Revolve مشاهدة المشاركةماشاء الله الله عليك اخي aboel3zm
و سواء كنت معكم ام لا فقد احببت فقط ان اشكرك و اقدرك على ما تفعله من اجل مساعدة اخوانك في شيء مهم و يأخذ من وقتك الكثير
وفقك الله و جزاك الله كل خير
وبأذن الله تكون معانا طبعاً ..
المشاركة الأصلية بواسطة eyad-mufti مشاهدة المشاركةحتى الآن استطعت الانتهاء من 29 فريم .. على امل الانتهاء من المشهد غداً إن شائ الله
و هذا تطبيقي للدرس :
انا مش عارف كيف سوف ندمج هذه الصور الستة مع بعض !!
بانتظار المرحلة الثاية من الورشة .. و شكراً
شغلك 100% مفيهوش غلطه..بس ال specualrوال occ زياده وحنا مش محتاجينم فى السين داه .. عدى
هتعرف ازاى وهتدمج وهتبقا زى الفل ..
-----------------
الكل ينزل برنامج افتر افكت ويسطبه .. وبلاجن frischluft عشان هنجتاجه جداا فى ال depth of field ...
يستحسن تدور على after effect portable دا مش بيتسطب ولا بيتكرك جاهز بجميع البلاجنز متسطبه عليه جاهزه عشان الافتر غير الماكس دا ليه اكتر من 1000 بلاجن
... ومحدش يسال انزله منين وازاى الكل عارف قوانين المنتدى .. ابحث على جوجل هتلاقى ..
انا هخلص السين الاخف وهرفعه .. بس اعذرونى اليومين دول فى ضغط شغل ..
تعليق
-
المشاركة الأصلية بواسطة gadooo مشاهدة المشاركةالسلام عليكم
عندي سؤال يا باشمهندس انت ليه قللت adabtive subdivition وخلتها -1 الي 0 ودا قلل عدد البكسل في الصوره وبقت مبكسله والحواف بتاعها مش شارب خالص وكمان noise threshold الي 0.1 ممكن توضحلي السبب وايه انسب طريقه لاخراج العمل
ودا تطبيقي
-------------
بالنسبه لسؤال بعض الاعضاء .. ؟ ايه الفرق وليه نتعب نفسينا وخوتة الدماغ .. !
خد عندك ..
1-التحكم فى اضائة المشهد او المنتج بتاعك .
2-اظهار الماتريال بتاعتك يعنى الوان 100% بجد بتبقا تحفه .
3-التحم فى الانعكاسات من حيث الزياده او النقصان او ال blur ودا الوحده لو هتعمله على الماكس .. يلا السلامه .. واسال مجرب .
4-استخدام ال z-depth والتحكم فى الفوكس بيطلع شغل عالى جداً .
5- النويز والفلاكر .... هنا بيطلع شغل على ميه بيضا ..
وحاجات تانيه كتيره ابحث ونتا هتعرف ..
--------------
وفيه بعض الاعضاء بيسألوا عن البلاجن والاسكريبتات اللى بطلع شغل الباسس .. وليه منستخدمهاش ..!
انا محدش علمنى الرندر فى الفيراى .. كله عن تجارب وتفتيش وافتكاسات على راى حازم ..
وهرجع وقول تانى كله فى رندر واحد ... كل اللى بنحتاجه فى الكومبوزت $ ... الماكس والفيراى انا شايف انهم اتغلبوا على كووول البرامج التانيه فى النقطه دى .. ليه .. هنا هشرح ..
VRay_DiffuseFilter يعنى الباس الخاص الالوان .
---------------
VRay_MtlID وده زى ماشرحته فى الصور بتدى المجسمات id كلهم رقم واحد علشان يخدو لون واحد علشان دا هيستخدم فى الكومبوزيت mask نقص بيه .
--------------
VRay_Reflection الباس الخاص الانعكاسات .
---------------
VRay_RawReflection دا بقا مهم جدا وبنعمل بيه حاجات كتير ال blur .. وكمان بندى بيه تفاصيل ادق فى المجسم وبالذات المعادن والبلاستيك والارضيات العاكسه وحجات تانيه كتير اوى .. وكمان ممكن يعوضنا عن ال specular ..
----------------
VRay_Shadows ودا الباس الخاص ب الظل وبنعكسه ب ال blinding mood وبالمناسبه دا اهم حاجه هنشتغل عليها فى اى برنامج كومبوزيت .. .blinding mood ..
----------------
VRay_ZDepth دا الباس اللى ممكن نتحكم من خلاله بالفوكس وال depth of
field .
---------------
VRay_Specular دا الباس الخاص ب البريق .
---------------
VRay_RawLighting ودا احنا بنخرجه لما بيكون في اضائه وبيعوضنا عن ال occ .. والسين اللى مافيهوش اضائه غالباً بيكون خفيف ومش معقد علشان كده احنا بنعمله من غير اضائه وبنخرج معاه occ هنا بقا عن طريق خامة ال v-ray dirt عشان تعملنا الظلال .
--------------
.. بس احب اضيف حاجه ...
فى الرندر النهائى ممكن تزود adabtive subdivition ودا طبعا عشا الحواف تكون اكثر نعومه على حسب قدرة الجهاز انا معظم الرندر اللى بعمله 4 ؛ 6 ؛ 8 وال noise threshold .. بتخليه 0 بس هيفرق معاك كتيير جدا فى الوقت فيستحسن تخليه 0.005 ومش هتحس بالفرق .....ودا عشان النويز ونقاء الصوره ...
.... ممنوع الفرجه ....
تعليق
-
للأسف لا أعمل على الفيراي
هل هناك طريقة على المنتل راي ؟؟؟
تعليق
تعليق