Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الى كل من يعرف اي شئ عن اخراج الباسس فالماكس من أجل متابعه و رشه حازم صبري

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • رد على الموضوع

    شكرا جزيلا على الموضوع و انا كان نفسي في موضوع زي ده من زمان
    بس انا اكتر حاجة شدتني بصراحة خامة الزرع انا حاولت اعرف معمولة ازاي بس ما عرفتش و خصوصا
    انه فيه تكتشر مش موجودة في الفايل
    ياريت لو توضحلي كيفية عمل الخامة ديه
    و شكرا جزيلا ليك
    وقل ربي زدني علما
    و ارحمنا فانك علينا قادر

    تعليق


    • انا مش فاهم أى حاجة
      لأنى مش فاهم يعنى أية الباسس
      ممكن تعريف ليه وازاى ابدا علشان انا عاوز أشاراك
      وجزاك الله كل خير
      لو مش بتقل عليك يعنى يا باشا

      تعليق


      • المشاركة الأصلية بواسطة Samehhabib مشاهدة المشاركة
        انا مش فاهم أى حاجة
        لأنى مش فاهم يعنى أية الباسس
        ممكن تعريف ليه وازاى ابدا علشان انا عاوز أشاراك
        وجزاك الله كل خير
        لو مش بتقل عليك يعنى يا باشا
        اخى العزيز انا افهمك

        طبقا لطبيعة الرندر المتعبة و البطيئة و مطالب العمل الى تطلب تعديلات فى العمل بعد اكتمال عملية الرندر اصلا ...

        الناس المتطورة بتستخدم طريقة Render To passes طبعا دة مش زرار فى الماكس او المايا .. لكن هوا تكنيك بيتكون من كذا طريقة و كذا خطوة .. و مش سهل لكن مش صعب و محتاج فقط الفهم

        اقراء الموضوع من اولة
        Senior Graphic Designer
        CG Student

        تعليق


        • المشاركة الأصلية بواسطة savio مشاهدة المشاركة
          اخى العزيز انا افهمك

          طبقا لطبيعة الرندر المتعبة و البطيئة و مطالب العمل الى تطلب تعديلات فى العمل بعد اكتمال عملية الرندر اصلا ...

          الناس المتطورة بتستخدم طريقة render to passes طبعا دة مش زرار فى الماكس او المايا .. لكن هوا تكنيك بيتكون من كذا طريقة و كذا خطوة .. و مش سهل لكن مش صعب و محتاج فقط الفهم

          اقراء الموضوع من اولة
          شكرا لك أخى الكريم
          سأحاول أن أطبق هذا الورشة
          أتمنى من الله أن تقديم ورشة أخرى ....
          حتى يتم التعميق فى الموضوع

          تعليق


          • المشاركة الأصلية بواسطة samehhabib مشاهدة المشاركة
            شكرا لك أخى الكريم
            سأحاول أن أطبق هذا الورشة
            أتمنى من الله أن تقديم ورشة أخرى ....
            حتى يتم التعميق فى الموضوع
            المفهوم ببساطة .. انك بتفكك المشهد بتاعك و انتة بتعملة رندر الى عناصر كل عنصر يمكن استيرادة على برنامج كومبستنج زى الافتر افكتس كدة بس تقدر تعدل فية من غير ما يتاثر بقية العناصر
            Senior Graphic Designer
            CG Student

            تعليق


            • المشاركة الأصلية بواسطة savio مشاهدة المشاركة
              المفهوم ببساطة .. انك بتفكك المشهد بتاعك و انتة بتعملة رندر الى عناصر كل عنصر يمكن استيرادة على برنامج كومبستنج زى الافتر افكتس كدة بس تقدر تعدل فية من غير ما يتاثر بقية العناصر
              جزاك الله كل خير
              على الرد والمتابعة

              تعليق


              • ممكن احد يرفعلي ملف الخوذة على الماكس ؟

                الروابط كلها انحذفت

                ياريت تساعدونيييييييييي
                سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

                امسح ذنوبك



                تحياتي

                تعليق


                • جزاك الله كل خير

                  وإلى الأمام دائماً
                  http://img690.imageshack.us/img690/1874/lseh.jpg
                  تعليم احتراف حماية واختراق الأجهزة والشبكات والمواقع والسيرفرات -الاختراق الأخلاقى- بأسلوب الهاكر الأخلاقى

                  http://www.ls-eh.com

                  تعليق


                  • بسم الله الرحمن الرحيم

                    أتمنى أن تسمحو لي بهذه المداخلة البسيطة والتي أتمنى أن ينفع الله بها :

                    - الباسس بهذا الطريقة لها ميزات ولها عيوب (أتكلم عن الطريقة وليس الباسس نفسها)

                    * مميزات الطريقة :
                    1. عدم الحاجة لعمل حسابات للمشهد لعدم استخدام gi
                    2. عدم ظهور فلكرز في الناتج النهائي للحركة إيضاً لعدم استخدام gi

                    * عيوب الطريقة :
                    1. عدم الإستفادة من السرعة التي تقدمها فكرة الباسس إذا أنك من المفترض تخرج كل باسس على حدة
                    في وقت قياسي ثم تجمعها في برامج الكمبوزت وبدن إخراج الصورة النهائية كما في الطريقة الحالية .

                    ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

                    إذاً المشكلة في هذه الطريقة هي إخراج الصورة النهائية وهذا مالا يحدث في طريقة الباسس العادية
                    لإن بهذه الطريقة سييقى وقت الرندر هو هو باستخدام الباسس أو من دونه إلا أنه يمنحك مزيداً من التحكم
                    من خلال التحكم بكل باسس في برامج الكمبوزت

                    ----------- إذا السؤال الذي يحتاج إلى إجابة هو كيف نخرج الباسس بدون إخراج الصورة النهائية للمشهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                    أمل التفكير معي في هذه النقطة

                    ^^ إذا لم نستخدم الريندر إلمنت فهذا يعني أني مظطر أن أقوم بإعداد كل باسس على حدة وهذا في صعوبة نوعاً ما
                    (ربما تحتاج المسألة إلى البحث عن آليه معينة لعملها)

                    >> إذا استخدمنا الريندر إلمنت هل سنستطيع أن نخبر الماكس بأنا لا نريد الصورة الكاملة للمشهد ؟؟ هذا ما عجزت أن أفعله !!

                    ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

                    أسف على الإطالة وأتمنى ألا أكون سببت إي نوع من الإزعاج ولكن أملي أن نفيد ونستفيد وإن كنت على خطأ فأمل تنبيهي والله ولي التوفيق

                    تعليق


                    • لا إله إلا الله محمد رسول الله

                      تعليق


                      • المشاركة الأصلية بواسطة sask مشاهدة المشاركة
                        بسم الله الرحمن الرحيم

                        أتمنى أن تسمحو لي بهذه المداخلة البسيطة والتي أتمنى أن ينفع الله بها :

                        - الباسس بهذا الطريقة لها ميزات ولها عيوب (أتكلم عن الطريقة وليس الباسس نفسها)

                        * مميزات الطريقة :
                        1. عدم الحاجة لعمل حسابات للمشهد لعدم استخدام gi
                        2. عدم ظهور فلكرز في الناتج النهائي للحركة إيضاً لعدم استخدام gi

                        * عيوب الطريقة :
                        1. عدم الإستفادة من السرعة التي تقدمها فكرة الباسس إذا أنك من المفترض تخرج كل باسس على حدة
                        في وقت قياسي ثم تجمعها في برامج الكمبوزت وبدن إخراج الصورة النهائية كما في الطريقة الحالية .

                        ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

                        إذاً المشكلة في هذه الطريقة هي إخراج الصورة النهائية وهذا مالا يحدث في طريقة الباسس العادية
                        لإن بهذه الطريقة سييقى وقت الرندر هو هو باستخدام الباسس أو من دونه إلا أنه يمنحك مزيداً من التحكم
                        من خلال التحكم بكل باسس في برامج الكمبوزت

                        ----------- إذا السؤال الذي يحتاج إلى إجابة هو كيف نخرج الباسس بدون إخراج الصورة النهائية للمشهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                        أمل التفكير معي في هذه النقطة

                        ^^ إذا لم نستخدم الريندر إلمنت فهذا يعني أني مظطر أن أقوم بإعداد كل باسس على حدة وهذا في صعوبة نوعاً ما
                        (ربما تحتاج المسألة إلى البحث عن آليه معينة لعملها)

                        >> إذا استخدمنا الريندر إلمنت هل سنستطيع أن نخبر الماكس بأنا لا نريد الصورة الكاملة للمشهد ؟؟ هذا ما عجزت أن أفعله !!

                        ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

                        أسف على الإطالة وأتمنى ألا أكون سببت إي نوع من الإزعاج ولكن أملي أن نفيد ونستفيد وإن كنت على خطأ فأمل تنبيهي والله ولي التوفيق
                        على فكرة ال Render to passes دة لعبة كبيرة محتاجة ممارسة كتير اوى .. عشان تواجهك مشاكل و تحلها بنفسك او بالبحث

                        بالنسبة لسؤالك :الرندر المنت مش بيلغى الرندر الاساسى .. و معتقدش انك تقدر تلغية على الماكس

                        فى باص مش هيطلع بالرندر المنت .. يعنى لو مش مستخدم اضائة مباشرة هتطلع الكوجن و الاكولجن مش هيطلع الا برندر لوحدة و تعمل ماتريل اوفر رايد على المشهد -- منتل راى امبينت اكوجن ماب او فراى ديرت ماب على فراى لايت ماتيريل و هاكذا فى حاجات كتير
                        مهم كمان انك تحسب كويس الشكل الى انتة عايز تطلعة عشان تظبطة من الاول
                        الموضوع محتاج وقت منك و محتاج تدور كتير عشان تطلع اسلوب ليك
                        Senior Graphic Designer
                        CG Student

                        تعليق


                        • المشاركة الأصلية بواسطة sask مشاهدة المشاركة
                          بسم الله الرحمن الرحيم

                          أتمنى أن تسمحو لي بهذه المداخلة البسيطة والتي أتمنى أن ينفع الله بها :

                          - الباسس بهذا الطريقة لها ميزات ولها عيوب (أتكلم عن الطريقة وليس الباسس نفسها)

                          * مميزات الطريقة :
                          1. عدم الحاجة لعمل حسابات للمشهد لعدم استخدام gi
                          2. عدم ظهور فلكرز في الناتج النهائي للحركة إيضاً لعدم استخدام gi

                          * عيوب الطريقة :
                          1. عدم الإستفادة من السرعة التي تقدمها فكرة الباسس إذا أنك من المفترض تخرج كل باسس على حدة
                          في وقت قياسي ثم تجمعها في برامج الكمبوزت وبدن إخراج الصورة النهائية كما في الطريقة الحالية .

                          ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

                          إذاً المشكلة في هذه الطريقة هي إخراج الصورة النهائية وهذا مالا يحدث في طريقة الباسس العادية
                          لإن بهذه الطريقة سييقى وقت الرندر هو هو باستخدام الباسس أو من دونه إلا أنه يمنحك مزيداً من التحكم
                          من خلال التحكم بكل باسس في برامج الكمبوزت

                          ----------- إذا السؤال الذي يحتاج إلى إجابة هو كيف نخرج الباسس بدون إخراج الصورة النهائية للمشهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                          أمل التفكير معي في هذه النقطة

                          ^^ إذا لم نستخدم الريندر إلمنت فهذا يعني أني مظطر أن أقوم بإعداد كل باسس على حدة وهذا في صعوبة نوعاً ما
                          (ربما تحتاج المسألة إلى البحث عن آليه معينة لعملها)

                          >> إذا استخدمنا الريندر إلمنت هل سنستطيع أن نخبر الماكس بأنا لا نريد الصورة الكاملة للمشهد ؟؟ هذا ما عجزت أن أفعله !!

                          ><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><

                          أسف على الإطالة وأتمنى ألا أكون سببت إي نوع من الإزعاج ولكن أملي أن نفيد ونستفيد وإن كنت على خطأ فأمل تنبيهي والله ولي التوفيق
                          المشاركة الأصلية بواسطة savio مشاهدة المشاركة
                          على فكرة ال render to passes دة لعبة كبيرة محتاجة ممارسة كتير اوى .. عشان تواجهك مشاكل و تحلها بنفسك او بالبحث

                          بالنسبة لسؤالك :الرندر المنت مش بيلغى الرندر الاساسى .. و معتقدش انك تقدر تلغية على الماكس

                          فى باص مش هيطلع بالرندر المنت .. يعنى لو مش مستخدم اضائة مباشرة هتطلع الكوجن و الاكولجن مش هيطلع الا برندر لوحدة و تعمل ماتريل اوفر رايد على المشهد -- منتل راى امبينت اكوجن ماب او فراى ديرت ماب على فراى لايت ماتيريل و هاكذا فى حاجات كتير
                          مهم كمان انك تحسب كويس الشكل الى انتة عايز تطلعة عشان تظبطة من الاول
                          الموضوع محتاج وقت منك و محتاج تدور كتير عشان تطلع اسلوب ليك
                          والله نفس كلامك ده بيدور فى راسى بقاله فترة
                          بس انا تحليلى علشان يخرج الباسس لازم هيحسب معلومات الصورة والمعلومات دى طالما هيحسبها ليه ميظهرهاش ادامك علشان تشوفها وتقارنها بالمعالجة
                          مهو من المحتمل تكون محدد باسس ويكون ناقصك باسات معينة هتعرفها لما تشوف الصورة انا بفكر معاك والله دلوقتى يعنى الكلام ده مكنش فى تفكيرى قبل كدة
                          تعالو نناقش ايه الباسس المطلوبة وامته نخرجها لو اجتمع بحثنا كله اكيد هنطلع بنتايج افضل من ان كل واحد يبحث لوحده
                          ________________________________________
                          ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
                          ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
                          ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

                          _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                          اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


                          My 3D Visualization Work

                          فيس بوك
                          Freelancer

                          تعليق


                          • أخي savio أشكرك

                            أخي ahmedyounis بالنسبة للمقرنة ليش هناك مشكلة بأن تقوم بإظهار فريم واحد حتى تقارن بين الشمهد النهائي
                            من الماكس و النتيجة التي ستحصل عليها من عملية دمج الباسس من خلال برامج الكموزيشن.

                            ولكن ما هو غير منطقي أنك ستخرج الصورة النهائية للفريمات كلها بهذه الطريقة أنت خسرت الوقت نفسه بإستخدام
                            الريندر إلمنت أو بدونه.

                            وبإعتقادي أنه لا مفر من فصل الباسس بطريقة يدوية وما يجب علينا معرفة هو أسهل الطرق لعمل ذلك

                            تعليق


                            • sask

                              كل حاجة غير التانية .... يعنى لو مثلا هتعمل ارض خارجية .. و تعمل شغل داينمكس سيميولشن مثلا لحاجة بتقع طوبة مثلا او حجر

                              المفروض انك تشوف اللوك او المظهر الى انتة عايز تطلع المشهد بية .. تشغل تخيلك
                              الطوب او الحجر دة هياخد بمب ماب ولا ديسبليسمت .. ولا الاتنين ... لونة هيكون اية و رفكلشن ولا لا و الاضائة هتكون فى المكان ازاى ... و عل هتشتغل من غير اضائة مباشرة ولا هتعمل اكلوجن ..... هل الشغل هيطلع من غير ارضية و تعملة ارضية فى الافترافكتس ولا لا ... و لو هيطلع ارضية هتعملها ماسك عشان تفصلها عن العناصر بتعتك عشان تحسن الظل بتعها فى الكومبيزتنج ...
                              كل الكلام دة مثلا بيفرق و انتة بتطلع الباصات بتعتك .. يعنى لو السيين مافيهوش لمعة مثلا ...خالص .. اية لازمة باص الرفلكشن
                              الباصات حسب الحاجة .. فى باصات بتطلع تقريبا على طول ...زى مثلا ال z-dipth و ال camer data طبيعى بيطلعو مثلا
                              Senior Graphic Designer
                              CG Student

                              تعليق


                              • المشاركة الأصلية بواسطة sask مشاهدة المشاركة
                                أخي savio أشكرك

                                أخي ahmedyounis بالنسبة للمقرنة ليش هناك مشكلة بأن تقوم بإظهار فريم واحد حتى تقارن بين الشمهد النهائي
                                من الماكس و النتيجة التي ستحصل عليها من عملية دمج الباسس من خلال برامج الكموزيشن.

                                ولكن ما هو غير منطقي أنك ستخرج الصورة النهائية للفريمات كلها بهذه الطريقة أنت خسرت الوقت نفسه بإستخدام
                                الريندر إلمنت أو بدونه.

                                وبإعتقادي أنه لا مفر من فصل الباسس بطريقة يدوية وما يجب علينا معرفة هو أسهل الطرق لعمل ذلك
                                [QUOTE=Savio;1730437]sask

                                معك حق حتى لو هتعمل تيست هتعمله من غير باسس علشان تشوف لو عاوز تشوف طبعا لكن مش من الطبيعى تظهر الصورة الفاينال لان بكدة هيتعمل كل حسابات المشهد ومش هنوفر وقت

                                على فكرة مايا بتعمل شغل الباسس بس بدون اظهار نهائى للمشهد يعنى الباس اللى انت عاوزه بس لانهم بيفترضو مبرمجى البرنامج انك طالما وصلت لمرحلة الرندر باسس يبقى انتى فاهم انت عاوز ايه ومش عاوز ايه وهتقدر تعمل ايه ولو احتجت حاجة بعد ما تبدأ كمبوسيت هتروح تخرجه كباسس منفردة حسب الطلب وده شغل الاحتراف

                                للاسف الماكس بعد بحثى لقيت مفيش رد بخصوص النقطة دى
                                الحالة الوحيدة انك ممكن تقفل render fram window من common panel اول تبويب فى الرندر سيتينج بس بردو هيعمل حسابات على الصورة وهياخد نفس الوقت

                                وسمعت ان اكس اس اى بردو زى المايا فى اخراج الباسس

                                يبقى ايه البديل وفين اصحاب الخبرة فى موضوع الباسس ده فى الماكس
                                ________________________________________
                                ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
                                ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
                                ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

                                _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                                اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


                                My 3D Visualization Work

                                فيس بوك
                                Freelancer

                                تعليق

                                يعمل...
                                X