السلام عليكم لدي سؤال اريد ان اعمل بلوكينج بالكركتر استديو يعني مثل ان لا يكون بين كل بوز وبوز اي حركة انيمشن اريد ان اعمل الان بيتوين يدوي كيف يتم عمل هاذ الشيء بالكركتر استديو و بالبونز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إعـــــــلان
تقليص
رثاء
خالص العزاء والمواساه في وفاة العضو القدير الأخ ياسر ياسين رحمه الله
https://www.maxforums.net/node/3676654
https://www.maxforums.net/node/3676654
شاهد أكثر
شاهد أقل
اريد ان اعمل بلوكينج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقليص
X
-
انا اعرف فقط بالبونز ولا اعرف بالكراكتر استديو لانى ما بستعملوش...
على العموم شئ بسيط لا تقلق...
1- اذا كنت ما بدأتش فى عمل اى بوز لسه..... تابع الصوره دى
[IMG][/IMG]
اضغط ضغطه واحده لمدة ثانيه وباستمرار الضغط تعالا على العلامه رقم اتنين وسيب الموس .
2- اذا كنت بدأت بعمل البوز بالفعل وعاوز تحولها step شوف الصوره دى
اول شئ وانتا فى الفيو بورت اعمل ctrl+a
تانى حاجه اذهب للكيرف اديتور وعلم على كل النقط الى عندك ( كلها ما تسيبش شئ )
واختار فى رقم اتنين علامة step
وبالتوفيق
ياريت اكون ساعدتك3D Artist
3D Character Animator
-
استاذ moaiad
هناك طريقة بالفعل بس معقدة شوية
أول شئ تدخل على customize
وتختار اخر شريط بها اللي هو preferences
ومن preferencesتختار animation
ومن animationفي الشريط قبل الاخيراللي اسمه controller default
اختار set defaults
ثم اضغط duble click على اول controller اللي هو bezier float
واختار الكيرف المناسبHAVE FUN
تعليق
-
السلام عليكم آسف لتأخري في الرد
بالنسبة للكيرف ايدتور الخاص بالكركتر استديو فهو اكيد موجود
تابع الصور
إظغط علي Workbench
ستظهر لك للكيرف ايدتور الخاصة بـ Biped ومن هنا نتعامل مع الكيرفات
اللهم صلي علي سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين*ان اريد الا الاصلاح ما استطعت وما توفيقي الا بالله عليه توكلت واليه انيب *سبحان الله وبحمد الله أكبريوسف الهدلي
تعليق
-
جرب هذه الطريقة مع انني لا اعرف إن كانت صحيحة اصلا و ما المشاكل التي ستواجهك
1- ادخل الى اعدادات biped في الصورة التي وضعها الاخ Master .S
وفي Quaternion/Euler قم بتفعيل Euler
2-بعد ذلك اتبع الطريقة التي شرحها الاخ HossamAdel
وعندما تنتهي من البلوكينج ارجع اعدادات biped الى Quaternion مرة اخرى بدل Euler كما هو مشروح في النقطة الاولى 1-
تعليق
-
ما المشكلة بالضبط فأنا تعمل عندي جيدا ؟
اختر biped كاملا ثم غير اعدادات Quaternion/Euler كما في الصورة الى Euler
ثم تابع ما ذكره HossamAdel في هذه الصورة:
وابدأ في عمل الانيميشن وعندما تنتهي اختر biped كاملا ثم اعد اعدادات Quaternion/Euler كما في الصورة من Euler الى Quaternion واكمل عليه
(طبعا يجب ان تعرف مسبقا كيف تتعامل مع الكيرفات بطريقة TCB.)
(وكما قلت فانا لا اعرف مدى صحة هذه الطريقة ولم اجربها بعد على انيميشن كامل لذلك عليك ان تجربها اولا)
تعليق
تعليق