Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص

رثاء

‏خالص العزاء والمواساه في وفاة العضو القدير الأخ ياسر ياسين رحمه الله

https://www.maxforums.net/node/3676654
شاهد أكثر
شاهد أقل

Hazem Sabry's Workshop(2) Lighting & rendering

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #46
    المشاركة الأصلية بواسطة senseie مشاهدة المشاركة
    بخصوص صفحة samples tips هي انجليزي وكما تعلم أخي حازم
    الكتير منا لا يجيد الانجليزية, كي يمكن أن نستفيد ؟
    والله ياصحبي ... الجزئيه ده مرجعها الوحيد انجليزي ... عشان كده ده هدفنا ..نعمل
    مرجع عربي.... ده هدف الورشه ... اننا نتعلم صح ... ونفنيد الناس التانيين ..
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

    تعليق


    • #47
      المشاركة الأصلية بواسطة houdhxp مشاهدة المشاركة
      .............
      المشكله اللي واقف قدامها دلوقتي
      في في المايا تختار قيم الـــ samples


      لكن في الماكس فيه الأختيارات دي لقيم الـــ min و max




      بس كدا دا اللي وصلتله............
      المايا بتقولك .... عاوز تقسم كام مره ....؟؟
      الماكس بيقولك ... عاوز ال pixel تتقسم لكام pixel ..
      الاتنين واحد ...بس المايا بتقولك عدد الانقسام والماكس بيقولك نتيجة الانقسام من العدد ده كام ..؟؟
      فاهم ..؟؟
      Hazem M. Sabry
      VFX Artist
      MBC Creative Service
      ===========
      www.hmsabryworks.com
      Voxel Works - My Tutorials Page

      تعليق


      • #48
        ما شاء الله ورشة الرندر اتفتحت....

        ربنا يكرمك يا ريس حازم علي المجهود الكبير ده.... ان شاء الله ربنا ييسر واشارك معاكو ....

        ومعذرة علي التخلف عن الورشة الاخري بس انت وشك كان حلو عليا واتقبلت في احدي شركات الجرافيك اللي عندنا وعرفت ليه الناس اللي بتشتغل بتشارك بالعافية خصوصا في اوقات ضغط الشغل


        بس عندي ملحوظة ايه رأيك لو يتم عمل جدول بكل المواضيع الاساسية في الاضاءة والرندر بشكل مرتب ويتم مناقشة كل موضوع لحد الانتهاء منه وبعد كده ننتقل للموضوع اللي بعده... بحيث تبقي العملية منظمة اكتر

        Autodesk
        MAYA

        تعليق


        • #49
          ماشاء الله اخي n vida تستاهل الف مبروك

          واله يكرمك بحاجات اكبر :::ويوفقك وانت من الناس اللي تستاهل كل خير

          لربنا يوسع عليك ويمدك بالايمان والسعادة

          ::::

          حبيبنا حازم فعلا انت بركتنا ربنا يوفقك
          :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:


          ::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::



          من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي














          تعليق


          • #50
            انا بدات بال AA لان ده انا كنت عملت عاليها بحث زمان وده اللي كنت وصلتله...
            فاقلت نبدا بيه ....

            لكن اعتقد اننا ممكن نبدا بعديها بال
            Mental ray materials (لاننا هنستخدمهم طول ماحنا شغاليم منتال راي)
            mental ray nodes
            GI
            FG


            ده اللي في بالي دلوقتي ...
            اكيد لو حد عنده اراء ياريت يطرحها ....

            انا ان شاء الله نويت اشتري كتب منتال راي ... فاعوزين برده نرشح كتب لبعض...
            في كتب جمده جدا ...
            Mental ray for maya, 3d max and XSI : A 3D Artist's Guide to Rendering

            Rendering with mental ray® (mental ray® Handbooks)
            Programming Mental Ray (Mental Ray Handbooks) (mental ray® Handbooks)
            Writing mental ray® Shaders: A Perceptual Introduction (mental ray® Handbooks)
            Hazem M. Sabry
            VFX Artist
            MBC Creative Service
            ===========
            www.hmsabryworks.com
            Voxel Works - My Tutorials Page

            تعليق


            • #51
              المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
              الاول بجد انا باشكرك على الورشة الجميلة دي لاني كنت دائما بتعقد من الاضائة والرند والخامات ولكن الحمد لله بدأت تتفك العقدة


              اوك انا عندي سؤال مثلا انا عندي مشهد كبير وفية الكثير من التصاميم بالتالي لو زودت عدد ال sampling هزود الوقت بتاع الرندر السؤال بقى هل يمكنني ان ازود عدد السمبل لتصميم واحد فقط في المشهد وباقي التصاميم يظل السمبل بتعها هو السمبل الافتراضي او اقلل السمبل بتعها على حسب ما اريد واذا كان ينفع فكيف اقوم بذلك ؟
              اعتقد دة الى بيعملة ال Adaptive simpling الى هوا الفلاتر michell و الحاجات دى بس طبعا بقيم مظبوطة

              هوا بيزود السمبلز فى المناطق الى بتحتاج بس عكس Fixed الى بيزود السيمبلز على السين كلة

              ولا اية ؟
              Senior Graphic Designer
              CG Student

              تعليق


              • #52
                تمام يا حازم انا شغال فعلا من كتاب المنتال راى للماكس والمايا والسوفت اميج كتاب فعلا خطير ده اللى انا بكتب منه طبعا فى حدود فهمى للموضوع ممكن اكون غلطان طبعا لانى مش محترف منتال راى ولكن النقاش هو اللى بيكون مفيد اكتر
                ________________________________________
                ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
                ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
                ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

                _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


                My 3D Visualization Work

                فيس بوك
                Freelancer

                تعليق


                • #53
                  المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                  انا بدات بال AA لان ده انا كنت عملت عاليها بحث زمان وده اللي كنت وصلتله...
                  فاقلت نبدا بيه ....

                  لكن اعتقد اننا ممكن نبدا بعديها بال
                  Mental ray materials (لاننا هنستخدمهم طول ماحنا شغاليم منتال راي)
                  mental ray nodes
                  GI
                  FG


                  ده اللي في بالي دلوقتي ...
                  اكيد لو حد عنده اراء ياريت يطرحها ....

                  انا ان شاء الله نويت اشتري كتب منتال راي ... فاعوزين برده نرشح كتب لبعض...
                  في كتب جمده جدا ...
                  Mental ray for maya, 3d max and XSI : A 3D Artist's Guide to Rendering

                  Rendering with mental ray® (mental ray® Handbooks)
                  Programming Mental Ray (Mental Ray Handbooks) (mental ray® Handbooks)
                  Writing mental ray® Shaders: A Perceptual Introduction (mental ray® Handbooks)


                  انا بعتقد ان الكتاب ده افضل شيء
                  Mental ray for maya, 3d max and XSI : A 3D Artist's Guide to Rendering

                  ياريت لوحد عارف طريقه سريعه لشراء الكتاب ده
                  انا كنت اشتريت بعض الكتب من امازون بس اعدت ٣ اشهر حتى وصلت ...

                  اخي حازم احنا ممكن نختار كتاب وكل مانخلص chapter نناقشه مع بعض حتى نخلصه وبكدا نكون فهمنا الموضوع صح

                  لانه احنا ممكن نتشتت لو كل حد قرا عن الموضوع من مكان مختلف

                  تعليق


                  • #54
                    المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                    انا بدات بال AA لان ده انا كنت عملت عاليها بحث زمان وده اللي كنت وصلتله...
                    فاقلت نبدا بيه ....

                    لكن اعتقد اننا ممكن نبدا بعديها بال
                    Mental ray materials (لاننا هنستخدمهم طول ماحنا شغاليم منتال راي)
                    mental ray nodes
                    GI
                    FG


                    ده اللي في بالي دلوقتي ...
                    اكيد لو حد عنده اراء ياريت يطرحها ....

                    انا ان شاء الله نويت اشتري كتب منتال راي ... فاعوزين برده نرشح كتب لبعض...
                    في كتب جمده جدا ...
                    Mental ray for maya, 3d max and XSI : A 3D Artist's Guide to Rendering

                    Rendering with mental ray® (mental ray® Handbooks)
                    Programming Mental Ray (Mental Ray Handbooks) (mental ray® Handbooks)
                    Writing mental ray® Shaders: A Perceptual Introduction (mental ray® Handbooks)
                    اولا الله ينور يا برنس
                    ثانيا دخلة ال AA ممتازة لانها بداية للسمبلنج و ال Fixed و Adabtive
                    موضوع الكتاب دة انا بصراحة الى انتة قايلهم دول كتب ممتاز كلهم يعنى بس الاخرانى دة اعتقد انه برمجة اة ازاى تعمل خامات منتل راى بمزاجك يعنى بعد تعديل الخواص بتعت المنتل راى شيدر و الجبنة الشيدر دعابة

                    انا برشح اول واحد A 3D Artist's Guide to Rendering
                    .. انا فاكرة دة الى كان على الكوفر بتاعة طيارة بس الكتاب جامد و مغطى معظم الحاجات الى ممكن نحتجها فى المنتل راى و دة الكونتنت بتاعة لو حابب تشوفة يا حازم او حد من الناس http://www.researchandmarkets.com/re...d_xsi_a_3d.pdf

                    عايز كمان نغطى يا حازم ray trace shadows و ندور فيها

                    و نغطى معادلة الرندر تايم X الكوالتى ( دة فى حالة اذا كنا هنرندر Full مش بطريقة الباسس )


                    الانتى الياس باة يا ردالة مهم جدا .. يعنى معانا احنا بتوع الطباعة و اكيد الناس الى اشتغلت مصممين طباعة هيبقة فاهمين الموضوع حل مشكلة الاليسنج دة باة فى برامج الثرى دى حاجة تانية خالص ..و بما ان المنتل راى هوا المصنع الى بخلصلنا الصور بتعتنا او السيكونس بتعنا فا هو المسئول عن ال AA

                    معلوماتى المتواضعة بتقول ان الادبتف سمبلنج و الفيكسد سمبلنج هما الفلتر بتوع السمبلنج كوالتى فى الماكس و فى المايا بردو من الرندر ستينج

                    ال Box و Triangel تقريبا دول ال Fixed و ميتشل و الفلاتر الى تحتية Adaptive

                    طيب الFixed اسهل لية .. لانة زى ما قال حازم بيعلى السملنج فى السين كلة و دة بيكون اسهل يا ترى فى السينة البسيطة و مبيبنش فرق الوقت لان السيين بسيط !!


                    فى حاجة جامدة جدا باة فى الموبع الى حازم حاطة الى هوا samples tips
                    الراجل بيشبة موضوع ال Sampling بوضوع Subdivition

                    This means that further subdivision occurs locally, rather than for each level of samples across the image

                    يعنى زى ما بنحول جسم لسبدفيجن كدة... السمابلنج بتحاول تحل الايلياسنج بانها تدى سامب بين كل سامبل و التانى عشان كدة المفروض اننا نخلى الفرق بين المين و الماكس سامبلز اتنين عشان نسهل الامور لاما المنتل راى يضرب كلة فى اتنين .. يعنى زى لاما بنعمل مودلنج كدة بنتجنب المثلث عشان لاما البرنامج يحول لسب دفيشن ميعمل مشاكل
                    بردو بنخلى min max سملبنج فرق اتنين عشان عمليات الضرب الى المنتل راى هيعملها

                    و الكلام دة متوصح فى الصورة
                    http://www.lamrug.org/resources/imag...amples.03c.jpg

                    الى فوق فرق السيمبلز اتنين

                    http://www.lamrug.org/resources/imag...amples.03d.jpg

                    فرق السيملبز هنا ثلاث فا فى منطقة فىها مشاكل

                    يا ريت نتناقش ياخونا و انا بردو بقول الى انا حاولت افهمة و نصلح لبعض عشان نتخصر وقت الفهم لان المشاكل هتتوزع علينا كلنا
                    التعديل الأخير تم بواسطة Savio; 23 / 06 / 2009, 05:43 PM.
                    Senior Graphic Designer
                    CG Student

                    تعليق


                    • #55
                      السلام عليكم

                      هدا رابط لتحميل الكتاب الدي دكره الاخ aloshM

                      Mental ray for maya, 3d max and XSI : A 3D Artist's Guide to Rendering

                      حجم الكتاب
                      15 ميجا فقط
                      http://www.gfxworld.ws/index.php?/ne...artists_guide/

                      تعليق


                      • #56
                        على فكرة انا نزلت الكتاب دة و بصراحة اكتر من ممتاز و بيعطى كل حاجة فى التلت برامج بالصور

                        و تقريبا 850 صحقة
                        Senior Graphic Designer
                        CG Student

                        تعليق


                        • #57
                          علي فكره في tutorial ل Gnomon جامد جدا ...
                          اسمه ...Mental Ray: Fundamentals FULLY UPDATED
                          حلو جدااااااا ... ياريت الناس تجيبه وتتفرج عليه ...
                          Hazem M. Sabry
                          VFX Artist
                          MBC Creative Service
                          ===========
                          www.hmsabryworks.com
                          Voxel Works - My Tutorials Page

                          تعليق


                          • #58
                            المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                            علي فكره في tutorial ل Gnomon جامد جدا ...
                            اسمه ...Mental Ray: Fundamentals FULLY UPDATED
                            حلو جدااااااا ... ياريت الناس تجيبه وتتفرج عليه ...




                            The Gnomon Workshop - Mental Ray: Fundamentals (Fully Updated)

                            Rendering Techniques with Matt Hartle | 800 Mb

                            يعطيكم العافيه شباب وبالتوفيق والله مالنا في الانجليزي الله يخلف

                            تعليق


                            • #59
                              عرفت حاجات كتير قوى عن aa مكنتش عارفها

                              بس عندى سؤال

                              ناهى الحالات التى تتطلب إنى أعلى ال aa

                              وميهمنيش وقت الريندر بمعنى إنى لازم أحصل على جود عاليه جدا بغض النظر عن الوقت

                              هل ده بيحصل مع خامات معينه ... ولا إيه بالظبط

                              يعنى مثلا فى AROMA إيه الإعلان إلى إنت عملت فيه أعلى AA

                              تعليق


                              • #60
                                معلش والله توقفت بسبب ظروف منعتنى من الاستمرار فى تكملة الجزء الخاص بالانتى الياسينج
                                اخى بيدوتوب ضع ما توصلت له بشكل ملاحظات فى هذا الموضوع لتعم الفائدة
                                اشكرك جزاك الله خيرا
                                ________________________________________
                                ولو كنت واثقا من رحمته تمام الثقة ,لما يئست من الفرج
                                ولو كنت موقنا بحكمته كل اليقين ,لما عتبت عليه في قضائه وقدره
                                ولو كنت مطمئنا إلى عدالته بالغ الاطمئنان, لما شككت في نهاية الظالمين

                                _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
                                اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا


                                My 3D Visualization Work

                                فيس بوك
                                Freelancer

                                تعليق

                                يعمل...
                                X