Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

تقليل وقت الرندر بنسبه عاليه جدا جدا جدا و بعد جدا

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • #61
    الأخ أبو نواف

    السلام عليكم

    صراحة أتوقع إنو نقلة نوعية وطفرة وإبداع منك

    بالرغم من إني منا شاهدته إلى الآن لأني الآن منزله

    خليني أمزمز فيه برواقة وأديك رأيي

    لكن أكيد روعة

    أخوك

    بلاش

    تعليق


    • #62
      المشاركة الأصلية بواسطة حامد الشبح مشاهدة المشاركة
      موضوع ممتاز وقوى بونواف لكنه ليس بجديد فهو قديم جداااا ولا يستاهل منك انك تشوق الأعضاء لهذه الدرجه لكنه موضوع مهم حقا التنبيه له لكن ما رأيك أذا كان ما قاله موجود بالماكس بل وأكثر تطورا

      ممكن اعرف بأة ترجمة الكلام اللي هو عمله بالمايا ده
      انا لقيته فاتح حاجة عاملة زي اسكربت قفلت على طول
      هو بيغير ايه بالظبط في القائمة دي ؟

      اذا عرفوا اعضاء قسم الماكس بانك تعرفها ولم تقل لهم .. يا ويلك منهم .. هههههه

      تعليق


      • #63
        ممكن اعرف بأة ترجمة الكلام اللي هو عمله بالمايا ده
        انا لقيته فاتح حاجة عاملة زي اسكربت قفلت على طول
        هو بيغير ايه بالظبط في القائمة دي ؟
        الموضوع مافيهوش سكربت خالص يا هشام
        الفكره كلها استخدام ادوات تشخيص الاخطاء في منتل راي
        وبالمناسبه دا تاني درس في مجموعة فاندمنتال بتاعه نومون القديمه
        كل الفكره ان اداء منتل راي مرتب بشكل معين كي يناسب كل المشاهد وكل الاجهزه (بما فيها الاجهزه القديمه)
        والمشاهد الكبيره والصغيره
        لكن هذه التقسيمه للاجرائات ممكن تغيرها بناء علي تشخيص المشهد لتكون اكثر تناسب مع مشهد معين فيكون الاجراء نفسه اسرع
        هما عاملين تقسم اذكي الان بواسطه اتسخدام خوارزميه جديده للسيطره علي الذاكره bsp 2
        ايضا لا تتوقع استخدام التشخيص كل مره سيسرع المشهد لان كثير من الاحيان بتكون الاعدادت الافتراضيه مظبوطه
        وهذا هو السبب في انك يجب ان تقراء نافذة التقارير قبل تغيير الاعدادات
        بلاد الكوارث
        حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
        لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
        وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
        وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

        مدونتي

        تعليق


        • #64
          بالنسبه لسؤال الأخ العزيز ياسر ما اقصده فقط صدور النسخه الجديده من المنتال راى للماكس قبل المايا فقط
          رندر دياجنوس موجود في منتل راي من اول مره استخدمته
          في ماكس 5 ومايا 5
          وتقريبا لم يتغير علي حد علمي
          بلاد الكوارث
          حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
          لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
          وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
          وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

          مدونتي

          تعليق


          • #65
            المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
            الموضوع مافيهوش سكربت خالص يا هشام
            الفكره كلها استخدام ادوات تشخيص الاخطاء في منتل راي
            وبالمناسبه دا تاني درس في مجموعة فاندمنتال بتاعه نومون القديمه
            كل الفكره ان اداء منتل راي مرتب بشكل معين كي يناسب كل المشاهد وكل الاجهزه (بما فيها الاجهزه القديمه)
            والمشاهد الكبيره والصغيره
            لكن هذه التقسيمه للاجرائات ممكن تغيرها بناء علي تشخيص المشهد لتكون اكثر تناسب مع مشهد معين فيكون الاجراء نفسه اسرع
            هما عاملين تقسم اذكي الان بواسطه اتسخدام خوارزميه جديده للسيطره علي الذاكره bsp 2
            ايضا لا تتوقع استخدام التشخيص كل مره سيسرع المشهد لان كثير من الاحيان بتكون الاعدادت الافتراضيه مظبوطه
            وهذا هو السبب في انك يجب ان تقراء نافذة التقارير قبل تغيير الاعدادات
            انا جربت مشهد رندرته بال bsp طلع الرندر في 1.36
            لما رندرته ب bsp2 طلع الرندر في 2.12


            عامة هشوف الدرس تاني واركز احتمال اعرف اترجم الكلام اللي هو عامله للماكس

            تعليق


            • #66
              المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
              انا جربت مشهد رندرته بال bsp طلع الرندر في 1.36
              لما رندرته ب bsp2 طلع الرندر في 2.12


              عامة هشوف الدرس تاني واركز احتمال اعرف اترجم الكلام اللي هو عامله للماكس
              علشان كده يا هشام بقولك ان مش كل المشاهد ولا مهام لها رقم ثابت
              وانما تعتمد علي ما يعرضه لك معالج التشخيص
              كلما اقتربت من الازرق كان استخدام الذاكره افضل
              وكلما اقترب الاحمر معناه انه توجد صعوبه في استخدام الذاكره لاجراء المهمه


              ايضا في الحقيقه الاعدادت الافتراضيه الجديده وسطيه جدا بحيث تبعد عن خطر الكراش في اغلب الاحوال
              لكن كأي اعداد في الرندر
              تدخل المستخدم قادر علي قلب الموازين رأس علي عقب وتصحيح او تخريب الامور
              بلاد الكوارث
              حيث جميع الشعب وجلاديه يبحثون عن العقل والقلب والشجاعه المفقودين
              لكن للاسف لاوجود للساحر اوز
              وتنتهي القصه بفقد الحذاء الاحمر
              وتبقي اليس في بلاد الكوارث للابد

              مدونتي

              تعليق


              • #67
                للأسف ما حسنت اكسر البروكسي لافتح اليوتوب ممكن تعطوني اسم الدرس لابحث عنه من غير مصدر
                لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
                لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
                لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
                http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

                تعليق


                • #68
                  المشاركة الأصلية بواسطة hx6 مشاهدة المشاركة
                  للأسف ما حسنت اكسر البروكسي لافتح اليوتوب ممكن تعطوني اسم الدرس لابحث عنه من غير مصدر
                  ان شاء الله بالصور سيتم الشرح ايضا ...
                  حكمة هندية
                  من أراد النجاح في هذا العالم
                  عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
                  النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة


                  WWW.3AIN.TV



                  تعليق


                  • #69
                    المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                    ممكن اعرف بأة ترجمة الكلام اللي هو عمله بالمايا ده
                    انا لقيته فاتح حاجة عاملة زي اسكربت قفلت على طول
                    هو بيغير ايه بالظبط في القائمة دي ؟



                    المشاركة الأصلية بواسطة y@sser مشاهدة المشاركة
                    الموضوع مافيهوش سكربت خالص يا هشام
                    الفكره كلها استخدام ادوات تشخيص الاخطاء في منتل راي
                    وبالمناسبه دا تاني درس في مجموعة فاندمنتال بتاعه نومون القديمه
                    كل الفكره ان اداء منتل راي مرتب بشكل معين كي يناسب كل المشاهد وكل الاجهزه (بما فيها الاجهزه القديمه)
                    والمشاهد الكبيره والصغيره
                    لكن هذه التقسيمه للاجرائات ممكن تغيرها بناء علي تشخيص المشهد لتكون اكثر تناسب مع مشهد معين فيكون الاجراء نفسه اسرع
                    هما عاملين تقسم اذكي الان بواسطه اتسخدام خوارزميه جديده للسيطره علي الذاكره bsp 2
                    ايضا لا تتوقع استخدام التشخيص كل مره سيسرع المشهد لان كثير من الاحيان بتكون الاعدادت الافتراضيه مظبوطه
                    وهذا هو السبب في انك يجب ان تقراء نافذة التقارير قبل تغيير الاعدادات

                    بص يا معلم الموضوع كبير , بس زى ما قال ياسر بالظبط وخلينى افهمهولك بأختصار شديد جدا أولا مفيش اسكربت خالص هو بيشرح بس عشان يوريك المعادله مكتوبه ازاى فى المنتال راى اوك ملناش دعوه خالص سيبك

                    المهم عمليه الرندر دى مجموعه من عمليات حسابيه ومعادلات رياضيه ماشى ,,,

                    طيب لو فى معادله المنتال راى مش فاهمها او معقده شويه أكيد هتعطل سرعه الردندر وممكن تؤدى الى أخطاء ماشى ,,, خد المثل السريع ده لو عندك خامه او نوع أضائه غير مدعومه فى المنتال راى اكيد هيديك خطاء والخطاء معناه وقت رندر أكتر مثال بالصور خطاء لان نوع الشادو غير مدعوم من المنتال راى وغيرو كتير ,,,


                    طيب فى حجات كتير زى bsp وده مسرع لعمليه الراى تريسنج وزى ما شرح ياسر كل ما بتقرب للون الأزرق كل ما بيكون استخدام الزاكره افضل بس خد بالك من حاجه مهمه الزياده فى خانه size لا تؤثر فى زمن الرندر بينما الزياده فى خانه depth تزيد من زمن الرند بس بنسبه بعد النسبه دى الموضوع بيفكس يعنى ممكن يأثر بالسلب على زمن الرندر أوك ,,,

                    فى حجات تانيه بتأثر كتير فى زمن الرندر كعدد البولى جون والخامات وفوتونات الأضائه والفاينال جاثرنج ونوع الشادو المستخدم وحاجه مهمه هى عدد مرات تتبع الأشعه يتبع ,,,

                    تعليق


                    • #70
                      شوف المرفقات وبعدين نسيت اقول حاجه مهمه تانيه السيمبلنج بيأثر كتير فى وقت الرندر شاهد الصوره 2 وده اسلوب لمعالجه الحواف طبعا الكلام ده هيبان كله لما تجرب بنفسك

                      تعليق


                      • #71
                        مثال توضيح الفرق بين عدد الأنعكاسات ونفس المثال ينطبق على الأنكسارات

                        تعليق


                        • #72
                          بانتظارك اخي بونواف

                          2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

                          تعليق


                          • #73
                            تسلم اخ علي علي مشاركتك القيمه .....قديمه كانت او جديده.....جزاك الله خيرا ....انت من الاعضاء المحبين للخير ولا تحجب معلومه وصلتك علي احد ......بالفعل رجل محترم وكريم ومتميز ايضا
                            مدخلك الي مايا موضوعي القديم
                            The Power Of Maya موضوعي الجديد

                            Mohamed Ragheb محمد راغب




                            تعليق


                            • #74
                              مشكور ياغالي..وجاري التحميل
                              سبحان الله وبحمده,سبحان الله العظيم.


                              تعليق


                              • #75
                                بارك الله بيك اخي بونواف ... سلامي للجميع ...

                                تعليق

                                يعمل...
                                X