نادر.. ايش هذا الحماس الغير طبيعي..
بدايتي متأخرة لكن لم اكن اعلم بالورشة..
المهم هذا منظوري بعد المرحلة الثالثة التي وصلتوها..
عندي سؤال بسيط..
بالنسبة لضوء الشمس..
لا استطيع تقليل الضوء او تكبيره او حتى تغيير اللون الخاص بها لماذ؟
يعني مثلا قوة الضوء ثابته لايمكن تغييرها..
لكنها تتغير في حالة قمت بتغيير الوقت.. كلما كانت وقت الظهيرة كلما زادت قوة الضوء..
كيف استطيع تغير اللون والقوة..
هلا اخوي نادر..
نعم فعلا استخدمت sky oject اللي من قائمة اللايت..
والان توني قرأت المعلومة هذي..
ي السيين ده بالذات مش عايز اي اعدادات رندر لغاية ما نخلص الاضائه تمااام وتبقى جاهزه على اعدادات الرندر .. والاهم من ده مش عايز Sky Object خااالص .. عايزك تظبط المشهد باضائه من عندك انت كلها بدون اي مساعده من حاجات زي الـ sky object
انا مريت على الردود ولم افهم ماهو البديل عن السكاي اوبجيكت؟
هل مثلا نضع plan ثم نقوم بتلوينه حتى يصبح كالسماء؟
ثانيا هناك سؤال يا اخ نادر..
الرابط الذي ارفقته في بداية كلامك عن نفس المشروع لكن بعد الرندر..
تقريبا في الرابط 10 صور..
عموما هذا تعديلي الجديد..
قمت بحذف sky object واستبدلته بعمل plan واضفت عليه تأثير Gradient
اضفت Global Illumination + Color Correction + Color Mapping
بالنسبة لـ Gi جعلت Gamma = 1.3 حتى يتم تفتيح المشهد..
م.سيف : بالنسبه للسكاي انا اقصد الموجوده في قائمة object --- sky --- create sky فقط .. اما الموجوده في قائمة scene فهي مسموح بها لعمل السماء
بالنسبه للاعمال فهي كانت مسابقه في موقع اجنبي لاخراض هذا المودل والنتائج الموجوده في هذا الموقع هي من عمل برامج اخرى لكن بالتاكيد هناك من شارك بالسينما..
abu m3ath : انا شرحت السكاي اوبجكت اللتي اقصدها في ردي على الاخ سيف ^^
بالنسبه للنتيجه اظن ان بها مشكله لان لا احس باللون الاصفر في الاضائه .. حاول تحاكي الصوره القديمه اللي وضعتها كانت ممتازه ..
م.سيف : جميل تسلم ايدك .. عندك بعض المشاكل .. بالنسبه للمشاكل الفنيه :
1- الاصفرار زائد جدا بالصوره
2- بالنسبه للون السماء غير متناسب مع الاضائه .. لون السماء هذا غالبا يكون في وقت الظهر .. اما لون الضوء قريب من وقت الغروب .. حاول الاستناد لمرجع حقيقي بالنسبه للون الضوء ولون السماء..
3- دي مشكله كبيره جدا .. هي لا تعتبر فنيه لكنها تقنيه داخل اعداداتك ..
انت جعلت قيمة الجاما الخاصه بالجي اي 1.3 .. وهذا يقوم بعمل اخر تماما غير الجاما العاديه ..
ان اردت تفتيح المشهد استخدم الجاما الخاصه بالكلور كوريكشن .. وحاول اللعب في الكونتراست فيه كذلك واكتشف كل خصائص الكلور كوريكشن وكذلك الكلور مابنج .
انا عايز الـ occ باس .. ودي هتضطر تفعل الـ ao عشان يظهر معاك الباس الخاصه بيها
بالنسبه للـ deapth pass انت مش مضطر تفعل الـ DOF عشان تاخد الـ Z-Deapth map
احنا اللي عايزين نعمله ببساطه .. هو اننا ناخد خريطة الدوف ونعمل الدوف من الفوتوشوب مش من السينما .. لانه بيطلع اجمل وتتحكم فيه بشكل افضل ..
المهم يا جماعه اصعب حاجه في الجزئيه دي هي تظبيط الـ dapth ماب .. انا للان قمت بـ 20 محاوله فاشله في عملها بطريقه صحيحه ..
بالنسبه للـ occ احنا ممكن نشيل الاضائات وكل شيئ ونرندر صوره عاديه لكن نفعل فيها ال ao بدل ما نضطر نرندر صوره جديده .. فيبقى فقط اننا ناخد الاكلوجن باس ونركبها ايضا في الفوتوشوب
تعليق